Van der Poel: “Zou leuk zijn om in vertrouwde omgeving overstap naar de weg te maken”

Van der Poel: “Zou leuk zijn om in vertrouwde omgeving overstap naar de weg te maken”

foto: Jos Kafoe (archief)

zondag 5 februari 2017 om 10:00

Mathieu van der Poel staat open voor een langer verblijf bij Beobank-Corendon, vertelt hij aan WielerFlits. Van der Poel heeft bij zijn huidige team nog een contract tot en met 2018. Daarna zoekt onze landgenoot mogelijk een wegcarrière op. De gebroeders Roodhooft en sponsor Corendon willen de crosser de mogelijkheid bieden om binnen zijn huidige ploeg zijn wegambities waar te maken.

Extra budget Corendon
Volgens het Algemeen Dagblad is Corendon-eigenaar Atilay Uslu bereid om het huidige sponsorbudget van ongeveer een miljoen euro te verdubbelen. Tegenover WielerFlits spreekt Uslu die informatie deels tegen. “Bedragen zijn er niet genoemd. Ons huidige contract loopt tot en met 2018. Vanuit de ploeg is er gezegd dat het ons daarna meer gaat kosten dan onze huidige sponsorovereenkomst. Corendon is bereid om daarover te praten. Wij willen graag na die periode blijven, mits we Mathieu maar in huis houden of er een andere topper bij onze ploeg rijdt. Als we niet in de top van het veldrijden mee kunnen doen, dan gaan we na 2018 niet verder.”

Door het sponsorbudget op te krikken, wil Corendon eraan bijdragen dat de huidige Nederlands kampioen veldrijden behouden blijft voor de ploeg van teammanagers Philip en Christoph Roodhooft. Vanuit de WorldTour is al diverse keren aan de jongste Van der Poel getrokken, maar hij liet eerder al meermaals weten zijn huidige contract bij Beobank-Corendon te respecteren. Deze loopt nog tot het einde van 2018, waardoor het supertalent zijn focus waarschijnlijk de komende twee winters nog op het veldrijden legt. Eerder werd al bekend dat Van der Poel in 2017 en 2018 een zomers mountainbike-programma overweegt.

Beobank-Corendon mikt op ProContinentale status
Philip Roodhooft bevestigt aan WielerFlits dat er inderdaad met Corendon over de toekomst is gesproken. “Mathieu moet eerst uitspreken wat zijn ambities zijn. Maar Corendon begrijpt ook dat als Mathieu een combinatie wil maken tussen de weg en het veld, dat het budget dan omhoog moet.” Na het huidige veldritseizoen gaat de ploegleiding van Beobank-Corendon om de tafel met de Nederlands kampioen veldrijden. “Dat is stap één, maar we kunnen ons wel een beetje voorstellen hoe dat gesprek gaat lopen. Het is makkelijker praten als je weet dat Corendon mee wil gaan in dit verhaal. Het is eigenlijk een puzzel met een aantal stukjes en de meeste stukjes zijn al voorhanden. Als ze er allemaal zijn, dan is het relatief snel geregeld.” Informeel is er namelijk al een aantal keer met Van der Poel gesproken over zijn toekomst.

Mathieu van der Poel

De toekomst voor Beobank-Corendon en Van der Poel ziet er zonnig uit – foto: Marcel Koch

Zoals het plan nu op tafel ligt, vraagt Roodhooft voor 2019 een ProContinental-status aan. De teammanager geeft aan dat deze keuze niet alleen afhangt van de beslissing van de jongste Van der Poel. Ook wanneer de wegen van de crosser en het team na 2018 scheiden, mikt Roodhooft op een ProContinentale status. “Het betekent niet dat we niet langer in het veldrijden actief gaan zijn. Mathieu heeft ook zijn gevoelens bij waar het in de toekomst naartoe moet. Dan kom je inderdaad op ProContinental-niveau terecht. Dan kan hij blijven doen wat hij wil in het veldrijden, met een aantal veldrijders. Zodat de impact daar ook niet verloren gaat. En daarnaast kan hij op de weg een programma rijden dat meer aansluit op wat Mathieu op dat moment wil. En wellicht ook aankan.”

