Van der Poel staat scherp: “Scheelt twee kilo met mijn wegseizoen”

maandag 25 november 2019 om 08:00
Van der Poel staat scherp: “Scheelt twee kilo met mijn wegseizoen”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel doet er alles aan om topfit te zijn in het veld en daarbij kijkt hij ook naar zijn gewicht. De wereldkampioen veldrijden staat scherp en is twee kilo lichter dan tijdens het wegseizoen. Dat vertelde hij op de persconferentie na afloop van de Wereldbeker in Koksijde.


“Ik sta wel scherp. Het scheelt ongeveer twee kilo tegenover mijn wegseizoen”, aldus Van der Poel. Een andere manier om zijn vorm nog te verbeteren is door middel van een trainingskamp, maar in tegenstelling tot zijn concurrenten gaat de Brabander niet deze weken op stage naar Spanje.

Stage met de wegploeg
“Ik ga wel, maar slechts een paar dagen om ook eens met de volledige wegploeg samen te zijn. Dat vind ik zelf ook belangrijk. Ik ga van maandag tot en met donderdag na Mol. Ik vind het belangrijk om erbij te zijn, want er zijn ook nieuwe jongens bij”, legt de kopman van Corendon-Circus uit. De Zilvermeercross van Mol is volgende week zondag op 1 december.

“Ik ga later op het jaar een iets langere stage doen. Dan is het voor mij wel makkelijk omdat ik in de Wereldbeker niets te vergeven heb”, vult Van der Poel aan.

‘Het is niet aan mij om het spannend te maken’
In de Wereldbeker van Koksijde was Van der Poel weer als vanouds op stoom. Hij reed in de tweede ronde weg bij de rest en rondde de solo succesvol af. Hij is niet bang dat dit een voorbode is voor de komende periode. “Niet per sé, dit is een heel ander parcours. Hier is het makkelijker om een verschil te maken”, geeft hij aan. “Dat wordt de komende weken iets moeilijker, dus het is niet echt een voorbode. Het is niet aan mij om het spannend te maken, ik probeer te winnen wat ik kan winnen en daar ga ik van genieten.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

Scibby 24 november 2019 om 20:21

Dus met andere woorden, tijdens zijn wegseizoen stond hij nog niet echt heel scherp. Hij had inderdaad wel wat beter voor de dag kunnen komen. Hij viel wel wat tegen op de weg…..

ghostwriter 25 november 2019 om 09:15

Voor de Vlaamse klassiekers wil je wat zwaarder zijn (meer spiermassa hebben) dan als veldrijder of mountainbiker. Van Aert is de afgelopen jaren behoorlijk wat zwaarder geworden (door extra spiermassa te hebben gekweekt) wat hem op de weg veel heeft opgeleverd maar in het veld kon hij de strijd met Vd Poel niet meer aangaan. Ik denk dat Vd Poel op een lager gewicht op de weg niet alleen in de Vlaamse klassiekers maar ook de Waalse klassiekers zich met de wereldtop kan meten.

Coupe de Pedale 25 november 2019 om 16:07

Ja, ik begreep dat ook. Vind ik toch opvallend omdat je zou verwachten dat je als veldrijder juist meer spiermassa nodig zou hebben; nog meer explosiviteit en meer 'core-stability' en door de loopfasen zou je ook nog andere spiergroepen gaan gebruiken.

assen 24 november 2019 om 21:33

Ja, vond m vooral zwak in AGR, DDV, BP en RVV. De Tour of Brittain was ook beschamend, wat die vetzak daar liet zien. Zelfs Betancur van een paar jaar geleden stak mager afbij MvdP van afgelopen wegseizoen.

Waar hebben we het over?

Als MvdP zijn kracht en vermogen heeft behouden, dan gaan we nog wat meemaken!

WFer 26 november 2019 om 04:17

Mathieu FatDenPoel.

