UCI staat schijfremmen toe en wil Tramadol verbannen
foto: Henri Santing
donderdag 21 juni 2018 om 19:01

UCI staat schijfremmen toe en wil Tramadol verbannen

Ploegen en renners mogen in de komende Tour de France gebruikmaken van schijfremmen. Het Management Comittee van de UCI heeft ingestemd met een voorstel, waardoor schijfremmen per 1 juli aanstaande toegestaan zijn in het professionele wielerpeloton. Daarnaast wil de UCI voor 1 januari 2019 het gebruik van pijnstiller Tramadol verbieden.

Schijfremmen
“Na bijna drie jaar van testen en met toestemming van diverse stakeholders – teams, renners, mechaniekers, fans, commissarissen en de fietsindustrie – is de beslissing genomen om schijfremmen op de weg en in het BMX’en toe te staan vanaf 1 juli”, schrijft de UCI in een persbericht. “De regels (punt 1.3.025 van de UCI Regulations, red.) zullen we herschrijven, zodat schijfremmen voortaan zijn toegestaan tijdens trainingen en in wedstrijdverband, zoals dat ook al het geval is bij veldrijden en mountainbiken.”

Tramadol
Over Tramadol schrijft de internationale wielerunie het volgende: “Ongewenste bijwerkingen als duizeligheid, verlies van scherpte, wankeligheid en het risico op verslaving, hebben ervoor gezorgd dat de UCI op basis van gezondheidsreden besloten heeft om Tramadol te verbannen in wedstrijdverband. Dit proces is in gang gezet en op de korte termijn zullen we dit integreren in de UCI Medical Rules.” Naast het verbod op Tramadol, gaat de UCI ook de regels omtrent glucosecorticoïden opnieuw bekijken en vraagt het experts om raad hoe ze hierop moeten testen. Beide gevallen moeten voor 1 januari 2019 gerealiseerd zijn.

RIDE Magazine
27 Reacties
Sorteer op:
21 juni 2018 19:09
Vlot berichtje van de UCI, dat zijn we niet gewend
21 juni 2018 19:10
Eindelijk een fiets met schijfremmen kopen nu! Goede ontwikkeling.
21 juni 2018 19:17
Eindelijk is het gedaan met het tramadol gebruik in de course. Gevolg: minder valpartijen. Nu vallen de vaste gebruikers door de mand en krijgen we de echte renners op het podium.
21 juni 2018 19:17
Nu al tramadol verbannen? Dat gaat snel...
21 juni 2018 19:19
Waarom niet wachten met die schijfremmen tot volgend seizoen?
21 juni 2018 19:33
Komt tramadol dus op de dopinglijst ?
Ik lees dat het wordt opgenomen in de "medical rules" betekent dat zo'n zelfde behandeling als sabutamol ?
21 juni 2018 19:52
Laatste tour dus dat ze helemaal gaggel van die gore rottroep kwijlend door het beeld heenhakken kunnen ! Dubbbbbbele porrrrrtie !!!
21 juni 2018 20:43
Schijfremmen.... ik heb ze en merk werkelijk geen enkel verschil (nu fiets ik ook niet hard:-))
21 juni 2018 20:49
Ik heb ook schijfremmen en merk wel degelijk een verschil, nauwkeuriger en secuurder vooral wanneer het nat is/ligt.
21 juni 2018 20:50
@KRP, als je 100 km/u van een berg afdaalt merk je het verschil wel hoor
21 juni 2018 20:57
100 km pu de berg af moet je in je vrije tijd ook niet willen met andere weggebruikers.... maar hoor graag meer ervaringen rondom schijfremmen
21 juni 2018 21:04
Behalve als het nat is maakt het op normale snelheid erg weinig verschil
21 juni 2018 21:17
Ach, gisteren een valpartij meegemaakt in een fietsgroep. Wie lag er op de grond ?
Inderdaad, een renner met schijfremmen, dus daar ligt 't niet aan.
Wel leuk straks in de World Tour wedstrijden bij lekke banden. Gaat wat langer duren met het steekassen van een reservewiel.
21 juni 2018 21:20
2x goed nieuws
21 juni 2018 21:27
Op zich voor innovatie, De economie moet immers draaien. Maar volgens mij is de schijfrem nog niet veiliger dan 2 jaar terug... buiten wedstrijden om geen probleem Maar het grote Valpartij scenario is nog onvoldoende getest.

Tramadol verbieden: goede zaak!
21 juni 2018 22:03
@KennyKlimmen Ik woon en koers in de bergen en heb zowel een fiets met schijf- en velgremmen. Kwa remkracht maakt het wel degelijk verschil (met name 70km+ uiteraard), zowel als het droog is maar in de regen uiteraard aanzienlijk meer.
Ik ben niet gebonden aan gewichtsbeperkingen zoals de profs dus ik pak toch meestal de velgremfiets want schijfremmen zijn uiteindelijk toch 500 gram zwaarder. Voor profs is dit geen issue want de klassementsrenners' fietsen zijn sowieso allemaal 6.8kg.
21 juni 2018 22:15
laatst weer afgedaald met carbon klimwielen in de regen..met 20% niet te doen. doe mij maar schijfremmen. Schijfremmen dus ook bij KNWU wedstrijden?
21 juni 2018 22:33
Tramadol. Gemeengoed bij Froome c.s, aldus Michael Berry (voormalig Sky-prof). Daarna verzocht dezelfde ploeg het middel op de dopinglijst te zetten. Deed denken aan de Armstrong-tactiek; meebetalen aan dopage controlage...
21 juni 2018 22:36
Die schijfremmen waren toch al toegelaten, snap de hoera-stemming niet zo goed....
21 juni 2018 23:24
@Polleke: Alleen als test voor UCI-teams was het toegestaan. Aangezien de KNWU lid is van de UCI mocht je (vooralsnog) in nationale wedstrijden bv niet met schijfremmen rijden. Maar dat zal dus nu wellicht wel worden toegestaan. Kunnen amateurs bv eindelijk een racefiets met schijfremmen kopen waarop ze mogen koersen.
21 juni 2018 23:44
Eindelijk weer eens een beslissing van de uci; nu nog over het ‘vuiltje’ Froome beslissen.
22 juni 2018 08:01
Nu nog even de tv's uit de volgauto's verbannen. Kunnen de bestuurders zich op de weg en het verkeer focussen. Wordt de koers echt veiliger mee.
22 juni 2018 08:19
Uhhhh uci... wat dacht je van misbruik TUE's aanpakken ??????
22 juni 2018 08:40
En de regels veranderen wat betreft tijdslimiet bij zaken als die van froone en contador lijkt me ook geen overbodige luxe..
22 juni 2018 09:55
Montventoux
Oh ik wist niet datFroome de enige is die tramadol gebruikt. Waarom alleen deze renner noemen, terwijl het algemeen bekent is dat er meerdere dit gebruiken. Wees nu eens een oprechte wielerliefhebber en haal niet bij elk onderwerp alleen SKY renners aan,verruim je blik eens. Bij voorbaat dank.

Reacties zijn gesloten.