“Niet dat we dat verwachten, maar stel dat Mathieu zegt: ‘Ik ga weg en ik ga naar LottoNL-Jumbo’, of weet ik veel waar. Ik noem maar iets”, gaat Roodhooft verder. “Dat wil niet zeggen dat wij dan zeggen: ‘Oké, dan verdwijnen wij maar uit het wielrennen’. Dat kan natuurlijk ook niet; het is niet zo dat wij dan stoppen met ambitieus zijn. Maar dat neemt niet weg dat de puzzel die er nu natuurlijk ligt, degene is die Mathieu van der Poel op een hoger niveau naar de weg brengt in combinatie met veldrijden. En Corendon die dat inziet en op die manier België en Nederland weet te betrekken. Wij als ploeg hebben ook de ambitie om door te groeien. Soms is er een samenloop van omstandigheden die ideaal is. En dan hoeft het ook niet moeilijker te zijn dan dat.”

Van der Poel: “Klassieker als Parijs-Roubaix is niet vanzelfsprekend”
De kans op een langer verblijf van de 22-jarige crosser bij zijn Belgische team, is vrij groot. De hoofdrolspeler in kwestie staat namelijk open voor het plan van zijn ploeg en geldschieter Corendon. “Het zou heel mooi zijn”, vertelt Van der Poel aan WielerFlits. “Het zou heel leuk zijn om in een vertrouwde omgeving de overstap naar de weg te kunnen maken. Ik denk dat als ik mijn zinnen erop zet, dat ik in de ‘kleinere’ koersen (denk bijvoorbeeld aan de Ronde van België, red.) mee kan doen om de winst. Ik zou ook wel klassiekers willen rijden. Maar een koers zoals Parijs-Roubaix van 260 kilometer is niet vanzelfsprekend. De meeste mensen onderschatten dat. Dit plan (bij Beobank-Corendon vanaf 2019, red.) zou een logische eerste stap in mijn wegcarrière kunnen zijn.”

Als gezegd gaat Roodhooft na het veldritseizoen met MvdP praten. Pas daarna maakt de ploeg een plan voor 2019, maar het wil Van der Poel niet tegen elke prijs behouden. “Je moet een situatie hebben waarin wij heel blij zijn met hem en hij toch ook wel blij is bij ons. Dat Mathieu het gevoel heeft dat hij op alle vlakken krijgt waar hij recht op heeft. Dat gaat over het sportieve, over het financiële, over de omkadering, over het materiaal, over het totaalplaatje eigenlijk. Maar iemand koste wat kost behouden, dat kan niet. Dat kan nergens. Het is ten eerste niet gezond en je moet het ten tweede ook gewoon niet willen. Dat moet ik bij mijn vriendin ook niet doen”, schetst Roodhooft een grappig voorbeeld. “Dan houdt het op, hè. Anders komt er ook alleen maar ellende van. Maar ik kan wel bevestigen: wij hebben niet het gevoel dat Mathieu bij ons wil vertrekken.”

Dit artikel delen:

31 Reacties

Imbatido 4 februari 2017 om 11:08

Mooi stuk. Ziet er naar uit dat Van der Poel en Van Aert nog wel enige tijd voor het veldrijden behouden blijven. Goed nieuws wat mij betreft.

achtpuntzes 4 februari 2017 om 11:09

nee joh, niet bij zo'n klein pro-conti ploegje flutwedstrijdjes gaan rijden. en je hebt de WT-teams zo voor het uitzoeken, lijkt me. en die 260 km van P-R, hoe eerder je naar de weg overstapt hoe eerder je die afstand aan kan.
maar goed, het is zijn keus wat hij gaat doen en die heb ik dan toch maar te respecteren.

