‘Van der Poel kopman fusieploeg Katusha-Alpecin en Corendon-Circus’

woensdag 10 juli 2019 om 11:48
‘Van der Poel kopman fusieploeg Katusha-Alpecin en Corendon-Circus’

Afgelopen weekend kwam in het nieuws dat er onzekerheid bestaat over de toekomst van Katusha-Alpecin. Volgens Belgische media gaat de WorldTour-formatie samen met Corendon-Circus en wordt Mathieu van der Poel de nieuwe kopman van de fusieploeg.


Link tussen beide ploegen is Canyon, dat de fietsen van beide teams levert. De Duitse fietsenfabrikant zou volgens Sporza de voortrekker zijn in een constructie waarbij Alpecin instapt bij Corendon-Circus. Volgens Het Nieuwsblad zou bij het stoppen van Katusha de ploeg samensmelten met Corendon-Circus. Indien de ploeg ook de WorldTour-licentie van Katusha-Alpecin overneemt, heeft Van der Poel daarmee volgend seizoen de WorldTour-koersen voor het uitkiezen.

Er wordt verwacht dat Katusha-teambaas Igor Makarov  op de eerste rustdag van de Tour de France (dinsdag 16 juli) met nieuws over de toekomst van zijn ploeg komt. Vorige week werd al bekend dat Van der Poel zich voor de komende vier jaar als ambassadeur aan Canyon verbonden heeft.

Dit artikel delen:

80 Reacties

Rhohan 10 juli 2019 om 11:51

Vrij logisch allemaal. Hopen voor Mathieu dat mannen als Spilak, Politt, Haller en Debusschere de ploeg trouw blijven. Daar heeft ie een paar uitstekende knechten mee.

Random wielerliefhebber. 10 juli 2019 om 12:05

Uitstekende knechten?

Pollitt, Haller, MvdP, Merlier en de Bondt… Dat word opeens een van de sterkste blokken in het voorjaar.

Jean Dumas 10 juli 2019 om 12:17

Voor Parijs-Roubaix is dat een leuk ploegje.

hartstikkebedankt 10 juli 2019 om 12:37

Battaglin, Biermans, Debusschere, Dowsett, Hollenstein, Navarro, Politt, Strakhov, Tanfield, Würtz en Zabel hebben nog een contract voor 2020 bij het huidige Katusha-Alpecin. Bij Corendon zijn dit Benoist, Hansen, Jans, Merlier, D. VdP en M. VdP. In totaal 17 renners.

Een relatief beperkt aantal dus. Zakarin is vrijwel rond met CCC geloof ik, dus die zal vertrekken. Het aantrekken van een aantal klassementsrenners lijkt me dan geen overbodige luxe, ik zou dan denken aan namen als Dan Martin, Poels, Formolo, Pozzovivo.

Gilberto 13 juli 2019 om 04:35

Ik zou het wel zonde vinden voor Politt

jvh93 10 juli 2019 om 11:51

Niet eens zulk verrassend nieuws. Ben wel benieuwd hoe ze dit gaan aankleden en welke renners van Corendon mee zullen gaan naar de WT dan

Apemantus 10 juli 2019 om 13:51

Met alle respect voor Corendon, maar ik vind het bizar dat er geen enkel groot Nederlands bedrijf/merk zich aan Mathieu verbindt. Een Nederlands bedrijf van formaat had deze jongen allang weg moeten kapen natuurlijk. Is echt een no-brainer, van der Poel gaat de komende jaren marketingtechnisch goud waard zijn voor je merk. Alpecin is spekkoper. In plaats van Alpecin Canyon, Ziggo Canyon of iets dergelijks. En dan natuurlijk onder Nederlandse licentie rijden.

west 10 juli 2019 om 11:52

Die Makarov moet je wel gelijk uitkopen. Anders wordt het zo’n Nuyens-dingetje.

