Van der Poel: “Voor het eerst Schurter verslagen, nog steeds niet gewonnen”

zondag 19 mei 2019 om 19:56
Van der Poel: “Voor het eerst Schurter verslagen, nog steeds niet gewonnen”

foto: Cor Vos (archief)

Mathieu van der Poel blies zichzelf in de openingsfase van de World Cup Mountainbike in Albstadt op. Dat geeft de Nederlands kampioen mountainbike aan na afloop van de race in Duitsland. “Ik was stom, want ik wilde Nino Schurter volgen in het begin”, zegt de nummer twee van vandaag in het flashinterview.


“Het was best wel leuk eigenlijk”, reageert Van der Poel. “Het is ook een van de leukste wereldbekers die ik gereden heb. Ik zei tegen de ploeg dat ik hoopte op regen, dus ik was wel blij dat het ging gieten van de regen.”

Nadat hij de snelste start had, viel Van der Poel ver terug. “Ik was stom, want ik wilde Nino Schurter volgen in het begin. Zeker omdat ik nog niet honderd procent in topvorm ben. Ik blies mijzelf daar op en het duurde een paar rondes om mijn eigen tempo weer te vinden. Het ging beter en beter. Helaas was dat voor de tweede plaats.”

Nové Město
De winst ging naar Zwitsers kampioen Mathias Flückiger. Wereldkampioen Nino Schurter eindigde buiten de top-5. “
Voor het eerst heb ik Nino verslagen, maar ik heb nog steeds geen World Cup gewonnen”, lacht de leider in het klassement van de World Cup. Daarvoor draagt hij ook de speciale wit-rode leiderstrui. “Dat is heel leuk. Het is cool om die te dragen en het geeft vertrouwen richting Nové Město (volgende week, red.), wat een van mijn favoriete races van het jaar is.”

Door zijn tweede plaats is Mathieu van der Poel ook zeker van kwalificatie voor de Olympische Spelen van volgend jaar in Tokio.

Dit artikel delen:

16 Reacties

jooprioolpijp 19 mei 2019 om 20:03

Hier zou ik als concurrent echt nerveus van worden. Jezelf opblazen en dan tijdens de race herstellen en 2e worden.

Tuubke 19 mei 2019 om 20:09

Ja, dat moet heel angstaanjagend zijn. Heet dat niet het Alaphilippe- ofwel Van Aert-syndroom tegenwoordig? Of Vanderpoelofobie?

Barry Batsbak 19 mei 2019 om 20:44

Poel-intolerantie

EddyB1958 20 mei 2019 om 13:29

@Tuubke Alaphilippe syndroom en van der Poel fobie, ok maar Van Aert fobie? Die moet zijn eerste voorjaarskoers nog winnen.

Gilberto 19 mei 2019 om 20:06

Prima zo. Heeft zelf heel goed door als hij iets stom doet, en zal daar dus wel van leren. Ik vond die regen en modder ook prachtig, hou ik zelf ook van om in te rijden, dus was genieten hoor die beelden

Samlambeej 19 mei 2019 om 20:34

Sterker nog, het zag er zo gaaf uit dat ik de beelden heb moeten afzetten.

Gilberto 19 mei 2019 om 20:48

Leg uit..

Samlambeej 19 mei 2019 om 21:00

@Gilberto
Niet cynisch bedoeld. Dat meen ik echt. Staan op de klimmetjes, focus in de afdaling.
Enige waar ik niet zo warm van word zijn die houten constructies. Glij je daar eens uit…
MTB ziet er altijd zo gaaf uit dat ik zelf wil uitgaan. Ware het niet dat ik mijn derailleurhangertje en een dwarsbout van mijn zadelpen afgebroken heb. :(

Jowinho 19 mei 2019 om 23:47

De winnares bij de vrouwen is van die houten constructie gevallen en had geluk dat ze nog kon doorgaan. Ook Anne Tauber viel daar en verloor daarmee een zekere tweede plaats.

Barry Batsbak 20 mei 2019 om 07:31

Ja, dat was nog een behoorlijke klapper. Dat ze überhaupt weer verder kon was een klein wonder.

blix 19 mei 2019 om 20:55

Schitterend om te zien hoe nijdig Schurter van start ging. Echt niet van zijn gewoonte en dat moest hij dan ook tamelijk snel bekopen. Nino lijkt me echt gebeten op Mathieu, hij wou hem even intimideren, even laten zien dat hij zich nog steeds de koning van XCO waant.

Na de jarenlange tweestrijd Absalon-Schurter (met laatstgenoemde als uitdager) voel je aan alles dat we (op droge parcours) naar een nieuwe tweestrijd gaan tussen Schurter en VdP, met hier en daar een uitschieter van Flückiger, Kerschbaumer, Cooper of Gaze.

Samlambeej 19 mei 2019 om 21:06

VdP had Flückiger voorspeld op deze omloop.

blix 19 mei 2019 om 21:19

Logisch als je vorige edities gezien hebt.

Olly 20 mei 2019 om 09:05

1 1/2 uur zitten genieten!

EddyB1958 20 mei 2019 om 13:24

Dat geloof ik niet, je zal de tweede ronde ook wel getwijfeld hebben of top tien wel haalbaar was. Weten hier ligt mijn limiet en dan eventjes op adem komen, om terug in het juiste ritme te komen. Dat is zelfkennis, klasse.

girardengo 20 mei 2019 om 21:57

Ik vond deze wedstrijd interessanter/boeiender dan de gereden Giroritten tot nu toe.