Wheely 4 februari 2017 om 11:17

Vertrouwde omgeving lijkt me een prima basis en ook nog eens loyaal, al zullen er vast wel weer mensen vinden dat hij dan te veel in zijn comfortzone zit. ;)

TykkeThor 4 februari 2017 om 11:21

Als je naar de weg overstapt vind ik dat je er echt 100% voor moet gaan. Dit lijkt toch meer op een compromis. Een grote ronde wordt bij Beobank sowieso niks dus die ambitie kan dan de ijskast in. Dan houdt je waarschijnlijk de Vlaamse koersen en misschien Parijs-Roubaix over als zwaartepunten. Het lijkt een leuk idee, maar een WT-ploeg biedt toch veel meer zekerheid.

josi 4 februari 2017 om 11:24

Het hangt er vanaf wat je wilt. Als je echt ambities op de weg hebt, lijkt me dit niet ideaal. Als veldrijden het hoofddoel blijft, is het natuurlijk prima.

Col du Bramont 4 februari 2017 om 11:42

Wil MvdP over zeg 2 jaar serieus werk maken van zijn weg programma wat een debuut in een grote ronde inhoudt dan zal hij ook voor een groot team moeten kiezen. Leuk en sympathiek dit plan van zijn huidige sponsor maar past niet in de ontwikkeling van MvdP naar een wegrenner met hoge ambities.
Denk dat de markt waarde van MvdP nu ook al veel hoger ligt dan wat bij nu verdient of bij BC kan verdienen. Al zal dat salaris aardig worden aangevuld met zijn startgelden in het veld.
Denk dat Sky nu al bijna net zo veel voor hem wil en kan bieden als het totale huidige renners budget bij BC.

Koersmaniak 4 februari 2017 om 11:50

Hij kan ook bij Van Aert in de ploeg gaan, een vertrouwde omgeving met 4crossers en zijn janker-vriendje Albert, zou een mooie combinatie worden

Kirsipuu 4 februari 2017 om 11:52

Van de Poel moet het volgens mij zelf vooral ontdekken wat hij echt wil. Veldrijden met wat leuke wegwedstrijden erbij waarin hij kans heeft om te winnen of echt vol voor het veld of de weg gaan. Bij Sky kan hij misschien wel het meest verdienen maar plezier hebben in wat hij doet is voor hem volgens mij het belangrijkste.

Frits des Jeux 4 februari 2017 om 11:52

Klinkt niet als echt Vdp. Die wil het hoogste, niet een procontinentaleploeg. Komt op mij over als pr praat. Hij moet nog twee jaar met deze mensen werken. Logisch dat je dan vertrouwen uitspreekt. K hoop persoonlijk dat hij zo snel mogelijk voor de weg kiest op wt niveau en het veld links laat liggen.

Wheely 4 februari 2017 om 12:01

Een aardig scenario zou natuurlijk zijn als Sky een crossteam zou oprichten en VdP zou contracteren, niet ondenkbaar met het huidige talent in de UK. Geeft de cross ook de nodige injectie en trekt het wat weg uit de Vlaamse klei…

tendam 4 februari 2017 om 12:06

@col du brabant
Altijd maar dat Sky… wat moet hij daar nou? Een speelse jongen als VDP past daar helemaal niet.

Ik denk dat dit wel een mooie optie is voor de komende paar jaar. Overigens kan hij volgens mij nu al de Ronde van België winnen, dus dat vind ik niet echt een hoge ambitie.

Jowinho 4 februari 2017 om 12:15

Ik zie MVDP nooit een volledig wegseizoen rijden. Daarvoor is het wegwielrennen te saai, hij moet zich kunnen uitleven en op de weg is dat met het ploegbelang etc, niet echt mogelijk. Ik zie hem maximaal een wegprogramma rijden zoals Venturini. Van maart team augustus-september. Het veldrijden zie ik hem nooit de rug toekeren. Misschien wel dat hij wat later zal instappen in het veldritseizoen, maar volledig skippen zal nooit gebeuren, denk ik.

klootje kriekeljon 4 februari 2017 om 12:26

Mooi artikel wf.

Koel 4 februari 2017 om 12:31

Wie zegt dat Corendon het niet nog groter aan gaat pakken, ze moeten natuurlijk de concurrentie met Sunweb op niveau houden…..

