Van der Poel: “Die 30 zeges zijn echt wel een doel”

Door Ties Wijntjes, zondag 11 februari 2018 om 17:51

Foto: Orange Pictures / André Weening (archief)

Mathieu van der Poel schreef vandaag in Hoogstraten de voorlaatste manche van de Superprestige op zijn naam. Op de website van zijn ploeg Corendon-Circus vertelt hij dat de overwinning van vandaag zoet smaakt, maar hij nog altijd op jacht is naar meer.


Broer David mocht vandaag mee het podium op, wat de Europees kampioen tevreden stemt. ”Het doet deugd dat David eindelijk dat podium te pakken heeft. En fijn dat ik er zelf ook opsta”, vertelt hij. Waar hij uiteraard op zoek was naar een goede eindklassering, hield hij het resultaat van zijn broer zeker in zijn achterhoofd. “Ik heb geprobeerd rekening te houden met David, maar ik kwam solo voorop en uiteindelijk heeft hij het zelf helemaal klaargespeeld. Zelf ben ik uiteraard erg tevreden met zege nummer 28. Die 30 zeges zijn echt wel een doel”, legt hij uit.

Voor David is het zijn eerste podiumplek in een klassementscross, wat voelt als de kers op de taart na wat hij zelf zijn beste seizoen ooit noemt. “Het zat er een beetje aan te komen, maar simpel is het niet. Dit is zeker en vast mijn beste seizoen ooit. Dat was het al, maar deze derde plaats zorgt wel voor iets extra. En het seizoen is nog niet afgelopen. Ik wil er ook de laatste crossen nog iets van maken”, vertelt de oudere broer van Mathieu.

Behaalt Mathieu van der Poel dit seizoen 30 zeges?

  • Ja (94%, 2.649 stemmen)
  • Nee (6%, 179 stemmen)

Aantal stemmen: 2.828

Stem

18 Reacties

mark vv 11 februari 2018 om 17:58

Mooi doel die hij zeker gaat halen.

josi 11 februari 2018 om 17:59

Hij zal nog 3 crossen rijden, denk ik, dus het zal raar moeten lopen wil hij die 30 zeges niet halen.

Borsje 11 februari 2018 om 18:07

Persoonlijk zou ik 30 (of 28) overwinningen (en die vele tweede plaatsen van je belangrijkste concurrent achter je) hoger aanslaan dan het behalen van een WK. Maar dat zeg ik als simpel wielerliefhebber en niet als topatleet.

delgado 11 februari 2018 om 18:15

@Borsje
Dat zou iedereen doen. Zeker als je er na het seizoen (en na je carrière) op terug kijkt. Momenteel is het waarschijnlijk nog een zure pil omdat het WK zo recent geweest is.

xistnc 11 februari 2018 om 18:35

Het zal wrang zijn. Nu Wout alleen nog zijn startgeld komt ophalen of niet eens meer start, rijdt hij feitelijk tegen Janneke en Mieke.

HoofdIsVrij 11 februari 2018 om 18:44

Ook Wuyts en Hereijgers geven aan dat Mathieu de man van het seizoen is. De belangrijkste wedstrijd is echter gewonnen door iemand anders.

Col du Bramont 11 februari 2018 om 18:56

Wat een seizoen voor VDP, de Wereldbeker, DVV klassement en nu ook de SP winnen, EK, NK. Jammer natuurlijk dat ie op het WK zo’n slechte dag had, niet meer over zeuren.
Volgens mij (en Liboton :)) staat het record aantal zeges toch op 32 van Liboton, soit!

ddijkers 11 februari 2018 om 20:08

Raar maar waar, zonder de strijd met wout is de goesting om te kijken een stuk minder.

Taliesin 11 februari 2018 om 20:12

Uiteraard, Wout is ook zeer noodzakelijk voor de spanning.
Misschien dat Mathieu komend weekend wacht tot het einde voor hij aanzet. Lijkt wel alsof hij dat fysiek niet kan, wil altijd knallen al vroeg, maar doe t ff voor de spanning?

t731 11 februari 2018 om 23:12

Ik schat het winnen vanhet WK toch ongeveer even hoog in als 30 andere overwinningen. Iedereen herinnert zich over 5 jaar nog dat Mathieu veel won, maar ook dat Van Aert wereldkampioen werd. Misschien toch maar op de weg focussen. Daar heb je niet maar één wedstrijd die verreweg de belangrijkste is van het jaar. Past Mathieu beter want hij bezwijkt wel onder extreme druk in de belangrojkste wedstrijd, nu al 2 jaar op rij.

Taliesin 12 februari 2018 om 00:40

Veel te vroeg nog om nu al te zeggen dat hij iemand is die onder zware druk bezwijkt.
We zullen zien of dat zo blijft de komende wk’s, hij is nog maar 23 he.

Samlambeej 12 februari 2018 om 02:16

Ja zeker een groot doel. Het record breken van Nys. Daar gaan we ook lang over napraten.

mark vv 12 februari 2018 om 07:00

@t731 heb jij vorig jaar het WK wel gezien?

Doordrijver 12 februari 2018 om 11:00

Vorig jaar was hij gewoon ribbedebie in de eerste ronde… Welke druk?
Hij laat wel zijn hoofd hangen na tegenslag en daar met ie op werken.

Het record staat op naam van Liboton…er waren toen dan ook wel een pak crossen te rijden.

mark vv 12 februari 2018 om 11:57

Vorig jaar reed hij veel lekke banden.. van Aert niet met zijn groene tubes. Van der Poel was toen de sterkste man in koers. Niks met druk te maken toen.

Geraint 12 februari 2018 om 12:15

@mark vv,

Maar het jaar ervoor in Zolder ging het kopje ook direct naar beneden na een akkefietje. Bij de beloften in Hoogerheide eigenlijk zelfde scenario als laatst in Valkenburg. De perceptie is wel gecreëerd dat het op WK’s moeilijk lukt voor Mathieu. Met als gevolg nog meer druk de volgende keer.

mark vv 12 februari 2018 om 12:31

@Geraint klopt hij laat soms ook zijn hoofd hangen.. denk dat hij alleen voor de eerste plaats wil fietsen. Als hij ziet dat dat niet lukt hoeft het niet meer. hij is nog jong op dat gebied moet hij nog wat bij leren.

zotvankoers 12 februari 2018 om 19:41

Zou me niks verbazen mocht hij nummer 30 laten schieten om David aan een mooie zege te helpen. Topkerel die Mathieu en dat zeg ik als dorpsgenoot van van aert die ook gewoon een knap seizoen heeft gedraaid maar meestal op ’n nog sterkere man botste