Van der Poel kent grote offday in Koppenbergcross: “Het was niet leuk”

Van der Poel kent grote offday in Koppenbergcross: “Het was niet leuk”

foto: PhotoPress.be

donderdag 1 november 2018 om 16:35

Mathieu van der Poel moest tijdens de Koppenbergcross lijdzaam toezien hoe de concurrentie liefst vier minuten(!) bij hem wegreed. Na zes ongenaakbare zeges, bleek de Bult van Melden opnieuw een onneembare horde voor de 23-jarige Europees kampioen van Corendon-Circus. “Nee, dit is niet mijn berg”, bekent hij na afloop voor de camera van Sporza.

MVDP startte nochtans als titelverdediger, na het beklijvende duel met Toon Aerts van vorig jaar toen het tot op de streep spannend bleef. In de seizoenen daarvoor was de Koppenberg – samen met de cross op Spa-Franchorchamps – steeds een angstgegner van onze landgenoot, net als donderdag. “Dit was niet leuk, het leek wel een déjà vu van twee jaar geleden.” Toen zag hij Wout van Aert voor het derde opeenvolgende jaar winnen en werd hij zelf vijftiende na een complete offday.

Dat was ook vandaag het geval, legt de Nederlander uit. “Ik voelde vanaf de start tot aan de top van de Koppenberg al aan dat ik heel slecht was.” Van der Poel kwam er in tiende positie boven. “Daarna werd het een heel lang uur. De Koppenbergcross is zeker niet een van mijn favorieten omlopen en al bij al is het een dag om rap te vergeten. Ik heb er ook niet echt een verklaring voor, maar zondag zal het wel beter zijn. Slechter kan in ieder geval niet.” Dan verdedigt hij zijn titel op het EK in Rosmalen.

Van der Poel verloor uiteindelijk vier minuten en twaalf seconden op winnaar Toon Aerts, goed voor een 21ste plek. Een flinke klap in het klassement om de DVV Verzekeringen Trofee, want die is gebaseerd op tijd. Een opgave had een tijdstraf van vijf minuten opgeleverd, maar daar wilde Van der Poel niet in mee. “Ik spaar nu toch 48 seconden, misschien kan het nog cruciaal zijn”, was hij zijn goede gevoel voor humor in ieder geval niet verloren.

Dit artikel delen:

19 Reacties

Emergo 1 november 2018 om 16:38

Heeft hij ws zijn oude achterstand record van 2016 verbroken.

superduke 1 november 2018 om 16:42

Een offday is bij Mathieu ook echt een offday. Bij MTB ook gezien dit jaar.
Hij kan in elk geval 1 klassement wegstrepen. Op naar Rosmalen.

Jowinho 1 november 2018 om 17:24

Dat weet ik nog zo niet. Vorig jaar won die met 9 minuten voorsprong op de 2de, wat zijn 4 minuten dan.

titanio82 1 november 2018 om 23:13

7 wedstrijden te gaan. Pak je steeds 5 seconden bonificatie op nummer 2 en blijf je Aerts en Vantourenhout gemiddeld zo’n 30 seconden voor, dan is de buit alsnog binnen.

Romāns Vainšteins 1 november 2018 om 17:18

Dit was toch eigenlijk de eerste echt belangrijke cross ?

Ook met het oog op de RvV in 2024 niet heel fijn, zou wel weten waar ik hem eraf zou gooien als tegenstander zijnde.

tendam 1 november 2018 om 17:48

Heeft er niks mee te maken, vorig jaar won hij hier immers. Maar een offday is bij VDP ook echt een offday.

boenk 1 november 2018 om 18:14

Tendam, vorig jaar won hij hier zonder overschot. In het verleden won Van Aert hier 3x, vandaag Aerts. Het is duidelijk dat dit parcours hem niet ligt. Zeker als je het vergelijkt met zijn andere uitslagen.

Bikeage 2 november 2018 om 12:28

Gelukkig is het na de Koppenberg nog een aardig stukkie fietsen naar de finish!

leegloper 1 november 2018 om 17:34

Leuk gegeven deze winter: De grote inhaaljacht van Van Der Poel in dit klassement. Dan heeft hij een reden om gas te blijven geven, als hij een minuutje voor ligt.

Tour 1 november 2018 om 17:38

Nee, niet leuk. Is het een keer te volgen in Nederland, ‘ bakt ie er nix van’ !
ik hoef en mag er waarschijnlijk niets van vinden, maar mooi waardeloos dit.

Emergo 1 november 2018 om 19:57

@Tour Da’s nou sport !!

Sonsbach Allstars 1 november 2018 om 17:51

Toch wel apart hoor. In de eerste races worden tegenstanders bijkans gedegradeerd tot figuranten, om er nu zelf zo doorheen te zakken. Wanneer hebben we dat eerder gezien. Ik hoop voor MvdP dat hij hier de oorzaken voor vindt, want ik kan me voorstellen dat het aan je zelfvertrouwen knaagt als je weet dat je in iedere race mogelijk door het ijs zakt maar vooraf niet weet welke.

Borsje 1 november 2018 om 18:09

Sonsbach, mee eens. Probleem is dat het in die (gelukkig zeldzame ) gevallen wel om wedstrijden gaat waar iets op het spel staat. Toch? Nou ja, hoop dat ie zich zondag herpakt.

Deel Koeper 1 november 2018 om 19:21

Wel ironisch dat VDP voor de start kwam vertellen dat het zou kunnen dat het wel eens wat minder dan de voorbije weken zou kunnen zijn, maar dat een offday zoals 2 jaar terug zeker niet meer opnieuw zou plaatsvinden.

McPriem 2 november 2018 om 07:08

Spaart zich voor het EK :)

Koersmaniak 2 november 2018 om 07:56

Misschien moet Vdp eens een trainer aanstellen en trainingsschema’s volgen, hij is nu eenmaal een prof, hij mag er ook naar leven.
Of een mental coach, want eens het even wat minder gaat, geeft hij snel op.

peterwinnen 2 november 2018 om 09:39

Als je zoveel wint, zie ik de noodzaak van een mental coach niet direct

Col du Bramont 2 november 2018 om 08:34

Vorig jaar won MvdP 32 wedstrijden, een extreem hoog percentage ook nog eens. Toch zagen we (nu dus weer) als ie eens een keer niet won meteen de discussie “zie je wel, hij is echt niet de beste, er mankeert wat aan zijn mentaliteit etc”.

In een seizoen dat bijna 6 maanden duurt, waar vaak in het weekend een dubbel programma wordt verreden en soms ook nog eens doordeweeks, lijkt het me evident dat je niet 6 maanden in topvorm kan zijn, los daarvan heb je weleens een mindere dag, pech of je bent wat zwakjes.

Op de weg werk je toe naar een topvorm die vaak nooit langer dan 1-2 maanden duurt, in de Atletiek of Zwemmen werk je toe naar een evenement om daar te vlammen. Dat heet periodiseren en heeft met je trainingsopbouw te maken.

Hij had gisteren een zwakke dag, dat zag je meteen na de start al, dat kan en is bepaald niet vreemd. Het is een mens, weliswaar een extreem talent maar ook hij heeft zijn rustperiodes nodig en je mag niet verwachten dat die en in het veld en op de weg en de mountainbike steeds maar weer de beste is en als ie dat een keer niet is dan te doen alsof dat zo bijzonder is.

Alles lijkt hem met speels gemak af te gaan, maar ook bij hem komt een moment dat het lichaam zegt nu even niet, daar is niets vreemds aan, integendeel.

Koersmaniak 2 november 2018 om 12:18

Ik beweer niet dat Vdp niet veel wint of niet te beste is. Maar mijn inziens kan hij niet knokken. Het is alles of om de zoveel tijd eens niets.
In de dagen dat het minder gaat, zie ik hem nooit vechten voor plaats 5, nee dan eindigt hij zelfs niet in de eerste 10.
Als hij een tegenslag heeft, vecht hij niet terug, zie dat wk met de schoen in het wiel..

Hij is al van de jeugd gewend om de beste te zijn en werkt daar ongetwijfeld ook voor. Maar ik vraag me af: wat als er 2 komen die sterker zijn dan hijzelf? Ik zie hem niet elke week voor die laatste podiumplaats knokken, omdat hij nooit anders gekend heeft.

@Bramont: de andere crossers doen wel aan temporiseren en trainingsopbouw.

Headlines

Materiaalzone

Populair