Tour 2019: Voorbeschouwing vlakke etappe naar Nîmes

maandag 22 juli 2019 om 20:00
Tour 2019: Voorbeschouwing vlakke etappe naar Nîmes

foto: Cor Vos

In de zestiende rit rijdt het peloton van en naar Nîmes, een rit over bijna 180 kilometer. Op papier een etappe voor de sprinters, die op de rustdag konden bijkomen van de bergetappes. Of gooit de wind alle tactische plannen in de war? WielerFlits blikt vooruit!


Parcours

Na een welverdiende rustdag moeten de renners weer aan de bak, al is het ‘maar’ voor een relatief vlakke etappe van en naar Nîmes. We noemen zo’n rit ook wel een overgangsetappe, al is dit technisch niet helemaal juist. Normaliter is een overgangsrit er eentje die de wedstrijd van oost naar west brengt, of van zuid naar noord. Maar met een overgangsetappe bedoelt men ook vaak een etappe tussen twee zware bergritten. En zo kun je de zestiende etappe wel beschouwen, al trekt men woensdag nog niet het hooggebergte in.

Maar genoeg over de term overgangsetappe. De renners starten dus in Nîmes, waar meer dan honderdduizend mensen wonen. Of die allemaal langs de kant zullen staan om de coureurs aan te moedigen, is nog maar de vraag. Maar Nîmes is zeker een wielerbolwerk, maar daar komen we nog op terug. Eerst vertrekt het peloton voor een 177 kilometer lange etappe door het zuiden van Frankrijk. ‘We’ rijden niet ver van de kust, waardoor er een strakke wind kan staan. En als die wind nu toevallig schuin van achter komt…

Dan kunnen weleens waaiers ontstaan, toch de natte droom van veel wielervolgers. De renners koersen onderweg door plaatsjes als Remoulins, Connaux, Alès (tweemaal aankomstplaats in de Tour) en Moussac richting Nîmes, waar dus ook gefinisht zal worden. Na iets meer dan twintig kilometer rijden de coureurs over de wereldberoemde Pont du Gard, het Romeinse viaduct dat nu vooral wordt gebruikt als brug. Het staat al een tijdje op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Helemaal vlak is de zestiende etappe overigens niet, maar het parcours lijkt toch niet lastig genoeg om de sprinters te lossen. Het zal dan moeten gebeuren op een ongecategoriseerd klimmetje van 2,6 kilometer aan 4%, dat begint vlak na de Pont Saint-Nicolas. De top ligt op vijftien kilometer van de streep, maar vanaf dat moment is het wel weer vlak. Krijgen we een duel tussen de beste sprinters ter wereld? Een strijd tussen enkele vluchters? Of weet er iemand in de finale weg te rijden én te blijven?

Dan nog even over start- en finishplaats Nîmes. We kennen de stad nog van twee jaar geleden; de stad was toen het vertrekpunt van de 72e editie van de Vuelta a España. Het is niet zo vreemd dat wielerkoersen hier willen aankomen en vertrekken, aangezien het een wonderschone stad is, doordrenkt met geschiedenis. In Nîmes zijn nog veel overblijfselen te vinden van de Romeinse tijd, waaronder de Maison Carrée (een van de best bewaarde tempels) en de wereldberoemde Arena, gebouwd naar het Colosseum van Rome.

Maar is er ook een link met de koers? Jazeker, zo mocht Nîmes al vijftien keer de finish van een Touretappe organiseren. De eerste keer was in 1907, toen Émile Georget wist te zegevieren. Met Lucien Petit-Breton, André Darrigade, Frank Hoste en Mark Cavendish wonnen grote namen in Nîmes, maar kent u ook Ernest Paul, Theopile Beeckman, René Le Grèves en Bernard Quennehen? En Marcel Molines?

Aitor González won vijftien jaar geleden in Nîmes – foto: Cor Vos

Vrijwel iedereen kent het verhaal van Abdel-Kader Zaaf, die in 1950 aanviel op weg naar Nîmes, maar vanwege de verstikkende hitte en (naar het schijnt) het drinken van twee flessen wijn al dronken de verkeerde kant opreed. Maar bijna niemand weet dat het zijn landgenoot Molines was die de etappe won. Het laat zien dat het in de sport niet alleen maar draait om winnen.

Laatste tien winnaars in flag-fr Nîmes 
1936: flag-fr René Le Grèves
1937: flag-fr Alphonse Antoine
1949: flag-fr Emile Idée
1950: flag-ar Marcel Molines
1953: flag-fr Bernard Quennehen
1958: flag-fr André Darrigade
1986: flag-be Frank Hoste
2004: flag-es Aitor González
2008: flag-gb Mark Cavendish
2014: flag-no Alexander Kristoff


Start: 13.20 uur in flag-fr Nîmes
Finish: 17.16-17.37 uur in flag-fr Nîmes


Favorieten

In deze rit is het vermoedelijk weer aan de sprinters na enkele lastige etappes door de Pyreneeën. Voor de rappe mannen is dit namelijk de voorlaatste kans op een massasprint, want hierna duikt het peloton de Alpen in. Ploegen als BORA-hansgrohe, Deceuninck-Quick Step en Jumbo-Visma hebben hun teams relatief intact gehouden in de eerste twee weken en zij zullen dit buitenkansje in Nîmes niet aan zich voorbij willen laten gaan.

Dylan Groenewegen – foto: Cor Vos

Wel moet Jumbo-Visma het in de voorbereiding op de sprint stellen zonder Wout van Aert. In de tijdrit rond Pau viel de Belg hard, waardoor hij de Tour moest verlaten. Desondanks is Dylan Groenewegen nog altijd goed omringd met Tony Martin, Amund Grøndahl Jansen en Mike Teunissen. Na twee dagen in de gruppetto en een rustdag krijgt de Nederlander een nieuwe kans om zijn tweede individuele etappezege binnen te slepen.

In Peter Sagan treft Groenewegen een belangrijke uitdager. De Slowaak van BORA-hansgrohe lijkt af te stevenen op een zevende eindzege in het puntenklassement en de voorbije dagen oogde hij fris en fruitig, terwijl het peloton enkele zware bergetappes voorgeschoteld kreeg. De drievoudig wereldkampioen vermaakte het publiek met wheelies en toen een fan vroeg om een handtekening in zijn biografie, nam hij tijd om al fietsend een krabbel te zetten.

Bij Deceuninck-Quick Step draait momenteel veel, zo niet alles, om Julian Alaphilippe, die almaar standhoudt in zijn gele trui. Daarom zagen we Elia Viviani en zijn sprinttrein de afgelopen dagen kopwerk verrichten in het peloton. De Italiaan is nota bene zelf etappewinnaar in deze Tour. In de rit rond Nîmes vindt hij een uitgelezen kans om de vijftigste (!) seizoenszege van Deceuninck-Quick-Step binnen te brengen. Als hij de rustdag goed doorstaat, is dat zeker mogelijk.

Peter Sagan – foto: Cor Vos

Wie ook opvallend constant en degelijk door Frankrijk hobbelt, is Sonny Colbrelli. De Italiaan reed al zesmaal naar de top-10 en lijkt ook de bergritten goed te hebben doorstaan. In de etappe bij Nîmes kan de wind een belangrijke rol spelen en de sterke sprinter van Bahrain Merida zou daarin zijn mannetje normaal gesproken moeten kunnen staan. Anders wordt het lastig om in de spurt pure sprinters als Groenewegen en Viviani te verslaan.

Met al een ritzege op zak behoort ook Caleb Ewan tot de belangrijkste kanshebbers voor deze rit. De Australiër lijkt de Pyreneeën goed te hebben doorstaan, want in de etappe met aankomst op de Tourmalet eindigde hij zelfs bij de beste honderd renners. Bij Lotto Soudal is iedereen nog aan boord en dus kan Ewan in aanloop naar de sprint terugvallen op mannen als Jasper De Buyst en Roger Kluge.

Bij het geplaagde Team Sunweb kunnen ze wel een mooi succes gebruiken. In aanloop naar de Tour zag de ploeg kopman Tom Dumoulin al afhaken en op de tweede rustdag moest Wilco Kelderman de strijd staken door rugproblemen. Michael Matthews moet normaal gezien zijn mannetje kunnen staan in de sprint. Liefst zeven keer eindigde hij al bij de beste tien. Bovendien lijkt hij de Pyreneeën goed te hebben verteerd.

Elia Viviani – foto: Cor Vos

Met het wegvallen van Jasper Philipsen bestaat er geen twijfel over wie de sprinter is bij UAE Emirates. Alexander Kristoff was in Nancy dicht bij ritwinst, maar daarna eindigde hij tweemaal ternauwernood in de top-10. Kan hij ervan profiteren dat dit al de derde week is en alle inspanningen beginnen door te wegen bij de concurrentie? Jasper Stuyven (Trek-Segafredo) mengde zich al een paar keer in het sprintgeweld, met de derde plek in Épernay als beste resultaat.

Tot slot willen we nog twee Italianen aanstippen. Europees kampioen Matteo Trentin moet het over het algemeen hebben van de wat zwaardere koersen, maar staat ook als afmaker te boek. Niccolò Bonifazio leek in Toulouse op weg naar een mooie klassering. Terwijl de Italiaan zich in het spoor van Dylan Groenewegen probeerde te positioneren, reed hij dicht langs de boarding en kopte hij een gsm uit de handen van een toeschouwer. Hij zal ongetwijfeld op revanche uitzijn.

Jens Debusschere van Katusha-Alpecin werd in de laatste sprintrit knap vijfde. Kan hij die prestatie herhalen of zelfs verbeteren? Andere outsiders zijn Cees Bol (Team Sunweb), André Greipel (Arkéa-Samsic), Andrea Pasqualon (Wanty-Gobert) en Edvald Boasson Hagen (Dimension Data).

Favorieten volgens WielerFlits
**** Dylan Groenewegen
*** Peter Sagan, Elia Viviani
** Sonny Colbrelli, Caleb Ewan, Michael Matthews
* Alexander Kristoff, Jasper Stuyven, Matteo Trentin, Niccolò Bonifazio

Tour 2019: Deelnemerslijst (WielerFlits)


Weer en TV

Het is deze dagen tropisch warm in Nîmes en de temperatuur loopt op tot wel 40°C! Ook tijdens de zestiende etappe wordt veel zon verwacht en tikt het kwik 37°C aan. Ook de wind kan een rol spelen in deze omgeving van Frankrijk en klassementsrenners zullen zich daardoor niet willen laten verrassen. De wind waait vanuit het zuiden en is matig, aan windkracht 3 à 4.

De rit naar Nîmes is vanaf 13.05 uur integraal te volgen via Eurosport 1. Sporza op één is er live bij vanaf 14.15 uur. Ook is de koers rechtstreeks te volgen via de NOS op NPO1 vanaf 14.20 uur. Niet in de gelegenheid om de etappe op televisie te volgen? Op WielerFlits mis je geen moment van de koers in onze liveblog!


Dit artikel delen:

73 Reacties

Jean Dumas 22 juli 2019 om 16:06

Apart dat hier een circuit is ingepland. Schijnt dat de tijdrit in eerste instantie vandaag zou plaatsvinden in Nîmes, maar dat Pau beter uitkwam. Toch blij dat ze dat gedaan hebben.

master-pieter 22 juli 2019 om 16:07

Waaiers?

madeinstars 22 juli 2019 om 16:11

Niet echt veel wind en bovendien tegen de laatste 50 kilometer. Weinig kans.

Merlinappa 22 juli 2019 om 16:30

absoluut kans!

jessevdalen 22 juli 2019 om 16:56

@merlinappa leg uit, waarom veel kans?

Merlinappa 22 juli 2019 om 17:43

Ik zal mijn post van hieronder even kopieren:

Vanaf pak ‘m beet Moussac tot aan Uzes, dus 50-30km voor de meet, komt de wind schuin van achter en met toch zeker bft 3, misschien wel 4. Het is een praktisch kaarsrechte weg dwars door een enorm open boerenlandschap. Kans op waaiers is zeker aanwezig!

attickfan 22 juli 2019 om 20:18

In de voorbeschouwing staat: als er nou eens wind schuin van voren komt dan…dit klopt dus niet ?

