UCI geeft renners boete voor rijden over voetpad

woensdag 29 maart 2017 om 08:51
UCI geeft renners boete voor rijden over voetpad

Foto: Sirotti

De wedstrijdcommissarissen van de UCI hebben meerdere renners beboet die dinsdag tijdens de openingsrit van Driedaagse De Panne over het voetpad reden. Volgens de Belgische krant Het Nieuwsblad kregen vijftien renners (waaronder ritwinnaar Philippe Gilbert) een boete van 200 Zwitserse frank (185 euro).

Naast de Nederlanders Boy van Poppel en Rob Ruijgh werden ook Marco Haller, Dries Devenyns, Jasper De Buyst, Luke Durbridge, Alexander Edmondson, Christoph Pfingsten, Matthias Brändle, Simone Consonni, Alexandre Pichot, Pierre-Luc Perichon, Frederik Backaert en Ole Forfang beboet.

De wedstrijdcommissarissen zijn van mening dat de acties tot gevaarlijke situaties leiden. Renners die vanaf nu in de fout gaan, worden uitgesloten. “Er gingen te veel renners in de fout,” vertelt voorzitter van de jury Joël Alies. “We kunnen ze er toch niet allemaal uitgooien? Er gaat een communiqué uit naar de ploegleiders waarin we duidelijk stellen dat alle voetpadrijders worden uitgesloten.”

[poll id=”467″]

Dit artikel delen:

80 Reacties

fvtende 29 maart 2017 om 10:01

Tijdstraffen zijn ook niet echt een goeie straf. Van de renners waar het nu om gaat zullen de meesten niet wakker liggen van een tijdstraf als ik het zo zie.

De kopmannen wel, maar die pak je weer niet heel erg hard met een geldboete. Misschien dus een dubbele straf als beste oplossing. Geldboete en tijdstraf.

Koersmaniak 29 maart 2017 om 10:29

Ik zou ze allemaal op dagje opleiding sturen

De Brigadier 29 maart 2017 om 10:39

Was het in Dwars door Vlaanderen of de E3 dat Gilbert als enige (uiteindelijke protagonist*) bijna uitdagend op de stoep ging rijden? Daar had hij uitgesloten kunnen en moeten worden. Gilbert won niet zodat er geen winnaar geschrapt hoefde te worden en dan was er voor eens en voor altijd een streng signaal afgegeven.
Even terug gekeken en ik naam aan dat het (gisteren) over dit moment ging:
http://www.youtube.com/watch?v=GJ87JXRbSK0&t=49m50s

Wederom Gilbert als roedelleider. Met daarbij inderdaad nog eens dat moment van die seingeefster. Nu zijn enkele armlastige continentale jongens de dupe.

*Vanmarcke deed het ook maar die eindigde in de betrekkelijke achterhoede en de uitsluiting had hem niet geraakt.

teunster 29 maart 2017 om 10:42

Marehoek +1, met die vrouwelijke verkeersleider ging het echt bijna fout, en het was absoluut niet haar schuld. Die wegwerpgebaartjes van de renners daarna was echt beschamend!

josi 29 maart 2017 om 10:58

Als de jury niet tot uitsluiting wil overgaan omdat er teveel renners het reglement overtreden, zouden ze er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om alleen de “aanstichter” zo te bestraffen, namelijk degene die als eerste het voetpad kiest en de rest daardoor min of meer dwingt om hetzelfde te doen omdat ze anders uit het wiel zullen worden gereden.

Il Cavaliere 29 maart 2017 om 11:03

Dit is hetzelfde als iemand die 50 euro jat een boete van een tientje geven. Totaal nutteloos.

Bazzz 29 maart 2017 om 11:18

Direct uitsluiten! Als de wedstrijdcommissarissen hierin de regels handhaven, zoals deze staan beschreven is het zo klaar. Het beïnvloed de koers, namelijk door:
– je vermijdt kasseien, waardoor je sneller gaat
– je vermijdt evt lekke banden, die er nu eenmaal bij horen

Renners die de regels handhaven hebben hier wel last van.
Boete heeft geen zin, staat niet in verhouding met het inkomen vd renners;
10 sec tijdstraf bij iedere keer de stoep pakken ook niet, omdat niet iedereen voor winst in een koers gaat, maar wel voor een etappe.

Door dit soort uitspraken ' zoveel tegelijk uit koers halen is niet realiseerbaar' maak je jezelf nogal zwak. Regels die beschreven staan moeten gewoon nageleefd worden, nu maak je overtredingen geoorloofd. Bij twijfel (zoals de situatie van movistar, waarbij veel minder duidelijk is of de regel overtreden werd) oordeelt de jury. Dit is toch heel duidelijk.

Bazzz 29 maart 2017 om 11:23

P.s een renner kan zelf echt wel de verantwoordelijkheid dragen of hij volgt als één iemand de stoep pakt, of de regels handhaven. Als hij dit iemand ziet doen, hoeft hij namelijk niet eens voor hem te eindigen, omdat die dan toch uit koers gehaald wordt

Wheely 29 maart 2017 om 11:24

In alle redelijkheid, die parcoursen in Vlaanderen zijn toch gewoon belachelijk. Mogen ze dan op een kasseien helling ook geen gootje meer pakken? Je stuurt die renners langs allerlei vage weggetjes

Silent Hill 29 maart 2017 om 11:26

Een stop-and-go van 10 seconden, vind ik wel een goed idee. Het zal ze rap afleren als ze plots zo hun voorsprong verliezen, of zo de aansluiting met de kopgroep missen. En de schade is nog te herstellen als de renner sterk genoeg is, of evt zelfs met ploegmakkers.

Bazzz 29 maart 2017 om 11:26

@wheely
Het gaat nu toch om de stoep (waarbij deze regel beschreven staat vanwege gevaarlijke situaties), een gootje staat daar totaal buiten

De Brigadier 29 maart 2017 om 11:30

Mag Urbanus dan op een speciale motor met dat stop-and-go sign rondrijden a.u.b.?

Romāns Vainšteins 29 maart 2017 om 11:31

‘een stop-and-go van 10 seconden’

Totaal onuitvoerbaar en een dikke bom onder de veiligheid waar al zoveel om te doen is.

‘P.s een renner kan zelf echt wel de verantwoordelijkheid dragen of hij volgt als één iemand de kasseien pakt’

Dat is gewoon niet waar en helemaal niet bij volle bak

aardappeljager 29 maart 2017 om 11:33

Geldboetes zijn een lachertje. Wat dacht je van een maandsalaris. Tweede keer jaarsalaris. Met daarbij de controle dat het niet door een sponsor betaald gaat worden. Vervelend dat niet alles in beeld is, dat maakt het lastig.

Maar first things first. Laten we beginnen met de regels die er zijn (onzinnig of niet) na te leven zoals ze zijn omschreven.
Een tweede stap is het weg halen van regels die niet te handhaven of onzinnig zijn

Sephiroth 29 maart 2017 om 11:34

Andere optie: Geen UCI punten voor de desbetreffende wedstrijd (of bij meerdaagse een ratio) en geen overwinningspremie. met eventuele tijd en geld straf(naar inkomen) voor de eerste die het initieerde.

@RV meestal ben ik het met je eens, maar nu kraam je toch heus onzin uit. Elke renner kan positie kiezen en dus ook kiezen of ze op een stoepje gaan rijden of niet. Nu volgt iedereen elkaar omdat er geen boeiende consequenties zijn. Maar dat ze geen keuze hebben is onzin.

Kingstown 29 maart 2017 om 11:36

Ik heb het idee dat er hier weinigen zijn die ooit aan topsport hebben gedaan en uit eigen ervaring weten wat het is om constant op de limiet te moeten/willen presteren. Dat is net een tikje anders dan vanaf de zijkant de ideale wereld proberen te realiseren.

Maar goed….laten we iedereen uit koers halen die een regel overtreedt. Dan kunnen we 2 dagen nadat de RvV voorbij is pakweg Frederico Zurlo als winnaar huldigen. Of misschien wel Taco van der Hoorn. Hebben we ook weer eens een Nederlander als winnaar. Dat soort beslissingen gaat het wielrennen vast een heel stuk leuker maken.

Silent Hill 29 maart 2017 om 11:36

@RV:
– onuitvoerbaar ? Een koerscommissaris op de moto die dit aangeeft en met de renner 10 sec aan de kant van de weg staat. Lijkt mij niet zo moeilijk.
– dikke bom onder de veiligheid ? Hoe dan ?

elander 29 maart 2017 om 11:37

Net ook die beelden van Gilbert gezien. Echt schandalig. Hij zet ze allemaal op de kant en gaat dan driemaal zonder waarschuwing opzij. En toch laat geen enkele renner of ploegleider van zich horen… Iedereen bang van de toorn van Gilbert?

Sephiroth 29 maart 2017 om 11:40

@silent hill, het is wel lastig qua moment kiezen en je hebt extra motards door het peleton racen.

@kingstown, geen topsport, wel locale wedstrijdjes en daar hielden we ons allemaal aan de regels. Daarnaast: Formule 1, prof voetbal, hardlopen ze pakken ze allemaal aan ook eventueel naderhand hoor. Ikzie dus niet in waarom het bij wielrennen niet kan.

@RV vergelijk die twee filmpjes die in dit topic zijn gepost. De ene volgen ze gilbert allemaal, de tweede (E3) volgt er enkel na een poosje 2 man van de grote groep. Oftewel ze kunnen wel kiezen.

Romāns Vainšteins 29 maart 2017 om 11:47

@ Silent hill, > je moet naast de renners komen om ze te sommeren en wegleiden en vergroot eveneens het aantal stilstaande elementen in een koers met het gevaar voor achteropkomend verkeer, hartstikke link. Daarnaast is zo’n stop-en-go nooit zuiver 10 sec want de ene x gaat dit sneller dan de andere x.
@Sepiroth > dat is het ook, soms wel soms niet. Bij die seingever zaten de volgers echt wel genaaid want dat was plat tegen de wind in.

Silent Hill 29 maart 2017 om 11:54

@RV: misschien kunnen ze daarvoor Boeckmans inhuren ?
Nee, het is een idee dat in me opkwam, brainstormen kan geen kwaad. Misschien als een werkgroep dit netjes probeert uit te werken dat het een mogelijkheid is.

Frankvs 29 maart 2017 om 11:56

UCI kan toch gewoon de straat/pad als raceparcours aanschrijven, dus stoep valt daar buiten. Dan kun je het beoordelen als afsnijden van het parcours. Neem aan dat hier al regelementen voor zijn. En bij een nood manoeuvre (zoals armstrong door grasveld) geen straf geven…
Hele heldere en logische regel.

Daarnaast zeuren alle coureurs over veiligheid van het parcours over paaltje e.d. maar zoeken ze zelf ook het gevaar op door op de stoep te gaan rijden.
Gilbert knalde nog bijna op een dranghek. Had ie daarna ook gaan zeuren over gevaarlijke dingen op het parcours?

Romāns Vainšteins 29 maart 2017 om 12:03

‘misschien kunnen ze daarvoor Boeckmans inhuren ?’

:) Die is leuk maar het onderschrijft meteen mijn punt wel een beetje. Een beetje coureur gaat natuurlijk ook net doen alsof ie niks hoort/ziet tot het moment dat hem uitkomt, het zijn net wegmisbruikers ;P

Baukema Tomoulin 29 maart 2017 om 12:08

Veel hierboven genoemde opties zijn of onuitvoerbaar, zijn onderhevig aan willekeur of zijn disproportioneel tov de verschillende renners (continental/pro team renners).
Wat mij betreft wordt er een soort van spijker plak strip ontwikkeld (net als de politie heeft) van 10 cm breed en enkele meters lang die over de stoeprand/gootje/whatever wordt geplakt zodat dat renners direct lek rijden als ze voor de stoep kiezen. Er hoeft geen jury aan te pas te komen en geen enkele renner die nu nog zo dom is om de stoep te kiezen

Headlines

Materiaalzone

Populair