Lefevere spreekt zich uit over transfersoap Uijtdebroeks: “UCI moet zich aan eigen regels houden”
foto: Cor Vos (archief)
zondag 10 december 2023 om 11:10

Lefevere spreekt zich uit over transfersoap Uijtdebroeks: “UCI moet zich aan eigen regels houden”

De wielerwereld is sinds zaterdag in de ban van de (al dan niet geldige) transfer van Cian Uijtdebroeks van BORA-hansgrohe naar Jumbo-Visma. De twee WorldTeams steggelen momenteel over de beloftevolle Belgische klimmer. Patrick Lefevere, de grote baas van Soudal Quick-Step, heeft inmiddels ook van zich laten horen.

De 68-jarige Belg kiest in de transfersoap duidelijk de kant van BORA-hansgrohe. “Volgens mij heeft Cian Uijtdebroeks een akkoord tot eind 2024. Hij nam een zaakwaarnemer in de hand en kende de situatie. De UCI moet zich aan haar eigen regels houden. Alleen als drie partijen het eens zijn, kan er een transfer plaatsvinden, met toestemming van de UCI”, schetst Lefevere op platform X.

Maar Lefevere vindt niet dat Ralph Denk, de grote man achter BORA-hansgrohe, te veel in de slachtofferrol moet kruipen. “Op 21 januari 2021 had ik in Brussel een ontmoeting met Ralph”, haalt de uitgesproken Belg een anekdote naar boven.

“We waren het erover eens dat hij tot 31 maart zou wachten om een bod neer te leggen bij Remco Evenepoel, als ik tegen die tijd de toekomst van de ploeg niet had verzekerd. Op 8 maart verstuurde hij vervolgens al een geschreven aanbieding naar de vader van Remco. Dus kom nu alsjeblieft niet huilen.”

Hoe zit het nu precies? 

Zaterdagmiddag kwam Jumbo-Visma met de verrassende aankondiging dat Cian Uijtdebroeks vanaf 2024 zal uitkomen voor de Nederlandse equipe. De 20-jarige renner had (of heeft) nochtans een doorlopend contract bij zijn huidige werkgever BORA-hansgrohe. Uijtdebroeks zoekt na twee seizoenen echter andere oorden op en heeft bij Jumbo-Visma een contract getekend tot eind 2027.

Of toch niet? BORA-hansgrohe was er als de kippen bij om te reageren. De ploeg ontkent de transfer en laat middels een statement weten dat Uijtdebroeks ook volgend seizoen deel van het team zal blijven. “Cian is en zal een lid van BORA-hansgrohe blijven in het volgende seizoen. Hij is contractueel verbonden aan ons tot 31 december 2024”, houdt BORA-hansgrohe zijn poot stijf.

Het management van Cian Uijtdebroeks geeft dan weer aan dat zijn contract bij BORA-hansgrohe wel degelijk is beëindigd. Daarnaast geven ze aan dat juridische procedures zijn opgestart en dat ook de UCI op hoogte is gebracht van de situatie. Uijtdebroeks heeft de reactie van zijn management ook zelf gedeeld op zijn sociale media. “Natuurlijk is Cian enthousiast en kijkt hij uit naar zijn samenwerking met Visma | Lease a Bike”, klinkt het.

RIDE Magazine
32 Reacties
Sorteer op:
10 december 2023 11:52
Cian heeft blijkbaar zijn contract eenzijdig opgezegd en is van mening dat het contract dan is ontbonden. BORA is het daar duidelijk niet mee eens.

Cian en zijn management kiezen voor een vechtscheiding en die gaan ze nu dus krijgen.

De gang via de rechter gaat nog wel even duren en tot zolang is hij niet transfervrij. Sterker, hij riskeert zo een periode trainen ipv koersen.

Niet netjes dus van Plugge en co om toch al in te stappen en officieel melding te maken van de komst van Cian per 2024.

Ik snap de reacties van Patlev en anderen op het speelveld wel. Het je aan de regels houden is immers ook in hun belang...
    10 december 2023 12:17
    Als het inderdaad zo is wat jij beschrijft, en dat de transfer geforceerd wordt door Cian en het management, dan gun ik hem inderdaad een jaartje zonder wedstrijden (of een programma met wat B-koersen).

    Vwb Lefevere: ik zie hem vooral als iemand die niet bang is om bepaalde vuurtjes wat op te stoken. Lees zijn steek naar Ralph Denk, dat is echt niet om de boel te sussen.
    10 december 2023 12:53
    Als je een contract van bepaalde duur hebt, kan je dat net als een contract van onbepaalde duur eenzijdig verbreken. Er is geen slavernij meer en niemand kan je verplichten je contract uit te doen. Wat wel zo is, is dat daar consequenties aan vast hangen. Maar als je die consequenties accepteert, is er niemand die je kan weerhouden te gaan en staan waar je wil. Ook de UCI niet. In dit geval zal Uijtdebroeks dan zijn eigen contract moeten afkopen (normaal is dat bedrag gelijk aan het loon dat in het contract bepaald werd voor de duur dat het contract nog liep).
    10 december 2023 13:09
    Hij kan ook ontslag op staande voet hebben genomen vanwege dringende redenen en een spoedeisend belang. Misschien zijn er door Bora toezeggingen gedaan dat hij in 2024 (meer) voor eigen kans mag rijden ipv knechten voor Roglic. Of dat hij een grote ronde nu niet meer mag rijden, etc. Beetje a la Van Wilder situatie.
    In zo'n situatie kan er dan een ernstig verstoorde arbeidsrelatie ontstaan die verdere samenwerking onmogelijk maakt. Zie Van Aert.
    Of hij heeft idd een clausule in z'n contract dat in geval hij zich sportief kan verbeteren, hij weg mag (opzegging dan idd)
    Cian kan het evt op beide gooien, primair dit, secundair dat..
    De poet is wrs ook niet onbelangrijk gezien 4 jaar.
    10 december 2023 13:16
    @11na11
    Dat is uiteraard nonsens. Als Bora, en zo lijkt het uit hun statement, de opzegging of het ontslag nemen op staande voet niet accepteert, kan Bora dit gewoon bij de rechter 'aanvechten '. Bora kan in het gelijk gesteld worden als de redenen van opzegging of ontslag niet aanwezig zijn cq niet rechtsgeldig. Dan dient het contract gewoon te worden gerespecteerd.
10 december 2023 11:19
Al die reacties van buitenstaanders zijn wat mij betreft weinig op zijn plaats zolang niemand precies weet hoe de vork in de steel zit. Wat staat er precies in het contract en wat/hoe/wanneer is er onderling gecommuniceerd over de ontbinding ervan? Dat zal Lefevere net zo min weten als het 'gewone' wielervolk zoals wij. Hij mag trouwens wel eens wat aan zijn Engels werken, zo te zien.
    10 december 2023 11:39
    Jij mag heus ook wel wat aan je Nederlands werken. In een simpele schriftelijke bijdrage in je moedertaal maak je een joekel van een taalfout.
    10 december 2023 11:43
    @Appel Kun je het bij de inhoud proberen te houden in plaats van nu al meerdere keren over taalfouten te beginnen?
    10 december 2023 11:46
    Mag ik dan niet aanklagen dat iemand commentaar heeft op de kwaliteit van iemand anders’ DERDE taal, terwijl je zelf in je moedertaal fouten maakt?
    10 december 2023 11:52
    Zolang je de namen Kruijswijk en Kuss niet correct schrijft is het wat vreemd om anderen de maat te nemen over taalgebruik.
    10 december 2023 11:55
    Als je verschil niet ziet/aanvoelt, dan mag je terug naar pakweg de derde klas in het middelbaar, Josi!
    10 december 2023 12:00
    @Appel, Het een sluit het ander toch niet uit? Jouw Nederlands is ook niet foutloos en toch geef je commentaar op dat van mij. Net zoals velen hier commentaar geven op zaken waar ze waarschijnlijk zelf geen expert in zijn. Zo serieus bedoeld was het ook niet. Het viel me gewoon op dat zijn post boordevol fouten stond. Ik denk trouwens ook wel dat er een verschil is tussen een post op een informeel forum en een communicatie van een publieke figuur.
    10 december 2023 12:11
    Het is nu hoe dan ook duidelijk dat Evenepoel van een andere planeet is... En dat er leven is op Mars.
10 december 2023 11:48
We weten twee dingen zeker; 1) volgens geldend recht kan een contract opgezegd worden. Danwel tegen de wettelijke vergoeding, danwel tegen voorwaarden en een vergoeding die in het contract staan (zie soms ook de absurde bedragen die in het voetbal in een contract staan). Theoretisch is het natuurlijk mogelijk dat er in het contract een beperking staat mbt het opzeggen, maar dat zou geen enkele goed zaakwaarnemer toestaan (tenzij er een forse vergoeding tegenover staat). 2)UCI regels kunnen nooit boven de wettelijke regels gaan.

Ik vermoed zomaar dat dit het enige is wat Patlef en Vasseur ook zeker weten. Vind op-zich de toevoeging mbt de gang van zaken rond Evenepoel nog wel een interessante om te lezen. Ook dat verandert echter inhoudelijk aan de zaak rond CU niets.
    10 december 2023 12:10
    Wat betreft je tweede punt: ik vind het altijd komisch wanneer sportbonden beginnen te schermen met uitspraken als "volgens onze regels!!!!". Arbeidsrecht gaat nog altijd voor.
    10 december 2023 12:52
    Je kan inderdaad altijd ontslag nemen, een gewone werknemer kan zelfs dag op dag ontslag nemen als hij de financiële gevolgen erbij neemt. Maar je kan evengoed clausules in je contract hebben staan dat je niet voor concurrenten mag gaan werken voor een x-periode. Dat dus dan toch hetzelfde voor atleten, die kunnen ook gewoon weg volgens de wettelijke regels, maar er kunnen volgens de uci-regels dan bijvoorbeeld nergens anders gaan fietsen. Je had het al enkele keren over de wettelijke regels yogobear, maar een sportbond mag ook nog eigen regels hebben en als je die als atleet te volgen hebt als je wil deelnemen aan de competitie. Dus Cian kan zijn contract eenzijdig ontbinden, maar de UCI mag evengoed renners niet laten deelnemen als ze de regels niet volgen...
10 december 2023 14:02
Apart dat iedereen hier nu een mening over heeft, terwijl Roglic de andere kant op ging met ook een contract voor bepaalde tijd. Toen deed Bora niet moeilijk.
    10 december 2023 15:09
    Daar is onderling een bedrag overeengekomen om de renner te transfereren. Jumbo houdt zich hier op de achtergrond, maar wil wel de renner overnemen. Dit zijn onethische spelletjes die worden gespeeld ipv van eens samen te zitten en een correct bedrag overeen te komen
10 december 2023 18:48
100% eens met Ernstige Appel. Van Van Hout wist ik het al maar vermoed dat MaGarin ook meer dan 10 jaar over de lagere school heeft gedaan
11 december 2023 15:40
End of Mars :P

Dus als de Mars op was, dan mocht er contact met Evenepoel opgenomen worden?
10 december 2023 13:04
Heerlijk dat Engels. Is er al een AI app die dat ook kan voorlezen met Pat's eigen stem?
    10 december 2023 17:14
    Zou jou het wel eens in het Frans willen laten uitleggen LOL
10 december 2023 14:05
Hoewel PatLef op zich wel gelijk heeft is hij de laatste die zich in deze discussie moet mengen! Hij heeft op dit gebied ook niet bepaald een schoon verleden, namen als Boonen, Bennett en Van Wilder schieten direct te binnen.

En die steek naar Denk is ook nogal kinderachtig. Een aanbieding doen aan een renner waarvan de ploeg wellicht stopt is iets anders dan iemand met een doorlopend contract aantrekken.
10 december 2023 15:51
Cian Uijtdebroeks ( = het management dat hem gebruikt in mijn ogen) beroept zich volgens Sporza op dit:

"Een renner kan namelijk zijn arbeidsovereenkomst met de ploeg eenzijdig verbreken. In dat geval moet de “vertrekker” het nog te ontvangen loon voor de resterende duur van het contract betalen."

Voor werknemers in tijdelijke contracten geldt dat ze dit niet eenzijdig kunnen opzeggen tenzij er in het contract een opzegtermijn staat. Doen ze dit wel dan riskeren ze een boete te betalen de hoogte daarvan is het nog te ontvangen loon voor de resterende duur van het contract.

Dat is een gangbare praktijk: "Je betaalt een boete ( verschiuldigd loon voor resterende duur van het contract) in het arbeidsrecht maar geen rechtsregel.

