Mathieu van der Poel blijft indruk maken met ritzege in Sarthe

dinsdag 9 april 2019 om 15:28
Mathieu van der Poel blijft indruk maken met ritzege in Sarthe

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel blijft maar indruk maken op de weg. De Nederlander van Corendon-Circus won namelijk de openingsetappe in het Circuit Cycliste Sarthe. De nationaal kampioen spurtte in La Châtaigneraie sneller dan Boris Vallée en Bryan Coquard. Van der Poel is tevens de eerste leider.

Deze week wordt in Frankrijk niet alleen over de stenen van Parijs-Roubaix gedokkerd. Vandaag begon namelijk de 67e editie van het Circuit Cycliste Sarthe, een vierdaagse rittenkoers door het gelijknamige departement. Vrijwel alle ogen waren gericht op Mathieu van der Poel, die zich hier voorbereidt op de Brabantse Pijl en de Amstel Gold Race.

Vier vluchters kleuren de wedstrijd 
De Nederlands kampioen begon nog voor het middaguur aan de 180 kilometer lange openingsetappe van en naar La Châtaigneraie. Van der Poel maakte echter geen onderdeel uit van de vroege vlucht. Wie wel? de Fransen Romain Combaud en Nicolas Baldo, de Israëliër Roy Goldstein én de Colombiaan Diego Ochoa.

De vier koplopers reden lange tijd voor het peloton uit, maar op goed twintig kilometer van de finish werden ze bijgehaald door enkele tegenaanvallers. Onder meer Alexis Gougeard en Mattia Frapporti probeerden de sprinters te verrassen, maar op acht kilometer van l’arrivée was alles weer samen. We gingen sprinten!

Van der Poel met een ultieme jump! 
Konden we ons opmaken voor een overwinning van Van der Poel? De Nederlands kampioen zat goed geplaatst, maar leek toch naast de dagzege te grijpen. De alleskunner van Corendon-Circus vond in de laatste tientallen meters echter nog een gaatje, waardoor hij in extremis naar de dagwinst wist te jumpen.

Dit artikel delen:

75 Reacties

madeinstars 9 april 2019 om 15:29

Ja van Janneke en Marieke zeker, laat hem dat maar eerst eens in de World Tour d… oh.

Hollow Knight 9 april 2019 om 15:31

Sneller als Kristoff is hij alleszins niet.

Gelukkig kan hij wel veel beter klimmen.

Pol 9 april 2019 om 15:41

Zijn die Belgen dan allemaal pannenkoeken wat U bedoelt ????? Leuk om zo over je landgenoten te praten.

Brabander 9 april 2019 om 16:56

Janneke en Mieke ;)

EddyB1958 9 april 2019 om 22:46

Dwars door Vlaanderen is WorldTour, ben ik nu toch vergeten wie die koers gewonnen heeft. Zou madeinstars dat misschien weten ?

Peter Lippens 9 april 2019 om 23:05

Wat een klasbak, de tegenstand is niet top maar hij komt gewoon om te oefen en 2 dagen na een voor hem toch zware RVV denk ik dan, legt hij er hier een gans peleton op. Snap sommige verzuurde en minimaliserende reacties niet goed en ik vrees dat ze uit een bepaalde hoek komen.

kielabokki 10 april 2019 om 05:27

Je bent niet bepaald de beste verstaander Eddy. Hoe duidelijk moet sarcasme zijn?

EddyB1958 10 april 2019 om 09:05

Ik heb zelf sarcastisch impulsief gereageerd, nu zie ik die ‘oh’… Dus blijkbaar zag jij mijn sarcasme niet…

kielabokki 10 april 2019 om 09:33

Tulik.

EddyB1958 10 april 2019 om 21:10

Tulik , wat voor onzin is dit nu weer?

Mac-S 9 april 2019 om 15:30

Zie je wel, hij rijdt beter in een zwarte broek :p

Dolfy 9 april 2019 om 15:34

Waarom ook niet he…

HennieK 9 april 2019 om 15:34

wie anders….

achtpuntzes 9 april 2019 om 15:34

Ik vind Mathieu nou niet meteen indruk maken met winst in deze matig bezette wedstrijd, de schrijver van bovenstaand stukje blijkbaar wel aan de titel te zien.

mackie 9 april 2019 om 15:36

Ook dit soort wedstrijden moet je maar zien te winnen als grote favoriet, het is natuurlijk geen GW of RvV, maar staan allemaal profs aan de start en zijn er op gebrand om van MvdP te winnen.

madeinstars 9 april 2019 om 15:37

Tja, hoger dan 1e kan je niet eindigen en je kan alleen winnen van de anderen die aan de start staan. Heeft het de allure van een DDV? Natuurlijk niet, maar het tekent wel dat het gewoon een alleskunner en winnaar is, die geen enkele kans aan zich voorbij zal laten gaan.