Merlinappa 22 juli 2019 om 20:32

waaiers kunnen zowel bij wind schuin van voor als schuin van achter ontstaan. Van achter is misschien nog wel zwaarder, omdat de topsnelheden dan dik boven de 60 liggen, kilometers lang.

En volgens Windfinder komt de wind op dat stuk schuin van achter.

Cap 22 juli 2019 om 23:14

Niet eens ‘misschien’, schuin van achteren is dé waaierwind want dan wordt de snelheid in de waaier zo hoog dat als er een gat valt de renners erachter het niet meer dicht krijgen, ze kunnen er gewoon niet meer naar toespringen want dan zouden ze zo snel moeten sprinten als Groenewegen. Vergeet daarbij ook niet dat bij elke wind onder windkracht 6 de wielrenners nog steeds geen ‘wind mee’ hebben omdat ze dan zelf sneller rijden dan de wind. Ze hebben natuurlijk wel minder luchtweerstand en daarom worden die snelheden zo groot.

oscarito1908 22 juli 2019 om 23:56

Waaiers bij wind schuin van voor? Dat is iets nieuws.

Merlinappa 23 juli 2019 om 08:07

@oscar
Ja hoor, ga maar eens met wat vrienden volle bak over de dijk rijden bij wind schuin van voor. Dan zit je schuin achter andere renners uit de wind. Gevolg: waaiervorming, en als je op het kantje komt rij je vol in de wind.

Stofzuigert 23 juli 2019 om 12:43

Schuin van achter geeft grotere kans op waaiervorming dan schuin van voren. Hierboven wordt al vernoemd dat de topsnelheid hoger ligt. Door snelheid te maken verplaatst de ervaren ‘gevoels’ windrichting naar voren. Bij schuin van voren voelt dat veel sneller als recht van voren, cq waaiereffect weg. Bij schuin van achter voelt dat als halve wind/schuin van voren -> waaiervorming.

oscarito1908 23 juli 2019 om 12:51

Maar niet in een peloton. Misschien in een groepje.

JasperMollema 22 juli 2019 om 16:17

Laten we hopen op Dylan, de laatste etappezege voor Jumbo is alweer zo lang geleden, mag wel weer eens een keer!

Wasbeert 22 juli 2019 om 16:24

Mag meneer Bol nog een keer meesprinten?

Merlinappa 22 juli 2019 om 16:28

Vanaf pak 'm beet Moussac tot aan Uzes, dus 50-30km voor de meet, komt de wind schuin van achter en met toch zeker bft 3, misschien wel 4. Het is een praktisch kaarsrechte weg dwars door een enorm open boerenlandschap. Kans op waaiers is zeker aanwezig!

Craig Vanderswag 22 juli 2019 om 16:31

Zowel Deceuninck-Quick Step, Jumbo-Visma als BORA-hansgrohe hebben een klassementsrenner die er erg goed voor staat. Het is nog maar de vraag of ze mannetjes gaan willen opofferen om de vluchters terug te halen. De klassementsambities zouden wel eens belangrijker kunnen zijn dan een kans op een ritzege met hun spurter.

Ik denk dat de vluchters en goede kans krijgen morgen.

KnightBiker 22 juli 2019 om 16:44

+1 wellicht dat ik een paar kassie/wind/klassieker renners over het hoofd heb gezien die zich hebben zitten sparen: als die er zijn is dit hun kans (zo jammer van Terpstra)

zou van Avermaet zich eindelijk eens laten zien?

Retro Lex 22 juli 2019 om 18:02

+1 Wie gaat de kopgroep controleren ??? Misschien Teunissen meesturen dan heb je een excuus om niet te hoeven rijden.
Ik verwacht Avermaat pas overmorgen.

Groningen 22 juli 2019 om 19:33

+1
Al zou de wind spelbreker kunnen zijn, als gunstig staat voor waaiers is het met de kopgroep snel gedaan.

