Geschorste Simmons biedt excuses aan: “Tweet was niet racistisch bedoeld”
foto: Cor Vos
donderdag 1 oktober 2020 om 20:30

Geschorste Simmons biedt excuses aan: “Tweet was niet racistisch bedoeld”

Update Trek-Segafredo en Quinn Simmons hebben gereageerd op het incident waardoor de 19-jarige Amerikaan in het oog van een Twitterstorm is beland. Simmons werd geschorst na een veelbesproken reactie op een bericht op Twitter. In een verklaring biedt hij zijn excuses aan.

De ophef ontstond na een tweet van wielerjournaliste José Been, waarin zij Trump-aanhangers opriep haar te ontvolgen. Simmons reageerde met een bruin handje, wat door velen gezien werd als racistisch.

Trek-Segafredo schorste de renner, maar benadrukt dat dit niet is vanwege zijn politieke opvattingen. “Hij werd geschorst vanwege het voeren van een gesprek op Twitter op een manier waarvan we denken dat het gedrag was dat niet past bij een Trek-atleet”, klinkt het.

Simmons geeft aan dat hij verkeerd begrepen is. “Aan degenen die de kleur van de emoji racistisch vonden, kan ik beloven dat ik niet bedoelde dat het op die manier zou worden geïnterpreteerd. Ik wil mijn excuses aanbieden aan iedereen die dit beledigend vond, aangezien ik sterk tegenstander ben van elke vorm van racisme.” Hij vraagt om begrip. “Wanneer iemand het politiek oneens met me is, dan is dat prima. Ik zal je er niet om haten. Ik vraag alleen hetzelfde.”

Teammanager Luca Guercilena steunt zijn renner. “Wij geloven dat Quinn een mooie toekomst als topsporter in het vooruitzicht heeft, als hij deze kans kan aangrijpen om als persoon te groeien en een positieve bijdrage te leveren aan een betere toekomst voor het wielrennen. We blijven ons inzetten om Quinn zo goed mogelijk te helpen. ”


Eerder vandaag werd bekend dat Trek-Segafredo de 19-jarige Simmons voorlopig langs de kant houdt. “De online statements van Quinn Simmons zaaien naar onze mening verdeeldheid, zijn opruiend en schadelijk voor Trek-Segafredo, het wielrennen, de fans en de positieve toekomst die we hopen te creëeren voor de sport”, valt te lezen in een statement.

Zijn werkgever reageerde eerder al op social media al dat zij dergelijke opmerkingen of acties afkeuren. “Het team zal met Quinn samenwerken om hem te helpen de juiste toon te vinden in een gesprek en hoe hij zich moet opstellen als atleet”, aldus Trek-Segafredo, dat Simmons tot nader order niet opstelt.

Niet het eerste incident
Vooral de zwarte hand die Simmons in de tweet gebruikte wordt racistisch opgevat. Het is niet de eerste keer dat het toptalent in opspraak raakt vanwege een dergelijke situatie. Eerder al reageerde hij op een bericht van de zwarte renner Cory Williams, die zei dat zijn huiskleur een reden was dat hij niet in de Amerikaanse jeugdselecties werd opgenomen. Simmons reageerde daarop dat Williams ‘gewoon niet snel genoeg was’.

Williams was niet gediend van die reactie in zijn inbox en hij maakte de reactie van Simmons openbaar. De jonge renner maakte daarna openlijk zijn excuses. Hij verklaarde dat hij het opnam voor de jeugdtrainer en niet de kwaliteiten van William ‘im frage’ stelde. Dit incident vond plaats in de periode dat in de Verenigde Staten flink geprotesteerd werd nadat donkere Amerikanen omkwamen na politiegeweld.

Of Simmons ook de kasseiklassiekers mist, is nog niet bekend. Eerder spraken wij uitgebreid met de juniorenwereldkampioen van 2019 over zijn aanstaande debuut in de klassiekers.


Afbeelding

RIDE Magazine
338 Reacties
Sorteer op:
1 2 3 5
1 oktober 2020 08:22
Heeft hij daadwerkelijk ook grove uitspraken gedaan, of is het supporteren van je eigen president tegenwoordig een reden tot schorsing?
    1 oktober 2020 08:43
    Ik heb wel wat berichten in reactie op dit nieuws gelezen dat dit geen geïsoleerd incident was en Simmons wel vaker rare dingen roept en doet.
    1 oktober 2020 08:57
    Het punt is niet dat ie Trump support. Het punt is dat het zwaaiende handje donker is.
    Overigens heeft ie al eerder laatdunkend geweest richting een Afro-Amerikaanse semiprof, waarbij hij vrij duidelijk racisme probeerde te ontkennen.

    @REDACTIE
    Het zou in het artikel wel een stuk duidelijker naar voren mogen komen dat het zwarte handje het probleem is, en niet dat ie stemt op die dementerende oude blanke man.
    1 oktober 2020 10:05
    Met dementerende oude man omschrijf je Trump toch niet echt, wetende wat zijn opponent is?
    1 oktober 2020 10:07
    Zelfs als hij op Biden zou stemmen zou hij ook op een dementerende oude man stemmen. Wat een armoe in dat land.
    1 oktober 2020 18:23
    Trump is daadwerkelijk aan het dementeren. Er zijn talloze fragmenten van hem, waarin hij vrij normale woorden niet meer fatsoenlijk uit kan spreken. Dit is echt het schoolvoorbeeld kenmerk van dementie.
1 oktober 2020 08:23
Geweldig: nu gaan we de wielersport ook al politiek maken! Trek-Segafredo verspeelt naar mijn idee ook een hoop goodwill door een talent om een onschuldige tweet aan de kant te houden. Mag die jongen Donald Trump niet steunen? Zullen we José Been ook maar schorsen? Want als "journalist" zou zij zich neutraal moeten opstellen.
    1 oktober 2020 09:34
    Dat ben ik met je eens. Ik vind het een infantiele actie van José Been om letterlijk een oproep te doen richting haar Amerikaanse doelgroep om zich uit te spreken, en vervolgens als het te heet wordt onder de voeten alles deleten.

    Beetje zwak..
    1 oktober 2020 09:43
    Zo werkt dat niet met journalisten. De gemiddelde journalist is nogal0 hypocriet en politiek correct. Je mag alles over Trump zeggen zolang het maar negatief is. Dat gaat er in als zoete koek.
    Als je zegt dat je liever Trump hebt dan Biden (en 4 jaar geleden Clinton) dan ben je automatisch een racist.
    En je hebt gelijk, journalisten horen zich neutraal op te stellen.

    Het zwarte handje is dom van Simmons en daar moet hij zeker op aangesproken worden. In de huidige tijd kun je namelijk niets doen wat via een U bocht of JIJ baan uitgelegd zou kunnen worden als racisme. Sommige mensen speuren namelijk actief het internet of of ze iemand lekker aan de schandpaal kunnen nagelen en weg kunnen zetten als racist.
    1 oktober 2020 09:43
    Inderdaad, als er in dit verhaal iets polariserend is, is het wel de uitspraak van José Been.
    1 oktober 2020 10:30
    Maakt het je automatisch een racist als je racisme goedkeurt, Ab?
    1 oktober 2020 10:43
    Waar staat geschreven dat journalisten zich neutraal op moeten stellen?
    Je bent er niet mee bekend dat er linkse en rechtse journalisten en media zijn.
    1 oktober 2020 10:48
    Jose Been is verantwoordelijk voor haar eigen tweets. En Simmons voor de reactie daarop.
    Simmons had prima niks kunnen tweeten. Of gewoon 'Bye". Maar ik denk dat het zwarte handje maakt dat het voor Trek niet acceptabel is. En dat kan ik prima begrijpen, zeker als het klopt wat ik elders heb gelezen, en dat het niet de eerste keer is dat Simmons zich in die richting uit.
    En uiteindelijk is iedere renner naast een individu ook gewoon een uithangbord van de sponsor. De sponsor die maakt dat hij zijn koersen kan rijden en geld op zijn rekening gestort krijgt. Dus het is altijd slim als renner om ook het belang van je sponsor mee te nemen als je je wilt uiten.

