Tour 2021: Mark Cavendish sprint naar 31e ritzege in Fougères

Tour 2021: Mark Cavendish sprint naar 31e ritzege in Fougères

foto: Cor Vos

dinsdag 29 juni 2021 om 17:08

De vierde etappe van de Tour de France 2021 is een prooi geworden voor Mark Cavendish. De Brit van Deceuninck-Quick-Step, die zes jaar geleden ook al won in Fougères, was na een 150 kilometer lange etappe als eerste aan de meet, voor Nacer Bouhanni en Jasper Philipsen. De gele trui van Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix) kwam niet in gevaar.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Peter Sagan, Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Staking
Voorafgaand aan de etappe ging het vooral over de dag van gisteren. Meerdere betrokkenen vielen over elkaar heen om hun mening op tafel te leggen. Er werd gedreigd met een staking van de renners, maar dat werd door rennersvakbond CPA tegengesproken. Die wilde, namens de coureurs, vooral aandacht vragen voor de inzet van de 3-kilometerregel. Andere renners spraken dan wel weer van een korte staking bij het begin van de rit.

Het peloton zet zich stil – foto: Cor Vos

Na de neutralisatie leek daarvan geen sprake. Onder aanvoering van Julian Alaphilippe reed het peloton op sukkeldraf verder, maar daar stak de ervaren André Greipel een stokje voor. Na een korte babbel met de groenetruidrager dwong hij de rest tot stilstand. Het werd een statement van bijna twee minuten om aandacht te vragen voor de veiligheid, waarna het peloton weer in gang schoot. Het was echter nog wel met de handrem erop, want het peloton bleef lange tijd compact.

Brent Van Moer opent de aanval
Na tien kilometer volgde de eerste aanval van Brent Van Moer. Voor Lotto Soudal is aanvallen het devies nadat Caleb Ewan met een gebroken sleutelbeenbreuk moest opgeven. Hij kreeg Pierre-Luc Périchon van Cofidis met zich mee, waarna in het peloton het blok erop ging. De twee vluchters kregen van Deceuninck-Quick-step, Groupama-FDJ en Alpecin-Fenix bijna drie minuten voorsprong. Daarna snoepten ze er wat vanaf, om het verschil rond de twee minuten te houden.

Périchon en Van Moer demarreren – foto: Cor Vos

Onderweg was er wat oponthoud voor Mark Cavendish, die door een zadelbreuk van fiets moest wisselen, maar voor de rest was het een optocht van het peloton dat het gat met Van Moer en Périchon klein hield. Bij de tussensprint in de straten van Vitré was het Van Moer die zijn Franse vluchtgenoot erop legde. Ruim een minuut daarachter was het Cavendish die de snelste was, voor helper Michael Mørkøv, Nacer Bouhanni en Michael Matthews. Vervolgens werden de eerste treintjes op de rails gezet vooraan in het peloton.

Peloton komt laat op gang
In de kopgroep was het gezellig tot vijftien kilometer voor het einde. Périchon probeerde Van Moer te lossen, maar de coureur van Lotto Soudal counterde die aanval en sprong vervolgens zelf weg. Met een voorsprong van 45 seconden ging Van Moer de laatste dertien kilometer in, een verschil dat hij in korte tijd wist uit te breiden tot boven de minuut.

Brent Van foto: Cor Vos

Opvallenderwijs hielden de sprintersploegen zich afzijdig aan kop van het peloton, tot zes kilometer van de meet. Alpecin-Fenix en Deceuninck-Quick-Step deden dan toch het werk, al probeerde Lotto Soudal die treintjes in de soep te rijden. Het verschil ging in de slotfase richting Fougères rap naar beneden. Drie kilometer voor de meet had Van Moer nog een halve minuut voorsprong.

Van Moer strandt in zicht van de haven, Cavendish slaat toe
Ook Team DSM en Trek-Segafredo meldden zich op de voorposten in dienst van Cees Bol en Mads Pedersen. Het peloton werd door het hoge tempo op een lang lint getrokken, waarna op de glooiende wegen Van Moer in zicht kwam. Ook Julian Alaphilippe stak een handje bij in dienst van Cavendish, waardoor het verschil alsmaar kleiner werd.

