Tour 2021: Tony Martin derde uitvaller Jumbo-Visma

woensdag 7 juli 2021 om 12:51
Tour 2021: Tony Martin derde uitvaller Jumbo-Visma

foto: Cor Vos

Tony Martin heeft vroeg in de elfde etappe de Tour de France verlaten. De Duitse helper van Jumbo-Visma kwam na een kleine twintig kilometer hard ten val in een greppel langs de weg. Hij bleef met de nodige schade zitten en stapte niet veel later in de ambulance.

Na Robert Gesink (sleutelbeenbreuk) en Primož Roglič (diverse blessures) is Martin alweer de derde uitvaller van Jumbo-Visma in deze Ronde van Frankrijk. De ploeg hoopt met de talentvolle Jonas Vingegaard nog een goed klassement te rijden, terwijl de polyvalente Wout van Aert inzet op ritsucces de komende weken.

Naast Van Aert en Vingegaard zijn namens de Nederlandse WorldTour-formatie ook Steven Kruijswijk, Mike Teunissen en Sepp Kuss in koers.

Dit artikel delen:

36 Reacties

Petje 7 juli 2021 om 12:54

Klote, maar wel vaak hij.

Renaissance 7 juli 2021 om 13:50

Klopt. Krijgt een mooi salaris en wilde daartegenover weinig wedstrijden. Dat lukt goed op het moment dat je de wedstrijden die je rijdt uitvalt.

Turtlehead 7 juli 2021 om 15:19

ja, te vaak. Geen Tour meer voor hem wat mij betreft.

El Tractor 7 juli 2021 om 12:57

Sorry hoor, maar inmiddels kan je toch ook niet anders concluderen dan dat de renners van Jumbo, en dan met name Martin, gewoon echt veel en veel te vaak vallen. Die jongen is een gigantische brokkenpiloot. Op het moment dat pech zo structureel wordt kan je ook niet meer spreken van pech. Dit is gewoon een gebrek aan concentratie en stuurvaardigheden. Hopelijk durven ze zichzelf ook een spiegel voor te houden en gaan ze hier keihard aan werken aankomende winter.

En unpopular opinion: Laat me voorop stellen dat die vrouw met het opi-omi bord een gestoorde gek was die daar nooit had mogen staan. Maar ik vind het ook weer geen toeval dat uitgerekend Martin daar vol tegenaan rijdt, want hij zat zelf ook gewoon niet op te letten en was op een domme manier in zijn eentje aan het opschuiven. Ben er van overtuigd dat de meeste andere renners daar wel een (grote) valpartij hadden weten te voorkomen als ze in zijn positie zaten.

Aart van Woud 7 juli 2021 om 13:23

Je focust je wel erg op Jumbo Visma. Belg zeker?

Alsof Ineos er nooit bijligt. En zo zijn er nog wel wat meer renners die veel vallen. Noem die dan ook.

El Tractor 7 juli 2021 om 13:27

Dit artikel gaat over een renner van Jumbo-Visma die letterlijk uit de Tour valt, nogal logisch dat de focus van mijn bericht dan ook Jumbo-Visma is toch..?

Ab Normaal 7 juli 2021 om 13:43

Ik ben Nederlander en ben het wel eens over Tony Martin. Die valt wel heel erg vaak.
Het is wel een feit dat de ene renner vaker valt dan de ander. Dat is soms pech en soms ook een gebrek aan stuurmanskunst.

Ik ben er van overtuigd dat Tony niet heel hoog scoort op dat laatste onderdeel.

S. Morgenstern 7 juli 2021 om 13:57

edit wf: niet doen

Wildebert 7 juli 2021 om 15:33

Ach @ab, die wendbaarheid van zo’n panzerwagen houdt natuurlijk ook niet over hè.

Pole Pole 7 juli 2021 om 16:25

Ik denk dat de meeste renners zich gewoon schrap zetten en dat karton wel overleven. Wat zo raar was hoe Gesink en Martin gewoon voor zich uit staarden. Ze maakten geen gebaar naar de vrouw en geen gebaar als waarschuwing voor de achterliggers.

Emergo 7 juli 2021 om 19:08

@Pole Pole Ze maakten geen gebaar naar de vrouw, toch lastig als iemand met de rug naar je toe staat. Afgezien daarvan kom Martin geen kant op.

Aart van Woud 7 juli 2021 om 13:22

Makkelijk scoren mannen..

Yeez 7 juli 2021 om 13:28

Niet makkelijk scoren. Niet elke valpartij is natuurlijk onkunde, maar bij martin is er ook geen sprake meer van pech. In parijs-nice valt hij door achterom te kijken en ook nu ligt hij weer als enige. Het is gewoon een brokkenpiloot

04398 7 juli 2021 om 14:02

De schuld van wie is het dit keer?

xistnc 7 juli 2021 om 14:09

Volgend jaar maar van rol wisselen met Affini. De ploeg kan het zich niet permitteren om in belangrijke rittenkoersen een renner op te stellen waarvan de kans zo’n 50% is dat hij onderweg uitvalt.

Panache 7 juli 2021 om 14:28

Feitelijk onjuist. 3x in drie seizoenen.

xistnc 7 juli 2021 om 14:52

Op 6 grote rondes?

Yeez 7 juli 2021 om 14:57

Ik zal het nog mooier maken: tony martin heeft nog geen grote ronde uitgereden voor jv.

Tour 2019: diskwalificatie door duw met rowe
Vuelta 2019 dnf door val
Tour 2020 dnf door val
Giro 2020 dns corona met de ploeg
Tour 2021: dnf door val

Ook nog parijs-nice 2021 dnf door een val

Panache 7 juli 2021 om 15:02

In 2019 gestart bij het team. Eerste 7 rondjes allemaal uitgereden. Daarna in de Tour etappe 19 gediskwalificeerd. Daarna 18 etappes Vuelta gereden. 2020 1x buiten tijd gekomen. Tour 2020 uitgereden. Giro tot op moment dat team zich terugtrok met Corona gewoon zijn werk gedaan. Dit jaar is vandaag zijn 2e uitvalbeurt.
Affini is tussen 2019 en nu 14x DNF (vaak eendagskoersen). Of dat nu een betrouwbaardere knecht is? De Tour is gewoon bruut en onverbiddelijk. Ligt daarnaast een groot verschil tussen uitvallen rond het laatste weekend, of zoals vandaag begin tweede week (tenminste wanneer je spreekt over wat de ploeg aan hem heeft).

xistnc 7 juli 2021 om 15:09

In belangrijke rittenkoersen dus zo’n 50% dus. Kop of munt. ‘Rondjes’ en ‘eendagskoersen’ is van een totaal andere orde.

Panache 7 juli 2021 om 15:16

Feitelijk onjuist. Zelfs als je de Giro 2020 meetelt als een DNF op zijn conto kom je niet aan de 50% in WT koersen in drie seizoenen. Maar je zal hierna wel een WT koers niet belangrijk noemen om het percentage uitvallen naar jouw zin te verdraaien.
Kijken naar DNF is ook totaal niet relevant. Het gaat er om wat een renner zijn team brengt. In 2019 35 etappes (Tour/Vuelta) zich uit de naad gewerkt en de eindstreep nét niet gehaald (35 op 40 etappes buiten de optocht laatste dag uitgereden). Maar 100% DNF dus toe aan vervanging. Terwijl hij er wel 90% van de etappes die er toe deden bij was. Vroeger keek je met een bredere blik naar het wielrennen.

xistnc 7 juli 2021 om 15:23

Ben je werkelijk statistieken tot achter de komma aan het uitpluizen om te ontkrachten dat Tony Martin véél te vaak uitvalt als het erom gaat? Beetje overdreven. Dat lijkt me namelijk een volledig objectieve conclusie, ongeacht precieze tienden en honderdsten.

Dat hij in de etappes die hij wél rijdt keihard werkt staat buiten kijf maar weegt wat mij betreft in de verste verte niet op.

Panache 7 juli 2021 om 15:30

Nee ik weerleg jouw fundament waarop je voortborduurt dat Martin extreem vaak uitvalt en vervangen moet worden. Door het fundament te weerleggen hoop ik dat je met een minder vooringenomen blik kijkt naar wat de renner onder aan de streep voor het team oplevert. Poging heeft niet tot een ander inzicht geleid, ik laat het er verder bij.

xistnc 7 juli 2021 om 15:35

Dan sluit ik aan bij jouw ‘fundament’. Als je de corona-Giro meetelt kom ik qua WT-koersen nota bene precies uit op 50%. Vergeef me dat ik koersen als de Ain, ZLM en Duinkerken niet meetel.

Dat Martin in een aantal gevallen pas in een heel laat stadium uitvalt is niet heel interessant, omdat de prijzen nu eenmaal aan de meet worden verdeeld.

2019:
UAE: OK
T-A: OK
ITZ: DNF
ROM: OK
TDF: DSQ
VUE: DNF

2020:
UAE: OK
DAU: OTL
TDF: OK
GIR: DNF*

2021:
P-N: DNF
ROM: OK
DAU: OK
TDF: DNF

Panache 7 juli 2021 om 15:58

Je komt op precies 50% uit omdat je Dauphiné 2020 telt als uitval, net als de Giro. Dauphiné 2020 heeft Martin (zonder kopmannen, die waren al naar huis) uitgereden en de Giro is een gekend verhaal met Corona. 9 op 14 = 64% en zet je corona op conto van de ploeg (wat natuurlijk fair is) dan zit je op 8 op 14 = 57%.

xistnc 7 juli 2021 om 16:05

Jij vindt kennelijk dat zijn harde werken in de etappes voordat hij uitvalt opweegt tegen de vele uitvalbeurten. Ik vind van niet. De precieze percentages doen er dan niet toe en als je die toch berekent zit je nota bene nog dichter bij de 50% dan ik had verwacht.

Als je zo hoog inzet als TJV kun je dit hoge uitvalrisico niet permitteren.

mus van de maasstad 7 juli 2021 om 16:06

@yeez
Tour 2020 heeft ie gewoon uitgereden hoor

En vuelta 2019 kon die natuurlijk helemaal niks aan doen hè. (Lek zwembad tijdens ttt)

Pole Pole 7 juli 2021 om 16:33

Battle of the Betweters hier. Smullen!

Deel Koeper 7 juli 2021 om 14:12

Het is ook gewoon een rijdend risico. Je hebt jongens die er altijd of toch vaak bij liggen, maar die zelden of nooit de oorzaak van de val zijn. Martin ligt er vaak bij en is ook vaak de oorzaak van de val.

Daarom ook apart dat dit een wegkapitein is, die het voortouw neemt in stresserende situaties, met de kopmannen in het wiel.

DeGroteMolen 7 juli 2021 om 14:27

Is bekend of ketonen slecht zijn voor het reactievermogen? Zoals bijvoorbeeld pijnstillers?

Panache 7 juli 2021 om 14:29

Nee dat speelt geen rol. Vaak heel hard op kop fietsen en mede daardoor steenkapot zitten wel.

go jumbo 7 juli 2021 om 14:35

zat er helemaal klaar voor met mijn jumbo visma shirtje. oorlog maken vandaag. maar helaas

LB108 7 juli 2021 om 14:58

Concentratieproblemen?

IlPirata 7 juli 2021 om 15:17

Voor alle Jumbo- fans (waaronder mijzelf) lekker de 3e zege Vuelta van Roglic gaan voorbereiden.

dynamo 7 juli 2021 om 15:53

wat een bloederig gebeuren, hoop alles goed gaat met toni, na med. behandeling, ploeg dunt aardig uit, toe maar weer

ProfrondeZevenbergen 7 juli 2021 om 19:12

Gelukkig hebben ze die polydinges van Van Aert nog in de ploeg.

Headlines

Materiaalzone

Populair