    En soms is spreken zilver, maar zwijgen goud.....
    1 oktober 2020 10:52
    José Been heeft haar bericht verwijderd en aangegeven dat haar bericht niet gepast was op haar account. Simmons wordt niet zozeer verweten dat hij Trump steunt, maar wel de manier waarop hij dat doet. Hij lijkt niets van zijn woorden terug te nemen.

    Dat zijn belangrijke verschillen in deze.

    Voorts José Been werkt voor zichzelf, Simmons voor een ploeg beplakt met sponsornamen. Dat dient zorgvuldiger te maken.
    1 oktober 2020 11:27
    @Poeksel
    Wie zegt dat hij racisme goedkeurt?
    Maar dit is dus exact wat ik bedoel. Je bent aanhanger van Trump en dus keur je racisme goed.
    1 oktober 2020 12:17
    Van "very fine people on both sides" tot het meest recente debat waarin Trump het niet uit z'n bek kreeg om white supremacists te veroordelen. Hij is een racist en/of weet dat een dusdanig groot deel van zijn aanhangers racisten zijn dat hij het zich niet kan veroorloven om zich tegen racisme uit te spreken.
    1 oktober 2020 13:40
    @ wellens nietens

    Grote onzin. Je zet hier even miljoenen mensen neer als racist zonder ze kennen.

    Schandalig van je.

    Je hebt er werkelijk waar helemaal niks van begrepen.
    1 oktober 2020 14:30
    @wellens nietes

    Dat is echt grote onzin wat je zegt idd. Trump wordt al zeker 4 jaar als rascist neergezet, in letterlijk ieder interview wordt hij over rascisme, de kkk of white supremacists bevraagd. Hij heeft letterlijk tientallen, misschien wel honderden keren zijn afkeur daarvan uitgesproken. Zoek de video's zelf op. Zijn niet zo moeilijk te vinden hoor, maar in de MSM ga je die beelden niet terugzien. En dat zegt alles.

    Beelden van Joe Bidens rascistische uitspraken zijn trouwens ook heel makkelijk te vinden. Of hoe die viespeuk overal kinderen loopt te betasten. Gek genoeg heeft niemand in de media het daar over. Hoe zou dat toch komen?
    1 oktober 2020 18:06
    José is het inmiddels te heet onder de voeten en heeft haar account opgeschort.

    Staat dus niet stevig met haar voeten op aarde...
    1 oktober 2020 18:46
    Ach guht, de politiek correcte José... Ze zou zich ns moeten verdiepen in de persoon Biden en zijn doen en laten. Blijf bij je leest.
    2 oktober 2020 06:44
    Akkoord, initieel ligt de fout bij Been, die mag zich als journalist ook niet zo expliciet uitlaten. Ze speelt echt direct op de man, heeft niks met journalistiek te maken maar is een pure persoonlijke mening.
    2 oktober 2020 09:19
    Die jongen is 19 hé, als ik hoor wat mijn eigen kinderen als puber allemaal voor ondoordachte dingen eruit flappen, hoort een beetje bij de leeftijd.

    En die jongen mag best voor Trump zijn, waarom niet? Omdat hier in Europa het "bon ton" is om tegen Trump te zijn?
    Ik vind het een onbehouwen hork, maar of we met de Biden nou zo veel beter af zijn durf ik zeer te betwijfelen. De man komt echt oud over en heeft voor het ambt als vice-president iemand gekozen vanwege haar geslacht en huidskleur. En die vrouw moet hoogst waatschijnlijk Biden binnen 2 jaar vervangen omdat ie dan te seniel is voor zijn ambt.
1 oktober 2020 08:23
Daarvoor iemand schorsen lijkt me ook ferm overdreven. Iedereen mag toch een politieke voorkeur hebben, we leven toch niet in een dictatuur. Je moet het daarom niet eens zijn met iemand zijn politieke voorkeur, maar iemand zijn job niet laten uitoefenen vanwege een politieke voorkeur is niet echt de juiste manier, lijkt me. Zeker niet als het om een sporter gaat.
    1 oktober 2020 08:45
    Men schijnt vooral problemen te hebben met de zwarte hand emoji. Zou racistisch geweest zijn
    1 oktober 2020 08:56
    Ik weet niet of er racistische symboliek acher de zwarte hand zit.

