Toptalent Adrien Costa stopt met wielrennen

dinsdag 6 februari 2018 om 08:55

foto: Sirotti

Het Amerikaanse toptalent Adrien Costa heeft definitief besloten te stoppen met wielrennen. De 20-jarige renner nam in april 2017 een pauze vanwege extreme vermoeidheid. Het plan was dit jaar terug te keren bij Hagens Berman Axeon, maar daar ziet hij nu van af.


Costa gold als een van de grootste talenten in de beloftecategorie. In zijn eerste jaar als belofte (2016) won hij de Tour de Bretagne en werd hij tweede in de Tour of Utah, tussen de profs. Dat leverde hem een stageplek op bij het toenmalige Etixx-Quick-Step. Vorig jaar beëindigde hij al in april zijn wielerseizoen om een tijdje afstand te nemen van het wielrennen. Die tijdelijke pauze is nu een definitief afscheid geworden.

“Ik ben niet klaar om terug te keren”, zegt Costa in het persbericht van de ploeg. “Hoe meer ik erover nadacht, hoe meer ik me realiseerde dat ik geen plek in het team bezet wilde houden. Sinds ik ben gestopt met koersen heb ik ontzettend veel over mezelf geleerd en gerealiseerd hoe een groot deel van mijn leven uit wielrennen bestond.”

Costa besloot vorig jaar te gaan reizen en heeft ook een tijdje in Frankrijk gewerkt. Dit jaar keert hij terug naar zijn universiteit in Oregon om zijn studie Outdoour Leadership and Tourism af te maken met wellicht een minor psychologie. “Ik wil Axel en de rest van de begeleiding van Axeon uit de grond van mijn hart bedanken. Ik kijk ernaar uit om tijd op de fiets door te brengen en wie weet wat de toekomst brengt. Als ik iets heb geleerd is dat alles mogelijk is.”

De vrijgekomen plek in de selectie van Hagens Berman Axeon wordt ingenomen door de 21-jarige Sean Bennett. Bennett is de achtste en laatste aanwinst van de Amerikaanse ploeg.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Justin Case 6 februari 2018 om 09:06

Als je in Oregon kunt wonen en de studie Outdoour Leadership and Tourism kunt volgen. Hoe volmaakt moet dan je leven zijn. Als er iets op mijn bucketlist staat, is het fietsen in deze mooie staat. Ik kan me voorstellen dat hij (nog) niet zit te wachten op een leven als prof.

Wel jammer voor het wielrennen. Zijn prestatie in Utah was indrukwekkend.

Polleke 6 februari 2018 om 09:09

Je kan nog steeds in Oregon fietsen en leven en ondertussen schatrijk worden met een talent dat je gratis hebt gekregen van moeder natuur…anyway, sterke beslissing…

josi 6 februari 2018 om 09:13

Echt een toptalent, wat dat betreft erg jammer dat hij de fiets aan de haak hangt. Maar als je de juiste motivatie niet hebt, moet je er natuurlijk niet mee doorgaan. Aan de andere kant is hij pas 20, de optie van een comeback over enkele jaren blijft dus open.

jvh93 6 februari 2018 om 09:14

Enorm zoned dat Costa stopt, was toch een van de grotere talenten. Wellicht kans voor Vermeulen om weer een plekje in het wielrennen te verkrijgen?

TykkeThor 6 februari 2018 om 09:16

Uit die verklaring maak ik toch op dat hij nog niet definitief is gestopt.

Scotty 6 februari 2018 om 09:19

Komt over 2 jaar vast sterker terug…

bart12 6 februari 2018 om 09:24

Een Oliviertje

Wielerfan1987 6 februari 2018 om 09:26

Het is zonde (voor nu).
Maar er zijn genoeg voorbeelden te noemen van renners die gestopt zijn en toch weer opnieuw begonnen, Olivier, destijds Westra en er zullen er ongetwijfeld meer zijn.

Hij is nog erg jong en ik zie hem zomaar over een jaar of 3 terugkeren in het peloton.

Sunrider 6 februari 2018 om 09:26

Er zijn belangrijker zaken dan wielrennen cq topsport, Costa komt daar al op jonge leeftijd achter, een enorm voorrecht.

Imbatido 6 februari 2018 om 09:34

Ik las onlangs ergens dat hij ooit een grote ronde ging winnen, maar de vraag alleen was wanneer.

ddeboer 6 februari 2018 om 09:47

Sad

Mathieu Moller 6 februari 2018 om 09:53

Haha Imbatido, daar moest ik ook aan denken.
Aan de ene kant zonde, aan de andere kant is het natuurlijk wel goed dat hij dit nu al durft te beslissen, ipv nog 4 jaar ongelukkig door te hobbelen.

WernerFranke 6 februari 2018 om 09:58

Afscheid van een stokpaardje.

Bassi 6 februari 2018 om 10:22

Ziet er ook niet echt gelukkig uit

123poetertjes 6 februari 2018 om 10:23

Iemand zo lief om Youri de komende tijd even goed in de gaten te houden? Die moet nu door een moeilijke tijd gaan.

Verder pleit het wel voor die knul dat hij op deze leeftijd prioriteiten kan stellen en gewoon doet wat hij echt wil.

Voorgeborchte 6 februari 2018 om 10:28

Hopelijk krijgt hij hier nooit spijt van… Hij had grote koersen kunnen winnen…

Poeksel 6 februari 2018 om 10:37

Misschien vindt hij het gewoon niet zo leuk om elke dag te moeten trainen, veel in hotels te moeten slapen, stress te hebben of je wel goed genoeg presteert om volgend jaar nog werk te hebben etc. Dat kan.

Verweggistan 6 februari 2018 om 10:45

Ah, eerst wachten op het persbericht

Romāns Vainšteins 6 februari 2018 om 11:38

Ach, het scheelt ons iig ‘Daar gaat Costa !’ ‘Rui?’ ‘Nee, Adrien’ alsmede extra letters neer moeten types in van die wielerequipepuntensprokkelspelletjes.

Poeksel 6 februari 2018 om 12:24

@RV: “Bennett is de achtste en laatste aanwinst van de Amerikaanse ploeg.”

Youri IJnsen 6 februari 2018 om 12:33

@123poetertjes
Helaas… Maar maak je vooral geen zorgen, hoor! Volgens menigeen hier, heb ik nog genoeg stokpaardjes op stal ;-)

Leukefans 6 februari 2018 om 13:02

@Poeksel
Haha, goed punt!
Zonde natuurlijk, maar ach ja, als hij er gelukkiger van wordt!

peterwinnen 6 februari 2018 om 13:20

Het was wachten op de eerste grote ronde die hij zou winnen, meldde deze site onlangs nog ;-) Hopelijk krijgt hij geen spijt van zijn stap, maar hij lijkt me meer dan intelligent genoeg om hier goed over nagedacht te hebben. Uit een slangenkuil weg blijven is ook een keuze.

Retro Lex 6 februari 2018 om 16:21

Toch jammer van zo’n talent. Ben benieuws of die het fietsen gaat missen. Lekker op een lager nivootje blijven meedoen in US koersen en studie moet toch wel te combineren zijn ?
Bij zijn studie moest ik meteen denken aan de comedy serie Parks & recreation
https://www.youtube.com/watch?v=hYM-FbO9yk0

Titaantje 6 februari 2018 om 17:57

Die werkt over een paar jaar lekker in de REI (outdoor sportwinkel) en doet in zn vrije tijd waarschjnlijk gesponsorde triathlons of fietstourritten (a la Talansky). Dat kan wel een mooi leven zijn.

  • 1
  • 2