KnightBiker 22 juli 2019 om 16:41

Toch jammer dat Terpstra er niet meer is, afgezien van de hitte en het ontbreken van wind was dit toch een etappe voor hem geweest. (Idem wout van Aert)

Als het nog een waaier festijn word: wellicht een goede voor Kristoff, maar in principe wint Groenewegen, Ewan of Viviani.
(Quickstep en Lotto-Visma zullen de kans op waaiers wel aangrijpen als die er komt)

NCK17 22 juli 2019 om 16:42

Ik hoop dat Jumbo bij Kruijswijk blijft en niet te veel gaat doen. Ze hebben al 4 etappes gewonnen het lijkt me veel belangrijker om Kruijswijk van voren te houden.

madeinstars 22 juli 2019 om 16:46

Het lijkt mij ook sterk dat ze Tony Martin hier gaan oproken om te achtervolgen.

RodyTur10 22 juli 2019 om 18:32

Jumbo moet heel voorzichtig zijn met hun krachten. Helaas voor Dylan lijkt mij tientallen kilometers achtervolgen met Martin of Jansen om een sprint te realiseren niet in dat straatje passen. Dan kun je inderdaad nog beter Teunissen met een (grote) ontsnapping meesturen en kijken of die een ritje kan pikken.

nr6 22 juli 2019 om 16:52

Deze gaat voor de vroege vluchters zijn denk ik.
Wie gaat er in hemelsnaam rijden?
Dqs – Sowieso niet
Jumbo – Mwah misschien 1 mannetje??
Bora – Denk het haast ook niet
Lotto – Beste optie maar echt niet in hun eentje

Mr10B 22 juli 2019 om 18:45

DQS gaat sowieso een mannetje op kop laten meedraaien. Hebben de “plicht” met het geel, maar ook een favoriet van de etappe.

Jumbo: hebben de favoriet, Tony zal wel weer de hele dag meedraaien op kop (ondanks dat de meeste fans dat liever anders zien)

Lotto: hebben in hun ogen misschien wel de topfavoriet voor deze aankomst, niks beters om voor te rijden en een ploeg die op het vlakke kan controleren. Zij gaan sowieso rijden.

Bora: die verwacht ik inderdaad ook niet.

Nul verstand 22 juli 2019 om 16:54

Dylan Groenewegen gaat winnen! De afgelopen sprints was hij niet op 100%, maar neem aan dat hij nu weer 100 is. In dat geval bepaalt de lead-out van Jumbo of Groenewegen wint. Groenewegen is gewoon de snelste. Die overtuiging heeft hij zelf ook.

girardengo 23 juli 2019 om 00:31

Het is dus maar de vraag of hij in de gunstige positie komt. Waaiers, het belang van Kruijswijk, een vluchtgroep, het kan anders lopen.

hartstikkebedankt 22 juli 2019 om 16:59

Ik vind persoonlijk dat Jumbo hier duidelijk moet kiezen voor Kruijswijk en in ieder geval Tony Martin en eigenlijk ook Jansen bij hem moet houden en dat Martin in de eerste 150 kilometer geen enkele meter kopwerk doet, ik zie het echter niet gebeuren. De honger van Groenewegen is nog niet gestild.

S. Morgenstern 22 juli 2019 om 17:15

Kruijswijk werd toch ook gewoon goed door de veel hectischere eerste weken geloodst? Ook toen met het idee dat hij mee zou gaan doen voor het podium. Dat is altijd de bedoeling geweest met deze selectie; strijden voor ritwinst en het eindpodium. Waarom zou er nu iets moeten veranderen aan dat strijdplan!?

hartstikkebedankt 22 juli 2019 om 17:20

Zonder Van Aert heb je nu volgens mij een sterke man op het vlakke minder, en nu staat Kruijswijk inderdaad op pole position voor in ieder geval podium een aantal etappes voor het einde. Je zag hoe makkelijk het ging toen er de vorige keer waaiers werden getrokken. Pinot had anders nu 10 seconden achter Alaphilippe gestaan.

S. Morgenstern 22 juli 2019 om 17:35

De afwezigheid van Van Aert is een nadeel voor Groenewegen, maar voor Kruijswijk veranderd er morgen niets.