    Maar als dat zo is, dan kan ik een reactie van Trek begrijpen. Hij staat op Twitter als werknemer van Trek Segafredo, met een bijpassend shirtje. En dat is dan gewoon simpelweg geen goede reclame.

    Ik ben geen voorstander van het monddood maken van mensen of sporters. Maar ik denk ook dat je je als sporter ook altijd moet realiseren dat je naast "mens" ook uithangbord bent van je ploeg. En dat je alleen daarom al beter tot 10 kunt tellen voordat je iets post. Er zijn inmiddels meerdere voorbeelden van (jonge) renners die zich dit te weinig realiseren...
    1 oktober 2020 10:12
    Trek is een redelijk progressief Amerikaans bedrijf en het is daar best gebruikelijk om als bedrijf of CEO een president te steunen / endorsen. Als hij het alleen had gehouden bij bye dan was er waarschijnlijk geen probleem geweest, maar dat bruine handje maakt het nogal dubbelzinnig en ik denk dat Trek hiervoor wilt waken.
    1 oktober 2020 10:47
    Weet je wanneer een bedrijf, groep of samenleving pas echt kracht uitstraalt als het in staat is om te gaan met andersdenkenden (of die er nou goed over nagedacht hebben of niet).
    Dat je een plek hebt waar je van elkaar accepteert dat je het oneens bent en er verder geen thema van maakt. Zou toch heerlijk zijn als een jihadstrijder, een nazist een BLM-activist, een ecoterrorist tezamen met een stel minder uitgesproken mensen een stukje asfalt aanleggen, de perkjes aanharken, ouderen verzorgen of een stuk software programmeren. Zolang je bij die job maar doet wat je hoort te doen en de samenwerking niet tegenwerkt.
    1 oktober 2020 22:01
    Dat zwarte handje was alleen omdat hij dacht dat José een Colombiaan was. Of is dat ook racistisch? ;)
1 oktober 2020 08:23
Wat is dit nou weer voor een onzin. Hij zegt niks beledigends, enkel dat hij pro-Trump is, net als de helft van het land... Compleet gestoorde reactie van Trek.
    1 oktober 2020 09:13
    Het gaat om het feit dat het handje zwart is. Overigens vind ik het idd geen enkele reden om iemand te ontslaan, was het alleen gegaan om het feit dat hij trump support. Ik vind trump een hele enge man hoor, maar het is iemands goed recht om hem te supporten.
1 oktober 2020 08:24
Nou nou nou wat een ernstig vergrijp zeg...
Je kan je beter afvragen waar die José Been zich mee bemoeit. Met d'r '(former) allies'. Heeft ze heel veel last van Trump in d'r dagelijkse leven hier in Nederland?
    1 oktober 2020 08:50
    Inderdaad, wat een gejank.
    1 oktober 2020 10:18
    Ja men moet zich enkel bemoeien met wat in hun eigen land gebeurd, daar wordt de wereld een betere plek van
    2 oktober 2020 01:25
    Dat heet dus: TDS

    (Trump Derangement Syndrom)
1 oktober 2020 08:24
Dramatische tweet ook van Jose Been
1 oktober 2020 08:25
Ik vind Donald Trump een historische staatsidioot, maar iemand mag toch het recht hebben om zo dom te zijn op hem te stemmen? Dat zelf publiekelijk maken is al genoeg straf voor zo'n jongen. Beetje overdreven dit.
1 oktober 2020 08:25
Belachelijk! Dus als je de zittende (!) president van je land steunt wordt je geschorst. Het enige wat hij zei is dat hij een Trump supporter is. En het hele wielerwereldje is het nog eens met deze schorsing ook, zie ik op Twitter. Echt walgelijk.

Edit: en wat blijft Jose Been toch een verschrikkelijk figuur.
1 oktober 2020 08:26
Naai-puntje voor José Been om eigenhandig politiek de sport in te sleuren. Onhandig Simmons om er op te reageren in plaats van alleen ontvolgen. Vraag me wel af of Trek hem ook aan de kant zou houden als Simmons zich uitdrukkelijk voor Biden had uitgesproken. Ergens riekt het een beetje naar meten met 2 maten.
    1 oktober 2020 08:28
    Idd, dan was er waarschijnlijk niets aan de hand. Zie hier ook letterlijk niets verkeerd in, laat die jongen lekker Trump stemmen als hij dat leukt vindt. Hij heeft wel iets lekker Amerikaans een echte Hillbilly
1 oktober 2020 08:26
In principe zegt hij hier inderdaad vrij weinig, maar binnen de Amerikaanse politiek zitten hier zo veel gevoeligheden achter. Ik denk dat dit vooral vanuit Trek komt, zie bijvoorbeeld dit artikel: https://www.cyclingnews.com/news/trek-responds-to-use-of-police-bikes-against-black-lives-matter-protesters/
1 oktober 2020 08:27
Wat een bespottelijke actie van Trek dit. Er zit toch echt wel een verschil in een uitlating en erkenning dat je iemand steunt. Van een uitlating is geenszins sprake. Echt meer dan belachelijke actie van Trek.
1 oktober 2020 08:27
Hahaha, wat een bizar overtrokken reactie van Trek. 'We support the right to free speech' maar je mag je politieke voorkeur nog niet eens aangeven... Werkelijk...
1 oktober 2020 08:28
Je kan er vanuit gaan dat als niet-Amerikaan dit voor velen lastig is om alle context te begrijpen. Voor Trek als sponsor lijkt me dit een redelijke no-brqainer
    1 oktober 2020 08:31
    Wat blijft het toch een vreselijk vreemd land. Was wel te verwachten dat een Amerikaans team dit als eerste de wielrennerij in zou sleuren.
    1 oktober 2020 10:36
    Zag je natuurlijk ook met Ron Jans zijn ontslag. Was ook een hele rare situatie waar je buiten Amerika niets van begrijpt
    1 oktober 2020 14:06
    Voor veel Amerikanen ook kan ik je vertellen. Net als in Nederland is het vaak een kleine groep die veel lawaai maakt om een eigenlijk klein probleem. Zie inderdaad Ron Jans.
1 oktober 2020 08:29
volgens mij gaat het niet zozeer om het feit dat hij pro-Trump is, maar meer dat het gebruik van de donkere/getinte hand emoji in deze context een beetje verkeerd valt

edit: ik begrijp dat de context van de tweet een uitspraak was van Trump die rechtstreeks te maken had met het systemisch racisme in de VS. daarbij opgeteld dat deze Simmons naar het schijnt al vaker wat minder tactvolle dingen heeft gezegd op social media.

hij is nog jong, hopen dat hij zijn toon iets aanpast en dat we dit snel kunnen vergeten wmb.
    1 oktober 2020 08:33
    Tenminste één persoon die tot de kern doordringt!
    1 oktober 2020 08:33
    Dat en hij scheen ook nogal wat corona samenzweringstheorieen online te flikkeren. Voor mij als baas nog steeds niet genoeg om iemand op non actief te zetten, maar ik begrijp werkgevers die er niets mee hebben.
    1 oktober 2020 08:39
    @redactie

    misschien kunnen jullie overwegen om de volgende zin te herschrijven:

    "De jonge Amerikaan heeft zich op sociale media uitgelaten over zijn politieke voorkeur en die uitlatingen noemt het team controversieel."

    volgens mij klopt dit namelijk niet
1 oktober 2020 08:30
Een wielrenner cancellen, dat we ooit nog eens zouden meemaken...
Gelukkig Jose Been al een tijdje geleden ontvolgd.
1 oktober 2020 08:33
Dat bruine handje is er teveel aan lijkt me. In Amerika sta je met zoiets al meteen buiten, wat dat betreft heeft ie dan nog geluk gehad.
White supremacy ligt niet zo lekker daar. Gelukkig.

Verder is José Been afschuwelijk. Dat je haar überhaupt volgt vind ik al een verwijtbare fout.
1 oktober 2020 08:34
Er staat me iets van bij dat het merk Trek ook echt actief anti-Trump-doelen steunt, dus dit is een volledig begrijpelijke reactie. Als sponsor mag je zelf bepalen wie je steunt, en wie niet. Die jongen moet zelf weten waarop hij stemt, maar als vertegenwoordiger van Trek is hij dus niet geschikt (en een beetje dom).
    1 oktober 2020 09:39
    @reusjen
    Een sponsor betaalt jou om zijn merk te vertegenwoordigen. Dan is het voor die sponsor z'n goed recht om dat niet meer te doen als jij racistische uitlatingen doet (want zo moet dit toch echt worden gezien, Quinn Simmons weet wat hij doet als hij die zwarte hand-emoji gebruikt).
1 oktober 2020 08:34
Hij mag best een politieke voorkeur uitspreken, zolang die in de ogen van Trek maar aansluit bij die van hen.
    1 oktober 2020 08:44
    Dat is het goed recht van het bedrijf Trek. Trump is toch zo'n fan van bedrijven die zelf bepalen wat ze doen (als ze tenminste pro-Trump zijn)?

    Bovendien was de reactie van Simmons ook nog eens racistisch, en blijkbaar weet men bij Trek dat dit niet een per ongeluk verkeerd gekozen kleur handje is. Zij kennen die Simmons, wij niet.
    1 oktober 2020 09:44
    @reusjen
    Geïndoctrineerd door wie? Antifa? George Soros? Ik verdedig in feite rechts gedachtengoed, namelijk dat een bedrijf zelf moet bepalen wie het steunt en wie niet. Leve het kapitalisme!
1 oktober 2020 08:38
Ik denk dat het volgende aan de hand is: Simmons gebruikt een zwarte hand om Been uit te zwaaien nadat ze gevraagd had haar te ontvolgen als je Trump supporter bent (Natuurlijk weer Jose Been hysterie, maar het staat haar natuurlijk vrij dit te vragen). Die zwarte hand met 'Bye' lijkt mij het probleem in deze kwestie, gezien de huidige situatie in de V.S., waarin BLM protesteert tegen (latent) racisme en ongelijkheid en de president daar op z'n minst halfslachtig in staat: 'both sides'. En Simmons suggereert door het gebruik van het zwarte handje dat hij daar, minstens, ook zo in staat. En lijkt dat te bevestigen door te zeggen dat hij inderdaad Trump supporter is (wat op zichzelf niet erg is, maar wel in combinatie met dat handje). En Trek pakt dit (latente) racisme van Simmons, als Amerikaanse ploeg, hard aan. Begrijpelijk en terecht. Je zou het als puberaal gedrag kunnen beoordelen. Maar het is op z'n minst niet handig. Ik neem aan dat Trek gesproken heeft met Simmons en dat Simmons daarin geen 'Sorry, het was dom provocerend puberaal gedrag, ik zal het niet meer doen' heeft gezegd.
    1 oktober 2020 08:42
    Hij is 19. Fietst en ziet er misschien wel uit als een volwassen vent, maar hierin zie je zijn leeftijd terug. Mensen van deze leeftijd zijn soms nog opstandig als pubers . Handig is het niet van hem, maar ik vind schorsen nogal ver gaan. En Jose Been is inderdaad een gruwel..
    1 oktober 2020 09:04
    +10.
    Duidelijk verhaal, goed uitgelegd hoe het zit.
1 oktober 2020 08:42
Hij koos een 'bruine' hand om mee te zwaaien. Dit is niet onschuldig. Dit impliceert racisme. Een wereldspeler als Trek kan zich dit niet veroorloven en hun reactie lijkt me vanuit ethisch en economisch logisch.

Bovendien ligt dit erg gevoelig in de States. Niet zozeer het fan zijn van Trump maar de racistische insteek.
    1 oktober 2020 09:00
    Wtf. Waar gaat dit over? Een donkere hand emoji gebruiken is tegenwoordig racisme?? Te bizar voor woorden dit.
    1 oktober 2020 09:05
    @lathumnees
    Het gaat om de context waarin die zwarte hand wordt gebruikt. Spreekt voor zich toch?
    1 oktober 2020 09:19
    @ Merlinpapa

    Ik heb daadwerkelijk geen idee. Wordt de donkere hand in Amerika misschien gebruikt om donkere mensen belachelijk te maken? Lijkt me zwaar overdreven om daar over te vallen, maar goed.
    1 oktober 2020 09:39
    Woehoe, verschrikkelijk. 'Hij koos een bruine hand om mee te zwaaien'.
    Het is niet minder dan ordinaire censuur.
    Sporters mogen zich achter BLM/Antifa scharen, knielen en Defund the Police acties steunen. Maar je uitspreken voor democratisch gekozen zittende president leidt tot dit soort ellende. Om te kotsen!

    Alle multinationals die elkaar verdringen om bij het politiek correcte clubje te horen moeten zich kapot schamen. Ze durven het uitsluitend in Westerse markten waar ze punten kunnen scoren bij een club politieke deugers en hun volgers.
    Als ze echt ballen hebben spreken ze zich eens uit tegen landen als China, Iran etc. waar mensenrechten echt onder druk staan. Dan durven ze echter niet omdat het uiteindelijk gewoon om de centen gaat.
    Het is gewoon ordinaire marketing en heeft 0,0 met missie/visie te maken.
    Nooit geen TREK-fiets meer voor mij. Kan erbij op het lijstje.
    1 oktober 2020 10:21
    @reusjen en lathumnees - het is als niet amerikaan lastig te begrijpen, maar in de VS is er nu een gigantische tweedeling over raciale kwesties als racisme en white supremacy. En er is een president die alleen maar olie op het vuur gooit. Trek is een redelijk progressief Amerikaans bedrijf die niet wilt dat in hun reclame uitingen (Simmons is in feite een fietsend reclamebord) enige vorm van racisme komt. Simmons is vrij om te stemmen op wie hij wil, maar in de context van dit twitter gesprek is het gebruik van dat zwarte handje niet handig. En je moet deze schorsing ook zien in het grotere plaatje van eerder misplaatst gedrag van Simmons. Trek wil voorbeeld atleten als uithangbord en geen wispelturige atleten. Trek wil zover mogelijk van white supremacy blijven.
1 oktober 2020 08:44
Het zal ongetwijfeld ook iets met dat zwarte handje te maken hebben. Veel Amerikanen zijn daarin sowieso tamelijk bekrompen en hypergevoelig.

Afgezien daarvan natuurlijk tamelijk debiel dit, als het echt alleen hierom gaat. Geloof dat ‘ie nog wel meer dingen geroepen heeft, online. Maar dan nog....

Helaas is het in Nederland echt niet veel anders in veel bedrijfstakken, alleen een stuk minder zichtbaar.
1 oktober 2020 08:45
Voor alle boeroepers die gelijk schreeuwen dat je al niet meer mag zeggen dat je op Trump stemt, lees het volgende artikel om wat meer duiding te krijgen wat nu feitelijk het probleem is waar Trek consequenties uit trekt.
    1 oktober 2020 08:54
    bedankt om te delen
    1 oktober 2020 09:03
    Dus hij heeft ook een keer tegen een wielrenner van kleur gezegd dat ie niet snel genoeg is. Jeetje wat een racist...
    1 oktober 2020 09:25
    Inderdaad Sopje, hoe durft hij? Hij verdedigt vooral de Amerikaanse coach die hier zonder daadwerkelijk bewijs van racisme beschuldigd wordt.

    Tegenwoordig hoor ik wel heel vaak van dit soort 'slachtoffer' verhalen waarbij de donkere persoon in kwestie de schuld van zijn eigen tekortkomingen in het leven probeert af te schuiven op racisme van anderen. En hierbij lukraak en zonder enig bewijs blanke mensen van racisme beschuldigd. En dat is nogal een grove beschuldiging!
    1 oktober 2020 09:27
    Je bent tegenwoordig al heel snel een racist in de ogen van sommige groeperingen..
    1 oktober 2020 09:33
    Het is ook niet iedereen gegeven om in te zien welke kleine en minder kleine 'onschuldige' dingetjes samen een web opbouwen dat leidt tot minder kansen voor iemand met een andere ethniciteit en/of socio-economische achtergrond...
    1 oktober 2020 09:52
    @ limal

    Socio-economische achtergrond: ja
    Etniciteit: nauwelijks

    Doordat bepaalde etniciteiten oververtegenwoordigd zijn in arme wijken lijkt dat wellicht zo.
    1 oktober 2020 09:57
    Dit bericht komt van Cyclingnews. Daar werkt José Been zelf tegenwoordig voor. Dat is natuurlijk weer al bewerkt en niet objectief te noemen.
    1 oktober 2020 11:18
    @lathumnees: natúúrlijk wordt er ook nog steeds gediscrimineerd op basis van etniciteit, dat wijzen alle studies uit. Voorbeeld: https://www.ad.nl/ad-werkt/nog-volop-discriminatie-bij-sollicitaties-inhoud-cv-maakt-nauwelijks-uit~a7567cc9/
    En dit geldt niet enkel voor sollicitaties, maar ook wegens vooroordelen op school, op de huizenmarkt, bij politie/douanecontroles,... Kortom, in het dagelijkse leven.
    1 oktober 2020 13:46
    Haha.. Je kunt maar graag moord en brand willen schreeuwen als Trek, Gosè Been en cory Williams zijnde.
    1 oktober 2020 14:40
    @ Limal

    Ik vind dit een interessante discussie. Wat betreft sollicitaties heb je wel gelijk, daar komt nog discrimatie voor. Er zijn echter ook voorbeelden te noemen waarbij minderheden juist makkelijker aan een baan komen, bijvoorbeeld in de politiek omwille van de diversiteit en grote ondernemingen die aan positieve discrimatie doen. Bij de politie wordt bijvoorbeeld ook actief gezocht naar minderheden.

    De onvrede van de zwarte bevolking richt zich mijns inziens te veel op racisme en te weinig op het welvaartsverschil. In Amerika is het verschil tussen arm en rijk gigantisch groot, en eenmaal arm is het moeilijk om daar uit te komen. Er is bijvoorbeeld een groot kwaliteitsverschil tussen public schools en private schools en je kansen schieten omhoog wanneer je een goede opleiding kan betalen en daarmee in een netwerk terecht komt van veelal succesvolle mensen (en succesvolle ouders van die mensen) die elkaar goede banen en business gunnen. Dit geldt echter voor zowel wit als zwart. Een wit iemand die uit de armoedige situatie komt heeft ook veel minder kansen in het leven.

    Wanneer men de inkomensongelijkheid goed aanpakt (zoals Bernie Sanders wilde), pak je automatisch de verschillen in welvaart tussen zwart en wit aan zonder raciale spanningen te vergroten.

    Maar goed, dit gaat misschien wel erg off-topic
1 oktober 2020 08:46
Het gaat de Amerikanen vooral om het donker getinte handje, dat ligt in deze tijden nogal gevoelig in de VS. Daarnaast ligt het fietsenmerk Trek zelf ook onder vuur in de VS, omdat ze de politiediensten van fietsen voorzien.

Dus ze grijpen alles aan bij Trek om zich zoveel mogelijk te distantiëren van alles wat pro-Trump is.

In onze ogen misschien overdreven. Maar ach dat is die achterlijke zwartepieten flauwekul in Nederland ook voor mensen die niet in NL wonen.
    1 oktober 2020 08:52
    In Amerika snapt zelfs een Trumper niet hoe zo'n idiote traditie hier gewoon kan bestaan ;)
    1 oktober 2020 08:54
    Je zou maar in een land leven waar je onder vuur ligt als je politiemateriaal levert. Man man man...
    1 oktober 2020 09:26
    Inderdaad ajVenema, onbegrijpelijk
1 oktober 2020 08:48
Trump is een grote lul, maar dit vind ik erg overdreven
1 oktober 2020 08:49
Hoelang ligt hij nog onder contract?
1 2 3 5

Reacties zijn gesloten.