Tour 2021: Robert Gesink moet opgeven met schouderblessure

maandag 28 juni 2021 om 16:07
Tour 2021: Robert Gesink moet opgeven met schouderblessure

foto: Cor Vos

Update

Voor Robert Gesink zit de Tour de France er al na twee en een halve dag op. De ervaren helper van Jumbo-Visma kwam vroeg in de derde etappe ten val, omdat hij de gevallen Geraint Thomas niet kon ontwijken. Gesink gaf daarna direct op.

Gesink stond na twee dagen op de 68ste plaats in het algemeen klassement, op bijna zeven minuten van gele trui Mathieu van der Poel. De 35-jarige klimmer was een belangrijke schakel in de Tourploeg van Jumbo-Visma. Door de twijfelachtige voorbereiding van Wout van Aert werd Gesink een grotere rol opgelegd in de bergen, maar de echte bergen zal hij niet halen. Ook de etappe naar zijn woonplaats Andorra moet hij missen.

Tony Martin en Steven Kruijswijk waren ook betrokken bij de crash. Zij konden hun weg vervolgen, al had Kruijswijk wel wat medische assistentie nodig. Door de opgave van Gesink komt het totaal aantal uitvallers op vijf te staan. (maandag 28 juni, 14.16 uur)


Update 16.07 uur – Schouderblessure voor Gesink

Jumbo-Visma heeft laten weten dat Gesink bij de valpartij het gewricht tussen het sleutelbeen en het schouderblad heeft ontwricht. Daardoor was het voor de 35-jarige Varssevelder onmogelijk om zijn koers te vervolgen. (maandag 28 juni, 16.07 uur)

Dit artikel delen:

43 Reacties

kaas 28 juni 2021 om 14:20

Het zit hem ook wel vaak tegen, enorm zuur

Ronellenfitsch 28 juni 2021 om 14:22

:-(

Savojor 28 juni 2021 om 14:23

Op dit tempo kan Roglic over een weekje als eenmansploeg verder, die houdt geen fitte knechten meer over.

Dario Koelkast 28 juni 2021 om 14:30

Volgens mij is tot nu toe alleen Vingegaard recht gebleven.

Barry Batsbak 28 juni 2021 om 14:24

Is het weer voor mekaar…? Ongelooflijk, alsof hij een crashmagneet heeft ingeslikt.

Julien Van der Aert 28 juni 2021 om 15:42

Jij bent de leukste thuis zeker?

Iedere renner breekt wel n keer iets, maar knechten komen alleen in het nieuws als ze vallen. Sterkte Robert!

Kiuchi 28 juni 2021 om 14:24

Arme jongen :-(

KoRood 28 juni 2021 om 14:27

Rugnummer 13, je kon het verwachten … :-(

r525 28 juni 2021 om 14:31

En daar komt de stroom aan reacties ‘hij heeft ook altijd pech’ weer aan…
Beterschap voor Gesink in ieder geval!

DeGroteMolen 28 juni 2021 om 15:29

Wou je zeggen ‘ hij heeft altijd geluk dan ‘ ? Enorm zuur voor Gesink. En de rest van de ploeg.

KeesD 28 juni 2021 om 15:43

Wat een verschrikkelijk stupide reactie dit, meneer r525. Nee, Gesink heeft niet vaak pech, hij flikkert bewust zo vaak van de fiets, vraagt zelf om onheil in privesfeer, trapt bewust zijn ketting eraf op weg naar een giro etappezege , etc. Nou goed?

r525 28 juni 2021 om 19:47

Wellicht was mijn reactie niet duidelijk:
Iedereen staat altijd vooraan om te roepen dat Gesink uitzonderlijk veel pech heeft. Echter wordt er ook uitzonderlijk veel over Gesink geschreven. Er zijn waarschijnlijk zat andere renners die net zoveel pech hebben, alleen daar wordt hier geen aandacht aan besteed.

Wim Kruithof 28 juni 2021 om 14:38

zo zuur, wat een enorm gemis voor Jumbo-Visma. Bizarre eerste dagen dit waar zowel UAE, Ineos, Movistar als Jumbo-Visma aan de beurt zijn gekomen al.

evanderwel 28 juni 2021 om 14:39

Zondag volgens mij de enige van de ploeg die niet viel bij het kartonnen bord. Dit is wel een aderlating voor Jumbo Visma, zeker omdat Martin en Teunissen al een behoorlijke smak hebben gemaakt en het nog de vraag is hoeveel last Kruijswijk heeft van deze val. Toch wel het nadeel van constant als ploeg bij elkaar rijden. Als het fout gaat lig je met meerdere renners tegelijk.

S. Morgenstern 28 juni 2021 om 14:41

Kruijswijk is niet gevallen

evanderwel 28 juni 2021 om 14:46

Er staat in het artikel dat Martin en hij ook betrokken waren. Wel aangetikt maar niet gevallen dan?

S. Morgenstern 28 juni 2021 om 14:51

Oh, vandaag. Geen idee, alleen Gesink en Martin zien staan.

de adelaar 28 juni 2021 om 14:45

Erg sneu voor gesink , misschien wat Roga al beetje deed…. Aanhaken bij de treintjes van de medefavorieten

Turtlehead 28 juni 2021 om 14:47

Nou, log je op t werk ff in… wat kl… zeg.
Wat haat ik die Tour toch eigenlijk.

Wim Kruithof 28 juni 2021 om 14:48

+1 zo wrang dit.

re-cycle 28 juni 2021 om 14:57

de pleisters zijn bij de jumbo en de hema onderhand bekand uitverkocht.

BassieAdriaan 28 juni 2021 om 15:14

dit is nou precies de reden waarom Giro en Vuelta leukere tours zijn, het is elk jaar weer een loterij die eerste weken.
En ja jammer wéér Geesink, maar die Thomas ligt er ook elk jaar wel weer bij zeg.

