UCI geeft renners boete voor rijden over voetpad

woensdag 29 maart 2017 om 08:51
UCI geeft renners boete voor rijden over voetpad

Foto: Sirotti

De wedstrijdcommissarissen van de UCI hebben meerdere renners beboet die dinsdag tijdens de openingsrit van Driedaagse De Panne over het voetpad reden. Volgens de Belgische krant Het Nieuwsblad kregen vijftien renners (waaronder ritwinnaar Philippe Gilbert) een boete van 200 Zwitserse frank (185 euro).

Naast de Nederlanders Boy van Poppel en Rob Ruijgh werden ook Marco Haller, Dries Devenyns, Jasper De Buyst, Luke Durbridge, Alexander Edmondson, Christoph Pfingsten, Matthias Brändle, Simone Consonni, Alexandre Pichot, Pierre-Luc Perichon, Frederik Backaert en Ole Forfang beboet.

De wedstrijdcommissarissen zijn van mening dat de acties tot gevaarlijke situaties leiden. Renners die vanaf nu in de fout gaan, worden uitgesloten. “Er gingen te veel renners in de fout,” vertelt voorzitter van de jury Joël Alies. “We kunnen ze er toch niet allemaal uitgooien? Er gaat een communiqué uit naar de ploegleiders waarin we duidelijk stellen dat alle voetpadrijders worden uitgesloten.”

[poll id=”467″]

Dit artikel delen:

80 Reacties

Frankvs 29 maart 2017 om 12:18

haha BT, wat is dat nou weer voor oplossing. Dan kun je ook een knokploeg op de stoep neerzetten die je ff op je neus timmeren. Er hoeft geen jury aan te pas te komen en geen enkele renner die nu nog zo dom is om de stoep te kiezen..

Bazzz 29 maart 2017 om 12:21

@RV,

Als een renner dat niet kan, is hij ook niet bekwaam. In alle andere sportdisciplines zijn ook regels die nageleefd dienen te worden.
Als iemand met snelwandelen begint tevrennen, gaan de anderen er ook niet achteraan rennen. Dat is dan gewoon een DQ.

P.S. Jouw ABC’tje
A: daar kan een jury dan over oordelen. Als iets noodgedwongen moest om erger te voorkomen
B: dat kan je bij alle regels wel noemen. Bij de toppers, waar het grootste belang ligt is dit vaak wel in beeld. De regie filmt voornamelijk waar het om draait.
C: daar heeft iedereen last van, regels naleven maakt dit alleenmaar eerlijker. Nu doen sommigen het wel, anderen niet.

Turtlehead 29 maart 2017 om 12:21

Bottom-line: je ziet nog niet de helft, dus uitsluiten kan niet.
Het is wellicht verstandig zoveel mogelijk af te zetten. In volle finale (begin van de Muur), sneed Gilbert een bocht af door over het Kerkplein te rijden, en vervolgens precies op de stoeprand te rijden, die mooi glad is.
Dat kun je gewoon voorkomen op die plek.

Bazzz 29 maart 2017 om 12:27

Haha BT,

Dat kwam ook nog even in mij op straks, maar overwoog het niet serieus om het te posten.
Zou lullig zijn dat jebals toeschouwer op de stoep wil gaan staan en die plakstrip net mist. Of als renner daar net met je bakkes invalt

Poeksel 29 maart 2017 om 12:29

Ik vind het idee van oplopende straffen wel een goede. Disqualificatie is een zware straf, maar als een renner al een paar keer dezelfde fout heeft gemaakt (en daarvoor al boetes heeft gekregen), wel op zijn plaats.

Mathieu Moller 29 maart 2017 om 12:29

@Bazzz
Dan is de knokploeg van Frankvs een veiligere optie dan die plakstrip.

Wheely 29 maart 2017 om 12:30

@Bazzz
De goot pakken levert meer op dan een stoepje denk ik, ze kiezen die kasseien toch niet voor niks. Ik snap je punt van regels wel maar er zijn zoveel regels die niet gehandhaafd worden.

