Tour 2022: Périchon neemt plek in van Coquard na positieve coronatest

donderdag 30 juni 2022 om 12:39
Tour 2022: Périchon neemt plek in van Coquard na positieve coronatest

foto: Cor Vos

Bryan Coquard zal dit jaar niet meedoen aan de Tour de France. De sprinter van Cofidis heeft positief getest op het coronavirus en zal vervangen worden door Pierre-Luc Périchon. Dat meldt zijn ploeg op sociale media.

“Bryan Coquard wordt in de Ronde van Frankrijk vervangen door Pierre-Luc Périchon”, begint het bericht van Cofidis. “Opeenvolgende tests, uitgevoerd door de medische staf van het Cofidis-team, gaven een positief resultaat op Covid-19. In overeenstemming met het teambeleid en in overleg met ASO en de UCI zal Coquard morgen niet aan de start staan ​​van de Tour.”

Eerder moesten Omer Goldstein, Daryl Impey (beiden Israel-Premier Tech) en Samuele Battistella (Astana Qazaqstan) al afhaken na een positieve coronatest. Bob Jungels, die woensdag ‘licht positief’ testte, maar donderdag een negatieve test inleverde, gaat vrijdag wel van start.

Dit artikel delen:

33 Reacties

Dikke Vrouw 30 juni 2022 om 12:41

En nog maar 1 , dit houdt niet op ..

Yeez 30 juni 2022 om 12:44

Grote naam wel en een puntenpakker voor de wielerspellen :(

LeoR 16 30 juni 2022 om 12:51

Ik had hem ook in al mijn pronostieken, goedkoop en een groot potentieel.

TheTimmy 30 juni 2022 om 12:45

Daar gaat weer 3x een klassering tussen plek 5 en 10 voor Cofidis

ChefSpijker 30 juni 2022 om 12:50

Ach die klassering kan Walscheid ook wel scoren in de sprints.

ivo001 30 juni 2022 om 12:47

Balen, die heeft toch een aantal snelle sprints (vanuit slechte positie) gereden dit jaar.

esims 30 juni 2022 om 12:49

Op PCS worden nu DS namen weergegeven. Waar staat dat voor? Substitutes? Mag er nog gewisseld worden? De renners op de officiële website van de Tour zijn al genummerd.

ChefSpijker 30 juni 2022 om 12:52

Ja dat wordt een spannend sprintje tussen Wilfried Peeters en Frans Maassen zondag.

TheTimmy 30 juni 2022 om 12:52

Dat is staff ;)

esims 30 juni 2022 om 12:56

@TheTimmy: haha, ik zie het nu ook dat dat geen renners kunnen zijn. Sorry voor mijn onbenulligheid.

Thoin 30 juni 2022 om 12:57

Directeur sportif aka ploegleider

Mystery Rider 30 juni 2022 om 13:50

Ja man, ik zie Hilaire Vanderschueren als eerste reserve nog wel de tijdrit rijden morgen ipv Meintjes die positief test ! :)

DS – directeur sportif (ploegleider)

Het Jachtluipaard van Numansdorp 30 juni 2022 om 12:53

Coquard stond gisteren gewoon doodleuk op het podium tijdens de ploegenpresentatie en is topfit. En neem zou zo’n Jungels. Woensdag positief, donderdag negatief, vrijdag starten. Goldstein is (volgens mij) niet eens positief getest en mag al niet meedoen omdat hij ‘hoogrisicocontant’ is. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Waar gáát dit hele circus in godsnaam nog over zeg, Jiskefet is er niks bij..

TheTimmy 30 juni 2022 om 12:56

Kans is inderdaad dik aanwezig dat Coquard voor een kettingreactie in besmettingen zorgt.

Brabander 30 juni 2022 om 13:13

Je ziet hier goed dat bij sommigen het gals halfvol is en bij anderen halfleeg. Ik neig meer richting het Jachtluipaard

thorsen 30 juni 2022 om 13:22

@Brabander: Of risico nemend, of risico avers. Aangezien dit risico niet alleen voor jezelf geldt neig ik meer naar de andere kant.

Brabander 30 juni 2022 om 13:33

Zo is er inderdaad een groot ‘grijs’ gebied ja. Maar soms lijkt het alleen maar of wit of zwart te zijn

LeoR 16 30 juni 2022 om 13:42

@ thorsten,

Over welk risico heb jij het? Het risico op een ongewenst testresultaat? Of het risico dat je ziek wordt en moet opgeven?

De meeste renners liggen vreemd genoeg meer wakker van het eerste ..

thorsen 30 juni 2022 om 14:02

Voor de meeste renners zal dat zo zijn ja. Maar zie bv Adam Yates die toch echt wel ziek is geweest. Je wilt ook gewoon het risico wegnemen dat straks je hele ploeg (of je kopman…) ziek wordt omdat je die ene renner toch laat starten. Het blijft gewoon een stuk lastiger dan de meeste virussen omdat de ene wel symptomen heeft en de ander niet, en de kans dat je het meedraagt zonder te weten veel groter is. Maar dat jij het draagt en geen symptomen hebt zegt niet dat degene naast jou die door jou geinfecteerd wordt ook geen symptomen heeft.

