Cofidis en Wanty-Gobert krijgen eerste wildcards Tour 2019

donderdag 10 januari 2019 om 12:18
Cofidis en Wanty-Gobert krijgen eerste wildcards Tour 2019

Cofidis en Wanty-Gobert zullen in 2019 weer de Tour de France rijden. Dat heeft de Franse rittenkoers vandaag bekendgemaakt.

De twee ProContinentale ploegen ontvangen de eerste twee wildcards. De andere twee uitnodigingen zullen op een later moment bekend worden gemaakt. Hoewel Tourdirecteur Christian Prudhomme nog geen datum wilde noemen, zal dit volgens L’Equipe na Parijs-Nice (10-17 maart) zijn. De Franse teams Direct Energie, Arkéa-Samsic en Vital Concept-B&B Hôtels lijken de voornaamste kandidaten voor de laatste plekken.

Voor Wanty-Gobert betekent het de derde Tourdeelname op rij. De afgelopen twee jaar maakte de Zeeuw Marco Minnaard deel uit van de Tourselectie.

Dit artikel delen:

33 Reacties

KimJungPoels 10 januari 2019 om 12:25

Wanty weer, kijk eens aan. Houden ze in iedere geval dus één van de drie buiten de deur: Direct Energie, Vital Concept, Fortuneo.

Erg lastige keuze nu, en het zou me niet eens verbazen als het Direct Energie gaat zijn die een WC mislopen dit keer.

ChefSpijker 10 januari 2019 om 12:35

Ik denk gewoon weer ploeg Coquard. Is wel iets beter geworden, maar Rolland heeft al een tijd niets laten zien en Coquard heeft afgelopen jaar ook niet het ongelijk bewezen van de ASO. Barguil is een jongere, hippere versie van Rolland en Greipel een sprintmonument in de Tour. Direct Energie heeft met Calmejane een soortgelijke status als Barguil en brengt een Parijs-Roubaix-winnaar. Spreekt toch allemaal net wat meer aan denk ik. En Direct Energie behoort sowieso tot het meubilair van de Tour. Die zijn er al de hele eeuw bij.

albertocontador1 10 januari 2019 om 13:05

tuurlijk krijgt direct energie wel een wc. de ploeg van rolland krijgt sws geen wc

KimJungPoels 10 januari 2019 om 13:24

Direct is er altijd bij Ja, dat zou mee kunnen helpen. Aan de andere kant natuurlijk een volledig verkeerde boodschap van de ASO naar potentiële nieuwe sponsors als dat echt een reden gaat worden.

Terpstra ja topper in het voorjaar, niet echt een renner voor de Tour. Vaak zat aangegeven de Tour nauwelijks te pruimen.

Rolland, Coquard, Vichot, Gautier, Pacher, Manzin is een erg leuk Frans rijtje. Ik denk een 50/50.

ChefSpijker 10 januari 2019 om 13:38

Maar inmiddels ook de ambitie uitgesproken dat hij voor een etappezege in de Tour wil gaan. Dat ie daarom mede is overgestapt naar Direct Energie.

KimJungPoels 10 januari 2019 om 13:49

Tsja en waarom denk je dat Terpstra nu opeens wel zegt dat ie voor een touretappe wil gaan, terwijl hij vroeger altijd zei dat hij liever niet naar de Tour wou omdat er toch nauwelijks tot geen kansen voor een renner van zijn type waren.

A) De parcoursen zijn dusdanig verandert dat Niki opeens heel veel mogelijkheden ziet voor zichzelf.

B) Niki realiseert zich ook dat zijn ploeg een wildcard moet krijgen vanuit commerciële overwegingen.

Ik denk persoonlijk dat de ASO de aanwezigheid van Niki zeker mee zal wegen maar echt niet als een doorslaggevende factor zal zien. Het zal dit keer zeker dus wel iets te maken gaan hebben met de prestaties tot aan Parijs-Nice.

Samlambeej 10 januari 2019 om 14:34

een keer charmant "sje feu rouler le Tour" inspreken en tis zeker binnen.

Chasse_patate 10 januari 2019 om 12:29

Ben benieuwd voor Niki en Direct

ah-ja 10 januari 2019 om 12:34

Edit redactie: Bedankt, is aangepast

tvm 10 januari 2019 om 12:36

Gaan deze wildcards overigens nadelig zijn voor Direct Energie? Cofidis was natuurlijk te verwachten, maar Wanty heeft (op Pasqualon voor de tweede rij en G. Martin bergop na) louter renners voor de vroege vlucht.

Edit redactie: Bedankt, is aangepast

Mwielerfan 10 januari 2019 om 15:10

Juist goed als er andere renners mee zijn die een vlucht dragen. Anders blijft zo’n vlucht nooit vooruit. Dan als je die ene kans krijgt nog even winnen

the rover 11 januari 2019 om 10:14

aanvallend rijden mag ook wel eens beloond worden in de saaie ritten een beetje animo brengen mag beloond worden

josi 10 januari 2019 om 13:09

Wellicht enigszins verrassend, maar ze starten dit jaar natuurlijk in België, dat zal de vroege keuze voor Wanty niet tegen hebben gewerkt. Ik denk dat Coquard de komende maanden zich flink moet laten zien, anders zal toch wel de voorkeur aan Barguil en Calmejane worden gegeven.

tdcbolide 10 januari 2019 om 13:17

de derde etappe start in Binche, de thuisstad van Wanty Groupe Gobert
persoonlijk zie ik niet echt de meerwaarde van Cofidis

EddyB1958 10 januari 2019 om 13:51

Binche is vooral bekend om zijn carnaval en zijn Gilles. En niet om Wanty Gobert. Het carnaval is erkend als Mondeling en Immaterieel Erfgoed van de mensheid door Unesco. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gilles_(carnaval)

kielabokki 10 januari 2019 om 14:17

Toevallig gisteren nog een foto genomen van de wandschildering in Binche van een Gille (hoe lang gaat die wegomleiding vanaf La Louviere nog duren joh?!)

