Rennersvakbond CPA steunt renners bij eventuele staking

dinsdag 29 juni 2021 om 08:35
Rennersvakbond CPA steunt renners bij eventuele staking

foto: Cor Vos (archief)

Update

De derde etappe in de Tour de France, met aankomst in Pontivy, heeft veel stof doen opwaaien. In de smalle en daardoor gevaarlijke finale gingen heel wat renners tegen de vlakte, met opgaves van onder meer Caleb Ewan en Jack Haig tot gevolg. Volgens Het Laatste Nieuws denkt men in het peloton aan een staking.

Het is nog onduidelijk wat een eventuele staking kan inhouden, maar gisteravond werd er in het peloton gesproken over mogelijke acties. Rennersvakbond CPA trok voor de start van de derde etappe al aan de bel. Vertegenwoordiger Pascal Chanteur had er bij de jury op aangedrongen om al op vijf kilometer (en niet op drie kilometer van de meet) van de finish de tijden op te nemen van de renners.

Organisator ASO had wel oren naar een dergelijke reglementswijziging, maar de wedstrijdjury hield voet bij stuk en wilde de reglementen volgen. Dit zorgde voor onbegrip in het peloton. Tim Declercq vertelde gisteren na de finish ook nog dat er vanuit het peloton aan de wedstrijdjury was gevraagd om op acht kilometer van de finish de tijdsopname te doen. “Maar er is nooit een antwoord op gekomen.”

Lees ook de opinie van Raymond Kerckhoffs over de vele valpartijen in het peloton 

Onenigheid 
Na de etappe kwamen er geluiden om te gaan staken, maar er is nog geen definitieve beslissing genomen. Dit omdat sommige renners een staking te vergaand vinden. Een deel van het peloton wijst met een beschuldigende vinger naar de organisatie, maar een ander deel is van mening dat ploegen en renners zelf ook meer verantwoordelijkheid moeten nemen en de hand in eigen boezem moeten steken.

De CPA laat alvast weten “dat ze de renners zal steunen als ze een actie willen opzetten”. “We merken veel boosheid. We weten niet wat er gaat gebeuren, maar het kan dat er een staking volgt”, citeert Het Laatste Nieuws. Een bezorgde Chanteur belde gisteravond alvast met UCI-voorzitter David Lappartient en Thierry Gouvenou, de parcoursbouwer van de Tour, om de onvrede van de renners duidelijk te maken.


Update 10.30 uur

Het Laatste Nieuws meldt nu dat de renners tijdens de vierde etappe van de Tour de France van plan zijn om te protesteren. Het idee is om de eerste vijftig kilometer van de rit aan een rustig tempo af te werken, waarna er even gestopt zal worden door het peloton. Na een korte stop trekken de renners zich weer in gang om in de laatste honderd kilometer wel echt te koersen.

Dit artikel delen:

42 Reacties

dit is mijn achterwiel 29 juni 2021 om 08:38

Goed zo: soms moet je overleg afdwingen.

Turtlehead 29 juni 2021 om 09:42

Met in dit geval als doel?

nickdt 29 juni 2021 om 09:55

Alsnog afdwingen dat de tijdswaarneming is opgenomen bij het 10 kilometer punt.

bartp25 29 juni 2021 om 11:05

Dat gaat niet gebeuren nick leg je er maar bij neer. Ze doen dit zodat er hopelijk een volgende keer wel geluisterd wordt

Lalsacien 29 juni 2021 om 08:38

Het verhaal ligt dus blijkbaar iets genuanceerder dan vele dachten.

Romāns Vainšteins 29 juni 2021 om 08:39

Alle spurters met 1 lead out vanaf k 10 voor de rest uit en het pak er gedwee peddelend achteraan? Het zou wel wat potsierlijk zijn.

debarreman 29 juni 2021 om 08:53

En RV, niets doen tot er een dode valt? En daarna nog steeds niets doen.
Is dat wat je in gedachten hebt?

Er lopen veel wegen richting Pontivy. Maar het moest natuurlijk de meest spectaculaire route worden met de grootste kans op valpartijen.

Martijn Arensman 29 juni 2021 om 09:06

Romãns besteld brood bij de lokale bakker ook nog steeds met een tamtam. Dit omdat hij de meerwaarde niet inziet van verandering. :-)

Marco 29 juni 2021 om 10:24

Beetje typische reacties weer.. RV komt met een voorstel om iets te veranderen wat de renners zelf kunnen doen en de ASO daar niet voor nodig hebben…

Er springen er weer 2 bovenop die zonder nadenken beginnen te schoppen en zelf verder nergens mee komen…

Als je verandering wilt en RV zou het niet snappen.. kom dan zelf eens met iets!

Dit zijn van die figuren die 4 jaar lang op de regering kankeren maar als ze mogen gaan stemmen hebben ze geen tijd want hun zak paprikachips is nog niet leeg.

Romāns Vainšteins 29 juni 2021 om 10:50

Ach ja, verandering. Op zich ben ik daar niet per sé op tegen maar ik pas gewoon voor symboolpolitiek. Vandaag kunnen ze best met een serieuze bakkes samen en allerlei veiligheidsgebaartjes makend naar de meet schrijden.. Een stille tocht met close-ups van alle bandages der gekwetsten en éénmalige 'je ne suis opi und omi' – bandjes dragend. Heel sympa maar overmorgen knallen ze waus van de nepsuiker weer alle kanten de bermen in.

En dan nog, inderdaad. Ik verzon maar wat goeds en gaf er even bij aan dat het er wat stom uit zou zien, echter wel pragmatisch en uitvoerbaar. Één koppel per team. Phillipsen/MvdP, MvdP/Merlier of Phillipsen/Merlier,… ? Ook het vingertjesteam Rickaert Merlier misschien een optie

Sterker nog, graag uw mening over welke koppels er naar voren gestuurd kunnen worden!

Marco 29 juni 2021 om 11:21

Als ik nu gisterochtend mocht zeggen, wat gaat er vandaag gebeuren.. Dan wist je er komt een strijd om de bollen want de verschillen zijn nog klein. Je wist er komt een vlucht met waarschijnlijk renners die weten dat ze in die etappe mogen gaan en die moeten eens in beeld rijden.. je wist ook dat er te veel ploegen zijn met een sprinter die geen kans onbenut laten.. dus je krijgt een massasprint..

Je kunt dus evengoed al voor de start de etappe AK neutraal maken.. zonder valpartijen gebeurt er in het AK niets behoudens een eventuele bonificatie seconde.. kun je wachten op waaiers maar ik vind het een ontzettend onsympathiek onderdeel van het wielrenner.. er ontstaat een breuk en je moet maar op de goede plek zitten..

Dus die etappes zijn als je het mij vraagt al geen goed idee voor het wielrennen.. TV aanzetten 5km voor het einde en dan zien wie er allemaal gevallen is in het slaap gedeelte ofwel beroerd saai tenzij er gevallen wordt.

Behoudens afdalingen komen de grootste en schadelijkste valpartijen allemaal uit vlakke etappes die een sprint moeten worden (of in de sprint)

Grote vraag is eigenlijk.. waarom zwaar saaie etappes in stand houden met in sommige jaren een piek van die dingen (sprinters bepalen of ze iets in de tour te zoeken hebben) Wanneer er werkelijk niets anders uit hoort te komen (geen valpartijen) dan een sprint..

Waarschijnlijk is het antwoord op die vraag hetzelfde als waarom het verder ook zo blijft

Edwin Jansen 29 juni 2021 om 11:31

Mooie taalschildering weer Roman. Complimenten! Er zaten weer een paar pareltjes tussen.

platteprijs 29 juni 2021 om 08:40

Typisch CPA, renners ‘steunen’ bij een eventuele staking. Een beetje vakbond organiseert zelf de staking.

Jean Dumas 29 juni 2021 om 08:46

Correct. Daarbij komt dat er geen oprechte interesse is van de parcoursverantwoordelijken (ASO, UCI en gemeenten). Zolang er geen gezamenlijk mea culpa komt verandert er niets, op een paar innovatieve hekwerken na.

the student 29 juni 2021 om 08:49

Als er geen oprechte interesse is om niet met 150 man voorin te rijden en elkaars treintje in de greppel te wringen verandert er niets.

dit is mijn achterwiel 29 juni 2021 om 08:52

Dat komt er niet. De belangen liggen mijlenver uit elkaar. Ik vraag me weleens af in hoeverre er opzet in het spel is: valpartijen is exposure. Er is al jaren gesteggel en er verandert niets. Neem een externe in de hand.