Laat ze bepaalde delen van het parcours dan maar goed markeren met geel tape als ze perse willen dat het niet gebruikt wordt. Regels moeten wel duidelijk zijn vind ik.

Romāns Vainšteins 29 maart 2017 om 12:33

Ik denk dat de enige oplossing is om al die precaire passages van eind februari tot begin april van nadars ( of nadarren , nederbelg ? ) te voorzien, laat die Vandehoute – gast dat maar ophoesten met zijn VIP-opbrengsten.

Bazzz 29 maart 2017 om 12:34

@MM
Idd, hopen dat ze dan geen renners met elkaar verwarren, zou lullig zijn

Oplopende straffen is een optie, zouden renners dan alleen niet berekenend worden in bepaalde situaties om iemand uit het wiel te fietsen die zich geen steaf meer kan permitteren :p

Baukema Tomoulin 29 maart 2017 om 12:35

Ik bedoel natuurlijk geen pinnen van 10 cm hoog een flijmscherp. Gewoon kleine knopjes waar je met schoenen/slippers (misschien zelfs blote voeten) gewoon op kan staan, maar die hyper dunne bandjes wel lekker maken. Met je bakkes op vallen is een gevaar, maar vallen is überhaupt een gevaar en kleine puntjes zal niet veel pijnlijker zijn dan normale stoeptegels.
Overal een knokploeg plaatsen lijkt me lastig organiseren als er ook gevoetbald wordt tegelijkertijd :p
Ik begin de R&D van mijn product vast ;)

ruudenkit 29 maart 2017 om 12:35

Tuurlijk kan het wel zoals iemand anders al zei..koersvervalsing! En levensgevaarlijk
Duidelijke lijn intrekken en uitsluiten

grootverzet 29 maart 2017 om 12:35

Regels zijn er niet voor niets maar de UCI weet niet goed wat te doen met hun eigen reglementen. De ene keer handelen ze heel strikt, de andere keer in de geest van en als de belangen te groot zijn helemaal niet. Dat werkt zo niet en irriteert iedereen alleen maar. Na Froome leek alles mogelijk, na Bardet en Movistar niets meer en nu een boete. Gaat het peloton niet wakker van liggen en tijdens de ronde gaat dit nog gebeuren.

Kan de UCI niet met gele en rode kaarten werken. Gilbert geel, de volgende keer rood en uit de koers of uitslag of zo.

Lefevre nog niets gezegd? Of is dat omdat het over Gilbert gaat.

Bazzz 29 maart 2017 om 12:39

@ wheely klopt
Maar dan krijg je de discussie of dat nog bij de weg hoort. De stoep gaat ook voornamelijk om de veligheid. Tijdswinst is geloof ik niet direct een reden.

De regel is eigenlijk heel duidelijk in mijn ogen. De belangen zijn groot in het wielrennen, dus als de regels nageleefd worden door DQ, gaan renners hier echt wel rekening mee houden en verantwoordelijkheid nemen..
Tuurlijk zal niet iedere situatie gezien worden, maar nemen zij dat risico als er een DQ volgt?

Romāns Vainšteins 29 maart 2017 om 12:45

1 ding is zeker, straks bij die neergaande Langeveld – passage in de ronde vliegen de coureurs weer als vanouds over de stoep heen. DAT is pas een link stuk parcours.

flashke 29 maart 2017 om 12:56

Zo’n boete is simpelweg belachelijk, een tijdstraf ook.
Stel dat iemand die al op 10 minuten staat in het klassement vandaag wegrijdt dankzij de stoep. Zou een tijdstraf hem dan raken? En als pakweg Durbridge mee is in die groep, dan kan hij de stoep niet gebruiken om te reageren op die versnelling. Hij heeft ook een klassement te verdedigen, maar de ritzege moet hij dan bewust laten schieten. Is dat dan geen koersvervalsing door de organisatie zelf, door met sancties de ene harder te raken dan de andere?

Gewoon een duidelijke regel vanaf volgend jaar: enkel op de stoep als het is om een valpartij te ontwijken. DQ als sanctie.

Om iedereen toch een gerust gemoed te geven: in RvV zijn alle voetpaden bij kasseistroken-heuveltjes afgezet. Op oa. de Paterberg barricaderen ze zelfs het gootje.

xistnc 29 maart 2017 om 13:14
Quote:
Stel dat iemand die al op 10 minuten staat in het klassement vandaag wegrijdt dankzij de stoep. Zou een tijdstraf hem dan raken?

Als een tijdstraf van (stel) 10s in het dagklassement wordt verrekend: ja, goede kans van wel.

flashke 29 maart 2017 om 13:30

@Xistnc
Hoho dat zou fantastische taferelen opleveren. Ik zie het al helemaal voor me: 'Vandaag hebben 52 renners over het voetpad gereden. Van 18 renners hebben we een 2de inbreuk vastgesteld. X, Y en Z hebben zelfs 5 keer erover gereden. Bovendien reed renner A langer over het voetpad dan zijn tegenstander B. We zullen hiermee rekening houden in het verwerken van de rituitslag.'
Probeer dan als renner in de koers maar eens in te schatten waar je ergens moet eindigen en met welke renners je mag binnenkomen om de rit te winnen.

Orakel 29 maart 2017 om 14:03

In een slachterij hebben ze toch van die vermalers voor mannetjes kuikens? Ik stel voor om bij het hele parcours gebruik te maken van 10 cm speling (je kan immers een stuurfoutje maken) en daar achter tienduizenden van die vermalers te zetten. Renners zullen het dan wel uit hun hoofd halen om buiten het parcours te fietsen. Er zal wel weer iemand zijn die dit onuitvoerbaar of disproportioneel vindt, maar ik stel voor om dit gewoon eens te proberen. Bij een Belgisch kampioenschap of zo.

Sephiroth 29 maart 2017 om 14:07

laten we geen spijkers leggen, ook niet kleintjes, gewoon slipsporen, glibber garantie, dan wilen ze er niet meer vallen :)

Baukema Tomoulin 29 maart 2017 om 14:27

Of inderdaad de randen afzetten met gele dubbelzijdige tape. Dat zal de renners ook wel afremmen en irriteren. En hoewel ze niet te vallen of lek te rijden.

snoep de hond 29 maart 2017 om 14:30

Of het publiek op de kasseien zetten en de renners gewoon over de stoep laten rijden.

nederbelg 29 maart 2017 om 14:32

In het geval van de seingever: klacht indienen bij een burgerlijke rechtbank, die taakstraffen kan opleggen. Optimale taakstraf: al deze renners zelf een dagje als seingever laten opdraven.
Overigens waren excuses van Gilbert in de interviews achteraf echt wel op hun plaats geweest.
Zou natuurlijk nog leuker zijn als de UCI ook taakstraffen kon opleggen: dagje dranghekken plaatsen of zo.

flashke 29 maart 2017 om 15:00

@nederbelg
tja, een klacht indienen, wat ga je die renners verwijten? “Ze hebben me bijna aangereden” lijkt me een zwak argument om een taakstraf te forceren. Bovendien krijg je enkel een taakstraf als je een wettelijke bepaling overtreedt. Bijna-aanrijding is niet strafbaar dacht ik (hoop ik).

Mathieu Moller 29 maart 2017 om 15:02

@flashke
Poging tot aanrijding misschien wel. Ligt er ook aan hoe het wordt geïnterpreteerd.

marehoek 29 maart 2017 om 15:14

@samus aran.
Heb je het gisteren gezien, volgens mij niet , want dan zou je anders praten.
Inderdaad heeft Lefevre nog niet gereageerd, tjonge als dat iemand anders
was geweest, de wereld zou te klein zijn.
De UCi moet Gibert in ieder geval dwingen , de excuses aan te bieden aan die
seingeefster.

Headlines

Materiaalzone

Populair