Tour 2020: Voorbeschouwing klimtijdrit naar La Planche des Belles Filles

Tour 2020: Voorbeschouwing klimtijdrit naar La Planche des Belles Filles

La Planche des Belles Filles - foto: Cor Vos

zaterdag 19 september 2020 om 08:00

Alleen de tijdrit naar La Planche des Belles Filles scheidt de renners in de Tour de France nog van de optocht naar Parijs. Primož Roglič is als drager van het geel de grote favoriet om in de Vogezen de puntjes op de i te zetten. Kan Tadej Pogačar hem nog onder druk zetten? En hoe presteren de tijdritspecialisten Jumbo-Visma? WielerFlits blikt vooruit op de laatste krachtmeting tussen de smaakmakers van deze Tour.

Parcours

La Planche des Belles Filles (in het Nederlands: de plank van de mooie meisjes) maakt dit jaar wederom haar opwachting in het Tourparcours. De Vogezenklim heeft de afgelopen jaren de Tourdirectie kunnen bekoren, want sinds het debuut in 2012 keerde La Grande Boucle al drie keer terug naar het enige skistation in de Vogezen.

Doorgaans werd de klim in de eerste helft van de Tour aangedaan. Chris Froome won in 2012 de zevende etappe, door Cadel Evans en Bradley Wiggins voor te blijven.  Twee jaar later won de latere eindwinnaar Vincenzo Nibali er de tiende etappe. In 2017 ging de zege naar landgenoot Fabio Aru en vorig jaar was het de Belg Dylan Teuns die Giulio Ciccone klopte na een spannende tweestrijd. Dit jaar is de beklimming voor het eerst als rit tegen de klok in het parcours opgenomen.

Aru op weg naar de zege in 2017 -foto: Cor Vos

La Planche des Belles Filles dankt zijn naam aan een legende ten tijde van de Dertigjarige Oorlog (1618-1648), die werd gevoerd tussen verschillende Europese mogendheden. Als we het verhaal mogen geloven, waren Zweedse huurlingen gestationeerd in het nabijgelegen gebied Plancher-les-Mines. En mannen die lange tijd van huis zijn, zoeken op een gegeven moment naar afleiding. Zo lieten ze hun oog vallen op de meisjes en vrouwen uit de omgeving, die op hun beurt vluchtten naar de top van La Planche des Belles Filles.

De 36,2 kilometer lange tijdrit gaat van start in Lure, een plaatsje in het noordoosten van Frankrijk. Lure staat ook wel bekend als de stad van de Sapeur Camember, een van de eerste personages in Franse strips. 

De eerste vijftien kilometer zijn nagenoeg vlak. Na 14,5 kilometer volgt de eerste tijdsopname. Daarna begint de weg al licht op te lopen. Het kenmerkt het begin van de Col de la Chevestraye waarvan de ‘top’ na 24 kilometer ligt. Wat daarna volgt is een korte afdaling naar de voet van de slotklim.

Het tweede tussenpunt ligt na 30,3 kilometer, precies aan de voet van La Planche des Belles Filles. Daar bereiken de renners één voor één het begin van de immens steile klim in de Vogezen. La Planche is hier ‘slechts’ 5,9 kilometer lang, maar kent een gemiddeld stijgingspercentage van 8,5% met uitschieters tot 20% vlak onder de top. Vooral de eerste, de derde en de vierde kilometer zijn steil, met percentages die tegen de 10% aan tikken.

Vorig jaar was de steile pukkel in de Vogezen een goeie zeven kilometer lang. Dat kwam doordat er op de top een onverharde sector van een kilometer werd toegevoegd. Dit jaar slaat de Tour dit onverharde stuk over.

Klik om te vergroten

Vragen die de kijkers en de renners bezig zullen houden: wisselen of niet? Is het voordelig om aan de voet van La Planche des Belles Filles van de tijdritfiets te wisselen naar de klimfiets? Kan je het tijdverlies door die wissel goedmaken in de laatste 5,9 kilometer of kan je het veroorloven om op een zwaardere tijdritfiets door te rijden tot de finish? Het tijdverlies van een fietswissel zal om en nabij de 20 seconden zijn, omdat de ‘nieuwe’ fiets volgens de regels van het dak van de volgwagen móét komen en niet al klaar mag staan langs de weg. Voer voor discussie!

Naast de dagzege is de tijdrit La Planche des Belles Filles ook belangrijk in de strijd om het bergklassement. De klim is aangemerkt als een col van eerste categorie. Voor de snelste zes renners tussen het tweede tussenpunt en de finish liggen respectievelijk 10, 8, 6, 4, 2 en 1 bergpunt(en) klaar. Dit gaat dus op basis van de klimtijd over 5,9 kilometer en níét op basis van de daguitslag.

Start eerste renner: 13.00 uur
Finish laatste renner: rond 18.09 uur
Afstand: 36,2 kilometer


Favorieten

De tijdrit van de voorlaatste dag is in twee stukken op te delen: een licht golvende tijdrit van dertig kilometer en een klimtijdrit van net geen zes kilometer. De kanshebbers voor de ritzege moeten dus een flinke motor in de benen hebben voor het eerste deel en ook de klimbenen om die inspanning door te trekken op La Planche des Belles Filles. Een goede vorm is ook handig.

Primož Roglič in de kenmerkende houding – foto: Jumbo-Visma

Het gebeurt niet vaak dat we tijdens een grote ronde drie renners van dezelfde ploeg de meeste sterren geven in een voorbeschouwing, maar we doen het voor deze tijdrit toch. Gele trui Primož Roglič is de topfavoriet voor de dagzege. De Sloveense kopman van Jumbo-Visma is een begenadigd tijdrijder, vliegt in deze Tour de bergen op en zweeft als klassementsleider op een gele wolk. Niets staat een tijdritzege van Rogla in de weg.

Toch zal hij een dag voor Parijs gefocust moeten blijven, omdat zijn naaste belager in het algemeen klassement ‘slechts’ binnen een minuut staat. Een kleine tegenslag onderweg kan zomaar voor stress zorgen. Een goede Roglič zal zijn slag ten opzichte van Tadej Pogačar slaan op het vlakke en op de klim niet veel onderdoen voor zijn jongere landgenoot.

Tom Dumoulin trainde op de rustdag op de tijdritfiets – foto: Jumbo-Visma

De grootste concurrentie voor de dagoverwinning komt uit eigen ploeg. Tom Dumoulin heeft namelijk zijn zinnen gezet op de chrono en ook voor hem is deze tijdrit op het lijf geschreven. De WK-tijdrit in Bergen, waar Dumoulin goud won, is enigszins te vergelijken met deze opdracht. Maar we zijn inmiddels drie jaar verder en ook Dumoulin is drie jaar verder. De Jumbo-Visma-renner heeft het afgelopen jaar geen tijdrit gereden. Zijn laatste beproeving tegen de klok was in juni 2019 in het Critérium du Dauphiné, toen hij derde werd.

Op de laatste rustdag zagen we Dumoulin zich al even testen op de tijdritfiets en hij sprak de afgelopen dagen ook uit graag te willen scoren, omdat hij voelt dat zijn vorm uitstekend is. Ondanks zijn inzet voor Primož Roglič is de Nederlander hoog in het klassement gebleven. Dat is nog een extra reden voor Dumoulin om hier te willen winnen: de achtste plek (hij staat 1.19 minuut achter Rigoberto Urán) en misschien zelfs de zevende plek (hij staat 1.29 minuut achter Adam Yates) in het klassement liggen in het verschiet voor Dumoulin. De zesde plek van Enric Mas, die meer dan drie minuten voorsprong heeft, lijkt buiten schot.

Wout van Aert won het Belgisch kampioenschap – foto: Cor Vos

En dan de derde kanshebber vanuit Jumbo-Visma: Wout van Aert. Deze Tour al winnaar van twee massasprints, luxeknecht van de gele trui, derde in een Alpenrit over vijf cols en tevens regerend Belgisch kampioen tijdrijden. Met de vorm van Van Aert zit het wel snor. Op het vlakke en bergop behoort hij tot de besten van het peloton. Precies wat nodig is voor deze tijdrit. Voor ‘WVA’ is het de vraag of hij in de eerste dertig kilometer een dergelijke voorsprong kan opbouwen, waarmee hij op de klim nog tijd kan verliezen.

