Deceuninck-Quick-Step meldt: bekkenbreuk voor Remco Evenepoel
foto: Cor Vos
zaterdag 15 augustus 2020 om 20:06

Deceuninck-Quick-Step meldt: bekkenbreuk voor Remco Evenepoel

Update Remco Evenepoel is hard ten val gekomen in de Ronde van Lombardije. De renner van Deceuninck-Quick-Step maakte onderdeel uit van een selecte kopgroep toen hij in de afdaling van de Muro di Sormano gelanceerd werd over een muurtje.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

De 20-jarige Evenepoel botste bij het uitdraaien van een bocht op een muurtje van een brug. Hij lag enige tijd in het ravijn. Het duurde even voordat reddingswerkers de beste manier hadden gevonden om hem naar boven te dragen.  Uiteindelijk wisten de reddingswerkers hem per brancard uit het ravijn te tillen. Uit voorzorg was daarbij zijn hoofd gestabiliseerd. Hij is per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis.

Ploegleider Davide Bramati heeft tegenover de Italiaanse omroep RAI gezegd dat Evenepoel inderdaad bij bewustzijn is. De eerste diagnose is een blessure aan het rechterbeen.


Update: Remco Evenepoel breekt bekken bij valpartij

Remco Evenepoel heeft zijn bekken gebroken en zijn rechterlong gekneusd bij zijn valpartij in de Ronde van Lombardije. Dat meldt Deceuninck-Quick-Step in een persbericht. Het betekent dat de 20-jarige Belg enige tijd uit de roulatie zal zijn. De renner van Deceuninck-Quick-Step zal een nachtje ter observatie in het ziekenhuis blijven, waarna hij op zondag naar huis vliegt.

RIDE Magazine
325 Reacties
Sorteer op:
15 augustus 2020 19:57
Nog even wachten met de hoerastemming. Mogelijk een gebroken heup of bekken.
15 augustus 2020 19:58
Bekkenbreuk. Einde seizoen.
15 augustus 2020 19:58
Er is toch een breuk vastgesteld bij Evenepoel vernam VTM Nieuws bij de entourage van Evenepoel die aan het ziekenhuis stond.
15 augustus 2020 20:00
Er staat dat de bekkenbreuk is bevestigd door Lefevre, einde seizoen dus.
15 augustus 2020 20:00
Mooi dat er geen breuken zijn, hopelijk valt hrt voor de rest ook mee. Had veel raarder gekund daar met al die stenen op de grond.
15 augustus 2020 20:01
Inderdaad, bekkenbreuk. Seizoen voorbij.
15 augustus 2020 20:01
Het zal een scheur zijn dan?
15 augustus 2020 20:02
Bekkenbreuk. Fin de saison
15 augustus 2020 20:02
Update

Einde seizoen voor Remco
Bekkenbreuk
15 augustus 2020 20:03
Blijkbaar toch een breuk en einde seizoen. Het was ook een verschrikkelijke val.
Het klink misschien hard, maar misschien ook eens 'goed' een flinke blessure. Even terug met de benen op de grond en ook leren van een flinke tegenslag en volgend jaar weer even sterk of nog sterker terugkomen.
Voor DCQ een pech week, van de Giroploeg blijft opeen niet veel meer over, dat word dus aanvallen
    15 augustus 2020 20:14
    @Koos: hier kan ik niks mee. Van tegenslag wordt je helemaal niet beter en het is vooral negatief.
    Succes is veel motiverender en sportief verlies leerzaam, maar dit is alleen maar erg.
15 augustus 2020 20:03
Wat een gezeik over Nibali , als hij bij Jumbo Visma rijdt hoor je niemand.
En ik hou van aanvallend rijden, doet Evenpoel ook
15 augustus 2020 20:04
Triest als deze val zijn seizoen beeindigd, bekkenbreuk + schade aan zijn longen volgens de laatste berichten.
15 augustus 2020 20:06
Tip voor de organisatie: misschien in die zeer gevaarlijke afdaling iets meer doen voor de veiligheid van de renners? Vooral in de bochten met ravijnen? Ik weet het, het is vergezocht, maar toch.
    15 augustus 2020 20:49
    Als het al jaren bekend staat als een linke afdaling, dan zijn het toch echt de renners zelf die keer op keer net iets harder willen gaan dan binnen de eigen kunde verantwoord is. Ik verwacht dat Evenepoel dat ook zal aangeven en weet dat het 100% een eigen inschattingsfout was.
    15 augustus 2020 21:23
    Ik vind het niet zo ver gezocht. We zien dit toch ook in andere sporten. Geef hierbij wel toe dat een gesloten circuit natuurlijk makkelijker te beveiligen is dan een A naar B koers.

    Hoe werkt het eigenlijk qua aansprakelijkheid bij koersen in de VS? Kan je bij dit soort blessures, die wellicht voorkomen hadden kunnen worden via betere beveiliging, de organisator succesvol aanklagen?
    15 augustus 2020 22:22
    @ panache
    Dus hoe gevaarlijker de afdaling, hoe minder de organisatie moet zorgen voor de veiligheid van de renners want het is hun eigen schuld als er iets misgaat? Wauw.
    16 augustus 2020 09:05
    Je kan een chicane voor de bocht plaatsen om de snelheid er uit te halen, maar dan vliegt er straks een renner vol die chicane in. Probleem is niet de afdaling, maar de snelheid en verschil in kunde tussen iedere daler. Zo lang een mindere daler probeert aan te klampen en dus te veel risico neemt dan gaat het fout. Dus waar ligt dan de verantwoordelijkheid?
15 augustus 2020 20:07
Bekkenbreuk voor Remco, jammer genoeg seizoen vroegtijdig gedaan
15 augustus 2020 20:11
Bekkenbreuk kan ook einde carrière zijn, zie Beloki. En Froome lijkt zijn oude niveau ook niet meer te halen, al had die wel meer gebroken en kan die nog altijd verbeteren.
    15 augustus 2020 20:17
    Ik veronderstel dat niet elke bekkenbreuk dezelfde is. Op sporza spreekt men van een breuk in het bekken.
    15 augustus 2020 20:18
    Inderdaad, kan ook een breuk"je" zijn. We weten het niet, maar laten we niet gelijk uitgaan van het ergste.
    15 augustus 2020 21:02
    Volgens mij had Gesink ook ooit een bekkenbreuk. En die gaat toch weer behoorlijk tekeer in de Dauphine.

    Ik ben vooral benieuwd hoe Evenepoel met deze tegenslag om zal gaan. Was dit een hele korte en veelbesproken carriere, of komt hij heel snel weer terug op niveau. Het is in ieder geval de eerste keer dat niet alles in goud verandert....

    In ieder geval mag hij blij zijn dat hij het nog kan navertellen. Zag er akelig uit toen hij de dieperik in ging.
    15 augustus 2020 21:50
    Gesink had een complexe breuk in het bovenbeen. Dat lag in stukken. Dus dat is iets heel anders, daar moest een pin doorheen.
15 augustus 2020 20:23
edit wf: niet provoceren svp
    15 augustus 2020 20:25
    wat een k opmerking
    15 augustus 2020 20:34
    Dat is wel een beetje bot en flauw om dit spreekwoord hier uit de kast te halen. Maar ik heb al eerder gezegd toen ik hier voorbij hoorde komen "...beste voorbereiding ooit....beste team....Niet te stoppen...gaat de giro winnen.. ". Het is gewoon nog een jonge gast..die ook nog eens een grote mond plus maniertjes heeft en nog veel te bewijzen en leren, dat is geen schande. Maar zn team was nu dus gewoon ruk en hij maakt bij zn eerste echt grote wedstrijd met wereldtoppers meteen een fout toen hij onder druk kwam....
    Allemaal super logisch..maar het mag wel wat minder hoor...een keer de deksel op de neus is niet slecht voor hem. Natuurlijk wens je dat niemand dan op deze manier toe...
    15 augustus 2020 20:42
    Wat een zielige redenering. Iedereen die z'n kop durft uit te steken afbranden en een deksel op de neus wensen. Er was dan nog niet eens grootspraak deze week.
    Vraag me toch echt af in hoeverre je dan hier bent als wielerliefhebber.
    15 augustus 2020 20:45
    Tja dat is gewoon wat ik dacht. Je hebt zo van die types waar je jeuk van krijgt. Als ik hem vergelijk met VDP en van Aert die beiden ook super snel wereldtop zijn geworden dan mag hij qua gedrag en presentatie nog veel leren. Maar hij heeft natuurlijk ook niet de beste leermeester met PL......
    15 augustus 2020 21:04
    Al vind je het de meest vreselijke renner van het peloton, om welke reden dan ook (ik weet niet wat de persoonlijke frustraties zijn die aanleiding geven tot zulke haat) dan nog wens je dit niemand toe als je oprecht van wielrennen houdt
    15 augustus 2020 21:05
    Ja...hij is te impulsief..zo ook met die tweet over Groenewegen. Ik ben niet direct fan van de persoon...uiteraard wel van de wielrenner...hij laat mooie dingen zien. Absoluut. En waarom geen liefhebber als je vindt dat een renner best een keer de deksel op de neus mag krijgen? En daarnaast heb ik ook gezegd...niet op deze manier..dat wens je niemand toe.
    15 augustus 2020 21:12
    @cochise
    Dat wenst hij hem dan ook niet toe, dat wil je er graag in lezen zodat je kan oreren over de ware wielerliefhebber en je superieure moraliteit. Stel je alsjeblieft niet zo aan.
    15 augustus 2020 21:40
    Dat mag ik wel hopen ja, dat ik moraliteit hoger in het vaandel draag dan deze heren, ook niet echt moeilijk.
    En als "het deksel op de neus krijgen" concreet betekent "in de ravijn vallen en je bekken breken" dan is dit echt niet mijn perverse interpretatie van hun woorden.
    Want ja, voor mij betekent wielrennen strijd, spanning, heroiek en je favoriete renner naar voren schreeuwen. Desnoods zelfs de eeuwige rivaal van je favoriet toewensen dat hij volledig door het ijs zakt. Maar dit soort val afdoen als prijs voor iemands vermeende hoogmoed, dat hoort daar voor mij echt niet bij.
    15 augustus 2020 21:43
    Wauw.. en dat zeg je over een jongen die pas 20 jaar oud is? Stel zijn ouders lezen dit? Echt laag bij de grond dit..
    15 augustus 2020 21:48
    Wat een onzin kraam je weer uit joh!
    Het is goed voor het ventje dat hij een keer op zn plaats gezet wordt....hoevaak moet ik er voor de echte liefhebber nog bijzetten dat dit dus niet met welke vorm van letsel dan ook moet zijn??
    Beetje zielepietje verhaal wordt het zo wel niet?
    15 augustus 2020 21:49
    Je hebt niet goed gelezen wat ik heb geschreven. Ik haat hem niet, ik wens het hem niet toe en ik heb geen persoonlijke frustraties. Maar ik refereer alleen aan het spreekwoord hoogmoed komt voor de val. En dat ik jeuk krijg van zijn presentatie. Vergelijk hem eens met Bernal. Ook jong en supergoed. Maar wat een prettig gedrag en presentatie heeft dat ventje.
    15 augustus 2020 21:50
    @Jan Van zo'n opmerkingen begint het bij mij te jeuken...
    15 augustus 2020 21:54
    @Jan Razend
    Wat een dwaze opmerking. Je had er precies niet eens om gemaald als hij zwaargewond was. Dat was dan "verdiend" geweest omdat hij zich af en toe arrogant gedraagt wat jou betreft.

    Ik ben ook niet echt fan van zijn winning "move" met het schoudergeveeg en zijn tweets, maar ik vond het mooi dat hij echt aanvallend rijdt. Maar vanaf nu hoop ik dat hij een arrogante etter wordt die al je favoriete renners te kakken zet.

    Van het moment dat iemand zich ietwat anders durft gedragen, moet hij blijkbaar gestraft worden. Zielig gewoon.
    15 augustus 2020 22:04
    Jongens, graaf eens wat dieper in het woord hoogmoed. Dat spreekwoord is niet zomaar ergens ontstaan. Dat het nu letterlijk een val is, dat is wel bizar. Natuurlijk wens ik hem dat niet toe. Maar denk even wat verder dan kleinzerig. Ik las net de reactie van PL dat hij zou hebben gezegd dat hij zou hebben gewonnen. Van zowel PL als van REVP zijn die opmerkingen echt om te kotsen. En voor de laatste keer zeg ik voor de kleinzerigen er maar even bij....ik wens hem deze val en blessure niet toe.
    15 augustus 2020 22:05
    @miko: dat is het hem juist. Hij is niet "op z'n plaats gezet", hij is in de ravijn gevlogen en had wel dood kunnen zijn.

    Stel dat ik Ronaldo een arrogante voetballer vind, dan mag ik het zijn verdiende loon vinden als hij door een kleinere ploeg wordt uitgeschakeld. Als hij een driedubbele scheenbeenbreuk getrapt wordt en ik vind dat z'n verdiende loon met al z'n praatjes, dan spoor ik niet...
    15 augustus 2020 22:12
    Net het interview op sporza gelezen... Hij zou gewonnen hebben zei ie.

    Bij Evenepoel komt hoogmoed blijkbaar ook NA de val.
    15 augustus 2020 22:14
    Je maakt zelf een connectie die er helemaal niet is...ik leg niet de link tussen deze val en de deksel op zn neus.....Het gaat mij om zn algemeenheid...het is goed voor hem dat hij even een pas op de plaats maakt...merkt dat het niet allemaal komt aanwaaien en beter even zn lippen (grootspraak) op elkaar kan houden soms en gebaartjes...tweetjes....en schouderveegjes achterwege kan laten...
    Kennelijk lastig...want hij zegt nu alweer; ik had gewonnen!!
    16 augustus 2020 01:23
    Hij zei dit tegen zijn ploegleider omdat hij een superdag had waarschijnlijk... niet tegen de pers of de buitenwereld
15 augustus 2020 20:23
Allereerst hoop ik dat Remco snel volledig kan herstellen! Nare val.

Verder: bizar dat een aantal mensen hier Nibali proberen schuld aan te praten. Remco zit zelf op de fiets, en hij kan zelf remmen als het te hard voor hem gaat. Dalen is onlosmakelijk verbonden met wielrennen, en natuurlijk mag je daar gebruik van maken als je het goed kan. Ik weet nog dat iedereen hier op de banken stond toen Nibali Milaan-Sanremo won door een krankzinnig goede afdaling.
    15 augustus 2020 20:31
    Tuurlijk is dit niet de schuld van Nibali. En ook niet van de organisatie. Zelfs niet van Lefevere.
    Maar hou op met reacties als “hoogmoed komt voor de val”.

    edit wf: die laatste opmerking mag je achterwege laten
    15 augustus 2020 20:40
    Ja klopt Nibali speelt wel een gevaarlijk spelletje maar het is uiteindelijk aan de renners zelf om het hoofd koel te houden, als ze dat doen is er geen nood aan de man. Dat heeft Kruijswijk hem zijn Giro zege gekost. Als je iemand bergop niet meteen kunt volgen moet je dat ook niet forceren want dan gaat het ook mis, eigen tempo, zo moet je ook dalen. Maar dat is makkelijk gezegd vanaf de bank natuurlijk.

    Verder uiteraard hopen op een voorspoedig herstel voor Remco!
    15 augustus 2020 20:49
    @vocsnor
    Zoiets dergelijks heb ik nooit gezegd. En mensen hetzelfde toe wensen is ook niet tof.
15 augustus 2020 20:24
@Jacob en wat denk je dat dit jv supporters zijn ? Die van die rare op merkingen over dat dalen maken. Ik denk dat even op de Belgische site in moeten loggen.....
15 augustus 2020 20:27
Nibali treft geen blaam, volgen is een eigen keuze ( niet remmen en het risico aangaan of toch remmen en op veilig spelen).

Hopelijk is het iig enkel een scheurtje cq. Stabile breuk en zien we Remco snel terug.

Als dit hetzelfde punt is als bakelandts en de plus dan mag er wel een geklaagd worden voor een veiligheids verbetering door de organisatie en UCI. Wat dat betreft jammer om hier Lefevre niet over te horen want het heeft hem al twee van zijn renners een flinke blessure opgeleverd
    15 augustus 2020 20:35
    Ik weet dat dalen deel uitmaakt van de sport, maar een afdaling waar keer op keer renners een jaar van hun carrière verliezen door over de vangrail, brug, muurtje,...
    Het doet me denken aan de oude afdaling van de Kemmelberg.
    Daar heeft men voor een veiliger alternatief gezorgd. Kan men daar niet aan werken?
    16 augustus 2020 07:34
    Precies mijn suggestie @koersmaniak ;-)
15 augustus 2020 20:36
Einde seizoen Evenepoel, nu wordt de Giro ten minste nog spannend. :)
    15 augustus 2020 20:53
    Dat is wel een zure opmerking, eigenlijk. Toch maakt het het ongetwijfeld wel makkelijker voor de rest in de giro. Zal wel een driestrijd nu worden tussen Nibali, Carapaz en S. Yates.
    15 augustus 2020 21:03
    Moet nog maar blijken 3 weken top kunnen zijn op zijn leeftijd.
    15 augustus 2020 21:05
    Zie het wel gebeuren dat Kruiswijk alsnog giro gaat rijden als de blessure erger is dan gedacht
    15 augustus 2020 21:46
    Laat in t vervolg die smiley weg, niet helemaal gepast. Ik ben het met je eens dat de kans op een spannendere
    Giro nu aanwezig is, want deze jongen leek echt wel bizar sterk te zijn. Maar je timing en intonatie zijn wat vreemd.
    15 augustus 2020 21:54
    Hij had in de giro exhr niet meegedaan om de knikkers..zwaar overschat door vele hier wat dat betreft. Lees mn berichten er maar op na...roep al 2 weken dat het een helse prestatie van hem zou zijn geweest om überhaupt top 5 te rijden in de giro. Precies om wat er vandaag (helaas) gebeurd is. Hij heeft geen team Ineos om hem heen om alles te regelen....en zelf nog (logischerwijs) weinig ervaring.
    16 augustus 2020 08:03
    Hoop je dan ook dat Roglic valt? Of ligt dat net even anders?
15 augustus 2020 20:51
Toch een vervelende breuk. Ik vind het desondanks goed afgelopen, schrik zat er weer goed in. Zal een flinke mentale tik zijn, maar hij mag nog van geluk spreken.
15 augustus 2020 20:57
Als ik de locatie vd val zag dan vermoed ik (hoop ik) dat het slechts een scheurtje in zijn bekken is.
Alle verhalen over afdalen kan ik weinig mee, het hoort erbij en het is een kunstje. Ik ben zelf MTB'er en daar is de afdaling vaak de "beloning". Fijn dat daar ook verschil gemaakt kan worden.

Ben trouwens benieuwd naar de afdaal tijd van MvdP want die reed tientallen seconden dicht op Nibali en consorten ..... en hij had er ook niet eerder gereden.
    15 augustus 2020 21:01
    VDP is nu eenmaal een echte alleskunner, snel dalen met risico ligt hem ook.
    15 augustus 2020 21:06
    En VDP is met een fiets tussen de benen geboren, en Evenepoel met een voetbal....

    En hij kan gruwelijke wattages trappen voor zo'n licht menneke, maar als je op latere leeftijd met wielrennen begint dan heb je gewoon een achterstand in beheersing van je fiets en stuurvaardigheid.
15 augustus 2020 20:59
Gelukkig 'slechts een bekkenbreuk', niet niks maar had veel erger kunnen zijn met die doodsmak. Goed herstellen en volgende keer wat voorzichtiger.
15 augustus 2020 21:02
Het team DQS treft geen blaam, maar wel een puntje van kritiek. Evenepoel blonk uit in kleine koersen en won San Sebastián wat door de kalender voor niemand een hoofddoel kan zijn. Deze Lombardije was zijn eerste monument, waar hij met kans op winst aan deelnam. Net als de Tour wordt de koers in een monument op het scherpst van de snede gereden. Het niveau is hoger. Debuteren, als wielrenner met relatief weinig ervaring, zelf overtuigd van winstkansen, is een gevaarlijke combinatie zoals is gebleken. De ploegleiders die zeggen ‘Pogacar rijdt de Tour om te leren, al het resultaat is een mogen en geen moeten’ wordt van alles verweten maar ze zijn wel realistisch en nemen de jonge sporter in bescherming. Aan de ene kant wil je scoren, maar een carrière iets meer stap voor stap opbouwen heeft ook zo zijn voordelen.
    15 augustus 2020 21:08
    Heel Belgie snakt wanhopig naar een klassementsrenner die de Tour / Giro / Vuelta kan betwisten . Staat heel veel pressie op. Ook qua sponsoring van Lefevre.
    15 augustus 2020 21:10
    Ik denk dat REV net zo ambitieus is als de ploegleiding. En dat hij zich ook niet laat afremmen. En dat gezien de resultaten in Polen hij ook gewoon niet onder de favorietenrol uit komt.

    Maar ik denk ook dat hij nu slachtoffer is van zijn eigen dadendrang. Want het leek mij geen lekke band of probleem met zijn fiets, maar gewoon een stuurfout.

    En misschien is de dadendrang wel het gevolg van de heldenverering; hij MOET voldoen aan de verwachtingen van zijn fans. Want wat zouden die denken als de grote Evenepoel in de eerste de beste afdaling die er toe doet meteen zou moeten lossen....
15 augustus 2020 21:09
Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid niet bij Nibali. De een kan goed klimmen de ander beter dalen, dat hoort bij de koers. MvdP is gewoon een baas op de fiets, die daalde zelfs sneller dan Nibali. Remco dacht dat hij mee kon met Nibali en nam teveel risico. Ik ben geen Remco fan mede door zijn maniertjes o.a het afvegen van zijn schouder, hoe hij op zijn fiets zit, maar een val als deze gun je niemand hoewel het wel zijn eigen schuld is.
    15 augustus 2020 21:19
    Dat het een ibovengemiddelde rritatoo is, staat hier geheel buiten. Hij heeft een fout gemaakt en moet daar nu voor boeten. Hopelijk is hij snel weer beter en houdt hij er niets aan over.

Reacties zijn gesloten.