Bulcke 10 juli 2019 om 11:55

Is toch prima? Dan rijdt van der poel volgend jaar ook bij jumbo-visma

Turtlehead 10 juli 2019 om 12:26

Precies. Afschuwelijk, wat een belachelijke slavenhandel. En Wout weet natuurlijk van nix. Be-la-che-lijk, ff een paar snelle mannen die profiteren van zijn veldrijderscarriêre.
Je zult zien dat er zelfs niet met hem gesproken is en dat ie straks naar een andere ploeg vertrekt en op termijn weer twee ploegen uit de sport verdwijnen.
Oh, wacht… ;)

EddyB1958 11 juli 2019 om 08:01

Jumbo Visma rijdt niet met Canyon. Dus stop ermee Mathieu van der Poel bij die ploeg te dromen.

reusjen 10 juli 2019 om 11:52

Ik ben vooral benieuwd wie het management gaat doen.

wiebipedia 10 juli 2019 om 11:54

De basis zal toch Corendon worden denk ik, aangevuld met goede mensen uit Katucha. Er zullen heel wat mensen zijn die wel met MvP willen werken. Super goed voor je CV

reusjen 10 juli 2019 om 12:10

De bedenkelijke staat van de russische sport is dan weer wat minder voor je cv.

wiebipedia 10 juli 2019 om 12:14

Op de naam na is het weinig Rusland. Belgische leiding, maar 4 russen in dienst en Zwitserse licentie.

reusjen 10 juli 2019 om 12:23

Makarov is daar wel de belangrijkste man.

Dolledriesoldebroek 10 juli 2019 om 12:59

Het geld van makarov staat ook in zwitserland denk ik

Mwielerfan 10 juli 2019 om 13:30

Is Makarov een Belg?

wiebipedia 10 juli 2019 om 13:58

@mwielerfan

Technisch gezien een Turmenisteen(?)
Demol is toch gewoon de sportief baas van dit geheel? Dat is dan wel een belg

Kannibaal van Schepdaal 10 juli 2019 om 14:51

Turkmeen

EddyB1958 11 juli 2019 om 08:02

@mwielerfan neen, een Madurodammer.

Teejay 10 juli 2019 om 11:53

Goed nieuws! leuk team met Polit en Matje voor de voorjaarsklassiekers. missen nog wel een klassementsman als Zakarin weggaat. Merlier voor de sprints!

UrbanSteel 10 juli 2019 om 11:55

Nu Tom Dumoulin nog naar die ploeg en dat gaat leuk worden, eventueel met Wout Poels die altijd dreigt op het eind van zijn contract om is voor zijn eigen te gaan rijden, dat zou dan mooi kunnen in de Waalse Pijl, Luik Bastenaken Luik en de kleinere klimrondes.

Mwielerfan 10 juli 2019 om 13:31

Dumoulin en vdp moeten juist niet in dezelfde ploeg. Dumoulin moet maximale ondersteuning nu dan eindelijk. En vdp moet niet knechten maar alle ruimte in etappes waar hij kans maakt

UrbanSteel 10 juli 2019 om 14:15
Quote:
Dumoulin en vdp moeten juist niet in dezelfde ploeg.

Onzin, Mathieu, Tom en Wout Poels zouden elkaar niet in de weg zitten.
Mathieu voor het Vlaamse voorjaar+ de Amstel en het WK, Wout voor de Waalse klassiekers en de kleine klimrondes en Tom voor de grote drie + het WK tijdrijden.
Mathieu is mans genoeg om etappes te winnen al zou hij niemand bij zich hebben in een grote ronde ploeg, hij rolt niet voor niks de gehele wereld top op in Dwars door Vlaanderen, Brabantse Pijl en de Amstel Gold Race en dat ongeveer in zijn eentje.
Een mannetje voor Mathieu in de Tour en vijf voor Tom, sterke ploeg.

Utrecht19 10 juli 2019 om 11:56

Hoop dat ze dan waar Katusja al eerder mee is begonnen definitief de Russische link helemaal weg doen. Alleen wat goede renners overnemen en de licentie met de naam Canyon Circus.

EddyB1958 11 juli 2019 om 08:04

Circus? Niet Correndon ?

Gilberto 13 juli 2019 om 04:37

Rusland-hater, bah

mtber_1978 10 juli 2019 om 11:58

Als MvdP maar wel op de MTB mag blijven…

greeny 10 juli 2019 om 12:02

en of die dat mag. waarom denk je dat canyon hem zo graag wil als signature renner? de MTB, Cross en Weg legende die het allemaal flikt op hun fietsen.

fluppie 10 juli 2019 om 12:12

De MTB van Canyon was juist de reden om weg te gaan bij Stevens. Lijkt mij dus een zekerheidje.

ChefSpijker 10 juli 2019 om 15:20

Als volgend jaar goud binnen is, zal MvP wellicht ook wel (grotendeels) klaar zijn met MTB’en. Neem aan dat hij dan ook wel een keer naar de Tour wil in plaats van over hindernisjes springen in de zomer. Dat valt niet te combineren.

greeny 10 juli 2019 om 16:52

Als matje naar de tour wil bellen ze de aso even.. geen worldtour licentie voor nodig.

hanjovdberg 10 juli 2019 om 17:55

Hindernisjes? Wat een arrogantie om dat zo neer te zetten. Zelf wel eens op de mtb gezeten? Bakermat van de goede wielrenners ligt toch duidelijk buiten de weg. Goede klassementsrenners hebben een mtb achtergrond en sprinters en allrounders vaak een veldrijden achtergrond. Niet voor niks lijkt me ..

mtber_1978 11 juli 2019 om 08:35

@Chefspijker. Over hindernisjes springen? Ooit wel een wereldbekerparcours gezien? Denk dat 95% van de mensen hier niet eens de complete ronde durver te rijden.
Daarbij wint er bij het MTB-en meestal de sterkste.
MvpP heeft al vaker gezegd dat hij wielrennen saai vindt en vaak last heeft van zolang gecocentreerd te blijven.
Zoals anderen al aangeven is er lichting wielrenners die uit het MTB-en en/of veldrijden (Evans, Hesjedahl, Fugslang, van Aert, vdP, Sagan, Hansen Minnaard) komt die erg goed kan rijden. Iedereen verbaasd zich daarover maar is toch een andere manier van training en technische bagage.

MDKIDW 10 juli 2019 om 12:01

Als ik poels was zou ik mijn CV maar even opsturen..
Dit kan best wel eens een mooi project worden dat ondersteund wordt door drie grote partijen.

SVJ 10 juli 2019 om 12:16

Inderdaad. Mocht de Russische connectie verdwijnen Zakarin lozen en vervangen door Poels. Leuk ploegje met MvdP, Poels, Politt en Spilak.

josemanuelfuente 10 juli 2019 om 12:11

Wat is die Makarov eigenlijk voor een figuur? Zegt mij niks die naam.

reusjen 10 juli 2019 om 12:26

Iemand die heel veel geld heeft uit de olieindustrie en daarnaast tot op het bot verweven is met het Russische wielrennen en de Russische bond.

Pietspeed 11 juli 2019 om 07:32

Ff internet aanzetten

assen 10 juli 2019 om 12:33

Geweldig. Nu nog Vinokourov aankopen als coach, en Uran als klassementsrenner. Wat wil je nog meer?

Kannibaal van Schepdaal 10 juli 2019 om 14:56

Vinokourov slechts als coach van Uran? Hij is het gewend om ook zijn loon te betalen.

Fast Freddy 10 juli 2019 om 12:34

Katusha is één van de zwakste WT ploegen. Daar moet rigoureus de bezem door. Politt was goed natuurlijk dit voorjaar, maar Spilak is ieder jaar maar één week op niveau en bij Zakarin lijkt de toverdrank ook uitgewerkt.
De disbalans tussen de WT ploegen wordt met het jaar groter.

west 10 juli 2019 om 13:34

Echt niet. Er zijn altijd waardeloze ploegen geweest. En er zijn ploegen die met een middelmatig budget top kunnen presteren en ploegen met een reusachtig budget die niks voor elkaar krijgen.

rennerske 10 juli 2019 om 14:04

@ west en fast freddy. Oppassen FF, als je aan Katusha komt , kom je aan west

Fast Freddy 10 juli 2019 om 14:20

Echt wel. In 2017 wonnen de beste 9 WT teams 65% van de wedstrijden. Dit jaar tot dusver bijna 80%. Bron: CQ ranking
Neemt niet weg dat er inderdaad altijd waardeloze teams zijn geweest. Dit jaar is er sowieso één waardeloze ploeg bijgekomen met CCC ipv BMC.

Fast Freddy 10 juli 2019 om 14:21

@rennerske Thanks for the heads up ;-)

west 10 juli 2019 om 16:26

Volgens mij ben ik nog nooit positief geweest over Katusha. Ook deze post gaat namelijk helemaal niet over Katusha.
Je mag gerust hieronder al mijn positieve Katusha-posts plempen. Succes met zoeken.
Misschien moet @rennerske zelf even een mening over wielrennen gaan vormen in plaats van over de rug van andere reageerders interessant te doen.

west 10 juli 2019 om 16:29

@fast
En de jaren 2012 en 2013?

Pietspeed 11 juli 2019 om 07:35

Op het moment dat de stekker eruit gaat, kunnen ze opeens aardig fietsen. Zie TTT. Zo’n slecht ploegje is t heus niet

nickdt 10 juli 2019 om 12:54

Als de toekomst van Roompot-Charles niet doorgaat, zie ik een aantal ervaren mannen naar Corendon Alpecin gaan: Boy van Poppel, Sean de Bie, Michael van Staeyen, Huub Duyn. Misschien Weening en Lammertink ook.

Samlambeej 10 juli 2019 om 13:03

heh?

Pietspeed 11 juli 2019 om 07:38

Huh, Corendon wil WT, dan neem je in principe geen renners van Roompot, op een groot talent na. Die rijden daar niet voor niets

Prima Facie 10 juli 2019 om 12:56

Vdp moet naar Deceunick. Dan gaat hij de komende vijf jaar elke eendaagse koers winnen die er te winnen valt. En dan naar een andere ploeg om de Tour te winnen.

Pietspeed 11 juli 2019 om 07:41

Nee, daar worden renners door de sluwe vos Lefevre tot t bot uitgemolken. Daarna afgedankt

jooprioolpijp 10 juli 2019 om 13:11

Wordt hier niet direct vrolijk van, en wel omdat Katusha de meest visieloze ploeg uit de hele WT is waar geld structureel omgezet wordt in neerwaartse spiralen en achteruitfietsende renners. Als Makarov de ‘zak met geld’ is, zal het overnemen van de licentie zonder hem wel niet op het menu staan.
Vraag me verder af of dit al op de rails stond toen MvdP vorig jaar voor heel veel jaar bijtekende. Werd toen uiteraard wel gespeculeerd over het overnemen van een licentie of een fusie met een WT ploeg, maar Katusha kan ik me van toen niet herinneren – is ook niet de droompartner lijkt me.

Pietspeed 11 juli 2019 om 07:44

Mooie gedachte, goed verhaal! Gebeurt veel achter de schermen.

Jungle Man 10 juli 2019 om 13:19

Mag hopen dat Corendon de regie blijft voeren en de krenten van Katyusha uit de pap mag vissen. Katyusha vind ik toch een beetje een ploeg waar maar weinig renners zijn verbeterd, afgezien van Pollitt.

greeny 10 juli 2019 om 13:22

gaat niet om katusha wat al jaren aan het afbouwen is qua bemoeienis en geld. matje rijdt nu al tijd op canyon, is daar hun signature renner voor komende jaren, blijkbaar is de omkadering bezig om alpacin en corendon samen met canyon een (1) ploeg te maken. matje zijn team/trainers/coach/programma zal niet veranderen.

chasse patat 10 juli 2019 om 13:58

MvdP zal zoals altijd toch wel een flinke vinger in de pap willen blijven houden. Corendon blijft zijn project met de goedkeuring van de gebroeders Roodhooft.

MME 10 juli 2019 om 13:59

Zoals ik het nu overal lees gaat het volgende gebeuren:
– Corendon-Circus, neemt de licentie van Katusha-Alpecin over en gaat naar WT
– Katusha gaat naar Pro-Conti
– Canyon krijgt een belangrijkere rol binnen Corendon-Circus
– Alpecin stapt in bij Corendon-Circus

Qua renners weet je eigenlijk nog niks, maar zie het volgende wel gebeuren:
– Spilak naar Astana, CCC of UAE
– Polit, Debusschere, Cars, Biermans, Haas, Haller gaan naar Corendon-Circus
– Dowsett naar EF
– De Russen gaan mee naar Katusha (Pro Conti)

jooprioolpijp 10 juli 2019 om 14:25

Dank, klinkt plausibel en hoopgevend. Even afwachten. Nu al zin in de rustdag :-)

Fast Freddy 10 juli 2019 om 14:25

Ik zou het niet gek vinden als Katusha en Gazprom dan samengaan.

west 10 juli 2019 om 16:31

Makarov gaat echt niet enkel een procontinentale ploeg sponsoren. Die is gewoon klaar met z'n speeltje. En met Gazprom heeft ie ruzie.

thepsyck 10 juli 2019 om 14:50

misschien begrijp ik het niet helemaal ,kan iemand mij uitleggen waarom zakelijk

correndon en sunweb fuseren?

en dat daarna corendon niet met sunweb een wielerploeg start maar met alpecin in de weer gaat,ik zie de logica daar niet van?

gaarne een helder antwoord

bart12 10 juli 2019 om 15:29

Dat heeft vrij weinig met elkaar te maken, Corendon en Sunweb hebben het nieuwe zelfde moederbedrijf. Maar het blijven 2 bedrijven op zich.. Het is ook niet dat de CEO van Sunweb dat ook ineens van Corendon wordt. Het zijn 2 aparte identiteiten die gewoon blijven bestaan, ook met aparte reclame (sponsor) belangen en zelfs lopende contracten die gerespecteerd dienen te worden.

