Van Aert na zege in Oostmalle: “Voorbije periode was mentaal zeer belastend”

maandag 20 februari 2017 om 09:04
Van Aert na zege in Oostmalle: “Voorbije periode was mentaal zeer belastend”

foto: WielerFlits

In zijn voorlaatste cross van het seizoen is het Wout van Aert toch nog gelukt te winnen in zijn nieuwe regenboogtrui. De Belg kwam er sinds het WK niet meer aan te pas tegen Mathieu van der Poel. Gisteren waren de rollen omgedraaid.

“Ik was het allemaal een beetje beu”, zegt hij in Het Nieuwsblad. “De voorbije periode was mentaal zeer belastend. Vorig week zondag, na Hulst, was ik het allemaal een beetje beu. Ik zag ongelooflijk af en kwam in de verste verte niet in de buurt van de overwinning. Dan had je nog wat boegeroep van de Nederlanders en werd ik ook op Twitter bestookt. Toen heb ik mij voorgenomen om in Oostmalle nog eens de beste Wout boven te halen. Ik ben een hele week met deze wedstrijd bezig geweest en dat heeft geloond. Zelfs gisteren in Leuven ben ik niet voluit gegaan om vandaag goed te kunnen zijn.”

In het persgesprek na afloop van zijn zege was de wereldkampioen zeer openhartig over de afgelopen periode. “Het is de eerste dag dat ik heb kunnen genieten van die regenboogtrui. Toen ik wereldkampioen werd, hoopte ik dat de heisa voorbij zou zijn. Niet dus! Ik won alleen omdat de anderen lek waren gereden. Niet ik, maar mijn tubes hadden gewonnen. Een week later vond er dan weer iemand dat ik met een motortje aan het rondrijden was. En als uitsmijter werd ik vorige week niet echt goed onthaald door de Nederlanders. Dan wordt het ook voor mij even te veel.”

Voor Van Aert staat er nog één cross op het programma, woensdag in Waregem. Daarna vertrekt hij met zijn vriendin op vakantie naar de Dominicaanse Republiek. “Om op het strand te liggen en de batterijen op te laden. Ik denk toch dat ik een maandje de fiets niet ga aanraken.”

Dit artikel delen:

64 Reacties

Wheely 20 februari 2017 om 09:19

Fijn dat ie gewonnen heeft dan, verder hoeft hij echt niet zo te huilen. De beste knaap is nog altijd wereldkampioen.

mark vv 20 februari 2017 om 09:38

Nou fijne vakantie. En zorg dat de ‘batterij ‘ weer goed opgeladen is.

Geraint 20 februari 2017 om 10:01

16 reacties en nagenoeg allemaal over een ingebeeld motortje. Misschien moet jij ook eens met vakantie mark.

Kingw 20 februari 2017 om 10:01

Stoer dat hij dit zo deelt, mooie ervaring voor de toekomst. Hoe ga ik om met verwachtingen van anderen…

Sephiroth 20 februari 2017 om 10:13

Toch mooi dat hij het positief heeft kunnen afsluiten voor zichzelf

TykkeThor 20 februari 2017 om 10:24

Ik zou me toch niet te druk gaan maken om een paar dronken Nederlanders en een boos Twitter ei. Op dat vlak valt er nog wel wat te winnen voor hem.

Spruch 20 februari 2017 om 10:36

Tja, Van Aert voelt nu wat Nederlanders al jaren voelen in Vlaanderen als ze teveel gaan winnen. Belachelijk natuurlijk dat die Nederlanders dat doen. Net zo belachelijk als Vlamingen die Nederlanders uitjoelen en bier gooien. Heeft niks met sport te maken.

Romāns Vainšteins 20 februari 2017 om 10:37

van Aert moet zich idd niet veel aantrekken van al die randdebielen en lekker de weg op gaan helpt aanzienlijk in deze, hij is toch al 2 x WK.

De Brigadier 20 februari 2017 om 10:44

Toch een mooie sport waarin de enige twee serieuze beoefenaars eerlijk alles verdelen. Wout jaarlijks de WB, Mathieu de Superprestige, Wout het WK, Mathieu meer onderlinge duels, beiden hun evenredig overdreven portie gejank en als kers op de taart wordt beiden een volledig theoretische, fabuleuze wegcarrière toebedeeld, enkel om stiekem maar de sterkte van het veldrijden te blijven benadrukken.

Ondertussen hebben de voorlopers, Boom en Stybar slechts een bescheiden plekje ergens onderin de subtop weten te vinden. Is toch wel wat anders dan Sagan of Evans.

Romāns Vainšteins 20 februari 2017 om 10:50

Altijd leuk hiero die maatstaven die prima wielrenners met meerdere topoverwinningen het label ‘bescheiden’ opplakken. #palmarestop10groeicurvepotentienavelstaarders

Gebruikersnaam 20 februari 2017 om 10:56

Een jaar of 5/6 terug werd er nog een veldrijder derde in de Giro.

Sebas 20 februari 2017 om 10:58

Sagan ala, maar Evans heeft naast zijn wereldtitel en de Tour niet bijster veel grote koersen gewonnen. Overigens heeft hij daar ook een decennium over gedaan. Stybar en Boom zijn in hun disciplines wereldtop en als het wèl subtoppers zijn, dan absoluut niet onderin @ Brigadier.

Van Aert komt mij over als een hele fijne vent. Blij voor hem dat ie nog een cross in de WK trui heeft kunnen pakken. Nu het kopje heropladen voor een nieuw seizoen.

delgado 20 februari 2017 om 11:06

@Tykkethor
Wat valt er nog te winnen? Wout is mentaal enorm sterk. Dat hij zich zulke dingen in bepaalde mate ‘aantrekt’, is toch de normaalste zaak ter wereld? Hij is geen robot. Gisteren heeft hij weer met de pedalen geantwoord, zoals een kampioen dat doet.

theking 20 februari 2017 om 11:07

@sebas. Ik denk dat je het palmares van cadel evans wel schromelijk onderschat nu. Om nu een topper zijn in het veldrijden te vergelijken met slechts een touroverwinning en een wk op de weg……..

Sebas 20 februari 2017 om 11:27

Tjah, als je mijn reactie op die manier interpreteert wel. Evans was een klasbak, maar hoe lang ik ook naar zijn erelijst kijk; er waren er een pak beter. Als je een punt wil maken over veldrijders die de top niet halen, vind ik Evans niet de beste antagonist in die context. Ander type renner, ander verleden (mtb) .. Ook won hij niet bijster veel en de grote koersen die hij wel won, won hij op latere leeftijd met een pak aan ervaring in de rugzak.

TykkeThor 20 februari 2017 om 12:15

@delgado
Hij geeft zelf toch aan dat hij mede hierdoor een mentaal wat zwaardere periode heeft doorgemaakt? Ik zag hem laatst nog via Twitter op zo’n zuurpruim zien reageren. Naar mijn mening is dat niet de juiste manier om daarmee om te gaan. Het gros van de renners krijgt met dit soort fratsen te maken, dus je kan er maar beter mee leren omgaan en er niet te veel aandacht aan besteden.

TykkeThor 20 februari 2017 om 12:17

Roger De Vlaeminck is ook een leuk voorbeeld.

Myridley 20 februari 2017 om 12:26

Tijd voor een mental coach

delgado 20 februari 2017 om 12:37

@TykkeThor
Ja, en ik zeg dat het toch normaal is dat je niet compleet immuun bent voor zo’n dingen? Betekent daarom niet dat je mentaal niet sterk bent.

Voor jou is dat misschien niet de juiste manier, dat kan, maar misschien voor hem wel? Iedereen gaat hier anders mee om.

tendam 20 februari 2017 om 12:49

@geraint
Hij is motorisch gestoord ;) Maar alle gekheid op een stokje, die Van Aert reed gisteren wel bizar hard. Verrassend mag je het toch wel noemen.

doeme80 20 februari 2017 om 13:03

In de jaren 70 of 80 is Liboton geslagen, bespuugd en uitgejoeld doos ollanders in Oss.

kleomantre 20 februari 2017 om 13:04

zeker handig opgeladen batterijen voor een elektrisch motortje

Sunrider 20 februari 2017 om 13:12

Van Aert was duidelijk gefrustreerd geraakt dat hij er steeds afgereden werd door van der Poel, dan storen de randzaken ook veel meer. Voor zijn gevoel heeft hij nu zijn gram kunnen halen op een voor hem beter geschikt parcours en bij van der Poel was de tank duidelijk aan het leeg raken. Beiden nu even lekker op vakantie en daarna weer fris op de fiets.

wielrenner 20 februari 2017 om 13:40

@kleomantre, jij moet ook maar eens op vakantie.

achtpuntzes 20 februari 2017 om 13:42

wat een zeur is het toch ook. wereldkampioen en hij kan alleen de negatieve kanten zien.

Headlines

Materiaalzone

Populair