Tour 2019: Kelderman staakt de strijd door rugproblemen

maandag 22 juli 2019 om 10:00
Tour 2019: Kelderman staakt de strijd door rugproblemen

foto: Cor Vos

Wilco Kelderman verschijnt morgen niet meer aan de start van de zestiende etappe van de Tour de France. Aanhoudende lichamelijke ongemakken dwingen de Nederlander van Sunweb tot een vroegtijdige opgave. Hij stond in het klassement op de 59e plek.


Kelderman kampte de afgelopen dagen al met last aan de rug en ook voelde hij zich stijf, verklaart ploegarts Anko Boelens. “De pijn werd erger naarmate de koers vorderde en daardoor kon hij niet de wattages trappen. Dat hij terugkwam van een blessure bleek veeleisend voor Wilco’s lichaam en de intensiteit daarvan mag niet worden onderschat. In plaats van doorgaan en de limieten opzoeken, is het beter voor Wilco om naar huis te gaan en daar verder te herstellen.”

De renner zelf reageert teleurgesteld dat hij de Tour op deze manier moet verlaten. “Vooral met enkele mooie bergetappes in het vooruitzicht. Soms reageert het lichaam niet helemaal zoals je zou willen na een moeilijke periode met blessureleed. Ik ga nu naar huis om daar tijd te nemen voor mijn herstel en nieuwe doelen te stellen”, aldus Kelderman, die eerder dit seizoen al enkele maanden uit de roulatie was na een zware valpartij in de Ronde van Catalonië.

Richten op de Vuelta
Gisteren na de rit naar Prat d’Albis liet Kelderman een mogelijke opgave al doorschemeren. Hij gaf toen al toe dat zijn blessure ernstiger was geworden en dat hij nog tijdens de etappe eraan dacht om de strijd te staken. “Maar toen was ik al zover in de etappe dat ik toch ben doorgereden. Aan de rustdag heb ik denk ik niet veel. Ik kan beter rust nemen en me op de Vuelta gaan richten. Ik was op de eerste dag nog optimistisch, maar de situatie kan snel veranderen”, zei hij gisteren.

Dit artikel delen:

45 Reacties

Marik 22 juli 2019 om 10:02

Goed besluit en zorg voor goede 1 op 1 coaching Wilco, dat gaat het verschil maken in de rest van je carrière.

KnightBiker 22 juli 2019 om 10:17

@marik – Dus jou advies mag hij in de wind slaan want het is niet 1 op 1…
Denk je echt dat hij niet al een persoonlijke coach heeft om met alle set-backs te dealen?

Marik 22 juli 2019 om 10:28

Ik vraag me af of zijn persoonlijke coach goed genoeg is. Als je ziet hoe Zeeman het verschil maakt bij renners met 1 op 1 coaching, dan gun ik dat Wilco ook.
Eerst zorgen dat je goed geïnformeerd bent en dan blaten KnightBiker

KnightBiker 22 juli 2019 om 11:34

@marik – Horen wie t’ zecht, werkelijk een bord voor de kop.
Dit heeft niets met geinformeert zijn te maken, dit zijn profs die hebben allemaal coaches de een beter dan de ander. omdat je nu op de avond etappe Merijn Zeeman bejubelt ziet worden is hij meteen de oplossing voor alles? Merijn Zeeman kan toch onmogelijk kussentjes gaan neerleggen waar Keldermann valt, dat werkt voor Kruijswijk ook niet zo.

Dumoulin had in Arne Visbeek ook zo’n coach als Zeeman, Kelderman is zelf weggegaan bij Lotto wie hem nu begeleid weet ik ook niet.

Marik 22 juli 2019 om 11:38

Jouw laatste zin doet alles wat je daarvoor zegt teniet. Iedereen heeft recht op een eigen mening. Mijn mening is dat je weinig verstand van zaken hebt. Verdiep je eens in het vak van persoonlijke coach en dan praten we verder. Nog een fijne dag :D

KnightBiker 22 juli 2019 om 11:56

@Marek – also jij wel weet /wist wie de persoonlijke coaching van Keldermann doet: het gaat erom dat je zo'n schot voor open doel probeert in te schieten terwijl je niet ziet dat daar allang een keeper in staat. Als dat niet zo is dan is dat van een amateurisme waar sport-teams op het hoogste niveau normaal niet van beticht kunnen worden: ik hief niet te weten wie Keldermann coached: dat het al gebeurt is een logischere aaname dan dat er geen persoonlijke coaching is.
Je aanname dat er niet een persoonlijke coach is getuigt van opportunistisch avond-etappe kijken gedrag. Een persoonlijke coach houd je niet vast tijdens het fietsen en kan geen zijwieltjes monteren: overeind blijven zal Kelderman echt zelf moeten doen.

Marik 22 juli 2019 om 12:25

Een aanname doen dat ik een aanname doe is niet zo sterk.
Deze discussie verliest elke mate van kwaliteit. Tot ziens en een fijne dag NachtFietser

KnightBiker 22 juli 2019 om 13:02

@marek
Jou argumentatie maakt ook echt in helemaal niets duidelijk waarin de huidige coaching tekort schiet. De kerel heeft last van zijn rug en stapt de tour uit inplaats van door te modderen: best mogelijk dat dat met zijn persoonlijke coach besproken is want er uit stappen in de grootste wedstrijd van het jaar terwijl je team je nodig heeft is ook niet voor de hand liggend.
Kortom doe wat beter je best om uit te leggen waar je dan aan ziet dat de huidige coaching te kort schiet: ik zie alleen het talent, de blessures en de mentale gevolgen daarvan. Geen coach kan de oorzaken van de blessures wegnemen.

Marik 22 juli 2019 om 13:10

Mijn laatste reactie hoor: mijn opmerking over 1 op 1 coaching heeft niets te maken met zijn blessures, wel met zijn mentale hardheid. Dat kan vele malen beter en dat kan op vele manieren worden bewerkstelligd. Tot nu toe is dat gewoon onvoldoende.
Maar ik geef je te veel ruimte om je moment te pakken en te “shinen” als debater, waarvan ik het idee hen dat jij denkt dat je daar fantastisch in bent. En daar faciliteer ik je nu niet meer in. Dag dag

KnightBiker 22 juli 2019 om 13:47

@ Marek – ik heb op dit moment echt nul reden om aan te nemen dat het Keldermann aan 'mentale hardheid' ontbreekt.
(hardere botten zou meer helpen)

Ik heb verder geen directe aanleiding om hard met je in debat te gaan maar ik vond en vind de opmerking over 1 op 1 coaching nogal misplaats in de context van hetgeen er met Keldermann gebeurt, (ik zou het meer begrijpen in de context van Dumoulin heden) ik hoopte dat je dat of zou inzien of er een deugdelijke verklaring voor zou leveren waar ik en de andere lezers iets van opsteken: helaas is dat niet gebeurt.

verder vriendelijke groeten!

re-cycle 22 juli 2019 om 10:05

Beterschap

sooike 22 juli 2019 om 10:11

De criteriums komen er vanaf volgende week aan, dus die zul je ook moeten missen. Dat is niet alleen niet goed voor je moraal , maar ook niet voor je portemonnee. Ik hoop op een spoedig herstel, maar rugletsel is in de wielersport een ernstige kwaal. Sterkte !

KnightBiker 22 juli 2019 om 10:21

Ik denk dat een goede Vuelta rijden belangrijker is dan cashen bij wat criteriums. bovendien: niet in beeld gereden betekent weinig extra verdienen na de tour.

wielerman 22 juli 2019 om 10:12

Tsja wat moet je hier opzeggen!

Kelder is de Man 22 juli 2019 om 10:26

Moet jij weten. Je lidmaatschap, abonnement.

Tuubke 22 juli 2019 om 12:58

Een mooi, passend gedicht!

jvh93 22 juli 2019 om 10:14

Kelderman, de man die altijd maar blijft tobben met zijn lichaam en als het niet zo is onderuit gaat en iets afbreekt. enorm zonde aangezien het in potentie zo’n goede renner is

VerstandOpNul 22 juli 2019 om 10:15

Ik vind dit heel zorgelijk.. Hoop dat hij nog op topniveau kan komen..
Vond het een prachtige renner vroeger..

Wheely 22 juli 2019 om 10:23

Waarom is hij überhaupt gestart vraag je je nu af. Misschien ook maar weg bij Sunweb.

dikkechaap 22 juli 2019 om 10:24

Wat een pechseizoen voor Sunweb, ze zitten dit jaar echt in de hoek waar de klappen vallen. Dumoulin, Oomen en Kelderman (alledrie goed voor topklasseringen in grote rondes) allemaal weggevallen door blessures.

Turtlehead 22 juli 2019 om 10:26

Ik zou de plakboeken van die jongen wel eens willen doorbladeren…
Een waardig opvolger van Robert Gesink, helaas #pechvogel. #paniekvoetbal bij Sunweb

nummer3 22 juli 2019 om 10:29

Volkomen kleurloze tour. Had waarschijnlijk beter gewoon thuis kunnen blijven en zich volledig op de vuelta kunnen richten.

harry40jenny42 22 juli 2019 om 11:08

Hadden is een heel dik boek !

leegloper 22 juli 2019 om 10:34

Die Tour moet wel heel belangrijk zijn voor Sunweb, als ze Dumoulin en Kelderman daarheen pushen. Het was waarschijnlijk beter geweest als Kelderman direct voor de Vuelta ging.

Barry Batsbak 22 juli 2019 om 10:35

Wat een k-seizoen bij Sunweb. De klimmers-ziekenboeg zit bijkans voller dan de selectie.

wiebipedia 22 juli 2019 om 10:36

Moest Kelderman weg bij TLJ destijds of wou hij zelf weg?

xistnc 22 juli 2019 om 10:40

Hij wilde zelf weg, omdat hij een verlaagde aanbieding kreeg. Allicht ook mede ivm beperkte beschikbaarheid. En toen zou alles goed komen, volgens de Sunweb Succes Supporters.

greeny 22 juli 2019 om 15:47

4e vuelta, wk ttt, 2e wk ttt, 7e wk itt.. om maar een paar kleine prestaties te noemen die hij bij jumbo/belkin/rabo niet haalde (zeker geen sunwebsuccessupporter hier hoor). die blessure gevoeligheid ligt niet aan welke ploeg dan ook, het vallen ook niet. de beste jongen kan gewoon niet sturen zo veel is wel duidelijk.

lander luypaert 22 juli 2019 om 10:38

Slappe zooi bij hem.

xistnc 22 juli 2019 om 10:41

Onderweg naar UAE? Daar hebben ze zelfs Aru weer aan de praat gekregen.

Sammysosa 22 juli 2019 om 10:42

Arme jongen. Laatste écht aansprekende resultaat dateert alweer van bijna twee volle jaren geleden. Hoop dat de belofte (het gruwelijk dwepende "Kelderman bestaat niet" indachtig) er toch ooit uit gaat komen…

hugenholz 22 juli 2019 om 10:43

Rampjaar voor Sunweb…
Ik gun dit niemand, kritiek op Sunweb is daarom ook onterecht. Dit is gewoon botte pech. Al die valpartijen en dito blessures. Uithuilen en opnieuw beginnen. Focus op volgend jaar

bas-j 22 juli 2019 om 10:48

Ondanks dat de factor pech ook wel hoog is, twijfel ik toch wel erg aan de staf bij Sunweb. Blijkbaar worden renners te vroeg weer opgesteld. Dumoulin nam uiteindelijk zelf de beslissing om niet meer op hoogtestage te gaan, wat achteraf maar goed was en nu blijkt dat Kelderman eigenlijk ook nog niet klaar was voor de tour.

Charlie33 22 juli 2019 om 10:55

Wilco kan beter een luxe knecht worden bij ineos. Want zijn karakter is niet kopman waardig.

Akiria 22 juli 2019 om 10:56

Sinds wanneer is Wilco kopman?

dumoman 22 juli 2019 om 11:04

Ik mag hopen dat je dit ironisch bedoeld, als iemand zo vaak terugkomt van blessures dan heb je juist heel veel karakter, val zelf maar eens zo hard, dan heb je wellicht 1 jaar nodig om weer te kunnen doen wat je deed (achter een toetsenbord iemand afzeiken)…

Niklas 22 juli 2019 om 11:08

Wilco heeft nog een doorlopend contract bij Sunweb. Er is nu niemand die hem wil hebben. En z’n vertrek bij Jumbo heeft hem niet gebracht wat hij ervan verwacht heeft.

Johnny7 22 juli 2019 om 11:13

Rust nemen en voorbereiden op de Vuelta. Mits fit kan hij daar een top 6 positie rijden. Hopelijk kan hij daar echt 100% fit aan de start komen. Gun ik hem wel na zo’ n rotjaar.

kielabokki 22 juli 2019 om 11:19

Die smalle selectie is echt een succes geweest Sunweb. En dat kon je zien aankomen.

Teejay 22 juli 2019 om 12:00

Nou wat een verrassing, het is eerder nieuws als hij een koers wel uitrijdt.

Hensie 22 juli 2019 om 13:07

Kelderman raakt al geblesseerd als hij alleen al naar zijn fiets kijkt. Alsof dat niet kut genoeg is voor die gozer zit ‘ie ook nog eens bij een ploeg die schijnbaar zo’n waardeloze medische staf heeft en/of zo wanhopig is dat ze geblesseerde renners te snel weer laten trainen/koersen. Er zit daar iets helemaal niet goed in die ploeg. Dat gedoe met Dumoulin, nu weer Kelderman: dat is geen toeval, maar een patroon.

Brummel 22 juli 2019 om 13:42

als je wint, heb je vrienden

Reus 22 juli 2019 om 13:48

Gooi het over een andere boeg. Doorbreek het patroon. Ga een (paar)winter(s) crossen, leer sturen, ontwikkel meer zelfvertrouwen en zorg dat je talent niet ten onder gaat aan de vele blessures..

Al het andere dat je tot nu toe gedaan hebt blijkt totaal niet te werken.

  • 1
  • 2