ParijsTours2004 9 april 2019 om 15:53

Jongens, bij sommige reacties ligt het er gewoon té dik bovenop dat hier alleen maar getrold wordt. Dit is zo’n reactie.

achtpuntzes 9 april 2019 om 16:10

Dan lijkt het me dat er iets mis is met jouw beoordelingsvermogen. Ik zeg gewoon eerlijk dat ik niet onder de indruk ben, meer niet.

DeGroteMolen 9 april 2019 om 16:19

Hij komt hier alleen om te trainen voor andere wedstrijden, maar weet toch te winnen. Ben er van onder de indruk of niet, maar MvdP is hard op weg by far de beste eendags- renner van het moment te worden. Naast wereldkampioen, Europees kampioen en nationaal kampioen. Verder heel normaal uiteraard op 24 jarige leeftijd.

HSV 9 april 2019 om 16:21

8.6 kijk dan alleen naar die enorme versnelling. Daarmee had hij zonder Naessen met z’n gehinderd gewoon podium gestaan in Gent Wevelgem.. Misschien niet voor Kristof maar wel op 2 of 3.

ParijsTours2004 9 april 2019 om 16:29

Okee, toch maar een reactie dan.
Van der Poel maakt al een paar jaar indruk. Beste veldrijder van de wereld, vanuit het niets meteen ook in de mountainbikewereldtop, direct Nederlands kampioen op de weg, bij z'n debuut in het Vlaamse werk meteen bij de topdrie horen. Dat is dus de hele tijd indruk maken.
Als je dan vervolgens twee dagen na een vierde plaats in de RVV een paar best aardige sprinters klopt (kijk maar eens naar de uitslagen van bijvoorbeeld Coquard), terwijl de massasprint niet je allereerste specialiteit is, dan ga je dus verder met indruk maken.

EddyB1958 10 april 2019 om 09:10

@grote molen, laten we het houden bij Nederlands kampioen, de andere titels tellen niet mee op de weg.

Matje VdP 9 april 2019 om 15:36

Coquard en Venturini zijn toch geen pannekoeken. Ongelooflijk dat hij zo constant is!

ChefSpijker 9 april 2019 om 15:37

Die slotjump leek ook nog met speels gemak te komen. Ging wel maar net goed. Moet qua timing (of plaatsing, misschien zat ie weer te ver?) in sprints nog wel wat werken.

Cadellie 9 april 2019 om 15:48

Waarom moet hij daar aan werken? Hij wint toch?

robert-jan 9 april 2019 om 15:57

Hij zat ingesloten, pas op het laatst kreeg die een gaatje om er langs te sprinten. Uiteindelijk kun je met positionering ook maar zo veel doen, het zag er niet uit als een massasprint die door de hele ploeg werd aangetrokken dus dan is het sowieso gokken waar je zit en welke deuren open gaan.

Kannibaal van Schepdaal 9 april 2019 om 15:58

@Cadellie: Je moet altijd blijven werken aan wat minder gaat, ook als je wint. Voor wanneer je tegen betere renners uitkomt, of voor wanneer de andere renners beter worden.

Cadellie 9 april 2019 om 16:08

hap hap hap

ChefSpijker 9 april 2019 om 18:01

@robert-jan >>> Je hebt wel echt renners die daar goed in zijn. Misschien ook instinct of ervaring. Dat laatste komt Mathieu natuurlijk nog wel tekort. In GW zorgde positionering er ook voor dat ie niet echt mee deed voor het podium terwijl ie wel de sprint leek te hebben.

Pol 9 april 2019 om 18:09

Waarschijnlijk heb je niet de sprint van het N.K.gezien, of je hebt er weinig verstand.

erikvoncken 9 april 2019 om 19:37

Bij een renner met zoveel klasse komt het inderdaad misschien wat pedant over als je over zoiets begint, maar mij valt het ook vaak op dat hij op belangrijke momenten (sprints, belangrijke heuvels in de klassiekers) vaak wat ver van achter zit. In GW, maar ook in Nokere, waar hij zich vlak voor de val al een paar keer opzij liet zetten. Reken maar dat hij en zijn ploeg daarmee bezig zijn.

chasse patat 9 april 2019 om 15:40

Die versnelling in de laatste meters is natuurlijk geweldig.

Liefhebbertje 9 april 2019 om 15:46

Lijkt haast wel video trucage, versneld er tussen ge-edit

Chris Van Uden 9 april 2019 om 15:49

Klopt wel o.a. Coquard, toch een man met een rap eindschot..

Luca Quasi 9 april 2019 om 15:49

Ik denk dat ie morgen 4de wordt..

mackie 9 april 2019 om 15:57

zat ook naar zijn PCS te kijken en dacht exact het zelfde :)

thorsen 9 april 2019 om 15:55

Hier zou ik nou wel helikopter beelden van de sprint willen zien.

robert-jan 9 april 2019 om 16:08

Als je ze vindt stuur mij dan ff een berichtje!

Snuf 007 9 april 2019 om 20:35

https://youtu.be/MfCxpQXT2d8

Zie je iig de laatste 100 meter vanaf voor. Zo te zien kwam hij ook van redelijk ver

jp.vanoosterhout 9 april 2019 om 21:26

heb net de video bekeken,hij rijdt 20 mtr voor de finish nog achter vallee..doet 2 trappen en hij is er voorbij,zeer indrukwekkend !

Jean Dumas 9 april 2019 om 16:05

Dat is geen banddikte hoor, maar driekwart wiel.

Cadellie 9 april 2019 om 16:08

Mathieu geeft de RWB trui echt glans! Wow.

Wheely 9 april 2019 om 16:27

Al draagt ie m morgen niet

Borsje 9 april 2019 om 20:17

Gelukkig is het wel een oranje leiderstrui….,,

kampie 9 april 2019 om 16:17

Juist Cadellie daar ben ik ook blij mee.

Lalsacien 9 april 2019 om 16:29

Deze jongen heeft talent !

klimmer99 9 april 2019 om 16:33

Viermaal winst op 10 koersdagen. toch niet slecht. En in DDV reden toch best sterke jongens en ploegen mee. En ook nog eens tweemaal vierde. Veel renners zouden er voor willen tekenen.

jan jansen 9 april 2019 om 16:43

Als je wint lijkt het altijd zo makkelijk, maar je moet het toch maar doen.
Ja maar, ja maar, ja maar………..
Nee niks ja maar, het is een hele speciale renner

assen 9 april 2019 om 16:44

Jammer dat er geen helicopterbeelden zijn. Ik schat dat MvdP in de laatste 30m meer dan 3m meer aflegt dan de nummer 2, wat betekent dat ie meer dan 10% sneller was. Erg indrukwekkend!

montventoux 9 april 2019 om 16:45

Uit welk oerinstinct komt de behoefte voort om (indrukwekkende) winst van een renner (cq fenomeen) te relativeren?

VdP, zijn naam zij geprezen!

Gerben 9 april 2019 om 16:50

Supercompensatie van de training van afgelopen zondag

erikvoncken 9 april 2019 om 19:39

Haha! Goeie!

Lalsacien 9 april 2019 om 17:50

@redactie bij l’arrivée hoort een accent aigu op de eerste e.

sven241 9 april 2019 om 17:59

Ik wist niet dat hij zó snel was in massasprints, hij verslaat hier toch ook namen als Coquard en Venturini in de sprint en ligt op 20 meter nog een fietslengte achter. Heel indrukwekkend.

Niklas 9 april 2019 om 19:16

Het heeft iets vermoeiends al die lyrische commentaren.

Borsje 9 april 2019 om 19:42

Is zeker waar. Maar krijg er niet genoeg van…….

robhert 9 april 2019 om 19:56

Het heeft iets vermoeiends al die lui die altijd toch weer zuur moeten doen.

peervaneynthoven 9 april 2019 om 20:30

Voor bepaalde lieden zeker! Bescherm jezelf en lees ze niet.

horsm 9 april 2019 om 20:22

Het is toch wel een soort (zwaardere) Sagan, die Matje. Ben benieuwd hoe hij het in de heuvels gaat doen. Best een leuk idee eigenlijk, Roubaix overslaan, en serieus voor de Amstel en de Brabantse Pijl gaan om zo te verkennen wat de mogelijkheden zijn.

peervaneynthoven 9 april 2019 om 20:34

de AGR is op zijn lijf geschreven. Draaien, keren en aanzetten. Behendigheid, positionering en constant ” snelkracht” gevraagd. Ik reken hem absoluut onder de favorieten. We spreken elkaar over 2 weken!

HSV 9 april 2019 om 23:38

Mathieu is 2 kg zwaarder. Geen heel groot verschil met Sagan.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair