Tour 2022: Waarom de veelbesproken brug in etappe 2 niet doorslaggevend is voor waaiers

Tour 2022: Waarom de veelbesproken brug in etappe 2 niet doorslaggevend is voor waaiers

foto: Sund & Bælt Holding A/S

zaterdag 2 juli 2022 om 07:20
Special

Het is talk of the town in het peloton, al weken. De renners in de Tour de France krijgen in volle finale van de tweede etappe de Storebæltsbroen voor de kiezen. Dit is een brug van achttien kilometer lang en aan het einde daarvan is het nog slechts drie kilometer tot aan de finishlijn in Nyborg. Wind of niet, de brug zal geen bepalende factor zijn, oordeelt WielerFlits.

De Storebæltsbroen loopt over de zeestraat Grote Belt, die Sjælland met Fyn verbindt. “De grote focus ligt op de brug”, vertelt Mikkel Condé in RIDE Magazine. Hij is een voormalig Deense freelance journalist die nu hoofd communicatie bij Israel-Premier Tech is. “Waaiers ontstaan daar op natuurlijke wijze als de wind uit het noorden komt, maar normaal gesproken komt dat in juli weinig voor.” De snelle mannen hopen op een massasprint.

Hoe het er nu voor staat, zal de brug niet doorslaggevend zijn voor het verloop van de etappe. “De renners krijgen de hele rit te maken met tegenwind”, vertelt meteoroloog Matthijs van der Linden van Weeronline aan ons. De wind komt tijdens de finale van de tweede etappe uit het zuid-zuidwesten aan windkracht drie tot vier. Dat betekent schuin van voren, terwijl schuin van achter idealiter nodig is voor waaiers.

Wind trekt wel aan op de brug
“Op een groot deel van de route van Roskilde naar Nyborg is de wind matig van kracht”, gaat hij verder. “Alleen tijdens de oversteek via de Storebæltsbroen gaat het wel harder waaien. Dit komt doordat de wind op deze brug vrij spel heeft en met een doorvaarthoogte van 65 meter ook behoorlijk hoog is. Met een vrij krachtige wind (windkracht 5) kunnen waaiers ontstaan. Ook omdat de renners bij het oprijden van de brug eerst een tijdje moeten klimmen.”

foto: Sund & Bælt Holding A/S

Toch moeten we de wind niet overdrijven, vindt de weerman. “De wind valt nog best mee. Windkracht 6 of 7 komt aan de Deense kust regelmatig voor. Verder speelt het weer nauwelijks een rol op de route van Roskilde naar Nyborg. Het is vrij zonnig en er zijn stapelwolken. De kans op een bui is klein en er is goede kans dat de etappe droog verloopt. De temperatuur ligt tussen 19 en 22 graden Celsius.”

Vooral stuk vóór de brug heel gevaarlijk
Waaiers zijn in de tweede etappe overigens niet uitgesloten, ook al staat de wind schuin van voren. De tussensprint in Kalundborg kan namelijk het startsein zijn voor een hectische en lange finale. Het parcours gaat daarna namelijk in zuidelijke richting langs de kustlijn, waar de wind bijna vijftig kilometer lang kan doen wat ze wil. Net daar kan er wel een doorslaggevende situatie ontstaan, vertelt Mikkel Condé.

“Dat stuk is veel gevaarlijker”, voorspelt hij. “Normaal wenst iedere Deen voor juli veel zon en weinig wind. Maar zaterdag ben ik er oké mee als het waait.” Hij krijgt bijval van oud-wereldkampioen Mads Pedersen, die ook in deze regio woont. “De brug zal het verschil niet maken, dat zal daarvoor al zijn gebeurd. Dat de wind daar op de kop zou staan? Dat wist ik al, dat is hier zo’n driehonderd dagen per jaar zo.”


Dit artikel delen:

16 Reacties

skylimit 1 juli 2022 om 20:50

Vandaag zaten ze er ook een beetje naast met de weersvoorspelling. De wind zal morgen dan ook nog wel draaien,

Quincy Adams (aka voorwiel) 1 juli 2022 om 21:02

Als dat 300 dagen per jaar zo is, waarom rijden ze dan niet in de andere richting…?

Wheely 1 juli 2022 om 21:05

Dan rijden ze de verkeerde kant op, ze komen immers uit Kopenhagen en moeten naar Parijs. ;)

Quincy Adams (aka voorwiel) 1 juli 2022 om 21:14

Details…

Wheely 1 juli 2022 om 21:02

Wilco hoopt dat het slagveld zondag plaatsvindt blijkbaar.

Lance Beenstrong 2 juli 2022 om 07:23

Heel merkwaardig inderdaad…

chasse patat 1 juli 2022 om 21:21

Als zo op die brug rijden zo hoog boven het water hoop ik niet dat ze te veel gaan dringen in het peloton. De balustrade lijkt helemaal niet zo hoog. De kans is groot dat iedereen via de zijkanten wil opschuiven. In dat opzicht is een flinke wind een zegen voor de veiligheid als dat een langgerekt peloton betekent.

Polleke 1 juli 2022 om 21:53

De veiligheid van de renners is echt geen bekommernis van de organisatie… dat deze brug op deze plek op het parcours ligt zegt genoeg….

Limal 1 juli 2022 om 23:39

Ik ben in mijn teletijdmachine gestapt en heb al videobeelden van de passage morgen: https://www.youtube.com/watch?v=avk8_U3VQXU
(moeilijk zichtbaar door de wat aangedampte lens, maar dat zijn Lampaert en Wellens natuurlijk, plus een fan van die laatste)

Wheely 2 juli 2022 om 10:12

Haha Limal wat is dat in hemelsnaam voor een race? :)

Olly 2 juli 2022 om 10:56

@Limal. hahaha ja wat is dat nu idd? En hoe haal je het in je hoofd om iemand over de kant in het water te kieperen!

Marlin 1 juli 2022 om 21:53

De enige kans is verbrokkeling voor de brug, de (tientallen) kilometers langs de kust, en daarna doortrekken op het eerste, dus stijgende deel van de brug. Tegenwind is het dan wel voor iedereen. Maar de renners in de tweede, derde …… groep zullen net zo goed, en zelfs meer last hebben van de tegenwind. Want aanvankelijk zullen slechts een paar renners de kop nemen in die tweede, derde… groep. Na de brug kan er dan wel organisatie komen door de spurtersploegen en evt ook door de ploegen van de subtoppers die zich laten verrassen hebben. Maar omdat de aankomst iets verderop ligt, zullen de gelosten niet meer kunnen terugkomen.
Maar evengoed is dat whishfull thinking, en vinden alle ploegen en toppers dat er een massasprint mag komen.

Anton van Valouwe 1 juli 2022 om 21:57

Reken maar dat er ploegen zijn die oorlog gaan maken daar!

Jean Dumas 2 juli 2022 om 07:45

Danske Radar geeft toch wind in de flank op de brug, maar weinig wind. We moeten hoop houden, maar ik denk dat het meer zal komen van draaien en keren en voorin blijven op dit parcours. Zal een nerveuze bedoening worden.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 2 juli 2022 om 10:16

Krankzinnig en levensgevaarlijk om de renners in volle finale over die brug te sturen. 1 valpartij als gevolg van de stress of wind en je kukelt zo over die minuscule railing heen de zee in. En dan moet je héél veel geluk hebben wil je het kunnen navertellen..

Headlines

Populair

Materiaalzone