Eenzijdig opzeggen om dwingende redenen is dat wel. WvA beriep zich daarop en kreeg gelijk maar in beroep ongelijk. Want rechter vond bewijslast die hoorde bij mijn werkgever maakt me zwart bij mijn collega's niet voldoende aangetoond.

Patlev die voor transfers is, kent regel in het voetbal waar clubs voor hun ex-jeugdspelers recht hebben op een procentueel deel van latere transfers. Die opleidingsvergoeding is een regel van de FIFA maar de UCI heeft niet zo'n regeling.

Denk dat Plugge zo snel mogelijk een andere regeling rond wielertransfers wil en dat de confrontatie aangaan de enigste manier is.
10 december 2023 11:20
Al die ploegmanagers die er niks mee te maken hebben die in compleet gebroken Engels hun zegje willen doen. Pff. Het is eigenlijk best grappig als het niet zo extreem triest zou zijn. Het wielrennen blijft toch in veel opzichten toch een absurd amateuristische sport.

Je kan veel zeggen over Plugge, maar hij en zijn ploeg zijn qua communicatie en manier van werken wel met afstand de meest professionele ploeg van het peloton. Hij gedraagt zich altijd correct en communiceert altijd correct richting de buitenwereld, dat kan je van veel andere ploegleiders niet zeggen..


Wat betreft dat verhaal van PatLef, hartstikke leuk dat er volgens de UCI 3 partijen akkoord moeten gaan bij een transfer. Maar je hebt ook nog zoiets als nationaal en internationaal recht. Cian heeft zijn contract opgezegd en Visma heeft een transfervrije vastgelegd, dat is volgens mij de basis. Enige echt relevante vraag is of die opzegging van zijn contract correct is verlopen, maar daar heeft Visma niks mee te maken.
    10 december 2023 11:36
    MaGarin, stop eens met die dt-fouten. Het kan een keertje voorvallen, maar bij jou is het tenenkrullend aan het worden. Als je de taal niet machtig bent, beperk je dan tot simpele oneliners.

    Je kritiek op Lefevere is niet terecht en je lof voor het management van Jumbo is dat evenmin, punt aan de lijn.
    10 december 2023 11:44
    Je zou natuurlijk ook gewoon inhoudelijk in kunnen gaan op mijn reactie. Wat is er niet terecht aan mijn kritiek op PatLef en lof voor de professionaliteit van Jumbo? Laat maar weten, ik wacht met smart!

    En ik vind het hilarisch ironisch dat je aan de ene kant loopt te zeiken over zogenaamde grammaticafouten, maar aan de andere kant wel Patlef aan het verdedigen bent. Heb je zijn tweet uberhaupt gelezen?
    10 december 2023 11:48
    Ernstige Appel,
    Als het je niet eens lukt om iemands naam fatsoenlijk over te nemen, dan lijkt het mij niet dat je degene bent die iemand anders de maat moet nemen op een D of een T. Nog even afgezien van het feit dat het heel weinig toevoegt aan een goede inhoudelijke discussie.

    Het kan een keertje voorvallen, maar bij jou is het tenenkrullend aan het worden (of is het tenenkrommend?). Als je de inhoud niet machtig bent, zwijg dan gewoon.

    EDIT: ik zie dat je inmiddels de naam van MaGarin gecorrigeerd hebt. Maar de rest van mijn betoog blijt gewoon overeind.
    10 december 2023 11:50
    Margarine: Spreekt toch voor zich? Jij vindt Plugge de meest professionele communicator van het peloton. Ik niet. Jij vindt dat Lefevere zijn zegje niet mag doen over hetgeen nu gebeurt. Ik wel. Zijn verhaal is immers relevant om de actie van Bora te snappen. Fijne dag nog!

    Michelangelo (sorry voor de foute naam): ‘tenenkrullend’ is OK hoor! Heb je weer iets bijgeleerd vandaag ;-)
    10 december 2023 13:47
    Uit onderzoek is volgende gebleken : ‘Taalverbeteraars zijn onprettige mensen’
    10 december 2023 14:12
    @Bierbrouwer wat is je bron?
    10 december 2023 14:28
    Mijn lieve kereltje, er worden me hier toch een bak huisregels overtreden in dit topic, even los van de kinderachtigheid. Als WF echt een betere sfeer wil, dan haal je de rotte peerkes er zo uit.