Tour 2022: Voorbeschouwing etappe 9 naar Châtel

Tour 2022: Voorbeschouwing etappe 9 naar Châtel

foto: Cor Vos

Door Tim van Hengel & Maxim Horssels
zondag 10 juli 2022 om 12:00

De Tour de France trekt op dag negen voor het eerst de bergen in. Op het programma staat een rit van 183,4 kilometer met vier gecategoriseerde beklimmingen, goed voor zo’n 3685 hoogtemeters. Vrijwel de hele etappe bevindt zich op Zwitsers grondgebied, pas in de laatste tien kilometer rijden de renners weer over Franse wegen. Over de Queen-stage die geen koninginnenrit is: WielerFlits blikt vooruit!

Startplaats Aigle is een plaats die bij elke wielerfan een belletje doet rinkelen. Liefhebbers van handgemaakte leren laarzen zullen wellicht denken aan het gerenommeerde gelijknamige Franse schoenenmerk, maar de gemeente is sinds 2002 vooral bekend als thuisbasis van de internationale wielerunie UCI.

Het complex, gelegen aan de rand van de rivier de Vaud, bevat onder meer een wielerbaan van 200 meter, een kantoorgebouw waar het bondspersoneel zetelt en een BMX-pumptrack. Het hoofdkwartier zal uitgebreid door de televisiehelikopter in beeld genomen worden, want de wegen langs het complex maken deel uit van het parcours.Dat zal pas in de laatste twee uur van de rit zijn, want na de start maakt het peloton eerst een grote lus in noordelijke richting.

Vanuit Aigle brengt de Tour eerst een bezoek aan badplaats Montreux, dat voor muziekliefhebbers onlosmakelijk verbonden is met Mountain Studio. Een studio waar onder anderen The Rolling Stones, Deep Purple en Queen muziek hebben opgenomen. Voor fans van Queen is Montreux uitgegroeid tot een waar bedevaartsoord vanwege het drie meter hoge bronzen standbeeld van wijlen leadzanger Freddie Mercury dat sinds 1996 op het marktplein staat.


Parcours

Maar tijd om een ode te brengen aan de overleden frontman van de legendarische rockband zal er niet zijn. The show must go on want al snel doemt met de Côte de Bellevue de eerste klim van de dag op, die met een lengte van nog geen drie kilometer aan 5,6% niet veel voorstelt. Verder het binnenland in wacht met de Col des Mosses (12,4 km aan 3,8%) de eerste bergpas. In 2009 en 2016 zat deze beklimming ook in het Tourparcours. En ook de routebouwers van de Ronde van Romandië en de Ronde van Zwitserland weten deze pas eens in de zoveel jaar te vinden.

Na de Col des Mosses gaat de rit verder in de richting van skidorp Le Diablerets, dat een van de oudste wintersportoorden van Zwitserland is. In de wintermaanden kunnen sneeuwliefhebbers hier kiezen uit drie skigebieden, waarvan de Glacier 3000 het bekendst is. Het ligt tevens aan de voet van de Col de la Croix, de volgende berg die in deze negende rit beklommen moet worden.

Met een lengte van ruim acht kilometer en stijgingspercentages van 8% en met pieken tot 14,9%, is dit de lastigste klim van de dag. Het brengt de renners naar een hoogte van 1.779 meter boven zeeniveau. Na een lange afdaling in de richting van startplaats Aigle passeert het Tourpeloton met nog een veertigtal kilometer te rijden dan eindelijk het UCI-hoofdkantoor. Van daaruit wordt koers gemaakt in de richting van finishplaats Châtel.

De laatste grote hindernis van de dag is de Pas de Morgins. De top van deze ruim 16 kilometer (5,7% gemiddeld) lange klim, waarvan het zwaartepunt halverwege ligt en de laatste kilometers relatief vlak zijn, ligt vlak voor de Franse grens in het Zwitserse plaatsje Morgins. Vanaf hier volgt een korte, bochtige afdaling voor een laatste beklimming die in een bijna rechte lijn naar skioord Châtel leidt.