Het is nog onduidelijk of Van Aert daadwerkelijk all in gaat in de tijdrit. Samen met de ploegleiding bekijkt hij – op basis van waardes – of het mogelijk is om voor ritwinst te gaan op La Planche. Als zij tot de conclusie komen dat dat niet kan, zal Van Aert het waarschijnlijk houden bij een test voor het WK tijdrijden en de WK wegrit van volgende week in Imola. “Daar wil ik ook scoren. De grootste fout die je kan maken, is alles willen”, zei hij al. Toch scharen wij hem tussen de topfavorieten.

Tadej Pogačar vorig jaar in de Vuelta – foto: Cor Vos

Daarna is het kijken naar de renners uit de top van het klassement. De blik valt meteen op Tadej Pogačar, de nummer twee van het klassement. Deze tijdrit is voor het 21-jarige supertalent de laatste kans om de gele trui nog over te nemen. Sinds duidelijk is dat het een tweestrijd Roglič-Pogačar zou worden, is meermaals de laatste tijdritconfrontatie tussen de twee aangehaald. Op het Sloveens kampioenschap tijdrijden van eind juni wist Pogačar namelijk Roglič te verslaan… Ook dat was een klimtijdrit, maar wel een die direct vanaf de start omhoog ging. En die tijdrit was ‘maar’ 15,7 kilometer lang.

De vraag is in hoeverre we de prestaties van toen (nog tijdens de coronabreak) kunnen vergelijken met de vormpiek die beide renners nu hebben. Vorig jaar reden Pogačar en Roglič ook tegen elkaar in de 36 kilometer lange tijdrit van de Vuelta. Toen gaf de jonge Sloveen op een heuvelachtig terrein 1.29 minuut toe op Roglič. Waar zal Pogačar dan het verschil moeten maken in de tijdrit van zaterdag? Toch echt op de klim zelf. Maar dan zal de UAE Emirates-kopman in de aanloop de schade beperkt moeten houden tegen specialisten als Roglič en Dumoulin.

Kan Richie Porte nog naar het podium? – foto: Cor Vos

Van Richie Porte weten we dat hij een uitstekende tijdrit heeft. De Australiër van Trek-Segafredo verrast velen deze Tour. Hij klimt mee met de besten, maar lijkt net tekort te komen voor het podium. Zijn huidige vierde plaats in het klassement lijkt zijn plek. Toch kan Porte nog de stap naar het podium maken. Zijn achterstand op nummer drie Miguel Ángel López bedraagt 1.39 minuut. Het verschil met López zal Porte moeten maken op het vlakke. En bergop doet hij weinig onder voor de rest, dus reken maar dat de Tasmaniër mee zal doen voor de ritzege of een dichte ereplaats.

Diezelfde Miguel Ángel López maakt ook kans op de ritzege. De steile La Planche des Belles Filles ligt de Astana-kopman als gegoten, zeker na de show die hij opvoerde op de extreem steile Col de la Loze, maar in de aanloop van dertig kilometer ligt zijn valkuil. Dat López kan tijdrijden, liet hij begin dit jaar zien. Hij werd vijfde in de licht golvende tijdrit van de Ronde van de Algarve. Daarentegen, vorig jaar moest hij in de heuvelachtige Vuelta-tijdrit wel twee minuten toegeven op Roglič. Hoe komt ‘Superman’ zaterdag voor de dag, als zijn podiumplek op het spel staat?

Miguel Ángel López in de Giro 2019 – foto: Cor Vos

Uit de top-10 is het ook nog uitkijken naar Enric Mas, de Spanjaard die het kopmanschap bij Movistar opgeëist heeft en nu redelijk geruisloos op de zesde plaats van het klassement staat. Hij lijkt zich geen zorgen te hoeven maken over achtervolgers Yates, Urán en Dumoulin, dus kan hij zonder druk proberen om de vijfde plek van Mikel Landa af te snoepen. Mas liet vorig jaar in de Tour zien dat hij over een uitstekende tijdrit beschikt: in de heuveltijdrit rond Pau (toen gewonnen door Julian Alaphilippe) werd hij knap negende. Een Mas in vorm kan dus zeker scoren, zeker omdat hij afgelopen week liet zien dat hij bergop tot de besten behoort.

Mikel Landa (vijfde in het klassement), Adam Yates (zevende), Rigoberto Urán (achtste) en Alejandro Valverde (tiende) zullen vooral aan plaatsbehoud willen doen. Voor de ritzege lijken zij, gezien hun mindere tijdritkwaliteiten op het vlakke, niet in aanmerking te komen. De kans bestaat dat oudgediende Valverde nog uit de top-10 kukelt. Damiano Caruso en Guillaume Martin staan binnen een minuut van de oud-wereldkampioen en hopen nog op te schuiven.

Naast Van Aert zijn er buiten de top van het klassement weinig kanshebbers op de ritwinst. We noemen graag Richard Carapaz en Marc Hirschi, maar zij zullen zich op het vlakke sparen en daarna volle bak de klim oprijden. De renner met de snelste klimtijd op ‘La Planche’ pakt namelijk 10 bergpunten en dat kan voor beiden nog interessant zijn. Als Carapaz (nu 74 punten) die strijd wint, heeft hij de bergtrui binnen. Het voordeel van de Ecuadoriaan tegenover naaste concurrenten Pogačar (72 punten) en Roglič (67 punten) is dat hij geen klassementstrijd hoeft uit te vechten.

Pello Bilbao was sterk in de Alpen – foto: Cor Vos

Daarom kijken we verder en vinden we onder meer de namen van Daniel Felipe Martínez (EF Pro Cycling), Pello Bilbao (Bahrain McLaren) en Michał Kwiatkowski (INEOS Grenadiers). Martínez is regerend tijdritkampioen van Colombia. Hij heeft een goede tijdrit in de benen en liet bij zijn ritzege op Puy Mary zien een uitstekend klimtempo te kunnen ontwikkelen.

Bilbao, die vlak voor de Tour in Spanje de tijdrittitel veroverde, toonde in de Alpen ook hoogvorm. Kwiatkowski maakte dan weer indruk in de laatste bergetappe naar La-Roche-sur-Foron, door samen met zijn ploeggenoot Carapaz zegevierend over de streep te komen. Een andere outsider is Lennard Kämna, mits hij nog de fut heeft na een loodzware laatste week.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Primož Roglič
*** Tom Dumoulin, Wout van Aert
** Tadej Pogačar, Richie Porte, Miguel Ángel López
* Enric Mas, Daniel Felipe Martínez, Pello Bilbao, Michał Kwiatkowski

Tour 2020: Deelnemerslijst (WielerFlits)
Tour 2020: Starttijden tijdrit (WielerFlits)


Weer en TV

De weersomstandigheden in de Vogezen zijn zaterdag uitstekend. De temperatuur in startplaats Lure ligt rond de 23-25 graden Celsius onder een wolkendek. Er staat weinig wind. Op de top van La Planche des Belles Filles, op ruim 1.000 meter boven zeeniveau, ligt de temperatuur rond de 16 graden. De kans op neerslag is zeer klein.

De NOS begint als eerste met de live-uitzending op tv, vanaf 13.10 uur is de tijdrit te zien op NPO1. Sporza begint om 14.00 uur met de uitzending op Eén. Eurosport 1 is er pas vanaf 15.30 uur bij, omdat de sportzender ook de 24 uur van Le Mans en de MotoGP uitzendt. Op de Eurosport Player en de GCN Race Pass zijn al vanaf 12.55 uur livebeelden te zien.


Dit artikel delen:

186 Reacties

lander luypaert 18 september 2020 om 19:07

Ik had Kamna ook nog een ster gegeven. En in zijn goeie jaren Van Garderen ook. Ik mis Uran, die kan toch ook aardig tijdrijden?

hartstikkebedankt 18 september 2020 om 19:29

Van Garderen haha tja, die klimt nu wel echt te slecht

Roglic rijdt vaak niet zo heel goede tijdritten aan het einde van een GT dus ik ga voor Dumoulin morgen. Van Aert zou ook zo kunnen

Zou wat zijn als er morgen 10 sprinters buiten tijd aankomen, de marge is 25%, ongeveer een kwartier dus

Tuubke 18 september 2020 om 19:47

Ja, Uran mis ik ook in het rijtje. Die heeft wel eens heel goede tijdritten gereden, dus ik zou er niet zonder meer van uitgaan dat hij plaatsen gaat inleveren.

nobrakes 18 september 2020 om 20:29

Weer zo’n mooie mythe, roglic zijn tijdrit niet zo goed aan het einde van een grote ronde. Hij heeft er ook al zoveel gereden als kopman natuurlijk.

nickdt 18 september 2020 om 21:42

Uran lijkt deze laatste week toch al wat uitgewrongen. Reken ik dus persoonlijk niet bij de favorieten.

Scott Sunderland 19 september 2020 om 12:18

Uran rijdt al jaren geen geweldige tijdritten meer. Hij is nog wel behoorlijk goed in het bergop aanhaken en eraan blijven hangen.

Yeez 18 september 2020 om 19:07

Wat een luxe voor jumbo

Wheely 18 september 2020 om 19:17

Zou toch wat zijn als ze met Primož, Wout en Tom 1, 2 en 3 rijden.

Murcia 18 september 2020 om 19:13

De NOS als eerste met een live-uitzending, wat een luxe. Over deze tijdrit kun je lang praten maar er gaan misschien maar 12 man vol voor rijden. Op basis van deze Tour is Primoz de topfavoriet. Hij kan normaal gesproken Tadej pijn doen op het vlakke en glooiende deel van 30 km. Ik denk dat het eerste tussenpunt al veel duidelijk zal maken over Tourwinst. Tom zet ik op twee omdat dit parcours op maat voor hem is. Knallen in de eerste 30 en dan tempo rijden op de klim. Ik ben geneigd om te denken dat Wout zich gaat sparen met het oog op het WK en Mas zou wel eens kunnen verrassen. Vorig jaar een prima tijdrit in Pau. Dus: 1 Primoz, 2 Tom en drie een strijd tussen Mas, Pogacar en Porte. Lopez zou kunnen meedoen maar ik ben bang dat het vlakke beginstuk zijn ritme verstoort.

Groningen 18 september 2020 om 20:30

Ik vermoed dat je gelijk zult hebben wat Van Aert betreft, maar het zou me ook niet verbazen als die een richttijd voor Dumoulin en Roglic moet neerzetten, dan plaats ik hem gelijk in de buurt van de top 5.

ParijsTours2004 18 september 2020 om 20:31

Ik denk dat in elke rit van een grote ronde maar een man of twaalf volle bak rijdt, waaierritten en de laatste paar kilometers van de sprintetappes uitgezonderd.

Groetjesaandevoetjes 18 september 2020 om 21:57

Van Aert heeft de klasse om in de eerste 30km een richttijd en laatste verkenning te doen voor Roglic en Dumoulin, dus ik verwacht dat die de eerste 30km nog wel voluit gaat. Geen idee of hij dan ook nog vol die klim op gaat.

Niels22 19 september 2020 om 08:16

Een richttijd neer zetten zal moeilijk zijn, ze zullen alle drie (en daar bij ook nog Kuss) tegelijk op het parkoers te vinden zijn

Rawolf 18 september 2020 om 19:14

Ik zou die tijdrit er nog is op naslaan, het grootste deel is vlak.

De colombiaantjes gaan hier echt geen hoge ogen gooien.

Wat renners die wel mogelijk top 10 rijden en op een goeie dag meer: SKA, TDG, Schachmann, Soler, Kamna, Cavagna, van Baarle en LLS.

lander luypaert 18 september 2020 om 19:21

Ja klopt Thomas De Gendt! Rijdt de laatste tijd goed bergop en je ziet hem in bijna elke grote ronde waar een ITT op het einde is hij toch hoog kan eindigen.

krypton 18 september 2020 om 19:22

Die “Colombiaantjes” kunnen best goed tijdrijden…

Bummetje 18 september 2020 om 19:31

Klinkt nogal denigrerend zoals je praat over de colombiaantjes. Lopez en Martinez zijn gewoon sterke tijdrijders hoor. Lopez verwacht ikzelf in de top 3. Hij heeft afgelopen winter grote stappen gezet op zijn tijdritfiets en reed eerder dit jaar al eens top 5 in een nagenoeg vlakke tijdrit tegen een sterk deelnemersveld.

Munz 18 september 2020 om 19:41

@Bummertje: Waar heb je dat gelezen dat Lopez veel op tijdrijden heeft getraind?

krypton 18 september 2020 om 19:48

@munz
Ik heb het ook gelezen, geen idee meer waar.

Lalsacien 18 september 2020 om 20:09

Het grootste deel is golvend. Vlak is het niet echt. Tussen Mélisey en de col de la Chevestraye gaat het omhoog met amper steile stroken. Daarna een korte afdaling en nog een paar kilometer tot aan de voet van de Planche.

Rawolf 18 september 2020 om 21:09

De term Colombiaantjes is niet denigerend bedoelt maar als je naar hun gewicht kijkt… Die gaan tijd verliezen op elke vlakke strook daar hoef je geen expert voor te zijn.

Lopez mag tevreden zijn als hij top 20 rijd

Groetjesaandevoetjes 18 september 2020 om 21:59

Als Cavagna vandaag niet zo gek had gedaan, had ik hem zelfs als één van de favorieten van morgen gerekend.

Bummetje 18 september 2020 om 23:29

@munz, dat kwam ter sprake in de ronde vd Algarve waar Lopez zijn goede tijdrit reed. Mijn bron was waarschijnlijk de eurosport commentator van dienst.

Quintenri 18 september 2020 om 19:17

*****Jumbo-Visma
*De rest

xistnc 18 september 2020 om 19:19
Quote:
Als we het verhaal mogen geloven, waren Zweedse huurlingen gestationeerd in het nabijgelegen gebied Plancher-les-Mines. En mannen die lange tijd van huis zijn, zoeken op een gegeven moment naar afleiding. Zo lieten ze hun oog vallen op de meisjes en vrouwen uit de omgeving, die op hun beurt vluchtten naar de top van La Planche des Belles Filles.

Da’s nogal een cliffhanger, letterlijk en figuurlijk.

Murcia 18 september 2020 om 19:24

Klopt, vertel er dan bij dat die vrouwen kozen voor de dood ipv Bjorn, Benny en Gustav.

Dikke Vrouw 18 september 2020 om 19:26

1. Van Aert
2. Roglic
3. Dumoulin

Franco Ballerini 18 september 2020 om 19:28

Het blijft een prachtig verhaal. De plank van de mooie meisjes. Maar het zal toen niet anders geweest zijn als nu. 10% van de meisjes waren redelijk tot heel mooi, de rest dacht dat zij dat ook waren. De mooie meisjes zijn natuurlijk door de minder mooie meisjes gedwongen ook de sprong te wagen. Het zou vermakelijk zijn als morgen een Zweed de tijdrit wint, maar doet er überhaupt al een Zweed mee?

lander luypaert 18 september 2020 om 19:31

Nope :(

Dikke Vrouw 18 september 2020 om 19:32

Smaken verschillen Franco

bobby bobsma 18 september 2020 om 19:33

Kan Roglic wel zo lang alleen rijden? Misschien vraagt de ploeg Van Aert om te wachten zodat hij, zoals hij heel de Tour lang gedaan heeft, in het wiel naar boven kan rijden.

Dikke Vrouw 18 september 2020 om 19:35

Dat mag niet Bobby

tendam 18 september 2020 om 19:48

Inderdaad, van Roglic is bekend dat hij absoluut niet kan tijdrijden.

Gees77 18 september 2020 om 19:50

Nee Wout zal als tester worden gebruikt. Hij moet op het vlakke met de tijdritfiets, aan de voet van de Planche moet hij wisselen naar een bergfiets waarna hij halfweg de beklimming weer op zijn tijdritfiets moet stappen. Ook zal hij verschillende versnellingen moeten proberen. Zo kan de ploegleiding bepalen wat voor Dumo en Roglic het beste is. Zo heeft Wout toch nog een knechtenrol zonder op kop te rijden voor die mannen.

Burdincurutcheta 18 september 2020 om 19:57

Toch lachen; Roglic moet morgen Wout zn kont missen :-)

Marco Willems 18 september 2020 om 20:26

Ze hebben een kartonnen bord van Wout zijn achterwiel en rug vastgemaakt aan Primoz zijn stuur zodat hij niet in paniek raakt en toch in het wiel zit.

Wheely 18 september 2020 om 23:04

Ja en ze hebben ook een geurmonster van Wout genomen en dat op de stuurpen van Roglič gesmeerd. Het schijnt dat Wuyts vermomd als UCI commissaris al verschillende pogingen heeft gedaan deze stuurpen te bemachtigen.

Jens claeys 18 september 2020 om 19:35

Lopez 2 sterren ? Lijkt me niet dat ie top 10 wordt tijdrit met die lange vlakke aanloop

Groetjesaandevoetjes 18 september 2020 om 22:05

1 sterretje zou nog wel kunnen hoor. In belangrijke tijdritten doet Lopez het toch altijd aardig.

Ik hoop zelf nog op Kamna, Van Baarle en Cavagna (als die goed hersteld van zijn rare solo rit vandaag).

Dikke Vrouw 18 september 2020 om 19:36

Snelste fietswissel : Van Aert

ParijsTours2004 18 september 2020 om 20:32

Haha, dat sowieso, jammer dat er geen trap in het parcours zit!

Jens claeys 18 september 2020 om 19:41

Allaphillipe?

Silent Hill 18 september 2020 om 19:50

Rijdt Pinot eigenlijk nog mee ? Anders Pinot.
Of Buchmann … die moet toch iets tonen deze Tour.

deux-vitesse 18 september 2020 om 19:46

Voorspel de winnende tijd (en win een sappige rookworst),
49:50

tendam 18 september 2020 om 19:50

Als Van Aert er voor gaat, denk ik dat het tussen hem en Roglic gaat. Met alle respect voor Dumoulin, op het moment rijdt Van Aert misschien nog wel beter bergop dan hij (zeker als het maar één klim is van 6 km) en op het vlakke heeft Van Aert gewoon meer power.

Pogacar is de joker, die kan zowel winnen als 10e worden. Moeilijk in te schatten.

Franco Ballerini 18 september 2020 om 20:14

Ik ben het met je eens. Een uitslag 1. van Aert (als hij er volledig voor gaat) 2. Roglic 3. Dumoulin en Pogacar 6e of 8e zou mij niet verbazen.

Burdincurutcheta 18 september 2020 om 19:51

Hopelijk werken Wout zn remmen, anders winnen de kopmannen niet ;-)

Marik 19 september 2020 om 06:30

Ik heb gehoord dat er in België een petitie is ondertekend om Roglic en Dumoulin de hele tijdrit de sprint aan te trekken voor Wout. Die petitie is gehonoreerd en voor het eerst in de geschiedenis is stayeren toegestaan. #doewatterugvoorwout

Burdincurutcheta 19 september 2020 om 07:16

Ik hoor dat er in Nederland een petitie rondging om een trekhaak aan van Aert zijn fiets te monteren om Dumoulin aan te hangen. Zeeman is hier echter zo boos over geworden dat het niet doorgaat. #grappenengrollenmetmarikhaha

Marik 19 september 2020 om 08:27

Een grolletje staat je in ieder geval beter dan 3 weken verongelijkt zeuren en zaniken Burdin.

JasperMollema 18 september 2020 om 19:53

Na dat indrukwekkende gas geven op de gravelstrook kan ik me niet voorstellen dat er morgen iemand anders wint dan Primoz.

Pouwboy 18 september 2020 om 19:59

Iemand een idee hoelang ze ongeveer over de tijdrit doen?

SprintMaster 18 september 2020 om 20:18

Grofweg denk ik 36 minuten (50km/h) op het vlakke en 17 minuten (21 km/h) voor de klim. Dus 53 minuten. Met tegenwind waarschijnlijk iets langzamer.

bobby bobsma 18 september 2020 om 21:00

Ongeveer 36,2 km gok ik

Maillot à Pois 18 september 2020 om 23:26

Dan zou de tijdslimiet op 1u 6 min 15 sec liggen (+13:15)
Mag voor niemand een probleem zijn wellicht?

Maglia Rosa 19 september 2020 om 08:06

Ik denk dat de tijdslimiet nog wel een minuut of 3 strakker zal liggen. Verwacht een winnende tijd van rond de 50 minuten: 35min aanloop en 15min klimmen.

Jean Dumas 19 september 2020 om 12:28

Binnenkomst Roglic is berekend op 55 minuten. Denk net iets sneller. 17 minuten over de Planche lijkt mij bijzonder snel, toch wel een minuut meer zou ik zeggen, dus 54 minuten.

AWestie 18 september 2020 om 19:59

Renner die ook hoog stond in de WK tijdrit van 2017: Nelson Oliveira. Verder jammer dat Castroviejo is afgestapt, die had hier kunnen scoren.

Onie 18 september 2020 om 21:14

Nelson Olivera doet ook gewoon mee deze Tour inderdaad. Moest het even opzoeken. Die komt zeker in aanmerking voor de Roman Kreuziger award.

Kanshebber zeker, heeft zich goed gespaard afgelopen weken.

Dr op en dr over 18 september 2020 om 22:01

AWestie

+1

Blij dat er nog iemand wakker is hier op de site. Op een vergelijkbaar parkoers in Bergen gewoon 4e op het WK, het jaar erop 5e op het WK en vorig jaar ook gewoon top tien op het WK.

Uitstekende tijdrijder, die morgen ook weer gewoon ergens tussen plek vijf en tien terug te vinden zal zijn.

Pietspeed 19 september 2020 om 11:00

Oliveira idd terecht , maar ook benieuwd naar Alaphilippe en Hirschi!
TdG wil zich ook nog tonen.
Van Aert wint.

xistnc 19 september 2020 om 11:03

Oliveira had op dat WK voordeel van betere weersomstandigheden. Dat heeft zeker 10-15 plekken gescheeld.

Lalsacien 18 september 2020 om 20:02

Deze rit is de reden waarom Pinot niet afstapt. Langs je eigen woonplaats rijden. Als hij opgegeven had was dat vreselijk geweest. Door uit te rijden laat hij zijn mentale weerbaarheid zien.

wielerliefhebbervandeweek 18 september 2020 om 20:14

Hij houdt van sm… Denk je echt dat ie hoog gaat eindigen?

Lalsacien 18 september 2020 om 20:25

Hij heeft nog steeds last van zijn rug. Dat zal niet heel indrukwekkend worden vrees ik.

Limal 18 september 2020 om 21:48

Om de geschiedenisboeken te halen zou hij moeten afstappen voor zijn deur en zijn huis binnen gaan zonder omkijken.

broodje 18 september 2020 om 20:11

Hirschi?

Wheely 18 september 2020 om 20:14

Als ie niet gevallen was zeker een favorietje!

Pietspeed 19 september 2020 om 11:01

+1

Slappe ketting 18 september 2020 om 20:11

Tony Martin kon toch ook aardig tijdrijden? Waarom hij niet (ook) in de top 10?

Lalsacien 18 september 2020 om 20:28

Die moet de sprint aantrekken voor van Aert op de Champs-Elysées !

Groningen 18 september 2020 om 20:34

Martin rijdt nog maar zelden voluit in tijdritten en met de berg op het eind verwacht ik hem niet bij de eerste 30

Eddy Vroemm 18 september 2020 om 23:48

Krachten sparen voor de Giro.

Eljorro 19 september 2020 om 00:34

Hij zal natuurlijk wel zijn mening en tips gaan geven over dit parcours na afloop. Maar hij zal bergop al zoveel verliezen dat we hem niet hoog zullen zien eindigen.

Scott Sunderland 19 september 2020 om 12:21

Nul procent kans dat Tony Martin wint. Te veel klimmen in deze tijdrit.

boltthrower 18 september 2020 om 20:20

Roglic weet straks de tijden. Als Dumoulin op 1 staat, en Pogajar is geen bedreiging meer. Zou hij dan een beetje in houden zodat Tom de etappe wint(mocht Roglic zelf op koers zijn om de tijdrit te winnen)?

Wheely 18 september 2020 om 20:53

Nee natuurlijk niet.

Scott Sunderland 19 september 2020 om 12:21

Absoluut niet

FritsvanHoefelen 18 september 2020 om 20:23

Jumbo gaat het podium vullen morgen

Fuubs 18 september 2020 om 20:26

Ik hoop Tom, denk Roglic, maar een mooie outsider waar ik ook wel voor ga juichen is Caruso. Kan in heuvelachtige tijdritjes ook wel wat, vind hem meer dan fatsoenlijk rondrijden (had zonder te knechten denk ik ook wel top 10 kunnen rijden, en als hij nog valverde voorbij wipt vind ik het helemaal mooi).

xistnc 18 september 2020 om 21:50

Nee, Caruso is een waardeloos tijdrijder. Maar hij zal allicht zijn best doen om zich de top-10 in te rijden ten koste van Piti. Maar daar kan Caruso gerust 27e voor worden in de tijdrit.

tweak37 18 september 2020 om 22:20

Uh?? Vorig jaar bijvoorbeeld 4e in de afsluitende TT van de giro. Dat was een uitschieter, maar zeker een degelijke tijdrijder.

Sijbrands 18 september 2020 om 20:30

Moet de fiets rechtstreeks van de auto afkomen of mag dat ook ‘niet rechtstreeks’?

Headlines

Materiaalzone

Populair