Fast Freddy 28 juni 2021 om 15:18

Op zich ben ik het niet oneens, maar deze val had weinig met de Tour op zich te maken. Er was helemaal geen stress.
Gesink was zaterdag de dans ontsprongen, maar kennelijk mocht dat niet zo zijn. De pech voor Gesink is dat hij als hij valt, hij vaak wat breekt. Geen handige eigenschap voor een wielrenner.

peervaneynthoven 28 juni 2021 om 15:21

Voortdurende discussies over veiligheid maar renners dienen de hand vooral ook in eigen boezem te steken.In dit geval Thomas die de val vooroorzaakte door onvoldoende focus bij het overschrijden van een drempel waardoor hij met lage snelheid de macht over zijn stuur verloor (één hand los van het stuur!). Zelf slachtoffer, maar kon door en Gesink die hem niet meer kon ontwijken en de Tour moest verlaten.Uitermate sneu weer voor Robert door toedoen van één van je collegae en een aderlating voor een concurrerende ploeg.Hij zal het zeker niet express doen maar je bent wel verantwoordelijk in dit geval. Overigens een klein bericht aan Naesen: ook Thomas valt regelmatig!

Pole Pole 28 juni 2021 om 15:23

Pff, zuur. Ik heb de laatste jaren een zwak gekregen voor Gesink. De werken die hij doet en de manier waarop zijn ideaal. Eindelijk verlost van die druk, verwachtingen en medelijden leek hij niet meer te vallen. Hij had hier weer aardig wat kilometers in beeld kunnen sleuren.

horsm 28 juni 2021 om 15:36

Bah. Toch wel echt een verlies voor de ploeg, zowel op het vlakke als bergop.

peervaneynthoven 28 juni 2021 om 15:38

Nog even dit m.b.t. “veiligheid door renners zelf”. In de aanloop naar de eindfase van een eindsprint, of onderweg bij belangrijke punten (b.v. begin klim Mûr-de-Bretagne) zitten renners die hun kopmannen in het wiel willen hebben bij hoge snelheid voortdurend achterom en opzij te kijken met telkens grote risico’s voor valpartijen.Puccio Giro 2019! Renners zouden eens na moeten nadenken over dit gedrag en de risico’s die daarmee samenhangen.Ik weet wel dat risico’s nu eenmaal deel uitmaken van deze sport, neemt niet weg dat bepaalde gedragingen van renners zelf ook eens tegen het licht moeten worden gehouden.

SchoonGeweten 28 juni 2021 om 15:44

Achteruitkijkspiegeltjes monteren.

Jacco van Stierop 28 juni 2021 om 16:03

Vandaag een bewolkte, ietwat druilerige dag in Bretagne maar vrijwel alle renners hebben een zonnebril op de neus. Komt het zicht en daarmee de veiligheid ook niet ten goede.

Pole Pole 28 juni 2021 om 16:23

@Jacco
Daar kan ik dus niet bij. Rij dan met een photochromatische, radium of clear lens. Onbegrijpelijk.

notriple 28 juni 2021 om 16:05

Zwaar kat met een U

kaaike 28 juni 2021 om 16:15

Een groot verlies voor de ploeg .

Teeee-esto 28 juni 2021 om 16:28

Volgens mij is het idd zo dat je of je sleutelbeen breekt, of de banden over het ac gewricht scheurt (als er een dokter in de zaal is, voel je vrij me te verbeteren ). Dat laatste, ook wel ac luxatie genoemd, duurt langer om te herstellen en is bovendien pijnlijker. Het komt op mij idd wel logisch over dat je een ac luxatie sneller oploopt als je sleutelbeen sterker is…

Teeee-esto 28 juni 2021 om 16:29

Oeps :)

Teeee-esto 28 juni 2021 om 16:19

Aii deze doet pijn, weet ik toevallig. Hopelijk een spoedig herstel! Ik heb er een jaar later nog altijd last van…

Turtlehead 28 juni 2021 om 16:25

Voor mij onbekende blessure. Ik vermoed dat dat sleutelbeen vrijwel geheel van titanium is in Gesink zijn geval, dus dat heeft dan misschien ‘geholpen’ bij het ontstaan van de blessure (een ander breekt misschien het sleutelbeen voordat het uit de kom schiet?).

Teeee-esto 28 juni 2021 om 16:29

Volgens mij is het idd zo dat je of je sleutelbeen breekt, of de banden over het ac gewricht scheurt (als er een dokter in de zaal is, voel je vrij me te verbeteren ). Dat laatste, ook wel ac luxatie genoemd, duurt langer om te herstellen en is bovendien pijnlijker. Het komt op mij idd wel logisch over dat je een ac luxatie sneller oploopt als je sleutelbeen sterker is…

Savojor 28 juni 2021 om 16:28

AC luxatie dus. Hersteltijd is doorgaans een maand of 2/3 dus de Vuelta gaat hij ook niet meer redden. Denk dat hij zich maar moet gaan richten op de Italiaanse najaarskoersen.

KennyKlimmen 28 juni 2021 om 16:32

Natuurlijk geheel ten onrechte, maar ben wel een beetje klaar met die Thomas die overal op zn bek gaat waar nu weer een ander, en niet zo maar iemand, de lul door is.

Dion 28 juni 2021 om 16:57

Die Thomas kan ook niet rechtop blijven hè. Kan Naessen daar nog wat van vinden?

peervaneynthoven 28 juni 2021 om 19:52

Puur de verantwoordelijkheid van Thomas door stommiteit waar anderen de dupe van zijn."F…Y.. Geraint!

JTR 29 juni 2021 om 13:46

Als plon

Headlines

Materiaalzone

Populair