De Tour kwam hier een keer eerder aan en daarvoor moeten we ver terug in de tijd. In 1975 won Lucien Van Impe hier een rit, terwijl Bernard Thévenet de gele trui overnam. Precies tien jaar geleden was Châtel het eindstation van het Critérium du Dauphiné, waar toen Dani Moreno de rit pakte en Bradley Wiggins zijn eindzege veilig stelde. Een jaar later (2013) won een toen nog jonge Simon Yates hier de voorlaatste rit in de Tour de l’Avenir, een dag later was het de startplaats van de afsluitende rit naar Plateau des Glières die gewonnen werd door Julian Alaphilippe.

Officieuze start: 12.30 uur
Officiële start: 12.45 uur
Finish: tussen 17.30 en 18.05 uur
Afstand: 192,9 kilometer

Tijdschema belangrijke passages:
Passage Côte de Bellevue: tussen 13.40 en 13.45 uur
Tussensprint Semsales: tussen 14.05 en 14.15 uur
Passage Col des Mosses: tussen 15.25 en 15.45 uur
Passage Col de la Croix: tussen 16.00 en 16.25 uur
Passage Pas de Morgins: tussen 17.15 en 17.50 uur


Favorieten

Anders dan verwacht, reed slechts een kleine kopgroep van drie vooruit in de rit naar Lausanne. De verwachting is dat de vroege vlucht in de rit naar Châtel-Les Portes du Soleil fors groter gaat zijn dan Mattia Cattaneo, Fred Wright en Frederik Frison alleen. De beklimmingen onderweg zijn niet van de zwaarste orde, dus denken veel renners dat ze kans maken op de zege.

De renners voor het algemeen klassement hebben weliswaar een rustdag voor de boeg wat een reden kan zijn om koers te maken, maar de klim naar de finish kent geen moeilijke stukken om een aanval op te zetten. Dus kijken we naar de goede klimmers die in de eerste week al veel tijd hebben verloren.

Kämna – foto: Cor Vos

Lennard Kämna van BORA-hansgrohe was in de etappe naar La super Planche des Belles Filles al in de aanval en die rit duurde net iets te lang, want anders had de Duitser de zege gepakt. Op weg naar Châtel krijgt hij een nieuwe kans. Kämna weet intussen hoe hij ontsnappingen tot een goed einde moet brengen en rondde dit jaar nog een vlucht succesvol af in de Giro d’Italia. In 2020 won hij ook al eens een bergrit in de Tour.

Ook Simon Geschke (Cofidis) was in de aanval in de rit naar de ‘Plank van de mooie meisjes’ en hoorde daar bij de betere vluchters. De klimmer weet eveneens hoe het is om te winnen in de Tour en reed dit seizoen al mooie resultaten bij elkaar; in het eindklassement van de Ronde van Romandië was hij derde en vlak voor de Tour was hij tijdens het Duits wegkampioenschap eveneens derde.

Behalve Geschke heeft Cofidis nog een interessante naam in de ploeg voor deze etappe met Ion Izagirre. De Spaanse klimmer kende een beroerde start van de Ronde van Zwitserland, maar kon er later doorheen komen. Vervolgens reed hij naar de vijfde positie op het Spaans kampioenschap tijdrijden. Izagirre verzamelde in zijn carrière al een stapel goede uitslagen in de Tour.

Simon Geschke (links) verwachten we opnieuw in de aanval – foto: Cor Vos

De rit naar Châtel-Les Portes du Soleil is ook een mooie voor Michael Storer van Groupama-FDJ. De Australiër brak vorig jaar door met twee etappezeges en winst van het bergklassement in de Vuelta a España. Dit jaar was hij al tweede in de Tour of the Alps en derde in de Mont Ventoux Dénivelé Challenge. Voor het klassement is Storer ondertussen ongevaarlijk.

Ruben Guerreiro is een goede troef in de ploeg van EF Education-EasyPost. De Portugees haalde al eens een etappezege in de Giro d’Italia en won dit jaar de Mont Ventoux Dénivelé Challenge, na een machtsvertoon van zijn ploeg. Guerreiro staat dankzij een val al ver in het klassement, maar kwam wel sterk als dertigste over de finish in de rit naar La Super Planche des Belles Filles.

Update: Ruben Guerreiro zal wegens ziekte niet aan de start verschijnen van de negende etappe.

Wellens – foto: Cor Vos

Ook Tim Wellens weet wat winnen is in de Grote Rondes. De Belgische renner van Lotto Soudal was al wel succesvol in de Giro d’Italia en de Vuelta a España, maar in de Tour zegevierde hij nog niet. Mogelijk kan hij daar op weg naar Châtel verandering in brengen. Wellens liet in de Baloise Belgium Tour al zien dat hij over goede benen beschikt.

Als er een prijs voor de strijdlust zou zijn over het eerste deel van het seizoen, zou Pierre Latour (TotalEnergies) ervoor in aanmerking komen. De Fransman reed al veelvuldig in beeld, maar het leidde dit jaar nog niet tot overwinningen. Latour is niet meer gevaarlijk voor het klassement en mag dus wat vrijheid krijgen. Hij liet al zien dat het met de vorm wel goed zit.

Dylan Teuns was zesde in de rit naar Longwy en probeerde het in de etappe naar La Super Planche des Belles Filles al een keer vergeefs via de ontsnapping. In de rit tussen Aigle en Châtel krijgt de Belg van Bahrain Victorious een nieuwe mogelijkheid. Lukt het Teuns om in de Alpen zijn derde ritzege in de Tour ooit binnen te halen?

Arkéa Samsic is aan een ijzersterk seizoen bezig en dat is mede te danken aan Warren Barguil. De Franse klimmer won al een rit in Tirreno-Adriatico en zegevierde de Gran Premio Miguel Indurain, en reed een rits goede uitslagen bij elkaar. Barguil weet wat het is om te winnen in de Tour; in 2017 boekte hij twee etappezeges en legde hij beslag op het bergklassement.

Mollema – foto: Cor Vos

Natuurlijk mag de naam van Bauke Mollema niet ontbreken. Voor de klimmer van Trek-Segafredo stond de eerste week vooral in het teken van schadevrij doorkomen, maar dit weekend begint de Tour voor ‘Bau’ pas echt. De Nederlands kampioen tijdrijden won vorig jaar nog de etappe tussen Carcassonne en Quillan. Hij kampt echter met keelpijn en dus moeten we afwachten hoe het hem vergaat.

Favorieten volgens WielerFlits:

Tour 2022: Deelnemerslijst


Weer en TV

De renners krijgen in de rit tussen Aigle en Châtel-Les Portes du Soleil te maken met mooi weer. De weersomstandigheden spelen onderweg maar een kleine rol met aangename temperaturen, veel zon en weinig wind, laat de redactie van Weeronline aan ons weten.

De negende etappe is vanaf 12.15 uur live te zien op NPO 1 en via de Eurosport Player. Vanaf 12.30 uur schakelt ook Eurosport 2 over naar de Tour. De koers is vanaf 13.45 uur eveneens te volgen via Sporza op Eén. Ben je niet in de gelegenheid om naar de tv te kijken, dan hoef je in het liveblog van WielerFlits niets te missen van deze Zwitsers-Franse bergrit. Het liveblog staat vanaf 08.00 uur voor je paraat; bespreek het verloop van de etappe in onze chat met mede-wielerfans!


Dit artikel delen:

71 Reacties

Merlinappa 9 juli 2022 om 18:31

Mooie etappe morgen. De Cote de Bellevue slingert prachtig door de Zwitserse wijngaarden aan het Lac Leman, misschien wel het mooiste stuk van de hele etappe.

Wellicht gaan de klassementsmannen toch wat proberen na de relatief rustige etappe van vandaag, zou leuk zijn!

Spirit 9 juli 2022 om 19:09

Leuke etappe voor vluchters morgen.
Ik verwacht echt helemaal niets van de klassementsmannen, die laatste klim is totaal niet steil.

Monsieur Bendy 9 juli 2022 om 18:42

Pff. Begint Sporza weer later aan de uitzending? Moet ik weer naar die kneuzen van NPO66 luisteren. Was vandaag ook geen gemakkelijke opgave.

Javier 9 juli 2022 om 18:48

NPO66? Huh?

Thombeg 9 juli 2022 om 19:24

Wat is NPO66? Hebben we hier met een Wappie te maken?

PietFriet 9 juli 2022 om 20:32

Van het wielercommentaar van de NOS word je niet vrolijk. Dat er onevenredig veel D66-leden en fans bij de NPO werkzaam zijn weet ook iedereen. De relevantie van politieke voorkeur met betrekking tot het wielercommentaar ontgaat me echter.

Michiel 9 juli 2022 om 20:33

Even Martin Bosma terugluisteren

Harry Hek 9 juli 2022 om 21:58

Ik slinger eurosport aan maar van Bobby wordt je ook niet vrolijk.. dus dan schakel ik naar het engelse commentaar.

Wim Kruithof 9 juli 2022 om 22:14

ik vind Clement prima te pruimen. Snap dat eindeloos gezever niet op het NOS commentaar. Of Eurosport commentaar, of van de Belg. Maar het blijkt evident om de verslaggevende heren af te maken op dit forum. Ga er maar aanstaan, uren lullen over fietsen.

paustovski 10 juli 2022 om 01:34

Clement wel een beetje van de open deuren. Ik mis al jaren Marc Uytterhoeven.

Kriesjane 10 juli 2022 om 08:37

Ik kan Clement ook goed hebben. Ik vind het alleen al knap als je inderdaad zo lang over fietsen kunt ouwehoeren.

Cap 10 juli 2022 om 12:41

Het prettige aan Clement is dat ie renners meestal wel snel herkent, dat was in het verleden bij de NOS wel anders en zorgde voor kromme tenen (Ducrot, Dijkstra).

Dat ie verder met regelmaat als een schoolmeester de grootste open deuren intrapt en wat langdradig en vaak in zijn verhalen blijft hangen moet je dan maar op de koop toenemen.

Het liefste zou ik Boogert weer terug hebben, die herkende renners ook bijna altijd direct en was wat minder praatziek.

Jens claeys 9 juli 2022 om 18:42

Kung eindelijk dan maar? Wou vandaag mee , maarja .. Valpartij

Ketjap Manis 9 juli 2022 om 18:47

Jumbo en Ineos slaan de handen ineen en gaan pogi onder druk zetten.

Pietspeed 9 juli 2022 om 21:49

Doe er ook nog maar wat sambal bij.

Villavert 9 juli 2022 om 18:51

Een punchetappe: Mollema vier sterren
Een ultieme aanvallersetappe: Mollema 1 ster
Niet logisch en morgen is hij op afspraak!

vincenzo 9 juli 2022 om 20:35

Niet logisch inderdaad, want hij verdient geen enkele ster. Mollema heeft morgen dan ook geen afspraak. Hij is niet fit en mikt op de tweede (en derde) week.

Amio1998 9 juli 2022 om 18:54

Ik vind het geen uitgemaakte zaak dat dit een vluchtersrit wordt

Cap 10 juli 2022 om 12:44

Wat veel mensen nog niet door hebben, Pogi gaat deze editie voor álle truien. En hij maakt nog een reeële kans ook.

Uiteraard geel (en daarbij inbegrepen wit), de bergtrui ligt met een paar goede bergop finishes ook voor het oprapen, net als de groene trui.

Nu kan het nog, straks is het wit niet meer beschikbaar voor hem.

vanuit de kantlijn 9 juli 2022 om 19:05

Niets is zeker deze tour….

tvm 9 juli 2022 om 20:31

Van Aert of Pogacar, niets zeker?

Jee-O 9 juli 2022 om 19:13

Heeft roglic zich vandaag verstopt in verband met zijn pijn in de rug of gaat hij er morgen vroeg aan beginnen? Jumbo visma wil dit jaar duidelijk oorlog maken. Waarom niet morgen?

Shinzawai 9 juli 2022 om 19:32

Perfecte etappe voor Jumbo en Ineos om hun overwicht uit te spelen en Emirates op de pijnbank te leggen, vooral omdat de slotklim niet al te zwaar is. Ze kunnen Pogacar mogelijk isoleren op de Col de la Croix en hem vanuit die positie bestoken met meerdere renners.

Gebruikersnaam 9 juli 2022 om 20:02

Klinkt altijd wel goed in theorie, maar er zijn altijd andere teams die ook niet mee zijn. Gaudu zal 't wel niet fijn vinden als Bardet mee is en hij zelf niet.

Blijf er ook bij dat je beter in een vallei kan wegrijden in plaats van bergop. Ga je veel sneller verschil maken als ze twijfelen achter je en als een Pogacar het daar zelf moet doen, is hij veel sneller leeg dan wanneer hij het bergop moet doen.

Ben trouwens wel een beetje bevreesd dat we nog anderhalve week zitten wachten op het epische Jumbo-offensief. Any minute now.

RodyTur10 9 juli 2022 om 21:07

Met Roglic nog herstellende is het misschien verstandiger om nog even te wachten met alle troeven op tafel te gooien. Ineos daarentegen met 4 renners binnen 2 minuten zou met Yates, Pidcock en Martinez moeten proberen om Pogacar onder druk te zetten met Thomas achter de hand.

Pietspeed 9 juli 2022 om 22:11

Alsof er buiten UAE, TJV en Ineos geen andere teams meedoen.

stephano 9 juli 2022 om 19:54

Ik ben wel toe aan een etappe waarin de knuppel in het hoenderhok gegooid wordt. Liever niet alleen strijd om wie in de kopgroep zit. Ook leuk hoor maar ik vind dat Ineos en TJV het aan hun stand verplicht zijn om hun teamsterkte uit te spelen. en dat doe je niet door lekker mee te rijden tot de laatste 5 km.

Wheely 9 juli 2022 om 20:18

Op dit parcours doe je Pogi en zijn ploeg geen pijn vermoed ik.

Verweggistan 9 juli 2022 om 20:04

Zou dit wat zijn voor Louis Meintjes?

Mystery Rider 10 juli 2022 om 08:45

Ik denk voor Corne Van Kessel…

Oh wacht dat was in de tijd van de cyclocross !

Romāns Vainšteins 9 juli 2022 om 20:12

Deze moet voor de vluchters zijn. Peloton is als een razende gegaan tot nu toe en het parcours is net niet zwaar genoeg voor een ak strijd gok ik. Jumbo zal niet wederom willen sturen op een aankomst met punch der besten en secondes verliezen. UAE gaar zich niet over de kop jagen met 1 man overboord al en Hirschi volgens mij daar niet ver vanaf. Ineos misschien met een coureur vooruit? Dat zou nog kunnen?

Wheely 9 juli 2022 om 20:12

Misschien komt Diana Ross ook nog even zwaaien naar de heren op hun stalen ros in Montreux, ze treed er vanavond op.

Dikke Vrouw 9 juli 2022 om 20:15

Nathan kruissie en kuss mee in de vlucht . Rogla lanceert jonas op de 1ste categorie

Mr. Tornado 9 juli 2022 om 21:26

Als er renners van Jumbo mee gaan in de vlucht zal UAE die vlucht zo ver mogelijk laten wegrijden zodat die renners hun kopmannen niet kunnen helpen.

xistnc 9 juli 2022 om 21:32

Nathan en Wout zullen ingeschakeld worden om Tiesj, Steven en/of Sepp in de vlucht te krijgen. En je weet nooit of ze daarmee zelf ook in een grote groep verzeild raken, maar het lijkt me niet per se de bedoeling. Prima etappe om daarna even gas terug te nemen.

OpdeTop 9 juli 2022 om 20:43

Ik zie Bardet hier wel voor gaan. Heeft nog iets recht te zetten sinds de giro

Romāns Vainšteins 9 juli 2022 om 20:46

Het is al van 73 dat er nog iets uitgekomen is ja.

OpdeTop 9 juli 2022 om 21:34

Ja Romans, zou bijzonder zijn als nu de vorm er nu nog zou zijn. Ik bedoelde Bardet. Aangepast.

CN 17 9 juli 2022 om 20:53

Heel lastig in te schatten deze etappe..

meqadon 9 juli 2022 om 21:09

Duo aanval van aert roglic?

Romāns Vainšteins 9 juli 2022 om 21:16

Het idee is iig leuk. Als die met 2 wegpoefen wordt UAE wel helemaal gek

OpdeTop 9 juli 2022 om 21:36

Komen ze echt weg als Van Aert bij Roglic moet blijven? Heb het gevoel dat Primoz nog iets meer tijd nodig om zijn verschroeiende versnelling weer te kunnen plaatsen

KennyKlimmen 9 juli 2022 om 21:09

Vluchtersetappe. Lijkt me niet lastig genoeg voor de klassementsmannen.

Wheely 9 juli 2022 om 21:12

Ik zet mijn knaken op Fuglsang.

OpdeTop 9 juli 2022 om 21:38

Zou Cort zijn trui verdedigen vanuit de vroege vlucht of al morgen kwijt raken?

Wheely 9 juli 2022 om 21:43

Kämna in de bollen na morgen.

Baukema Tomoulin 9 juli 2022 om 21:49

100% vluchtersrit. Is niet zwaar genoeg om je hele ploeg op te offeren voor een ritwinnaar. Tijdwinst onder de favorieten is praktisch uitgesloten. Wellicht gaan wel bv Pidcock en/of Powless mee om eens te kijken hoe dat geel nou is

TeamJumboVisma_fan 9 juli 2022 om 22:42

Leuke dag voor de vluchters, hopelijk zijn de benen van Mollema goed en kan hij meedoen voor de overwinning. De slotklim is niet heel steil, dus de finale moet snel worden opengebroken door de klassementsrenners.

Hendrik 9 juli 2022 om 23:02

Waarom zijn de lengte en percentages van de slotkilometers niet genoemd?

Lijkt me erg relevant.

Hendrik 9 juli 2022 om 23:06

“Met een lengte van ruim acht kilometer en stijgingspercentages van 8% en met pieken tot 14,9%,”

Hoeveel stijgingspercentages zijn er? Omdat die in meervoud staat geschreven.

.. gemiddeld stijgingspercentage van 7,6%.. bedoelen jullie?

Ward 10 juli 2022 om 06:50

Op een klim van 8 km kan je toch verschillende stijgingspercentages tegenkomen? Die kunnen ook meer dan één keer 8 zijn.
En waar je schrijft “staat” bedoel je “staan”. Als je dan toch gaat mierenneuken, doe het dan juist. Anders werkt het als een boemerang.

Hendrik 10 juli 2022 om 08:29

Staat slaat op het woord stijgingspercentages. Een enkel woord, dus dan enkelvoud. Ik moest even goed kijken maar klopt wel.

Klopt dat er veel verschillende percentages zijn. Maar is het niet handiger om gemiddelde te noemen?

Anders kun je ook 5 of 6 of 10 zeggen, die komen vast ook wel voor.

Romāns Vainšteins 10 juli 2022 om 08:57

… en een stijgingspercentage variërend van 8 tot 14,9% … had je vast liever gezien, of niet?

Tuurlijk is het onhandig om altijd een gemiddelde te nemen wanneer grilligheid een klim kenmerkt. We proberen hier uit te vogelen hoe die f*cking klim in elkaar steekt en niet op zoek naar een doctoraat der Nederlandse zuurpruimbek geweldigheid.

Hendrik 10 juli 2022 om 09:14

Inderdaad, hoe is die klim.
Een gemiddelde is een goed getal daarvoor, het maximum ook.

Percentages variërend van 8 tot 14 zegt niet heel veel, dat geldt voor heel veel klimmen.

Romāns Vainšteins 10 juli 2022 om 09:20

Dat zegt wel degelijk wat: namelijk dat het grillig is. Voor koersvolgers vele malen relevanter dan het gemiddelde. Liever dat duidelijk met een gore taalfout er in dan correct Nederlands en onvolledige koersinfo.

xistnc 10 juli 2022 om 09:31

Eens met Hendrik, al is dit wat mij betreft niet per se een slak die zout verdient.

Als je hier als redacteur graag het meervoud van stijgingspercentage wil gebruiken, dan kan dat best maar dan zijn er betere voorzetsels dan ‘van’ en is een extra ‘en’ niet geschikt.

Los daarvan: waarom is het ‘acht kilometer’ in woorden, maar ‘8%’ en ‘14,9%’ in getallen en symbolen? En wat is de toegevoegde waarde van de extra decimaal in ‘14,9%’?

Volgens mij bedoelt de auteur ‘een lengte van ruim 8km en stijgingspercentages rond 8% met pieken tot 15%’.

Romāns Vainšteins 10 juli 2022 om 09:34

Met X verdere nuance weet ik exact wat ik verwachten kan wanneer ze bij de voet aankomen.

Weer een vinkje gezet.

L. Valentijn 9 juli 2022 om 23:08

Grote AK-troeven focussen zo ‘vroeg’ in de Tour nog op geen tijd verliezen.
We mogen ons morgen vermaken met G. Martin die zich de Top 10 probeert binnen te fietsen (idd, voor 1 of 2 dagen)

  • 1
  • 2

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone