Tour 2021: Geen staking, wel vraag om 3-kilometerregel aan te passen

dinsdag 29 juni 2021 om 12:38
Tour 2021: Geen staking, wel vraag om 3-kilometerregel aan te passen

foto: Cor Vos

Rennersvakbond CPA is met een statement gekomen na de chaotische derde etappe van de Tour de France. De vakbond was bereid om de renners te steunen bij een eventuele staking, maar dit plan is uiteindelijk van tafel geschoven. De coureurs willen wel dat de 3-kilometerregel in de toekomst aangepast wordt.

De renners hebben dus beslist om vandaag wel gewoon vanaf het begin te koersen, maar willen wel de dialoog aangaan met de UCI en de organisaties van wielerwedstrijden om de zogeheten 3-kilometerregel te herbekijken. Gisteren vroegen de renners tijdens de koers om eerder in de finale de eindtijden op te nemen, maar dat idee werd uiteindelijk afgewimpeld.

“Na de valpartijen in de derde etappe van de Tour de France heeft de CPA met de renners gesproken over hoe ze hun onvrede kenbaar wilden maken. De renners vinden het belangrijk om respect te tonen naar de sponsors, organisator, supporters en internationale instanties. Daarom zullen ze vandaag ook gewoon koersen. Maar in ruil daarvoor willen ze wel respect, respect voor hun veiligheid.”

“De renners vragen aan de UCI om een discussie op te starten met alle belangrijke stakeholders binnen de wielersport, in de hoop de 3-kilometerregel aan te passen tijdens rittenkoersen. Dit kan taferelen voorkomen zoals in de etappe van gisteren. De renners zijn voor een constructieve dialoog. Ze zijn er niet op uit om problemen te creëren voor de wielersport en zijn fans. Er is echter wel een noodzaak om veranderingen door te voeren.”

Dit artikel delen:

38 Reacties

Pingu007 29 juni 2021 om 12:43

Bepaalde etappes van te voren aanmerken als “massasprint” etappe en gewoon op 10 of zelfs 20km klassementsrenners laten uitbollen! Easy..

Wheely 29 juni 2021 om 12:49

Dan krijg je dus dat op dat punt nervositeit ontstaat en mogen er in het parcours ook geen gekke dingen zijn daar. Wordt dus een extra uitdaging voor de parcoursbouwer. In de rit van gisteren had dat alleen maar tot meer chaos geleid.

Aart van Woud 29 juni 2021 om 12:51

Ik moet ook nog zien of verruiming van de regel het probleem zal uitbannen.

hongerklopje 29 juni 2021 om 12:52

Onzin Wheely, op dat moment hoeven sprinttreinen helemaal nog niet op kop te zitten. Overigens is 20km wel heel ruim, er moet nog wel een sportieve uitdaging inzitten mijns inziens. Tijd stoppen op 10 km voor de streep, mits men wel binnen 2 minuten van de winnaar binnen komt bijv.

Dan kunnen er gewoon 2 pelotons naar de streep rijden, één met idioten, één met klassementsrenners die 2 minuten mogen verliezen.

Gladiool 29 juni 2021 om 12:53

Als er niks geks in de koers aan de hand is kun je toch rustig naar die 20km-grens toerijden? Het gedrang voor de sprint zorgt voor gekke momenten, valpartijen. En daar wil iedereen voor zitten.

Als de sprint pas 20km later is, is er geen gedrang en kun je dus ‘gezellig’ naar dat punt toerijden en wie wil sprinten gaat dat dan vervolgens pas doen.

Jean Dumas 29 juni 2021 om 13:06

Klopt Wheely, maar dan kun je dat punt leggen na een reeks brede wegen.

limburgia 29 juni 2021 om 13:19

Wat een larie .
De wedstrijd begint bij het vertrek en eindigt aan de meet .
Dadelijk willen de sprinters dat de tijd stopt aan het begin van de col.

Wheely 29 juni 2021 om 13:28

@Jean dat zou opzich leuk zijn maar de wereld bestaat niet uit louter rechte wegen op 10 km van het pittoreske finale stadje, we kunnen niet zomaar een parcours verzinnen. De kans is er ook dat er net een klimmetje van 4e cat ligt op 12 km van de meet. Wat krijgen we dan voor situatie?

Pietspeed 29 juni 2021 om 13:30

10 tot 20 km? Wat heeft het dan voor zin om een Tour met sprinters en AK renners tegelijk te rijden? De AK renners wordt het dan veel makkelijker gemaakt en gaat de charme van de Tour verloren.

F4L 29 juni 2021 om 12:55

En straks gaan we nog de discussie krijgen dat je niet in afdalingen mag aanvallen en wordt wedstrijden gewoon een combinatie van een gewone tijdrit, klimtijdrit en een sprintwedstrijd.

De renners zelf moeten gewoon eens normaal gaan doen en blijven opletten. Als je geen goed zicht hebt op het parcours moet je maar langzamer gaan rijden…

Savojor 29 juni 2021 om 13:03

Precies, hoe meer van dat soort artificiële regeltjes je krijgt hoe minder je straks daadwerkelijk naar een echte topsportwedstrijd zit te kijken.

meun 29 juni 2021 om 13:06

Volledig mee akkoord.
We leven in een tijd van steeds maar meer betutteling en duizend en een wetten en reglementen, en wat lost het op ….. niks.
De renners moeten zelf in de eerste plaats hun gedrag aanpassen aan de omstandigheden. En er zullen altijd risico’s blijven. Als men dat niet wil aanvaarden is het wegwielrennen op de openbare weg en in open lucht onmogelijk.

Martijn Arensman 29 juni 2021 om 13:10

F4L is een echte kenner. Dat lees je zo. Gewoon ff normaal doen, logisch.

F4L 29 juni 2021 om 13:16

@Martijn, wat zou jouw voorstel dan zijn? Uitgezonderd een paar incidenten ontstaan valpartijen vooral door de renners zelf, bijvoorbeeld niet goed vasthouden van het stuur (Thomas gisteren), constant achterom kijken (met 50/60 per uur) of proberen via de zijkant op te schuiven (zoals Alaphilippe gisteren).

Het parcours is zeker van invloed, maar de renners zijn degene die er overheen gaan. En daarbij is vooral het probleem dat zij elkaar continu opjutten. Als jij besluit niet met een treintje voorop te gaan rijden dan doen je concurrenten het wel en bij de eerste de beste valpartij ben jij de pineut waardoor je toch weer vooraan wilt gaan rijden.

NDI22 29 juni 2021 om 16:23

Dat ze “normaal” moeten doen is een vreemde stelling natuurlijk. Wat is normaal? De essentie van de sport is het zo snel mogelijk afleggen van het parcours en dat doen ze binnen de regels die nu gelden. Dat lijkt mij normaal.

vanSpringel 29 juni 2021 om 13:00

Dialoog aangaan ?

Afhankelijk van de verdere finishplaatsen in de Tour voor sprintetappes, zou ik direct met vertegenwoordiging van de betreffende ploegleidingen afspraken maken met d’organizasie.
Indien deze aankomsten geen veilig voortraject in de laatste 5km bieden, de ….km invoeren voor de klassementsrenners en consorten.

Chrono 29 juni 2021 om 13:02

en als er op 20km een kopgroep nog 1m45sec voorsprong heeft, behouden ze die dan ook?

S'mon 29 juni 2021 om 13:04

Blijven die voorop wel, anders biet. Zo iets misschien?
Maar onze voorstellen hier zullen toch niks uitmaken. ;)

debarreman 29 juni 2021 om 13:05

Waarom niet?

S'mon 29 juni 2021 om 13:28

Ik denk niet dat er iemand die dat kan veranderen zich bezig houdt met (reacties op) wielerflits te lezen. :)

Massimo Bataille 29 juni 2021 om 13:03

De renners vinden het belangrijk om respect te tonen naar de sponsors, organisator, supporters en internationale instanties?

Ik vermoed eerder dreigingen van woedende ASO en UCI bobo’s. Met mediagroepen die de finish niet zouden kunnen uitzenden als gepland omdat ze een uur later binnen komen en zware claims richting UCI en ASO zouden vallen

Angelo Pauwels 29 juni 2021 om 13:05

Inderdaad 3km regel aanpassen naar de laatste 10km in sprintetappes zou al veel beter zijn. De klassementsrenners kunnen zich dan in de laatste 10km achteraan het peleton nestelen waardoor er veel minder chaos zal zijn in het slot van de etappe.

Shinzawai 29 juni 2021 om 13:13

Aanpassing van 3 naar 10 km voor de finish zou goed kunnen helpen. Op dat moment zijn de sprinttreinen nog niet aan het beuken en is het goed mogelijk om op brede wegen te rijden. Voor het publiek is het misschien ook wel leuker om de klassementsrenners rustig uitbollend voorbij te zien komen, in plaats van verscholen in het voortrazende peloton.

Elfring 29 juni 2021 om 13:24

Van 3 naar 10km zou kunnen.
Maar wat als er nog een kopgroep is? Of waaiers?
Per etappe kijken wat er mogelijk is? ( sprint etappes dan he)
Als de kopgroep gepakt is en alles zit bij elkaar dat er dan gezegd word vanaf X km klassementsmannen rustig aan en sprinters door oid.

mocca 29 juni 2021 om 13:36

opzich maakt dat niet uit.
ipv dat je laatste vluchter 100 meter voor eindstreep pakt, moet je hem nu 10km voor de eind (sprint) streep pakken.
Het zelfde met waaiers.

UrbanSteel 29 juni 2021 om 13:24

Sprint etappes? Er zijn geen sprint etappes.
Je hebt vlakke ritten, geaccidenteerde/heuvel ritten, bergritten en tijdritten.
Als een etappe 180 kilometer is moet je die volle 180 kilometer als sporter rijden en niet als een toerist.
De Tour is hectisch, dat weten we al jaren, als je met 60 per uur door een smalle bocht vliegt en onderuitgaat ligt dat niet aan het parcours maar aan zelfoverschatting.
We heten niet allemaal Mathieu van der Poel.

Andere opmerking, waarom zou een klassementrijder in een vlakke etappe niet van voren mogen rijden om proberen tijd te winnen op een technisch parcours.

Cyclinglife 29 juni 2021 om 13:28

Waarom niet de finishlijn gebruiken voor de tijdopname.
De renners die niet meesprinten stappen daarna af.
De renners die af stappen moeten links houden op de weg en degene die doorgaan rechts.
De renners die willen sprinten en hun knechtjes, rijden een lus tussen 2 en 4 km en passeren nogmaals over de finishlijn, en de eerste die dan over de streep komt wint de etappe.
Door de lus niet kleiner te maken dan 2km krijgen alle renners de tijd om van het parcours te zijn. En niet langer dan 4 km doen de renners die willen sprinten geen inspanning die te veel van de rest verschilt

mocca 29 juni 2021 om 13:38

Dan heb je eigenlijk het zelfde als tijdsopname eerder doen. Het enige wat het denk ik lastig maakt, is het inrichten van de finish plek.

hjjanssen1973 29 juni 2021 om 13:39

Die 3 km aanpassing, dat kan toch direct ??

Pietspeed 29 juni 2021 om 13:43

De grap is eigenlijk dat de zgn 3 km regel is ingevoerd voor de veiligheid van de renners. Die blijkt dus kennelijk niet te werken. Gaat het dan wel werken als het een 5 of 10 km regel wordt? Welke koersscenario’s ga je dan krijgen?

DeGroteMolen 29 juni 2021 om 13:55

Met name de klassementsploegen zorgen voor de druk naar voren, naaien elkaar op. Wanneer die ploegen onderling afspraken maken kan je zelf zorgen voor een ‘normale’ laatste paar kilometers in veel gevallen. Dat zal niet altijd lukken, maar ja, dat is het vak. If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen.

Romāns Vainšteins 29 juni 2021 om 14:05

Die 3K > 10K regel lijkt me iets dat gaandeweg de rit besloten moet worden en nooit vooraf. Het moet gewoon een waaierrit kunnen worden met normale verschillen.
Op pakweg 25 vd meet door de oortjes schallen ‘Krzzzt, gghhh 3=10, herhaling 3=10, Three is Ten boys!!! Repeat 3, 10, kggttrgt’ moet wel uitvoerbaar zijn.

Mooie Sjors 29 juni 2021 om 14:20

En dan op 5 van de meet "Miscommunication boys, ten is NOT three… Ten is NOT three today. Full gas now, don't use brakes until the finish line… I repeat: No braking. Use your bodies c'mon!"?

Paul Bus 29 juni 2021 om 14:09

Het fenomeen sprintersetappe schrappen uit de tour.Gewoon de sprinters naar Ronde van Belgie Binqbank enz.
Alle etappe’s in de tour met een finale vergelijkbaar als RvV of AGR (met als gevolg dat de reusachtige valpartij plaats gaat vinden op 60km voor streep ipv 10 of 20 km voor de streep)
Het zou van klasse getuigen als een potentieel winnaar van eindklassement gewoon lekker achter in peloton gaat zitten ipv vooraan bij zulke etappe’s.

Tempobeul 29 juni 2021 om 14:11

Waarom niet zo snel mogelijk een bergrit inlassen? Dan vallen onmiddellijk al wat jongens op sportieve gronden af in de strijd voor het geel. Dat wordt uiteraard wel wat moeilijker als je buitenlandse steden flink in de buidel wil laten tasten voor een tourstart, bv in BE, NL of DK. Maar daar kun je dat mogelijk oplossen via een tijdrit.

Paul Bus 29 juni 2021 om 14:12

Ivm veiligheid hebben we de 200km regel plus een neutralisatie tot aan de start die lopend wordt afgelegd(om valpatijen in neutralisatie uit te sluiten.

John Bidon 29 juni 2021 om 14:21

Snelheid is de boosdoener. Laat het peloton 20 km per uur fietsen en er gebeurt niets. Snelheid moet naar beneden. Kan alleen door de fietsen zwaarder te maken.

MoveOn 29 juni 2021 om 15:22

Helpen die dyneemapakjes van DSM nou? Zo ja meteen verplichten. Er zijn effectieve airbags tegen heupbreuken, dat moet toch voor wielrenners te miniaturiseren zijn – ook voor de schouders? Rijden zonder handschoenen is dom maar als MvdP het doet dan is het cool zeker… Daarnaast: bonificatieseconden afschaffen en een VAR die achteraf renners tijd kan teruggeven als ze door een val benadeeld zijn – ook minuten, ook als ze alleen maar geblokkeerd werden. Dat haalt misschien de druk om met zijn allen op de eerste rij te zitten er wat vanaf.

Headlines

Materiaalzone

Populair