De oplopende finishlijn werd Van Moer uiteindelijk fataal. Hij strandde op 150 meter van de meet, waarna Jasper Philipsen als eerste de sprint aanging. Hij werd in de laatste meters nog overklast door Mark Cavendish. De Brit wist Philipsen te passeren en drukte zijn wiel als eerste over de meet. Bouhanni werd nog tweede, Philipsen derde. Cees Bol eindigde als beste Nederlander op de zesde plaats, Boy van Poppel werd negende.

Samenvatting etappe 4:

Dit artikel delen:

161 Reacties

pjotrFoss 29 juni 2021 om 17:08

Cav haha heerlijke sprint

Savojor 29 juni 2021 om 17:09

Ik weet niet of ik het nou hilarisch of treurig moet vinden dat na alles wat er gisteren is gebeurd uitgerekend Cavendish wint, één van de meest gevaarlijke renners van de afgelopen 10 jaar qua koersgedrag.

edit wf: niet doen

Sven.99 29 juni 2021 om 17:11

Misschien dat froome daarheen moet gaan? Die hebben altijd nog wat in de hoge hoed zitten voor merkwaardige comebacks.

Deel Koeper 29 juni 2021 om 17:11

Het is opvallend dat ze Cavendish terug naar dit niveau kregen, maar we moeten niet gaan overdrijven. Het basismateriaal waarmee ze moeten werken, is en blijft nog wel de beste sprinter ooit. Dat helpt wel een beetje.

Voorgeborchte 29 juni 2021 om 17:13

Als ze bij Quicktep iets speciaal zouden doen wat bij andere teams niet kan. Waarom vertrekken er dan regelmatig renners uit eigen beweging?

Savojor 29 juni 2021 om 17:15

Tsja, intrinsiek is Cavendish natuurlijk wel één de beste sprinters ooit. Alleen we hebben het wel over een renner die van 2017 t/m 2020 2(!) zeges heeft gehaald. En nu hij bij Patje zit gaat hij opeens weer Touretappes winnen. Sorry hoor, maar ik geloof niet meer in sprookjes in het wielrennen..

Peetvader 29 juni 2021 om 17:15

Zwak savojor, direct die beschuldigingen

Dzjof 29 juni 2021 om 17:16

Het houdt niet op, niet vanzelffff

DeGroteMolen 29 juni 2021 om 17:20

Sneue reactie dit zeg.

Chippen 29 juni 2021 om 17:21

hier op wielerflits lees ik minstens even veel "kanttekeningen" bij dqs als bij bahrain en uae.

horsm 29 juni 2021 om 17:22

Ik ben het eens met Savojor dat het belachelijk, en eigenlijk onacceptabel is dat QS nog steeds met deze schimmige figuren werkt.

Dion de Mooy 29 juni 2021 om 17:25

Als alle snelle mannen van nu niet meedoen (Bennet, Ewan, Ackermann, Merlier, Demare (waar was die??)) en je dan dus sprint tegen Sagan, Colbrelli, Matthews (hebben allen nou niet de meeste pure snelheid), Philipsen (terug van knieblessure) dan is deze uitkomst toch helemaal niet gek?

Peet Gute 29 juni 2021 om 17:30

misschien juist wel Cavendish, één van de grootste slachtoffers van het crimineel gedrag van Sint-Sagan dat steevast met de mantel der liefde wordt toegedekt door het journaille en Jan Publiek al dient gezegd dat Cav ook wel eens in de fout ging

jv88 29 juni 2021 om 17:43

Dit sprintersgilde in de top 10 ziet er uit als een of andere b Koers in Hongarije oid.

Nog steeds knap en nog steeds kan ik je wel volgen. Want als ze weggaan winnen ze niks meer. Maar deze prestatie vind ik niet zo bijzonder!

Chippen 29 juni 2021 om 17:55

bij dimension data won cavendish gewoon 4 tour sprints in het jaar nadat hij was vertrokken bij quickstep. in zijn 3 jaar bij quickstep won hij er in totaal 3. in zijn laatste jaar bij sky won hij er ook 3, jaren daarvoor steeds 5. de theorie dat het allemaal plots beter en meer is bij quickstep klopt dus niet echt voor cavendish. cav zat gemiddeld op 4 zeges per tour, dat ging omlaag bij dqs en daarna terug naar boven. waarna hij een periode had met veel serieuze valpartijen waarvan hij nooit helemaal is hersteld. tot het dit jaar plots terug opvallend beter gaat.

maar goed, het is al langer zo dat de theorie over "verzwakken na vertrek bij dqs" alleen maar geldt voor de helft die effectief minder werd. de andere helft die beter werd, wordt ironisch genoeg altijd buiten beschouwing gelaten.

het klopt inderdaad dat sprinters en klassieke renners vaak hun toppunt bij dqs bereiken. en het klopt ook dat klimmers en ronderenners vaak beter zijn voor en na ze bij dqs rijden.

Odin 29 juni 2021 om 18:15

Wat een zure reactie zeg. Als je op deze manier naar wielrennen kijkt kan ik me niet voorstellen dat je er veel
Plezier uit haalt. Ik vind het geweldig voor Cavendish, hele carrière zo hard gewerkt en het op deze leeftijd nog steeds laten zien. Beste sprinter ooit! Op naar de 34 Manx missile!

Scott Sunderland 29 juni 2021 om 18:16

Cavendish is toch ook zo’n beetje de beste sprinter aller tijden ??

girardengo 29 juni 2021 om 21:02

Nou nee, dat is Piet Moeskops (zoek maar op);-)

Sven.99 29 juni 2021 om 17:09

edit wf: niet doen

Mikojan 29 juni 2021 om 17:09

Echt absoluut geen Cavendish of DQS fan maar het is toch echt wel knap wat hij/ze laten zien hier.

CechRepublic 29 juni 2021 om 17:55

Zeker, Razend knap zelfs, maar dit leest wel als een etappe uitslag in de Ronde van Luxemburg. Met het uitvallen van Ewan is eigenlijk alleen Merlier nog over van de topsprinters en die moest werken vandaag.

Beer 29 juni 2021 om 17:09

Wolfpack!

Het grote gelijk van Patje. Opnieuw.

Dzjof 29 juni 2021 om 17:13

Vreemd hè

Beer 29 juni 2021 om 17:16

Nee, vind je?

Dzjof 29 juni 2021 om 17:17

Ja, nogal. Zeker gezien de ploeg historie.

Aart van Woud 29 juni 2021 om 17:33

Ik vraag me echt af wat ze bij Deceuninck nou anders doen dan alle andere ploegen waar hij faalde de afgelopen jaren.

CechRepublic 29 juni 2021 om 17:57

Even los van alle impliciete beschuldigingen die zullen rondgaan zijn ze natuurlijk ijzersterk georganiseerd en is dit het zwakste sprintdeelnemersveld dat ik me in de Tour kan herinneren.

Scibby 29 juni 2021 om 19:55

Precies wat ChechRepublic zegt. Het is natuurlijk heel knap voor hem maar Hij hoeft niet te sprinten tegen Groenewegen, Jacobsen, Bennett, Ewan en nog een paar snelle mannen.

Olly 29 juni 2021 om 17:09

Gedverdemme

Alfons Haavers 29 juni 2021 om 17:10

Tour van de grote namen voorlopig. Sterk hoor van Cav, kan er nog winnen.

vevie 29 juni 2021 om 17:10

Sterk van de Cav, man. Ben nooit fan geweest, maar dit is toch wel mooi, hoor. Na zoveel jaren weer winnen. Mooi, man.

Noordbiker 29 juni 2021 om 18:27

+1 Vevie, vind het ook wel wat hebben.

Deel Koeper 29 juni 2021 om 17:10

Cavendish en Bouhanni. Jammer dat Greipel niet op de 3 eindigt, dan was ’t echt een sprint van 5 jaar geleden.

miguelon 29 juni 2021 om 17:10

Jammer voor Van Moer, …. maar wauw…..
Dat eeuwige gelijk van Lefevere toch!!!

Dzjof 29 juni 2021 om 17:13

Edit redactie: Niet doen.

S'mon 29 juni 2021 om 17:17

Edit redactie: Niet doen.

Dzjof 29 juni 2021 om 17:19

Edit redactie: Niet doen.

Lalsacien 29 juni 2021 om 18:47

@miguelon eeuwige gelijk?

miguelon 29 juni 2021 om 20:57

@Lalsacien, dat het er bij de sprints vooral op aankomt in het sterkste team te zitten, niet zozeer dat je de snelste van het pak bent.
Dat het belangrijk is een team te smeden waar iedereen voor elkaar door het vuur gaat.
Dat je al eens een renner mag aanpakken.
Dat je wild om je heen mag trappen als dat in het belang van je team is.
Dat hij simpelweg al 25 jaar aan het hoofd staat van het meest iconische wielerteam van de voorbije 25 jaar.
Dat ze in die tijd bijna steeds de meeste overwinningen per jaar pakken.
Dat er geen kat Cavendish nog in z’n team zou opgenomen hebben.
Dat Cavendish nu voor de 31ste keer een etappe in de Tour wint.
Ik ga niet beginnen uit te zoeken de hoeveelste het al is voor Lefevere, maar ik weet één ding je zal niet één ploegleider vinden die maar in de buurt komt!

Goed zo?

S. Morgenstern 29 juni 2021 om 17:10

Heel mooi voor Cavendish! Bij afwezigheid van de twee snelste renners aan de start (Ewan en Merlier) gewoon in iedere sprint een dikke favoriet. Zuur voor Van Moet, dat had prachtig geweest

RidderSchwobin 29 juni 2021 om 17:14

Merlier was er toch gewoon? Of heb ik wat gemist?

Yeez 29 juni 2021 om 17:19

Sowieso dat expliciet moeten noemen is nogal treurig. Alsof je afbreuk wil doen aan de prestatie

S. Morgenstern 29 juni 2021 om 17:20

Deed niet mee aan de sprint. Ze reden daar voor Philipsen.

@Yeez; gaat ie weer lekker? Opmerkingen van anderen interpreteren alsof ze allerlei bedoelingen hebben blijft je matig afgaan.

Ik wil hooguit de merkwaardige keuze van Alpecin aanstippen (maar ook dat eigenlijk niet), maar eigenlijk was het niet meer dan de constatering die ik doe; Cavendish kan hier op deze manier nog wel wat sprints winnen. Ik had daarbij overigens ook zijn leadout kunnen noemen, die van absolute wereldklasse. Had dat ook afbreuk gedaan aan de prestatie van Cavendish? Of was ook dat gewoon een observatie geweest, zonder enige bijbedoeling die kant op?

NiM 29 juni 2021 om 17:21

Je bedoelt zoals in de laatste sprint (Baloise Belgium Tour) waar Cav ze beide zuiver klopte?

horsm 29 juni 2021 om 17:25

’n Beetje decadent en overmoedig van Alpecin om niet met Merlier te sprinten. Als je de snelste man in koers hebt en de dag ervoor hebt gewonnen, waarom zou je ‘m dan inwisselen?

S. Morgenstern 29 juni 2021 om 17:27

Waarom zou hij ze niet kunnen kloppen dan? Dat zeg ik toch niet? Ik zeg dat hij buiten die twee hier gewoon de grootste kanshebber is in een sprint.

Beer 29 juni 2021 om 17:51

Ik begrijp anders wel wat Yeez wil zeggen. Cavendish wint hier gewoon netjes. Waar Ewan & Merlier vandaag verder zaten, maakt totaal niets uit. Door dat zo expliciet te vermelden, zet je Cav’s zege in ander (minder) perspectief.

CechRepublic 29 juni 2021 om 17:58

Wil het al een tijdje vragen Morgenstern, en denk er nu zowaar aan. Ben jij vernoemd naar een Rammstein nummer?

Lalsacien 29 juni 2021 om 18:49

Morgenstern is een figuur uit de boeken van Karl May!

Romāns Vainšteins 29 juni 2021 om 17:10

Heerlijk, ook mooi klassiek juichen.
Echt weer die stijl hé, dat we dit nog eens mogen zien joh.

DeGroteMolen 29 juni 2021 om 17:22

Schitterend inderdaad. Met overschot de snelste vandaag.

Wheely 29 juni 2021 om 17:24

Throwback tuesday! :)

Koers 29 juni 2021 om 17:11

Hij mag weer denken aan het record, nog een paar in de sprint en in de nadagen nog eentje in een ontsnappingkje en hij is erbij.
De magie van Lefevre, wie had dat gedacht.

En dan te bedenken dat hij pas heel laat toegevoegd werd.

Dzjof 29 juni 2021 om 17:12

Magie haha

Spirit 29 juni 2021 om 18:04

magie in wielrennen, dat laat weinig ruimte voor speculatie helaas

Bergbeklimmer 29 juni 2021 om 17:11

Lijkt wel de Tour uit 2015 of zo. Cavendish 1, Bouhanni 2, Greipel ook in de top 10. Haha.

Dzjof 29 juni 2021 om 17:12

edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten

arviidd 29 juni 2021 om 17:20

Het zit je blijkbaar diep, ga lekker je moeder pesten met je kinderachtige gedrag inplaats van dit stuk vol te spammen.

DeGroteMolen 29 juni 2021 om 17:23

Hou eens op met gezeur, eikeltje.

Dzjof 29 juni 2021 om 17:39

Wel het minste wat ik kan doen voor de Wielersport

WernerFranke 29 juni 2021 om 17:46

Dzjof redt de wielersport, reactie per reactie.

Beer 29 juni 2021 om 17:52

Bedankt Dzjof!

platteprijs 29 juni 2021 om 17:12

Jammer voor Van Moer. Hij maakt het mooi spannend. Was een aankomst voor een Bol in vorm, maar dat is hij niet. Bij Alpecin blijkt Philipsen toch de verkeerde kaart, hij viel wel erg stil. Van der Poel had hier meer kans gemaakt.

Cyclinglife 29 juni 2021 om 17:12

Schitterende overwinning. Jarenlang was hij de beste sprinter, en zou hij volgend vele wel het record breken van meeste tour zeges. Om de jaren erna door vele te zijn afgeschreven. En nu haalt hij op deze wijze een overwinning in de tour.

Wat een emotie :)
Gefeliciteerd met de overwinning :)
Geniet van de groene trui :)

bilthoven 29 juni 2021 om 17:30

Helemaal mee eens! Dik en dik verdiend, als je ziet van hoever deze man heeft moeten komen. Met zijn overwinning vandaag heeft hij in ieder geval het ongelijk van alle Cav-haters op dit forum bewezen. Het is zoals Stef Clement treffend verwoordt: “Er is niemand, die het hem misgunt”.

CechRepublic 29 juni 2021 om 18:01

Erm, “alle Cav-haters” en “er is niemand die het hem misgund” zijn toch best een beetje met elkaar in tegenspraak.

Maillot à Pois 29 juni 2021 om 18:10

@cech
Genoeg reaguurders die het hem misgunnen, maar Clement bedoelt concullega’s in het peloton.
En ik denk dat hij daar idd helemaal niet impopulair is.

CechRepublic 29 juni 2021 om 19:11

@MaP, zoals jij het uitlegt klinkt het al een stuk logischer. Ik ben zelf, ondanks dat ik hem eigenlijk de beste sprinter ooit vind, overigens ook geen liefhebber van Cav, maar dit is zo retro dat het wel weer geestig is.

S'mon 29 juni 2021 om 17:13

Er zijn er niet veel die kunnen wat van Moer heeft laten zien (in een sprintersettape), chapeau!
Maar uiteindelijk was Cav gewoon te sterk, en ik denk dat Philipsen zichzelf wat had overschat. Ook zeer knap van Bouhanni, die lijkt ook weer terug in topvorm te verkeren.

Aart van Woud 29 juni 2021 om 17:36

Ik gunde het Van Moer ook, zeker nu Cav wint.

Ramonz 29 juni 2021 om 17:52

hoezo overschat philipsen? Die word toch gewoon 3e? Gaat ie sprint iets later aan kan die wellicht winnen. Dan doet ie het toch gewoon uitermate goed? Zelfs de beste sprinters verliezen regelmatig sprints. Omdat ie bij de 1e beste kans niet meteen wint (3e word zelfs) is ie maar meteen overschat. Dat vind ik beetje overdreven.

horsm 29 juni 2021 om 17:13

Toch wel bijzonder. En petje af voor Lefevere dat hij dit mogelijk heeft gemaakt.

arviidd 29 juni 2021 om 17:13

Heel mooi dit gun je die man toch. Hij was al bezig met zijn pensioen en dan plotseling kan hij naar de Tour en wint hij ook nog eens. Wat een misgunners hier!

CechRepublic 29 juni 2021 om 18:03

Nou dat valt toch wel mee? Volgens mij vind het merendeel het wel leuk.

David 29 juni 2021 om 17:13

Lefevre flikt het weer hahaha zalig op te zien. Quick step rules again en middenvinger naar al die quick step haters!!!!

horsm 29 juni 2021 om 17:17

Ik vind het geen middelvinger, hoor, maar juist een mooie sportieve prestatie.

Handige Harry 29 juni 2021 om 17:20

Dit commentaar is wel van het niveau van de gemiddelde quick step fan.

DeGroteMolen 29 juni 2021 om 17:24

Met name Cav die het hier weer flikt.

Man met de hamer 29 juni 2021 om 20:01

Mijn middelvinger voor je middenvinger.

klootje kriekeljon 30 juni 2021 om 02:39

Niveautje.

evelineroos 29 juni 2021 om 17:14

Ongekend zwak sprintersveld voor de Tour, maar wel knap van Cav.

Raafje 29 juni 2021 om 17:27

Idd. Een paar jaar geleden hadden we een heel sprintersbal met echt veel topsprinters: Cavendish, Kittel, Greipel, Sagan, Demare, Kristoff, Gaviria, Bouhanni, Degenkolb, Viviani, Groenewegen, Ewan etc. allemaal echte toppers. Nu lijkt de top echt veel dunner.

CechRepublic 29 juni 2021 om 18:06

Groenewegen en Jakobsen hebben elkaar gesloopt, PatLef heeft Bennett gesloopt, Ewan heeft zichzelf gesloopt, Ackerman en Viviani zijn de weg kwijt en Demare heeft denk ik last van zijn val van gisteren. Dan wordt de spoeling vanzelf dun. Daar ben ik op zich blij mee want hopelijk levert dat mer kansen voor aanvallers op i.p.v. die ellendige treintjesetappes.

jooprioolpijp 29 juni 2021 om 18:07

moeten we nog herhalen waarom het er vandaag uitzag zoals het er uit zag?
Edit: ik zie dat de herhaling me voor was :-)

josemanuelfuente 29 juni 2021 om 17:14

Proficiat Cav en Pat, hoop wel dat hij niet de 34 van de legendarische Eddy gaat evenaren/overtreffen.

Cyclinglife 29 juni 2021 om 17:18

@evilineroos een schone renner na aankomst lijkt me nooit mogelijk, of ze moeten de trein of auto naar de finish gegaan zijn. ;)

Deel Koeper 29 juni 2021 om 17:14

Bol goed geplaatst, maar viel nogal hard stil.

tdola 29 juni 2021 om 17:16

Ik had van aert hier wel willen zien sprinten, had ‘m goede kans gegeven.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair