Van der Poel over Europese Spelen: “Geen idee wat ik kan verwachten”

Van der Poel over Europese Spelen: “Geen idee wat ik kan verwachten”
vrijdag 17 april 2015 om 12:42

De KWNU maakte vrijdag de selectie voor de Europese Spelen bekend. De EU-variant van de Olympische Spelen kent dit jaar haar eerste editie. Bondscoach Johan Lammerts riep onder meer Niki Terpstra, Marianne Vos en Mathieu van der Poel op voor de wegwedstrijd in Baku, de hoofdstad van Azerbeidzjan. “Ik was wel een beetje verrast met mijn selectie, al had Johan me het een tijdje geleden al gezegd”, vertelt de regerend wereldkampioen veldrijden aan WielerFlits.

Samen met Wouter Wippert, Nick van der Lijke, Stef Clement, Pim Ligthart en de eerder genoemde Terpstra verdedigt Van der Poel de nationale driekleur tijdens de wedstrijd voor de mannen. “Ik heb geen idee wat ik van de Europese Spelen kan verwachten. Ik heb het parcours nog niet bekeken, dus weet ik niet of er kansen zijn om mee te doen voor winst”, legt Van der Poel uit. In het verleden zei MvdP dat hij enkel naar kampioenschappen trekt om te winnen, maar is daar op dit moment nog niet zeker van.

De wegwedstrijd op de Europese Spelen vindt plaats op 21 juni. Wereldtoppers uit verschillende sporten lopen nog niet warm voor het evenement, dat Nederland in 2019 wil organiseren. Van der Poel hecht wel waarde aan het toernooi: “Het is natuurlijk de eerste editie, maar wie weet is het over een x-aantal jaar een vast nummer op de sport- en wielerkalender. Ik probeer me zo goed mogelijk voor te bereiden om in goeden doen aan de start te verschijnen.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Stelvio-fan 17 april 2015 om 13:01

Als iemand van het kaliber Terpstra weet te winnen, krijgt zo’n koers misschien al iets meer status.

NumberSeventeen 17 april 2015 om 13:09

Zoals eerder al gepost.

Het rondje is best veel klimmen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/Cycling_profile_for_Baku_2015,_road_race.jpg
100 meter in 2km. geen idee hoeveel rondjes maar vlak is het zeker niet.
Dat zou dus een gemiddelde zijn van ongeveer 5% (zal wel iets later liggen).
Stel ze moeten dit een keer of 8 doen dan gaat dat wel zwaar worden voor pure sprinters.

Tijdrit is een stuk vlakker:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Cycling_profile_for_Baku_2015%2C_time_trial.jpg?1429263149993
Dat is gewoon 13km heen en 13km terug over hetzelfde stuk.

Wheely 17 april 2015 om 13:38

In Azerbeidzjan schijn je modder vulkanen te hebben, ik stel voor het parkoers daar over heen te leggen. ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Mud_volcanoes_in_Azerbaijan

MME 17 april 2015 om 14:09

Gewoon winnen Mathieu, die week erna ook nog even Nederlands Kampioen worden :)

Marijn96 17 april 2015 om 15:10

Sinds wanneer ligt Azerbeidzjan in Europa?

Tutu888 17 april 2015 om 15:32

@Marijn96
De zuid-oost grens van Europa wordt meestal over de Oeral en over de toppen van de Kaukasus getrokken. O.b.v. die definitie ligt Azerbeidzjan inderdaad in Europa.

nickdt 17 april 2015 om 16:27

Volgens het IOC ligt Azerbeizjan in Europa en dus moet de UCI en de FIFA dat ook volgen, anders krijg je vreemde verhouding.

Verweggistan 17 april 2015 om 16:31

@nickdt: Moet niks, want Kazachstan hoort bij voetbal bij Europa en bij wielrennen bij Azie.
Azerbaidzjan ligt overigens 'gewoon' volledig in Europa, net als Armenie en Georgie.

Nick Doup 17 april 2015 om 16:31

Israel ligt bijvoorbeeld niet in Europa, hoort niet bij de EU, maar de voetbalbond is wel aangesloten bij de UEFA, en dus mogen ze meedoen aan de EK (kwalificatie). Ditzelfde geldt denk ik voor Azerbeidzjan, dat half in Europa ligt (en dus ook half niet, duh), maar de wielerbond heeft zich wel aangesloten bij de EOC (Europese Olympische Comités), en dus kunnen zij het ook organiseren.

BlancoProCycling 17 april 2015 om 16:46

Ze doen ook mee aan het Eurovisie songfestival…

Pauls30303 17 april 2015 om 17:27

Wie gaat de tijdrit rijden? Terpstra?

elbosco 17 april 2015 om 17:39
Quote:
Wie gaat de tijdrit rijden? Terpstra?

Stef Clement. Zie hier

Kristoffan 17 april 2015 om 20:43

Ik weet wel wat je kan verwachten. Een gouden medaille en champagne

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair