Van Baarle grijpt de macht in voorlaatste rit Herald Sun Tour

zaterdag 2 februari 2019 om 08:05
Van Baarle grijpt de macht in voorlaatste rit Herald Sun Tour

foto: Cor Vos

Dylan van Baarle heeft uitstekende zaken gedaan in de voorlaatste etappe van de Herald Sun Tour. In de rit naar Arthurs Seat bracht de Nederlander zich in een zetel voor de slotrit door op de tweede plaats te eindigen in de daguitslag en daarmee de koppositie te pakken in de Australische rittenkoers. Het dagsucces werd een prooi voor Nick Schultz.


Voorafgaand aan deze vierde etappe ging de aandacht vooral uit naar klassementsleider Michael Woods en Richie Porte; het verschil tussen beide renners bedroeg namelijk slechts vier seconden, waardoor alles nog speelbaar was. De voorlaatste rit voerde de renners van Cape Schanck naar Arthurs Seat, waar een aankomst bergop was uitgetekend.

Sky valt aan met drie renners
De snelheid lag meteen hoog, waardoor het peloton piepte en kraakte. Ook Woods en Porte kwamen daarbij in de problemen, maar al snel kwam alles weer samen. Uiteindelijk wisten acht renners zich af te scheiden: Sky-ploegmaats Dylan van Baarle, Christian Knees en Luke Rowe en ook Will Clarke, Alistair Donohoe, Nathan Elliot, Hayden McCormick en Nick Schultz.

De acht renners werkten goed samen en breidden hun voorsprong uit naar tweeënhalve minuut na vijftig kilometer. In het peloton hield EF Education First de verschillen met de kopgroep goed in de gaten, want met Van Baarle (5e op 31s) en Schultz (9e op 57s) zaten enkele gevaarlijke klanten mee van voren.

Van Baarle en Schultz blijven over
Op het lokale circuit rond de klim naar Arthurs Seat, dat vijf keer moest worden afgewerkt, viel de kopgroep telkens iets meer uit elkaar. Rowe, Elliot en Clarke waren de eerste renners die moesten lossen. Uiteindelijk bleven Van Baarle en Schultz samen over en met twee minuten voorsprong op het uitgedunde peloton begonnen zij aan de laatste kilometer.

Schultz kwam als eerste over de streep, terwijl de leiderstrui naar Van Baarle ging. Met nog één etappe voor de boeg leidt Van Baarle met 24 seconden op Schultz, die nu tweede staat. Woods zakte naar plek drie (op 1m52s). Morgen staat in Melbourne de slotetappe op het programma, een vrijwel vlakke rit over 89,1 kilometer.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Wheely 2 februari 2019 om 08:10

We mogen weer!

itty 2 februari 2019 om 08:17

Lijkt erop dat hij een stap gemaakt heeft. Ben benieuwd in de voorjaarsklassiekers.

Fast Freddy 2 februari 2019 om 09:38

Inderdaad, kom maar op met de Omoop!

Guushovd 2 februari 2019 om 08:31

Wow, die begint het seizoen erg sterk. In de TDU was hij ook al uitstekend.

Fassa Bortolo 2 februari 2019 om 08:35

Erg netjes, maar dat mag ook gezegd worden van Schultz!

Tpinotfan 2 februari 2019 om 08:51

Heel knap van Dylan! Toch mooi als hij dit rondje mag bijschrijven op zijn palmares.

@redactie: wat mij betreft mag Schultz ook wel in de titel van het artikel. Kreeg toch het idee dat de ritzege ook naar Van Baarle was gegaan bij het zien van de titel.

aardappeljager 2 februari 2019 om 09:57

Dan staat er dubbelslag. Maar zeker straffe prestatie van Schultz die het vermelden waard is

Covadonga 2 februari 2019 om 11:59

@tpinotfan
Ik had precies hetzelfde.

assen 2 februari 2019 om 09:21

Geweldig zeg! Maakt me blij. :-)
Lijkt dat ie nu meer power kan leveren inkort tijdsbestek. Dat gekoppeld aan zijn zeer groot uithoudingsvermogen doet beloven voor PR en RVV. :-)

Scott Sunderland 2 februari 2019 om 10:17

Knap zeg en dat ondanks de fysieke malheur van de Vuelta nog. Of heeft een gedwongen pauze hem juist goed gedaan ? Ik heb soms de indruk dat renners overtraind zijn of in ieder geval te weinig echte rust nemen.

josi 2 februari 2019 om 10:17

Een mooie bekroning voor een opvallend sterk seizoensbegin.

ssj 2 februari 2019 om 10:28

Knap!

Was dit een geval jij-de-rit-ik-de-trui of is Van Baarle eraf gesprint?

thorsen 2 februari 2019 om 11:43

Dat vroeg ik me ook af. Een heel ritverslag, maar hoe 1 en 2 zijn bepaald is dan weer nergens te lezen.

WCEendT 2 februari 2019 om 16:40

Nee, Schultz heeft de slotklim geheel voor zijn rekening genomen. Van Baarle was zo kapot na de meet dat hij direct in elkaar viel en tijdje op de grond bleef zitten.

Schultz heeft wel zeer weinig kopwerk verricht voor de laatste heuvel dus heeft redelijk kunnen sparen daarvoor.

ssj 2 februari 2019 om 18:53

Thanks voor de heldere uitleg!

Jean Dumas 2 februari 2019 om 12:13

Mooi, mooi, mooi.

chasse patat 2 februari 2019 om 12:54

Knap tot uitvoer gebracht plan door Sky. Ze rijden de hele ronde al erg sterk met van Baarle als uitgespeelde kopman. Knees en Rowe mogen dan ook delen in het ploegenspel want het is knap dat je met een kopgroep zo'n voorsprong bij elkaar fietst aan de finish.

Jan Blokland 2 februari 2019 om 14:02

Ik had van de week eerder al geconstateerd dat Van Baarle een stap gemaakt heeft. In de TDU was hij al goed, en nu dus weer de bevestiging.
Kan wel eens een belangrijke pion worden in de voorjaarsklassiekers.

EddyB1958 2 februari 2019 om 14:09

Edit redactie: Niet doen

Martin Bergstra 2 februari 2019 om 14:14

Fijn Eddy
Zo ken ik je weer
Moet je niet jeu de boules spelen op zaterdag?
Schijnt goed te zijn voor je concentratie.

Thomas Hermans 2 februari 2019 om 19:18

Lekker hoor, gefeliciteerd Dylan!

Samlambeej 2 februari 2019 om 20:38

Godsk*lere
Wat met een schuin oog de etappe aan het volgen.. Vraag me opeens af wie die nieuwe smalle rug van Sky is in de koers? Sivakov? nee… God tis Van Baarle.
Ze weten bij Sky wel hoe je iemand beter leert klimmen maar op de weg naar een Klassieker loopt ie achteruit.