Jean Dumas 29 juni 2021 om 09:45

Valpartijen is exposure, stakingen worden verzwakt door het gebrek aan solidariteit tussen winnaars en verliezers in het peloton. De enige oplossing is juridisering van de gevolgen, zoals in Amerika de hele samenleving is gejuridiseerd. Maar de Franse situatie, in welke overheden en ASO verstrikt zijn in belangen, geeft alle macht aan de organisatoren. Alleen Macron is machtiger dan ASO in Frankrijk.

dit is mijn achterwiel 29 juni 2021 om 08:44

Er zou eens gedegen onderzoek naar gedaan moeten worden. Door specialisten; niet door oud-renners die hun baantje hebben gekregen door hun netwerk. Feiten ipv meningen. Professionaliteit ipv amateurisme. Durf met de billen bloot te gaan en schakel een externe in. Maak het transparant en houdt meetings ter bevordering vd sport. Maak een ontwikkelingsplan met heldere doelstellingen en mijlpalen; publiceer dat zodat je er op afgerekend kan worden. Neem je verantwoordelijkheid.

Groetjesaandevoetjes 29 juni 2021 om 15:19

Schakel specialisten van bijv de formule 1, moto gp in. Zij hebben ook een grote omslag gemaakt in veiligheid. Een andere bril, een ander perspectief is nodig om het conservatisme te breken.

SprintMaster 29 juni 2021 om 08:48

Ze zouden moeten uitzoeken of de organisatie dit parcours erdoor heeft gedrukt ondanks protesten van de renners/ploegen. Vanwege de geboortestad van de UCI directeur. Als dat zo is dan moeten de renners de commercie f$cken door de hele etappe langzaam aan te doen.

Lalsacien 29 juni 2021 om 09:15

Volgens mij bepaald de organisatie het parcours van een wedstrijd. Maar er is ook een toeristisch aspect aan een parcours.
Het lijkt mij verstandig dat er bij iedere organisatie een aantal renners is die het parcours goedkeurt. Dit staat los van een discussie over gedragsregels.

madeinstars 29 juni 2021 om 09:11

In de formule 1 zijn ook honderd miljoen veiligheidsmaatregelen en gaan ze ook niet zeggen dat het maar aan de coureurs is om solidair te zijn.

Het belang van de renners is om de race te winnen, dat is het hele idee van een race. Om dan te gaan leunen op solidariteit van renners onderling is je reinste onzin. Het is aan de organisatie om zo veilig mogelijke omstandigheden te creëren. Dan gaan ze nog steeds vallen en gebeuren er nog steeds ongelukken, maar dan heb je er als organisatie in ieder geval alles aan gedaan. Zo’n parcours als gisteren is simpelweg onveilig, dat heeft niets met solidariteit te maken.

wiebipedia 29 juni 2021 om 09:22

Waarom zijn alle partijen in de wielerwereld zo reactief in plaats van proactief?

Het is vanzelfsprekend goed dat de bond haar steun uitspreekt voor de renners, maar iedereen: Volgers, organisatoren, ploegen en de renners zelf weten en klagen al jaren over de omstandigheden in de tour.
Het parcours is lang bekend en verkend, stip op dat moment de problemen aan, niet daags voor het evenement begint en zeker niet daags voor, of zelfs op de dag van de etappe.

Een groot deel van de verantwoordelijkheid ligt ook gewoon bij de renners zelf. MvdP gaf in zn interview nog aan dat niemand zijn remmen gebruikt in de Tour de France.

Theo Bovengemiddelkamp 29 juni 2021 om 09:25

De Tour is de sterkste wedstrijd van het jaar. Het zijn de beste renners van de beste ploegen. Iedereen is in topvorm en goed genoeg om de wedstrijd te maken. Bij andere wedstrijden staan nog al eens renners aan de start als pelotonvulling, of die een wedstrijd als trainingswedstrijd zien. Omdat iedereen koers wil en kan maken is de wedstrijd volgens mij zo stressvol.

In de RVV, of de AGR zijn de parkoersen volgens mij nog een stuk smaller, bochtiger, of met meer obstakels. Daar zit ook stress in het peloton, maar toch wordt daar minder hard en massaal gevallen. Natuurlijk kan het altijd veiliger en beter en hoef je geen smalle bochtige wegen op te zoeken in finales waarvan je weet dat het een massaspurt wordt. Maar ik denk dat de factor Tour een grote rol speelt bij deze valpartijen en de renners en ploegleiders hebben daar toch echt zelf een verantwoording in.

Klassementsrenners verliezen in vlakke etappes alleen maar tijd door pech, of een valpartij. Dat is per definitie oneerlijk. Als je ze als organisatie daar tegen beschermd, dan hoeven ze ook niet samen met de sprinters op de eerste rij te zitten.

mattje123 29 juni 2021 om 10:51

Je vergeet 1 mega groot verschil. Bij de klassiekers hoeft iedereen maar 1 dag en rijden de eersten zich in het begin al helemaal leeg om de koers zo hard mogelijk te maken. Hierdoor zijn de klassiekers een afvalrace en tegen de tijd dat je in de laatste 30km tot de finish zit is er nog maar een paar procent van het peloton over. Deze renners hebben dan veel meer ruimte. In een meerdaagse ronde weet je dat je je niet volledig een hele dag kapot kan rijden zodat er aan het eind nog maar een paar man over zijn omdat je de dag later weer gelijk aan de bak moet. Ook zijn de klassiekers veel langer wat ook voor nog meer selectie zorgt.

Theo Bovengemiddelkamp 29 juni 2021 om 11:23

Goeie aanvulling. De oplossing ligt in ieder geval in een kleiner peloton in de finale van sprintetappes. Voor de spanning in de Tour is het niet goed dat in de eerste week enkele klassementsrenners letterlijk wegvallen, iedereen heeft er baat bij dat ze beschermd worden tegen tijdsverlies.

Savojor 29 juni 2021 om 09:26

In ieder geval mooi om te zien dat er blijkbaar nog renners zijn die de hand in eigen boezem durven te steken. Al heeft de wielerwereld er wel een handje van om dat soort andersdenkenden het zwijgen op te leggen. Hoop dat deze renners voet bij stuk blijven hoeden en niet onder zware druk tegen hun zin in mee gaan doen met een staking.

Mocht er daadwerkelijk gestaakt worden, dan mag de UCI gewoon koppen tellen en de desbetreffende renners uit koers gooien. Heb je meteen 2 vliegen in 1 klap aangezien het dan ook een stuk veiliger wordt tijdens de wedstrijd.

YogiBear 29 juni 2021 om 10:17

Ah, begrijp dat je stakingsrecht ook al niet zo ziet zitten.

horsm 29 juni 2021 om 10:25

Savojor, jij gaat wel zo kort door de bocht dat het niet aan het parkoers ligt als je onderuit gaat.

RLM 29 juni 2021 om 11:40

Uit uw vorige reacties bleek dat u vond dat de renners ook schuld hadden aan de valpartijen, Savojor. Dat kan. Deze reactie daarentegen is zo idioot dat dit enige credibiliteit compleet onderuithaald. Nu rijden ze eens 50 km rustig, en dan vindt u dat de leiders van de staking er uit moeten worden gehaald? Is het rustig rijden niet precies wat u wilt? Overigens bestaat er ook zoiets als stakingsrecht. Als de renners er uit worden gehaald, stapt heel het peloton op en hebben we geen koers meer. De “raadgevingen” die u geeft maken de koers kapot.

Turtlehead 29 juni 2021 om 09:46

Kan iemand mij uitleggen welke valpartijen voorkomen waren als de tijdsopname op vijf km had gelegen?

Een rommelig (finale) parcours is echt slecht, dus daar kun je tegen protesteren. Waren in Italië ook sprekende voorbeelden van. Dat weten ploegen overigens al maanden tevoren.
Maar het begint bij koersgedrag. Als je nu eens begint met op gevallen renners te wachten (zoals ooit te doen gebruikelijk), dan haal je óók al veel stress weg.

Henk van Bouw 29 juni 2021 om 09:49

Ja want er is ooit gewacht op gevallen renners in de laatste 10km van een etappe?

Marco 29 juni 2021 om 10:31

@Turtlehead RV kwam hierboven met een voorstel:

Alle spurters met 1 lead out vanaf k 10 voor de rest uit en het pak er gedwee peddelend achteraan? Het zou wel wat potsierlijk zijn.

Dat is moeilijk omdat je dan precies moet weten wie er in de eerste groep meegaat wanneer je voor het AK rijdt.. Stel Thomas glipt mee dan kunnen Pogacar en Roglic niet op hun gemak de laatste 5 KM rijden in een soort 2e peloton..

Wanneer je de tijd opneemt op 5Km voor het einde kun je prima een eerste peloton hebben met mensen die nog iets te doen hebben voor de etappe winst en een tweede peloton met mensen die graag gewoon heel binnen komen

pedro 29 juni 2021 om 11:02

@Turtlehead
In ieder geval die valpartij waardoor Haig de strijd moest staken, en waar Demare bij lag en 3/4 van het peleton de aansluiting verloor. En dat was ook de valpartij die echt door het parcours kwam met die gevaarlijke bocht waar t heel smal was en ze daalde.

Edwin Jansen 29 juni 2021 om 11:35

Die van Jack Haig, want die had er dan niet gezeten.

Romāns Vainšteins 29 juni 2021 om 13:06

@ Marco, dat kan wel want iedereen dan dezelfde tijd als Mollema, ook wanneer deze gaat spurten of mee is als aantrekker (won immers oooooooit de puntentrui in de vuelta)

Turtlehead 29 juni 2021 om 10:03

@Henk, maar de meeste schade de afgelopen dagen is toch van ver daarvoor?

PvP 29 juni 2021 om 10:53

Ik lees hier, maar ook elders van volgers dat de schuld ook vooral bij de renners en ploegen zelf gezocht moet worden. Daar snap ik werkelijk niets van. Natuurlijk komen valpartijen veel minder voor als men rustiger zou rijden. Maar de TdF is qua exposure de allergrootste wedstrijd ter wereld. Hier MOET je als team presteren, hier betalen je sponsoren je miljoenen per jaar voor. Hier rijdt iedereen op en top voorbereid rond, in de best mogelijke vorm. Wat denk je dat er gebeurt als bijvoorbeeld de renners van Jumbo-Visma besluiten om buiten het gedrang te blijven, om vervolgens op achterstand binnen te komen (omdat ze opgehouden werden door een val of breuken in het peloton)? Zullen de sponsoren dan blij zijn en ze complimenteren met het heelhuids bereiken van de finish? Natuurlijk niet, Roglic krijgt miljoenen betaald om de TdF te winnen, niet om veilig Parijs te halen op een 8e plaats.
Nu kun je als tegenargument inbrengen dat die valpartij ook niet gebeurt als ze allemaal uit het gedrang blijven. Maar dat is natuurlijk een utopie. Want ook zonder een compleet opgejaagd peloton gebeuren valpartijen (zie Opi/Omi, zie Thomas/Gesink), dus dan loop je toch het risico tijd te verliezen als je erachter zit. Dus zal men er toch alles aan willen doen om vooraan te zitten. En zo houdt je het in stand, en dat kun je de ploegen toch niet verwijten. De belangen in de Tour zijn veel te groot om en maar lekker achteraan te willen hobbelen.

Ik vind het van de zotte dat er op de eerste echte sprintersafspraak zulke weggetjes in de finale van het parcours worden opgenomen. Dat is vragen om problemen!

SprintMaster 29 juni 2021 om 11:00

Lees net de update van 10:30. Slappe hap dus, een symbolisch protest. Ze moeten dreigen de boel lam te leggen als men niet meteen met maatregelen komt die toekomstige ellende voorkomt. Dit is het moment voor de renners om door te pakken.

Panache 29 juni 2021 om 11:25

De finale vandaag is weer gedeeltelijk bergaf op zeer hoge snelheid. De enige manier is zeggen dat deze etappe niet meetelt voor het algemeen klassement en dat je slechts binnen de tijdslimiet moet finishen. Dan maak je het veiliger in zo'n nietszeggende etappes. Met deze 'oplossing' breek je wel in op de essentie van de sport.

platteprijs 29 juni 2021 om 12:21

Sport? Het begint meer op Russische roulette te lijken

Romāns Vainšteins 29 juni 2021 om 12:46

‘Het Laatste Nieuws meldt nu dat de renners tijdens de vierde etappe van de Tour de France van plan zijn om te protesteren. Het idee is om de eerste vijftig kilometer van de rit aan een rustig tempo af te werken, waarna er even gestopt zal worden door het peloton. Na een korte stop trekken de renners zich weer in gang om in de laatste honderd kilometer wel echt te koersen’

Mét of zónder grondzitten en boos kijken?

Headlines

Materiaalzone

Populair