In dit geval hebben we het over topsport, waar elke % fitheid driedubbel telt. Dus risico vermijden gaat hier verder dan de hele heisa die corona al jaren in de ‘gewone’ samenleving veroorzaakt.

Romāns Vainšteins 30 juni 2022 om 14:18

Ik laat hem volkomen gaan en zie corona gewoon als door de weerstand zakken of in de berm crashen, wat gebeurt gebeurt en wie over blijft die finisht.

Raad het echt aan, scheelt veel koppijn.

Brabander 30 juni 2022 om 14:32

Eigenlijk zou het wel prachtig zijn als er strsks met 18 of 23 man op de Champs Elysées gefinisht wordt hè? En dan nog het liefst met mannen als Edward Planckaert en Amund Grøndahl Jansen

Mechia 30 juni 2022 om 19:18

@ thorsen, dit is niet anders dan bij andere virussen. Ook hier dragen velen het zonder symptomen. Dat wijzen naar overdragen en een voorbeeld als Yates begrijp ik maar is vooral nodig als we het daardoor kunnen uitsluiten. Nu weten we na 2 jaar wel dat iedereen het wel krijgt dus zul je het ook meer moeten loslaten hoe moeilijk ook.

Maarten 30 juni 2022 om 13:51

Blijf het ingewikkeld vinden: Aan de ene kant zou ik zeggen; stop met testen, renners kunnen naar huis als ze zich niet goed voelen. Helaas is het niet zo eenvoudig; stel je bent Zeeman, je hebt de mogelijkheid om je renners te testen dan doe je dat natuurlijk. Dit is topsport en je wilt zoveel mogelijk info.. Vervolgens is Kuss positief – 0 symptomen en je mag hem in koers houden.. Roglic rijdt in het geel en moet dan naast Kuss in de wagen plaatsnemen. Kans dat hij wel last krijgt? Stuur je Kuss weg? Ik heb voor alle mogelijkheden wel begrip.

Sven.99 30 juni 2022 om 13:57

Laat de keuze aan de ploegen en na afloop iedereen 5 dagen in quarantaine.

Maarten 30 juni 2022 om 13:52

Waar ik gewoon bang voor ben en dat zie je nu al.. Is dat het toch een dagelijks bericht wordt waarin 1 of meerdere renners naar huis worden gestuurd vanwege Corona en dat het daardoor een minder relevante Tour gaat zijn. Jammer

FDJ 30 juni 2022 om 13:59

Ik denk dat als de scheiding journalisten/fans en renners weer enigszins aangehouden wordt dat wel meevalt. Die vakken voor de pers zoals in 2020 geven niet direct een verminderde werkkwaliteit voor journalisten en daarnaast zijn er allerlei middelen als zoom etc.

Dan krijg je nu dat renners nog invliegen met covid vanuit allerlei NK’s, maar eenmaal in de bubbel het wel mee zal vallen.

Sven.99 30 juni 2022 om 13:56

Pff fikse aderlating voor hemzelf en voor cofidis.
De ASO moet met een nieuw beleid gaan komen voor TIJDENS de tour.
Alleen testen met klachten en dan alleen de desbetreffende renner uit de ronde. Na afloop iedereen 5 dagen in quarantaine incl begeleiding etc. Dat lijkt me een goede balans tussen het sportieve en het ethische.

FDJ 30 juni 2022 om 14:02

Topsport met een virus onder de leden dat invloed heeft op van alles en nog wat is niet gezond en nooit geweest ook. Een verwaarloosd verkoudheidje of griepje kan ook jaren later nog nare gevolgen geven. Waarom dan met dit virus risico nemen terwijl het nog meer langetermijn impact kan hebben. Of hoor jij ook na elke griepgolf een arbeidsongeschiktheidsgolf vanuit het UWV bv.

Gibo 30 juni 2022 om 14:04

Als je een renner zonder symptomen maar met het virus laat rijden is het risico ook dat hij anderen aansteekt die dan wel symptomen krijgen en eruit moeten. De maatregel die Sven.99 voorstelt zou dus wel eens een averechts effect kunnen hebben en zorgen voor meer uitval.

Fifty 30 juni 2022 om 14:12

RIP poule van mirra

Mirra 30 juni 2022 om 17:52

Hmm Max in !

tvm 30 juni 2022 om 16:49

Amai, al mijn wielerspellen kunnen op de schop.

Dimitrofiets 30 juni 2022 om 17:16

Walscheid voor de sprinten nu?

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone