Niki Terpstra wil ooit Touretappe winnen: “Niet zwaar teleurgesteld als het niet is gelukt

vrijdag 28 december 2018 om 11:05
Niki Terpstra wil ooit Touretappe winnen: “Niet zwaar teleurgesteld als het niet is gelukt

foto: Marcel Koch

Niki Terpstra hoopt ooit een etappe in de Tour de France te winnen. Het zou zijn carrière compleet maken, zegt hij in gesprek met het AD. “Natuurlijk. Maar ik zal na mijn loopbaan niet zwaar teleurgesteld zijn als het niet is gelukt. Ik probeer het al tien of twaalf jaar. Dus hoe groot is dan de kans dat het nu wel gaat gebeuren?”


Na jaren het shirt van Quick-Step Floors te hebben gedragen, maakt Terpstra de overstap naar het Franse Direct Energie. De Noord-Hollander maakt de overstap vanwege een goed financieel aanbod én een nieuwe sportieve uitdaging. “Maar dat niet alleen. Natuurlijk heb ik een heel goed aanbod gehad bij Direct Energie. Maar ik ben ook gaan zitten met Ramona. Wat als ik weer een jaar bij Quick-Step zou gaan rijden? Waar zou dan de uitdaging liggen? Dan zou het weer een beetje meer van hetzelfde zijn.”

Voor Terpstra is het niet alleen een nieuwe ploeg, maar ook een nieuwe taal. “Ik heb leerboeken op m’n telefoon staan. Die zet ik vooral op als ik in de auto zit. Ik wil in die ploeg integreren en daar mijn best voor doen. Dat is ook wel nodig met Fransen, want die denken nog steeds dat de wereld om Frankrijk draait. Maar het is moeilijk hoor. Op school heb ik het vak Frans zo snel als het kon laten vallen. Ik dacht altijd: dat heb ik toch nooit nodig.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

Samlambeej 28 december 2018 om 11:09

het enige wat nog af te vinken staat

williams 28 december 2018 om 11:11

Nog een jaar bij QS, waar zou de uitdaging liggen ? Wat een uitspraak, de uitdaging is dat je nog een grote vis kan winnen !!

Wat is nu de uitdaging dan ?? De RVV winnen zonder een ploeg ?

EddyB1958 28 december 2018 om 11:27

Dat is hem toch gelukt in drie Nederlandse kampioenschappen…

Romāns Vainšteins 28 december 2018 om 11:12

Dat kan ie gewoon.

Flink in vorm trainen, meezitten in alle nagenoeg vlakke ritten en ze er in de wind afgooien die metgezellen. Hopen op rotweer moet ie dan eigenlijk.

Mwielerfan 28 december 2018 om 16:52

Hoevaak komt een kopgroep aan de finish in vlakke ritten?

Stijn ... 28 december 2018 om 11:15

In de tour zie ik hem een etappe winnen, het voorjaar zal het niet meer worden want nu gaan er geen 5 kopmannen voor hem afstoppen en zal hij nooit alleen voorop blijven.

EddyB1958 28 december 2018 om 11:32

Quick-Step Floors Vlaanderen 2018
Philippe Gilbert, Yves Lampaert, Iljo Keisse, Zdenek Stybar, Florian Sénéchal, Tim Declercq, Niki Terpstra
Dit was de Quick Step Floors ploeg,zeg me nu eens wie dan de knecht was, aangezien er naast Terpstra nog vijf kopmannen waren…

kielabokki 28 december 2018 om 11:19

Die kans is wel wat groter geworden bij deze ploeg.

maklukzat 28 december 2018 om 12:08

Touretappe scoort goed in Frankrijk natuurlijk. Dus wel even noemen in het interview.

assen 28 december 2018 om 12:10

+1

KnightBiker 28 december 2018 om 12:21

Mooie extra ambitie, maar nog een Paris-Roubaix alsjeblieft! En Paris tours in de huidige vorm + Strade Bianchi zijn nog doelen wat mij betreft.
De Kansen In De Tour zijn niet zo groot, De wegen minder selectief of te veel omhoog, Het voordeel is dat hij voor niemand hoeft te werken en hij heeft een redelijk ploeg In steun al heb je daar In De Tour als niet sprinter weinig aan.

Als absolute nieuwe motivatie zou Strade Bianchi Niki Terpstra toch moeten passen, Ik vind Het jammer dat hij die optie niet ziet, De klimmen daar zouden toch net wel te doen moeten zijn… heeft Terpstra daar ooit gereden?

Titaantje 28 december 2018 om 18:12

Die klimmen lijken me iets te lang voor hem.

tendam 28 december 2018 om 19:49

Benoot en Bardet finishen vooraan in bergetappes… Strade Bianche lijkt me inderdaad veel te zwaar voor Terpstra.

r525 28 december 2018 om 12:59

Kijk er naar uit hem in de nieuwe ploeg te zien rijden.
Tijdens de bekendmaking van de transfer werd er gezegd dat hij 2 mensen mocht meenemen. Bij mijn weten is dat nu alleen Ligthart geworden? Iemand die daar meer over weet?

KennyKlimmen 28 december 2018 om 15:22

Als er geen selectieve kasseienrit wordt opgenomen in het parcours hoe gaat hij dan in de tour een etappe kunnen winnen?

KnightBiker 28 december 2018 om 16:33

@kennyklimmen – Terpstra kan ook als een van de beste In De wereld tegen een straffe zijwind inrijden, als er eens een stormachtige mistral etappe In zuid frankrijk komt waarin alles de hele dag op de kant gaat dan heeft hij een kans…

Maar normaliter zal Het moeten komen van een vooraf kansloos geachte ontsnapping…

Titaantje 28 december 2018 om 18:13

Terpstra heeft eerder al meermaals gezegd dat hij de Tour het liefst links laat liggen, omdat hij er toch geen kans heeft op succes. ik begrijp dat hij nog steeds op het hoogste podium, dus in de Tour, een rit will winnen, maar ik denk dat zijn eerdere assessment wel het meest reeel was.

Onie 28 december 2018 om 19:41
Quote:
Ik wil in die ploeg integreren en daar mijn best voor doen. Dat is ook wel nodig met Fransen, want die denken nog steeds dat de wereld om Frankrijk draait.

Heerlijk!

Lalsacien 28 december 2018 om 20:04

Daarom past NT ook uitstekend bij een franse ploeg….

Wheely 29 december 2018 om 00:15

Ik zie hem wel een Nijdammetje doen in Gap of een Knetemannetje op de Champs Elysees. Als er eentje vooruit kan blijven is het Niki wel!

EddyB1958 29 december 2018 om 08:11

Noem me ijdel De Hollandse Leeuw van Vlaanderen. Dixit Niki Terpstra in het artikel
‘Natuurlijk moet je luisteren, maar bij twijfel: volg je instinct’

https://www.ad.nl/wielrennen/natuurlijk-moet-je-luisteren-maar-bij-twijfel-volg-je-instinct~a7922317/