Laatste Tour-wildcards naar Direct Energie en Arkéa-Samsic

vrijdag 22 maart 2019 om 11:08
Laatste Tour-wildcards naar Direct Energie en Arkéa-Samsic

foto: Cor Vos

Direct Energie en Arkéa-Samsic mogen opgelucht ademhalen. De twee Franse ProContinentale ploegen hebben namelijk een wildcard gekregen voor de aankomende Tour de France. Dit betekent dat Vital Concept-B&B Hotels – de ploeg van Bryan Coquard en Pierre Rolland – buiten de boot valt.


Het nieuws zal ongetwijfeld met gejuich zijn ontvangen in huize Terpstra. De Nederlander krijgt in juli de kans om voor het eerst een Touretappe te winnen, mits hij een selectie weet af te dwingen. Eerder liet Terpstra weten dat het zijn carrière compleet zou maken.

De definitieve selectie moet nog worden gemaakt, maar de kans is groot dat – naast Terpstra – ook Lilian Calmejane, Rein Taaramäe en Adrien Petit aan de start zullen staan van La Grande Boucle. Met Pim Ligthart maakt er nog een Nederlander kans op een uitverkiezing.

Warren Barguil en André Greipel hebben reden om te lachen – foto: Arkéa-Samsic

Opnieuw geen Vital Concept-B&B Hotels 
Goed nieuws dus ook voor Arkéa-Samsic. De ploeg van André Greipel en Warren Barguil kende niet de beste seizoensstart, maar de Tourorganisatie verkiest de witte brigade boven Vital Concept-B&B Hotels. Dit betekent dat Coquard, Rolland en Arthur Vichot niet aan de start zullen staan.

Vooral voor Coquard is het een bittere pil, aangezien zijn ploeg vorig jaar ook al geen uitnodiging kreeg. Eerder pleitte teammanager Jérôme Pineau al voor een extra wildcard. “Niet deelnemen zou een grote schok voor de ploeg zijn”, aldus de oud-renner. In totaal mocht de Tourorganisatie vier wildcards uitdelen. Eerder kregen Cofidis en Wanty-Gobert al een uitnodiging.

Wildcards Critérium du Dauphiné
Overigens maakte organisator ASO ook nog bekend welke ploegen een wildcard hebben gekregen voor het Critérium du Dauphiné, traditioneel een voorbereidingskoers op de Tour. Vital Concept-B&B Hotels is hier wel van de partij, net als Cofidis, Arkéa-Samsic en Wanty-Gobert.

Bekijk hieronder een video over de wildcards in de Tour de France

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

23 Reacties

Etappe 22 maart 2019 om 11:18

Hier ben ik wel blij mee

Jean Dumas 22 maart 2019 om 11:20

Zijn dit de enige wildcards?

Etappe 22 maart 2019 om 11:22

Nee cofidis en wanty hadden al

Jean Dumas 22 maart 2019 om 13:50

Bedankt Etappe

VerstandOpNul 22 maart 2019 om 11:33

Is er eigenlijk een onderbouwing bij de selectie van ploegen voor de wildcards?

Wheely 22 maart 2019 om 11:38

Vast wel maar het blijft iets subjectiefs natuurlijk.

west 22 maart 2019 om 11:42

Hoe lang gaat het duren voordat die Pineau roeptoetert dat de Tour verantwoordelijk is voor de (financiële/contractuele) problemen binnen zijn ploeg? De tijd start…. Nu.

HSV 22 maart 2019 om 11:45

De eerste twee proconti ploegen zijn bepaald door hun stand in competitie of wereldranglijst. Weet ff niet uit me hoofd welke maar weet zeker dat ik zulks gelezen heb. Aso volgt die richtlijn. 3 en 4 ploeg is op basis van voorjaar en garanties uit verleden, maar vooral voorjaar. Dat van Direct Energie is al best goed met 7 overwinningen en tal van ereplaatsen. Logisch dat zij erbij zitten.

Mwielerfan 22 maart 2019 om 20:37

Die 2 beste ploegen gaat dacht ik pas volgend jaar in.

havana 22 maart 2019 om 11:46

Gezien de sterkte van de selectie volkomen logisch.

Niels22 22 maart 2019 om 11:53

Lullig dat ze zijn uitgenodigd?

Jotto-Lumbo 22 maart 2019 om 11:47

Misschien 3 extra Nederlanders in de Tour! Terpstra lijkt me zeker. Ik ben bang dat 1 Nederlander genoeg is voor deze Franse ploeg. Dus Ligthart zal wel niet in aanmerking komen. Zou Bram Welten zich in het tour team van Arkea Samsic kunnen rijden?

Jori 22 maart 2019 om 11:58

Ligthart lijkt me wel praktisch voor Bonifazio te helpen, terwijl Petit juist gekoppeld was aan Boudat, wat me niet zo slim lijkt voor deze tour. Lijkt me lijst als:
Terpstra, Bonifazio, Ligthart, Hivert, Calmejane, Taaramae

Welten is lead-out greipel, die is een zekerheidje

dikkechaap 22 maart 2019 om 12:48

@Jori
Welten heeft zelf gezegd dat de ploeg hem nog te jong vindt voor de Tour…

Jori 22 maart 2019 om 14:27

Oh excuus, dat heb ik gemist, maar lijkt me dat ze Greipel toch wel laatste woord geven wie hij als lead-out man wil hebben? Greipel zelf prefereerde toch wel Welten, wat ik toch al wel een mooi compliment vond

dikkechaap 22 maart 2019 om 11:47

Tepstra kan eindelijk het belangrijkste hiaat op zijn palmares opvullen.

Hoewel een Zoetemelkje natuurlijk ook nog altijd tot de mogelijkheden behoort.

heuvelcolombia 22 maart 2019 om 13:03

Weer geen VItal Concept? Zelfs met Gautier, Vichot, Rolland en een sterke sprinttrein niet? Hoop dat het niet problematisch wordt voor hun sponsor.
Had ze toch wel liever gezien dan Arkea en sws liever dan Wanty.

Kevin Lowagie 22 maart 2019 om 13:06

Zonde voor Vital Concept. Waarom geen extra wildcard geven en de ploegen met een renner minder laten starten? Dit kan toch enkel de koers maar ten goede komen? Minder dominantie en controle van Team Sky? Meer mogelijkheden voor aanvallers en open strijd.

josi 22 maart 2019 om 13:25

Was op voorhand wel te verwachten. Vital Concept heeft het ze vervolgens ook niet echt moeilijk gemaakt met spetterende prestaties tot dusver.

Random wielerliefhebber. 22 maart 2019 om 14:05

De mannen rond coquard waren best goed, zeker beter als arkea samic. tel daarbij op rolland en oud frans kampioen arthur vichot, gautier + coquard zelf en je hebt een veel betere ploeg als enkel een slechtpresterende barguil en greipel

sven241 22 maart 2019 om 14:14

Vital beter dan Arkea met een niet presterende Greipel em Barguil

Titaantje 22 maart 2019 om 14:52

Coquard is er niet bepaald op vooruit gegaan door zich uit de Direct Energie ploeg te wringen. De prestaties zijn sindsdien ondermaats en hij rijdt niet meer in de tour.

Ik snap ook wel dat Barguil+Greipel toch net wat aantrekkelijker is dan Rolland+Coquard.

En blijkbaar is G. Martin + Pasqualon/Dupont goed genoeg voor de tour organisatie om Wanty wederom uit te nodigen.

illu 22 maart 2019 om 15:52

Cofidis en Wantz zijn 1 en 2 geendigd in het proconti klassement…

Dus die krijgen automatisch een uitnodiging ;)