Martino87 24 november 2019 om 21:42

Ik zou iedereen aanraden elke wedstrijd waar MvdP aan meedoet te kijken, zo’n wielerfenomeen ga je niet snel meer tegenkomen.

Angelo Pauwels 25 november 2019 om 16:16

Ik kan de klasse van Mathieu zeker appreciëren. Maar ik heb het als Belg natuurlijk meer voor Remco Evenepoel.

Pietspeed 24 november 2019 om 22:03

Ha, ha, niet blijkt overduidelijk uit de column of het citaat over welk wegseizoen VDP het heeft. Mss wil hij tijdens zijn wegcampagne gewoon 2 kg toenemen om meer spiermassa en energie te hebben voor de lange klassiekers. Tijdens het MTB stond hij vlg mij nog scherper…

Romāns Vainšteins 24 november 2019 om 22:14

Wat een nieuws weer.

leegloper 24 november 2019 om 23:25

In een artikel van 14 juli zegt MVDP:

Quote:
“Ik denk dat ik nu wel op m’n scherpst sta. Ik heb het geprobeerd met het oog op volgend jaar. Dan is het nodig om na het voorjaar te vermageren om in Tokio voor goud te kunnen gaan. Ik wilde weten hoe me dat zou vergaan. Nu zit ik rond de 75 kilogram, schat ik. Dus ik moet proberen om er nog een of twee kilo vanaf te krijgen. Alleen dat gaat moeilijk, blijkbaar. We zullen zien of dat lukt.”

https://www.wielerflits.nl/nieuws/mathieu-van-der-poel-verliest-gewicht-wilde-dat-een-keer-proberen/

Samlambeej 25 november 2019 om 12:17

“schat ik” zoiets schat je niet als je er aan werkt. Zei ook eens 77 te wegen. Das evenveel als Van Aert die 5cm groter en een stuk meer uit de kluiten gewassen is.

Kortom: geen touw aan vast te knopen.

evos01 25 november 2019 om 09:37

Is dat een bekentenis?
Wat zou hij geprobeerd hebben?
Ketonen?

yo-eddy 25 november 2019 om 11:12

Je kunt Ketonen verbranding in je lichaam triggeren door heel weinig koolhydraten te eten, is gewoon lichaamseigen stof. Extra Ketonen nemen is meer voor duur/reserve dan om af te vallen

Romāns Vainšteins 25 november 2019 om 13:35

Maar gewoon een bak ketonen vreten is natuurlijk veel makkelijker.

yo-eddy 25 november 2019 om 14:05

@RV ….. nop, je lichaam ziet Ketonen niet als primaire brandstof maar als reserve brandstof …. voor een lange koers kan het dus “nuttig” zijn om het in te nemen. Koolhydraten en vetten zijn toegestaan als “brandstof”, ketonen zijn ook lichaams eigen brandstof dus (nog) niet verboden. Wat het op lange termijn met je lichaam doet is niet duidelijk, vandaar de discussie over het gebruik.

Romāns Vainšteins 25 november 2019 om 16:14

Aja, daarom zitten die lui er massaal aan.

bloemist 25 november 2019 om 14:05

Oliver wist onlangs te zeggen dat je van ketonen snel gewicht verliest. Hij had het gebruikt in aanloop naar het WK, maar in het bar koude Yorkshire was te scherp staan een nadeel voegde Oliver er aan toe.

bloemist 25 november 2019 om 14:06

Oliver Naessen.

Samlambeej 25 november 2019 om 14:52

@yo-eddy
en? volg jij dit?

yo-eddy 25 november 2019 om 16:05

Ik doe niet aan dieten en ben geen topsporter

Samlambeej 25 november 2019 om 18:27

Oh dus gewoon als vrijetijdse lectuur. Ook goed.

girardengo 25 november 2019 om 22:38

Scherp, zwaar, wat heb je aan deze discussie zonder precies het gewicht (en de veranderingen daarin) te kennen?