Bijzondere situaties, zoals waaiers, zullen mogelijk om een keuze vragen (hoewel het juist dan goed samen kan gaan). We bespreken hier nu echter het scenario voor een reguliere sprint rit in de laatste week, welke weinig aanleiding geeft om de plannen opeens om te gooien.

de winnaars 22 juli 2019 om 18:40

Tuurlijk wel massasprint zonder enige discussie

F4L 22 juli 2019 om 18:43

Die sprinters hebben zich toch niet voor niets door de bergen heen geworsteld om een kans op een sprint te laten lopen? Ik ga er vanuit dat Lotto Soudal zeker zal gaan rijden, DQT en Jumbo mogelijk. En anders krijg je nog altijd ploegen als Katusha en Bahrein die gaan rijden omdat ze nog niet gewonnen hebben en in een sprint toch nog een kansje hebben,

nobrakes 22 juli 2019 om 19:11

Waarom doe je in hemelsnaam een sprint etappe met op 300 meter voor de meet een rotonde.

Wat betreft de favorieten, hoezo ewan maar 2*??

marius 22 juli 2019 om 19:34

Als je daar met je leadout als eerste 2 doorgaan heb je de etappe dus!

martini151 23 juli 2019 om 13:01

het is een rotonde met 3 rijbanen. Als je op google maps kijkt, hoef je hier niet veel spannends te verwachten

SprintMaster 22 juli 2019 om 19:57

Jumbo kan het beste de krachten sparen. Aks het op 50 km van de finish nog kansrijk is kunnen ze aksnog gaan rijden. Zou ook wel eens een wandeletappe kunnen worden. Het wordt 37 graden. En de dagen erna ook.

Ajvenema 22 juli 2019 om 20:21

Waaiers, het kaarten aannaaien van het wielrennen. Liever niet

Merlinappa 22 juli 2019 om 20:33

Wablief?

Robbert 22 juli 2019 om 21:22

Wat een onzin…

Het blokkeren van demarrerende renners is pas sneu…

oscarito1908 22 juli 2019 om 22:58

Ja bijzonder onsportief. Wat een onzin.

Romāns Vainšteins 23 juli 2019 om 08:43

Heiligschennis

Ajvenema 23 juli 2019 om 09:37

Het is natuurlijk iets wat je kunt doen, en een vaardigheid.x maar ik vind het een nachtmerrie als bijvoorbeeld Thomas straks de winst pakt, ondat Pinot aan het verkeerde eind van een waaier zat.

Robbert 22 juli 2019 om 21:24

Hopelijk morgen een stevige kopgroep met Politt, Mohoric, Hagen, Durbridge- en de gebruikelijke franse renners. Daarna nog een waaier en ook deze etappe is het kijken waard…

Bram93 22 juli 2019 om 22:55

Ik zou niet heel erg verrast zijn als Benett ipv Martin op kop wordt gezet morgen.

Cap 22 juli 2019 om 23:23

Ik denk dat – als de zuid-zuidwestenwind schuin in de rug sterk genoeg blijkt (> 30km/u) vanaf km 120 (Moussac) – niet Lotto, niet Bora, niet Jumbo maar juist de gewiekste koerskapiteins van Ineos na een of andere vieze rotonde opeens vól in waaiermode gaan zitten beuken om zo de Franse vriend Pinot, maar hopelijk ook wat anderen in het pak te naaien. Ze weten dat ze hier juist tijd kunnen pakken. Zie Froome/Thomas in het verleden samen met Sagan.

Merlinappa 23 juli 2019 om 07:33

Eens. Ik denk dat de jongens van TJV even met Poels en van Baarle moeten gaan praten, samen een waaier opzetten ;)

NCK17 22 juli 2019 om 23:46

Dit worden gegarandeerd waaiers. Jumbo moet niks doen op kop, bij Kruijswijk blijven en de hele tijd van voren. Die sprint kan je altijd nog doen als je er op het einde bij zit.
Tony Martin ook niet op kop laten rijden. Dat laat je Soudal maar lekker doen.

xistnc 23 juli 2019 om 00:04

Waaiers, maar niet op kop rijden?

NCK17 23 juli 2019 om 00:12

Niet met Tony Martin in de beginfase nee, die kan beter zijn energie sparen voor later die dag.

krypton 23 juli 2019 om 00:35

Het lijkt me niet verkeerd om er toch al een beetje tempo in te houden aan het begin. Overigens verwacht ik morgen zelf sowieso geen echte waaieretappe met verschillen. Misschien een halfbakken poging die niet slaagt.

assen 23 juli 2019 om 07:22

Als er een kans is op waaiers wordt die zeker gepakt door Ineos en Jumbo. Dat is nl een grote kans een oaar favorieten op achterstand te zetten. Al is het wel zo dat de hele top6 verwacht kan worden mee te zitten in de eerete waaier.

Ivan 23 juli 2019 om 07:48

Quickstep en Jumbo-Visma moeten gewoon een deal maken dat ze Richeze en Teunissen mee sturen in de ontsnapping. Dan blijft die vlucht met 90% zekerheid weg omdat niemand anders nog in de achtervolging gaat.

Jean Dumas 23 juli 2019 om 08:08

Wind schuin in de rug op de heenweg, 18 km/h. Kans op waaiers is er zeker

Cap 23 juli 2019 om 09:10

De eerste 40 km tot na Pouzhac is de wind vrijwel 100% in de rug met inderdaad lage snelheden, de kans op waaiers lijkt me dan nog minimaal.

Daarna draait de route ruim 10km richting het noordwesten dus schuin in de rug, maar dat stuk is maar kort.

Vervolgens gaat het een ruim 40km richting Alés in het westen en staat de wind dus recht van opzij, ook geen waaiers.

Daarna volgt een stukje geaccidenteerd terrein over de Cote de Saint Jean richting het zuiden, ook geen waaiers.

Vervolgens na Anduze 20km wind schuin op kop, daar zitten er rond Lezan en Ledignan flinke open stukken bij dus daar zou misschien iets geprobeerd kunnen worden.

Maar pas na Moussac op km 130 is het echt vol open terrein met kans op wind schuin in de rug.

Ik denk alleen dat er te weinig wind staat, met windsnelheden van 20 km/h kom je er niet.

Merlinappa 23 juli 2019 om 09:24

Volgens Windfinder staat er op het stuk naar Uzes 12/13kts, wat windkracht 4 is, zo’n 22-25 km/u. Klinkt niet als heel veel, maar we weten allemaal hoe windkracht 4 voelt en dat kan de boel absoluut op de kant dwingen.

Cap 23 juli 2019 om 10:08

Precies maar dat is toch op de terugweg vanaf Moussac? Later op de middag is de wind (zoals gewoonlijk) inderdaad wat sterker dus dan acht ik de kans groter, ook vanwege het open terrein en natuurlijk het moment in de koers.

Als ik op Windfinder om 17u in dat gebied rondklik op de kaart kom ik nergens verder dan 22 km/u, net ff wat weinig. Om 14u 15-19 km/u, dus eerder op de dag echt te weinig.

Edit: refresh Windfinder en idd ook 24 km/h, laten we hopen dat het nog wat aanwakkert. :)

Arjen 23 juli 2019 om 08:18

Zaaf was toch een Algerijn? Hoe kan Molines dan een Argentijn en landgenoot van hem zijn?

Jacco van Stierop 23 juli 2019 om 10:21

Viel mij ook al op. In 1950 was Algerije officieel een Frans departement (‘d’outre-mer’) dus zou er een Frans vlaggetje moeten staan bij Molines.
De Pont du Gard is trouwens een aquaduct, geen viaduct.

kielabokki 23 juli 2019 om 10:35

Hoe rijd je over de Pont du Gard? Dat is een breed voetpad naar de andere oever (dat volgens mij doodloopt).

Als ze er zouden starten snap ik het.. maar nu? Wordt er ergens een servicehek open gezet ofzo? Kan me niet herinneren dat daar verharde wegen liggen.

Edit: dan zouden ze volgens mij over het terras van dat later aangelegde gebouw moeten.

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.