Tuubke 4 februari 2017 om 12:35

Zijn vader slaagde er toch ook altijd heel aardig in om weg en veld te combineren. En die zal wel zijn voornaamste raadgever zijn.

MME 4 februari 2017 om 12:57

Denk dat het voor Mathieu in eerste instantie op de weg, qua klassementen het toch van een weekse rondes hebben. Zoals Tirreno, Parijs-Nice, Dauphine, Ronde van Zwitserland etc. De kans dat je hier een wildcard haalt is ook vele male groter!

Wheely 4 februari 2017 om 13:08

De enige wedstrijd die ik hem echt heel graag wil zien rijden is de Strade Bianche. Voor de rest vind ik het allemaal prima, we hebben met zijn allen toch iets te hoge verwachtingen van zijn wegcarriere vrees ik.

guyremgabdel 4 februari 2017 om 13:12

De weg is toch nog anders dan de cross. Kijk naar Boom, Stybar en Nijs om maar die te noemen. Nys heeft het geprobeerd maar het lukte niet. En van Boom en Stybar, destijds de absolute toppers in de cross, kun je toch moeilijk zeggen dat ze het niveau en palmares halen van een Boonen, Van Avermaet of andere Gilberts. Maar zoals ik hem ken is Adrie nuchter genoeg om Mathieu goede raad mee te geven.

nederbelg 4 februari 2017 om 13:21

Veelbelovend: eindelijk een toekomstige topper op de weg die regelmatig twittergewijs zijn medische stats gaat delen!

Beekman 4 februari 2017 om 13:24

Lijkt mij een ideale combinatie. Sommigen denken of verwachten dat hij meteen voor de hoofdprijs kan gaan, kan mij daarom goed vinden in de reaktie van guyremgabdel. Daarbij een vertrouwde omgeving (vader Adri) is toch beter dan in "vreemde" handen belanden. Mocht het hem goed afgaan dan kan hij alsnog een definitieve keus maken voor….

Gebruikersnaam 4 februari 2017 om 13:24

Ik denk die broertjes Roodhooft het allemaal een beetje onderschatten. Het huidige procontinentale team van Van Aert is een samensmelting van 2 continentale teams die allebei bij de top 10/15 van hun categorie hoorden.

Corendon is momenteel een nietig teampje dat met moeite bij de beste 100 continentale teams hoort. Dat is geen kwestie van "ach, we gooien er wat geld tegenaan en worden meteen effe procontinentaal", dat gaat over een grondige hervorming waarvoor je pakken geld gaat nodig hebben, een dozijn goede wegrenners zal moeten aantrekken en dat in een land dat met 2 WT-teams en 4 procontinentale teams mogelijk al wat boven zijn stand leeft.

Eigenlijk moet ze ook al bijna samensmelten met Wanty of zo om zoiets te bereiken en die gaan ook gewoon zeggen "ja, tof, Mathieu willen er zeker bij, dat aanhangsel David zullen we er dan wel verplicht bij moeten nemen, maar al die andere rommel hebben we niet nodig, inclusief de Roodhooftjes"

Koel 4 februari 2017 om 13:50

Wheely – 4 februari 2017 om 13:08
Eens. Hij heeft ontzettend veel talent, maar oh wee wanneer het een beetje tegen zit…..
Wat dat betreft is Wout van Aert een stukje verder.

walkowiak 4 februari 2017 om 14:01

Helaas moeten we geduld hebben. Het lijkt me dat hij en zijn adviseurs een lange termijn planning hebben die ze niet aan de grote klok hangen. Het zou me niet vebazen dat het anders gepland is dan de wf ers kunnen bedenken. Mischien laten ze het achterse van hun tong wel niet ziet zien.

schipperaar 4 februari 2017 om 16:21

Lekker blijven crossen Mathieu, een of twee miljoen what’s the difference en ’s zomers leuke dingen gaan doen in de alpen of dolle mieten , tennis, raften, zeilen en tussendoor nog een beetje wandelen en fietsen en genieten van het culinaire.

guyremgabdel 4 februari 2017 om 16:44

Ik ka me ook perfect vinden in de analyse van gebruikersnaam.

Headlines

Materiaalzone

Populair