Denk dat er een cafébaas rond 1400 dacht: als ik die gasten nou 1x per jaar een plumeau op de kop zet, scheelt mij de schoonmaak.
Wel lastig zuipen binnen, met zo’n ding.

FDJ 10 januari 2019 om 17:24

Een ploeg met Bouhanni, Laporte en Atapuma, Berhane en Herrada geen meerwaarde noemen… wat is Wanty dan wel niet?

Romāns Vainšteins 10 januari 2019 om 13:26

Barguil en Calmejane natuurlijk veel boeiender.

Eigenlijk moeten ze 3 ploegen husselen om er 2 betere van te maken, al is het alleen om de rubriek ‘renner zoekt ploeg’ alvast te spekken.

EddyB1958 10 januari 2019 om 13:35

Dus de beste PCT ploeg in de UCI Ranking mag al starten ten nadele van een Franse ploeg.

Verweggistan 10 januari 2019 om 13:49

Dapper. Kiezen tussen Arkea en Vital. Zal je zien dat er dit jaar opeens vijf wildcards zijn.

woutie 10 januari 2019 om 15:32

Kan maximaal maar 4 wildcards zijn. Anders wordt het maximum aantal renners overschreden, is nu slechts 176.

Bikeage 10 januari 2019 om 16:39

Misschien anders vanwege een eendagswedstrijd, maar Strade Bianche flikte dat vorig jaar ook ineens toen Veranda’s Willems een extra wildcard kreeg.

Fast Freddy 10 januari 2019 om 14:49

Bizar hoe dit topic ineens draait om Direct Energie.

LaurentJalabert 10 januari 2019 om 15:47

Als je dat bizar vindt ben je niet helemaal op de hoogte. Het is immers een Nederlandse site en een van Nederlands grootste renners op dit moment rijdt voor DE en heeft aangegeven de Tour te willen rijden. Vervolgens worden er twee wildcards gegeven, maar nog niet aan DE, dus hebben mensen het daarover.

FDJ 10 januari 2019 om 17:22

Ik denk gewoon dat de ASO 5 wildcards uit gaat delen. Een soort middelvinger naar de UCI met kleinere ploegen. Kan me niet voorstellen dat ze Wanty wel uitnodigen en 1 van de 3 Franse ploegen die nu is.

ChefSpijker 10 januari 2019 om 18:01

Hoezo niet? Deden ze vorig jaar toch ook.

FDJ 10 januari 2019 om 18:18

Toen was Vital toch voornamelijk Coquard. Nu met Rolland erbij hebben ze toch twee kopstukken.

steoo 10 januari 2019 om 20:22

Het voorstel van het deels samenvoegen van wielerploegen in de tour is reeds eerder gebeurd. Eind jaren tachtig met een mixed ploeg van telkens 4 renners.
Ik dacht dat de UCI ook het plan had om vanaf 2020 telkens de 2 beste pro continentale teams automatisch te selecteren voor de grote rondes.

Polleke 10 januari 2019 om 20:23

Direct Energie gaat Total worden, nog voor de Tour, en dat is echt een gigant in Frankrijk dus die rijden de Tour… Als Bahrein/Merida niet stipter gaat betalen zullen ze na Nibali ook hun WT licentie verliezen, ook nog voor de Tour…

Bikeage 11 januari 2019 om 08:06

Alsof er niet genoeg boevenploegen rondreden. Total lijkt me een waardige vervanger voor Bahrein als het om mensenrechtenschendingen gaat.

Covadonga 10 januari 2019 om 23:51

Netjes hoor van de Tour-organisatie. Complimenten voor dit sociale niet Franse gedrag. Dat mag best eens gezegd worden …

Viktrodriguez 11 januari 2019 om 09:15

Het zou me verbazen als de ploeg van Coquard en Rolland naar de Tour mag ten koste van de andere twee. Die eerste is geen partij voor de huidige topsprinters, gezien zijn al bestaande moeite van d-garnituur in Franse c-wedstrijden te winnen, en Rolland gaat het ook niet winnen van Barguil en Calmejane qua Franse aanvallers, zowel in naam als actuele prestaties. Barguil won twee jaar geleden nog de bollen en beiden mogen wel in staat geacht worden een rit te winnen, zoals Alaphilippe ze vorig jaar won.

Greipel is een van de grootste sprinters aller tijden en Terpstra won vorig jaar nog Vlaanderen na een verleden in Roubaix qua winst. Plus DE gaat nog de connectie van Voeckler hebben bij de ASO.

Wanty lijkt me verder wel duidelijk waarom. Ze zijn de enigen die tijdens de vlakke ritten nog wat kijkplezier creëren. Zonder Wanty kijkt al helemaal niet die etappes en dat weet de ASO ook. Zonder kijkers gaat de Franse VVV klagen, want die pompen veel geld in de Tour als promotiemateriaal.

Plavka 11 januari 2019 om 19:44

Direct Energie lijkt mij logisch gezien hun groot sponsor aandeel in de Tourorganisatie, de renners lijkt me minder boeiend. In de tour prevaleert commercie boven sportiviteit, dat is al jaren het geval.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Populair