UCI stelt olympisch tijdritparcours voor: klimmers kunnen zich klaarmaken

Door , woensdag 10 oktober 2018 om 15:49

Het podium van 2016 - foto: Sirotti

De UCI heeft het parcours (22,1 kilometer) voorgesteld voor de titelstrijd op de tijdrit tijdens de Olympische Spelen van 2020. De start en finish zijn gesitueerd rondom Fuji International Speedway, waar ook de wegwedstrijden zich afspelen. Er zijn twee beklimmingen opgenomen in het parcours met een gezamenlijke afstand van zeven kilometer.


De mannen zullen over een kleine twee jaar het parcours twee keer afwerken, goed voor 44,2 kilometer. De veredelde klimtijdrit is spek naar de bek voor mannen als Tom Dumoulin, terwijl het zwaarder gebouwde specialisten minder goed zal liggen. De vrouwen doen de ronde in Japan één keer. Annemiek van Vleuten kan er op revanche en zodoende toch haar olympische gouden plak veroveren. De val in winnende positie tijdens de wegwedstrijd van 2016 staat een ieder nog op het netvlies. Onze landgenote rekende uit dat de vrouwen in totaal 423 hoogtemeters voor hun kiezen krijgen. De mannen dus het dubbele.


Olympisch parcours mannen


Olympisch parcours vrouwen

Dit artikel delen:

25 Reacties

ghostwriter 10 oktober 2018 om 16:00

Dit lijkt me een ideaal parcours voor zowel Dumoulin als Kelderman.

Mathieu Moller 10 oktober 2018 om 16:04

Jammer. Bij tijdritten op een WK of Olympische Spelen zie ik toch het liefst een zo neutraal mogelijk parcours en dat is dit niet bepaald.
Daar moet ik wel bij zeggen dat het profiel er op het oog vrij heftig uitziet, maar dat de schaal wel een beetje overtrokken is in verticale richting.

maurits1972 10 oktober 2018 om 16:15

Ja wat is neutraal Moller. 50 km vlak heen over een autosnelweg en weer 50 km terug?

Vind je de schaal overtrokken in verticale zin, dan kijk je naar het parcours vd vrouwen. Die doen één rondje. Zelfde parcours, en dan ziet het profiel er inderdaad weer anders uit. Het gaat toch om de percentages. En zelfs die zeggen niet alles. 4,5% over 1 km. Kan ook zijn 500m vlak en 500m a 9%.

Mathieu Moller 10 oktober 2018 om 16:46

50 km vlak is inderdaad ook niet alles, maar dat vind ik meer recht doen aan een kampioenschap tijdrijden dan een WK/OS klimtijdrit (zoals het WK van vorig jaar).

Mwielerfan 10 oktober 2018 om 20:29

50m vlak is veel neutraler als het om tijdrijden gaat ja

Adelaar 10 oktober 2018 om 16:09

Inderdaad, beide beklimmingen zijn 4.5 % dus niet-klimmende tijdrijders zijn niet bij voorbaat kansloos. Maar het is wel licht voordelig voor degenen die wel een bergje op kunnen.

Arema Pro Cycling Team 10 oktober 2018 om 16:21

Mogen er weer 3 starten bij de vrouwen? Clean sweep:)

Ursus 10 oktober 2018 om 17:22

Nee, maximaal 2 per land mogen er meedoen op de Olympische Spelen. Volgens mij moeten die ook de wegrit doen, dus zou voor Nederland het meest logisch zijn om Dumoulin + Kelderman en van Vleuten + van der Breggen op te stellen.

Edit: Kelderman lijkt mij in topvorm (een belangrijke aanname, gezien zijn blessuregevoeligheid) sterker dan Kruijswijk in de tijdrit, niet super veel maar iedere seconde telt. Poels is alles of niets en tot nu toe in de oranje trui blijkt het steeds niets.
Van Dijk is bloedsnel op het vlakke, maar legt het in heuvelachtige tijdritten (Bergen 2017 en Innsbruck 2018) duidelijk af tegen van Vleuten en van der Breggen.
Hierbij is ook het zo dat Olympische ploegen maar uit 4 renners mogen bestaan en er dus weinig ruimte is in de ploegen.

Een ander punt is de weersomstandigheden, die zouden in de zomer warm en vochtig moeten zijn. Als het weer echter slecht is, dan wordt het snel heel slecht. Fuji Speedway ligt aan de voet van Mount Fuji waar de regenwolken tegenaan botsen en naar beneden zakken. Dan krijg je een combinatie van mist en harde regen. In het verleden (1976, 1977, 2007 en 2008) zijn er 4 Formule 1 wedstrijden geweest op Fuji Speedway. Die van 1976 en 2007 waren onder dat soort omstandigheden, al waren die wedstrijden wel steeds in oktober.

Mwielerfan 10 oktober 2018 om 20:35

Van Dijk is op de weg ook wel bi de beste 5 van nl

tendam 10 oktober 2018 om 21:30

Vanwaar het grote vertrouwen in Kelderman voor die tijdrit? Ik vind hem niet per se veel beter dan Kruijswijk. Of Poels.

04398 10 oktober 2018 om 16:31

Weer voor klimmers, wk dit jaar voor klimmers, wk tijdrijden vorig jaar voor klimmers, olympische spelen voor klimmers, olympische tijdrit voor klimmers, wk volgend jaar voor klimmers……….

dumoman 10 oktober 2018 om 16:45

WK dit jaar was niet voor klimmers, maar voor punchers (met extra koffie oid.)

Jungle Man 10 oktober 2018 om 16:54

Och,…. WK sprint is ook van toepassing in diverse baandisciplines. Dus als sprinters ergens kampioen willen worden, zouden ze dat op de baan kunnen doen. Viviani flikt dat ook.

ChefSpijker 10 oktober 2018 om 16:55

Mooi toch. Men heeft door wat voor parcoursen het meeste spektakel opleveren en bekijks trekken. OS is maar eens in de vier jaar dus lastig om dat eerlijk te verdelen. Londen was dan weer een echt sprintersparcours, ook al werd het geen sprint omdat iedereen tegen GB reed.

Kwibus 10 oktober 2018 om 19:08

Wk volgend jaar is totaal niet voor klimmers.

Mwielerfan 10 oktober 2018 om 22:03

Olympische spelen is lastig verdelen inderdaad maar wks zijn ook veel te veel voor de ronderenners.
Het wielrennen holt zichzelf uit als dezelfde lui overal moeten winnen. Saaie eenheidsworst zoals in het veldrijden wordt het dan.
Ik vind juist de complexiteit aantrekkelijk.

Kwibus 11 oktober 2018 om 07:34

Wat een onzin. Eens in de 4-5 jaar ligt er een wk die ronderenners kunnen winnen, maar vooral door 1-dags renners worden geworden die ook een goede ronde kunnen rijden. Costa en nu valverde.

Afgelopen 3 jaar Sagan als WK ga je dan zeuren dat de WKs allemaal op Sagan zn maat zijn gemaakt?

Marcel1112 10 oktober 2018 om 17:32

Op dit parcours kan Dennis ook prima uit de voeten. Maar het duurt nog twee jaar; misschien is het dan allang geen tweestrijd Dumoulin-Dennis meer maar Evenepoel-Bjerg.

assen 10 oktober 2018 om 19:36

Tsja, dat is inderdaad niet uit te sluiten… ben benieuwd!
Over het algemeen duurt het even voor een jongere ook een volwassen tijdrit kan winnen, muv Fabian.

Birdheart 10 oktober 2018 om 17:46

Vind het jammer dat het parcours voor vrouwen maar de helft is. Een mooie gelegenheid om beide te vergelijken op een gelijk parcours.

KnightBiker 10 oktober 2018 om 19:40

@birdheart – 22 km voor een WK voor vrouwen is inderdaad wel erg mager. (het probleem is dat bij de dames de verschillen anders zo groot worden, ik had er denk ik bij de vrouwen nog +10 vlakke kilometers bij uitgetekend)

ah-ja 10 oktober 2018 om 20:06

Goooo Remco!

Sonsbach Allstars 10 oktober 2018 om 23:06

Grote grutten wat een parcours, nasty! Ik verwacht dat Dumoulin vandaag een dikke punt aan de horizon heeft gezet. Volgens mij heet zoiets op maat gemaakt. Plan maar gauw een overleg met de ploegleiding welke koersen er moeten wijken op de kalender van 2020.

ChefSpijker 11 oktober 2018 om 13:20

In 2020 weer voor de Giro qua klassement en dan opbouwen richting OS erna via twee weken meehobbelen in de Tour of zo. Volle bak in de Tour gaan lijkt me sowieso onverstandig.

bommie 11 oktober 2018 om 13:42

Idd. Tijdrit is 10 dagen na afloop van de Tour

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair