Dwars door Vlaanderen en Driedaagse De Panne wisselen van datum

donderdag 22 juni 2017 om 09:08
Dwars door Vlaanderen en Driedaagse De Panne wisselen van datum

Foto: © Tim De Waele

Dwars door Vlaanderen krijgt volgend jaar een nieuwe plek op de kalender. De koers zal worden verreden op de laatste woensdag voor de Ronde van Vlaanderen. De afgelopen jaren stond de Driedaagse De Panne-Koksijde in die week op het programma. De organisatie daarvan voelt nu de noodzaak om uit te wijken en kiest voor de oude plaats van Dwars door Vlaanderen.

Carlo Lambrecht, organisator van Dwars door Vlaanderen, is blij met de wijziging. “We zijn hier erg tevreden mee, het is de plaats op de wielerkalender waar we al vijf jaar naar streven”, stelt hij tegen Focus-WTV. “Dat worden dan drie World Tour-wedstrijden in één week. We gaan ons parcours aanpassen naar de normen van de ploegen. We gaan ons niet spiegelen aan de Ronde van Vlaanderen, maar we gaan een eigen parcours maken dat de identiteit van Dwars door Vlaanderen heeft.”

De Driedaagse De Panne-Koksijde zal volgend jaar starten op de dinsdag na Milaan-San Remo. Volgens Het Nieuwsblad verandert naast de datum ook de opzet van de koers. De Driedaagse De Panne-Koksijde wordt een tweedaagse wedstrijd voor mannen (op dinsdag en woensdag) en een eendagskoers voor vrouwen (op donderdag).

Dit artikel delen:

26 Reacties

tdcbolide 22 juni 2017 om 09:12

Schandalig dat er bij niet naar de positie van de driedaagse werd gekeken

Jean Dumas 22 juni 2017 om 09:13

Goeie zaak, inventief gevonden ook. Goed voor deelnemersveld, met name voor DdV

Polleke 22 juni 2017 om 09:19

Of hoe de UCI naar de pijpen van de grootste organisatoren danst…

dnDaris 22 juni 2017 om 09:24

Goed voor beide koersen naar mijn mening.

michielbrands 22 juni 2017 om 09:29

Ik denk onderaan de streep winst voor beide koersen, hoewel wat meer overleg vooraf met de Panne wel een stuk netter zou zijn, uiteindelijk toch “eind goed, al goed”

Plaggie 22 juni 2017 om 09:45

DdV zou weleens in eigen voet kunnen schieten. Er zijn mogelijk toppers die MS, 2-daagse van Panne, E3 en GW doen in 9 negen dagen tijd. Vervolgens volledig focus op de hoofdprijzen: de Ronde en Roubaix. In dat geval wordt DdV het kind van de rekening. We zullen zien.

DeLuiaardVanLimburg 22 juni 2017 om 09:51

Ik heb eerlijk gezegd ’t idee dat hier hoog spel gespeeld is en dit bij de Panne door de strot geduwd is. Nare bijsmaak wat mij betreft…

TykkeThor 22 juni 2017 om 09:58

Het lot van de kleine organisator. Vandenhaute of hoe die kwibus ook mag heten begint ASO trekjes te vertonen.

Gelei 22 juni 2017 om 10:05

Wat mij betreft had ik liever een positie wissel Scheldeprijs – De Panne gezien.
De toppers voor de Ronde & Roubaix laten de Scheldeprijs toch liever links liggen. Maw in de week van E3 & GW, kan de Scheldeprijs perfect op woensdag.
De Panne kan zich dan eventueel meer profileren als opstapje naar PR door meer kasseien in het parcours op te nemen. Er zijn nu al 2 mini rvv's. De eerste etappe van De Panne doet nu nogmaals de Vlaamse Ardennen aan; dit kan eventueel vervangen worden door een ommetje in Noord-Frankrijk met een aantal kasseistroken erbij. Dan ben je haast zeker dat alle kasseitoppers aan de start komen wat in de huidige nieuwe situatie ook nog steeds twijfelachtig is. Maar in beide gevallen is een inkorting tot 2 dagen een goede zaak.

Arema Pro Cycling Team 22 juni 2017 om 10:09

Deelnemersveld was laatste jaren ook erg matig in de Panne..wellicht win-win..

Jopie 22 juni 2017 om 10:14

Zou er dan volgend jaar eindelijk een jaar komen waarin al die Belgische koersen eens een keer tevreden zijn met hun positie op de kalender of wil Halle-Ingooigem volgend jaar ook de zondag of woensdag voor de ronde van Vlaanderen. Beetje vermoeiend al die Belgische koersen die allemaal World Tour willen zijn en in de week voor de Ronde willen zitten. Wie is de volgende?

jb4bruges 22 juni 2017 om 10:25

Voor geld danst de beer. Wouter Vandenhaute moet zowat het slechtste zijn dat het wielrennen ooit is overkomen…

Kosmonaut 22 juni 2017 om 11:10

Driedaagse wordt dus feitelijk een tweedaagse omdat er ook weer zonodig een vrouwenkoers moet komen…. Wat is dat toch voor onzin dat ze de laatste paar jaar dat vrouwenwielrennen door je strot willen duwen ? Volgens mij boeit het meerendeel van de wielerfans dat vrouwenwielrennen geen bal. (Idee voor een poll redactie?)
Wat is er ook mis mee dat bepaalde sporten wanneer uitgeoefend door mannen of vrouwen populairder zijn…. Achterlijk gedoe! Wij mannen gaan toch ook niet janken dat we mannen Synchroonzwemmen of Ritmisch gymnastiek voor mannen op de spelen/tv willen ? Man man man

Polleke 22 juni 2017 om 11:17

Nee…vrouw vrouw vrouw…

xistnc 22 juni 2017 om 11:20

‘Wij mannen’? Willie-alert!

Hoebele 22 juni 2017 om 11:51

Je bepaalt natuurlijk zelf wat je door je strot laat duwen. Ik vond de RVV, AGR, Rio en andere vrouwenkoersen een genot om heen te kijken.

Wheely 22 juni 2017 om 11:56

De Driedaagse De Panne wordt dus een tweedaagse.

Arema Pro Cycling Team 22 juni 2017 om 12:15

@Kosmonaut; -1

fustviking 22 juni 2017 om 13:26

@Kosmonaut; +1

TykkeThor 22 juni 2017 om 13:36

@kosmonaut
Hoe ben je tot deze conclusie gekomen uit dit stukje tekst?

Wheely 22 juni 2017 om 13:41

@Polleke
Nee.. man man vrouw

LucasR 22 juni 2017 om 13:50

edit redactie: niet doen

leegloper 22 juni 2017 om 14:13

Waar heeft VandenHaute mee gedreigd? Ik had wel een clash willen zien en dat de organisatie van de Driedaagse de Panne gewoon hun poot stijf hadden gehouden. Komend jaar een keer tegelijk programmeren en dan kijken waar de toppers heen gaan. En wat sporza dan gaat uitzenden. Maar misschien heeft Vandenhaute meer macht dan ik vooralsnog voor mogelijk hield. Hij lijkt ook goede vriendjes met sporza.

Nu gaat de Driedaagse de Panne sowieso naar een vervelende plaats op de kalender. En ze halen er ook nog een dag af, omdat ze anders de dag voor de E3 zitten. Een andere koers die weggedrongen is door Vandenhaute en co.

LucasR 22 juni 2017 om 14:48

@redactie: en een potje seksisme is prima? Mooie boel!

F e r o x 22 juni 2017 om 14:54

Slecht nieuws.

Headlines

Materiaalzone

Populair