Amio1998 10 juli 2019 om 14:57

Hmm… Uitdager Sagan voor groene trui komend jaar?

Fast Freddy 10 juli 2019 om 15:07

Nope, alle ballen op Tokio

RiGHT 10 juli 2019 om 17:37

Hopelijk dat de duistere Russische kant per direct verdwijnt uit die ploeg.
#sponsoredByRusada – dat wil je niet.

greeny 10 juli 2019 om 17:49

nee want associatie met de knsb is zo prettig. hou toch op met al die xenofobische shit te spuien over russen en colombianen en hullie hullie hullie. nederlanders en belgen doen net zo hard stiekem

Pietspeed 11 juli 2019 om 07:58

Ha, ha, geïndoctrineerd door de politiek correcte westerse media. In de tijd van Armstrong reed nagenoeg het hele peloton met Epo oid rond. In elke tak van sport is er sinds mensenheugenis van doping sprake. Amerikaanse atleten, zwemmers, biatlon, krachtsporten, you name it… Blaming, shaming. Gaat om achterliggende grote financiële, geopolitieke, economische belangen die via de media over de ruggen van de sport tussen zgn Oost en West uitgevochten worden. En de onnozele lezer slikt t voor zoete koek, lol

kielabokki 11 juli 2019 om 08:33

Ow dus er was helemaal geen georganiseerd dopingsysteem? Dat waren de zionisten en de CIA?

EddyB1958 11 juli 2019 om 08:40

@ greenie je moet meer realistisch zijn, meer relativeren. Vooral de posts van Kielabokki goed lezen helpt daar enorm bij. Toch als je niet Nederlander bent. Ik als Vlaming weet daar alles van.

kielabokki 11 juli 2019 om 09:07

En dat systeem waar je over spreekt reikt tot het niveau van de president of wat?

Appels en peren. En nee ik ben zeker niet naïef.

En U.S. Postal, wat zeg je nou dan joh? Dus in jouw redenering was het de Rabobank zelf die een dopingsysteem bij deze ploeg organiseerde. Aah zo.

Je sleurt er van alles bij en gooit het op een hoop. Succes daarmee.

EddyB1958 11 juli 2019 om 08:14

Hopelijk blijven de broers Roodhooft aan boord. En houdt Mathieu meer rekening met zijn ploegmaats van nu dan met de renners van Alpecin. Verder vind ik dat Nederlanders ook moeite hebben met realistisch te zijn. Alhoewel het duidelijk is dat enkel ploegen rijdend op Canyon een kans hebben, zijn er nog dagdromers die aan Jumbo Visma en Deceuninck Quick Step denken. Morgen Sunweb iemand?

greeny 11 juli 2019 om 09:02

matje en de roodhoofts zijn 6 handen op een buik (8 met die van adrie), die laat hen niet in de steek. alles draait om canyon idd.

PeterUitKampen 11 juli 2019 om 11:17

Je wil je naam als MvdP toch niet verbinden aan zo’n dubieuze (dopage)ploeg als Kathusia !? Leuk zo’n fusieploeg, maar dan wel meteen een naamsverandering AUB ! En alles wat enigszins onwel riekt (lees: Russisch) eruit gooien graag. Zakarin voorop.

FDJ 13 juli 2019 om 06:03

@Gilberto hetze? Volgens mij valt hier de Rusland hetze, als die er al is, reuze mee.

Je ogen sluiten voor de feiten die over de Russische sportwereld de afgelopen jaren naar buiten gekomen zou naïef zijn. Ze liegen er niet om. De ARD heeft daar een aantal indrukwekkende docu's over gemaakt.

Gilberto 13 juli 2019 om 09:12

Het is naief om dat allemaal maar te geloven, strontziek word ik ervan