Deceuninck-Quick-Step meldt: bekkenbreuk voor Remco Evenepoel
foto: Cor Vos
zaterdag 15 augustus 2020 om 20:06

Deceuninck-Quick-Step meldt: bekkenbreuk voor Remco Evenepoel

Update Remco Evenepoel is hard ten val gekomen in de Ronde van Lombardije. De renner van Deceuninck-Quick-Step maakte onderdeel uit van een selecte kopgroep toen hij in de afdaling van de Muro di Sormano gelanceerd werd over een muurtje.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

De 20-jarige Evenepoel botste bij het uitdraaien van een bocht op een muurtje van een brug. Hij lag enige tijd in het ravijn. Het duurde even voordat reddingswerkers de beste manier hadden gevonden om hem naar boven te dragen.  Uiteindelijk wisten de reddingswerkers hem per brancard uit het ravijn te tillen. Uit voorzorg was daarbij zijn hoofd gestabiliseerd. Hij is per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis.

Ploegleider Davide Bramati heeft tegenover de Italiaanse omroep RAI gezegd dat Evenepoel inderdaad bij bewustzijn is. De eerste diagnose is een blessure aan het rechterbeen.


Update: Remco Evenepoel breekt bekken bij valpartij

Remco Evenepoel heeft zijn bekken gebroken en zijn rechterlong gekneusd bij zijn valpartij in de Ronde van Lombardije. Dat meldt Deceuninck-Quick-Step in een persbericht. Het betekent dat de 20-jarige Belg enige tijd uit de roulatie zal zijn. De renner van Deceuninck-Quick-Step zal een nachtje ter observatie in het ziekenhuis blijven, waarna hij op zondag naar huis vliegt.

RIDE Magazine
325 Reacties
Sorteer op:
15 augustus 2020 18:18
edit wf: laat trollgedrag achterwege
    15 augustus 2020 18:20
    Eeeh nou dat denk ik niet. Hij kon de grote dalers niet volgen. Geen schande, wel de werkelijkheid.
    15 augustus 2020 18:20
    Gerapporteerd. Gezien je andere reacties ben je nu duidelijk reacties aan het uitlokken
    15 augustus 2020 18:26
    Over wie heb je het nou Mario?
    15 augustus 2020 18:29
    over Bob natuurlijk
    15 augustus 2020 18:33
    Bob praat onzin, maar om iedereen die onzin praat nou meteen te rapporteren......
    15 augustus 2020 18:35
    ja ik rapporteer geen mens, maar als ik een keer mijn mening geef over Lefevre wordt ik wel direct gerapporteerd :-)
    15 augustus 2020 18:56
    Ze zijn allemaal al eens een keer gevallen in een afdaling of hebben een keer veel geluk gehad. Om ze dan allen grote dalers te noemen, is toch wat overdreven. Evenepoel is dan een slechte daler omdat hij een opening liet of omdat hij gevallen is? Misschien had hij wel een leegloper of scheelde er iets anders. In Polen degradeerde hij Fuglsang en co dus ik praat niet noodzakelijk onzin.
    15 augustus 2020 19:41
    A ja, Polen. Dit is de ronde van Lombardije, een monument.

    Evenepoel zat in een lastige situatie tegen een koppel en trio, jammer dat we niet gezien hebben hoe hij zulks aangepakt zou hebben. Die jongen heeft een lijfwacht nodig van het allerhoogste niveau in finales.
    15 augustus 2020 21:10
    Marik, over Bob had ik het ja. gezien veel van zijn andere berichten gaat het hier overduidelijk om iemand die de bol op loopt te fokke, en dan rapporteer ik dat ja. Als je alles maar op ze beloop laat, gaat de lol er van af. Zo ben ik ooit ook op voetbalforums afgehaakt en het loopt hier ook de spuigaten uit. Er word hier voor veel minder gebant
    15 augustus 2020 21:14
    En de mogelijkheid dat je zelf misschien een ietsiepietsie lichtgeraakt bent is geheel onbestaand?
    15 augustus 2020 21:34
    Zijn eerste reactie aan de ploegleider was idd 'ik ging gewonnen hebben, sorry van de val'.
    Zijn besef was er dus ook dat het zijn fout was.
15 augustus 2020 18:18
Marcus Aurelius gerapporteerd. Dit soort beschuldigingen naar Nibali toe horen niet
    15 augustus 2020 18:19
    Ben het met je eens
    15 augustus 2020 19:50
    Ik niet.

    Het is een mening en visie die wel thuishoort in de discussie. De piste dat Nibali er alles uitgooit om zijn tegenstanders te laten falen in de afdalingen is best plausibel, de vraag is alleen of je dat verschrikkelijk of juist gaaf vindt.

    Persoonlijk vind ik het onderscheidend en 100% koers, hoe hij vorig jaar Roglic even scheef aankeek, een ander kader nummertje ontwaarde en hij hem tegen de reling dwong. Meer coureur kan je nauwelijks zijn.
    15 augustus 2020 20:24
    Hopelijk rijd Max morgen ook niet te snel, voor je het weet gaat Hamilton te veel risico nemen in de bochten en vliegt deze eruit, pure poging tot doodstraf zulke sluwe streken
15 augustus 2020 18:27
Aan de organisatoren om gevaarlijke afdalingen te elimineren of veiliger te maken. Als Nibali dan afstand neemt, zijn goed recht maar sommige punten moeten gewoon veiliger. Nu duimen voor Remco!
Trouwens, in de Dauphine is Jumbo ook gaan klagen over de gevaarlijke afdaling waar Steven gevallen is..
    15 augustus 2020 18:32
    Inderdaad, toch waar er een brug is of een gevaarlijk ravijn naast de weg ligt, moet men dat toch veiliger maken.
    15 augustus 2020 18:35
    Wil je een chicane voor de bocht om de snelheid er uit te halen?
    15 augustus 2020 18:55
    Nee, maar als dit effectief dezelfde plaats is waar De Plus en Bakelands uit de bocht zijn gegaan zou je het als organisatie toch al moeten weten..
    15 augustus 2020 20:48
    Als renner dan evident ook.
    15 augustus 2020 23:45
    De coureurs maken de afdaling gevaarlijk iedere coureur heeft een fiets met remmen (het zijn geen baanfietsen me dunkt)misschien eens wat vaker gebruiken.Iedere coureur heeft mogelijkheid om parcours te verkennen(is niet pas 1 uur voor start bekend)dus iedereen kan weten waar potentieel gevaarlijke punten zijn.ik ben altijd meer geschokt van het type valpartijen waar je het niet direct verwacht(zie val van Wout Poels in TdF)
15 augustus 2020 18:30
Rot val, beterschap voor die jongen. Maar wat een overtrokken reacties weer. Renner wordt onder druk gezet, maakt een stuurfout op een ongelukkige plek en gevolg een zware val. Vervolgens zijn organisatie en UCI weer de gebeten hond.

Het kan op een parcours van 250+km en met snelheden van boven de 40 gemiddeld overal mis gaan. Wat willen jullie die roepen om meer veiligheid dan? 250km weg afzetten met stootkussens? Renners verplicht in motorpakken laten rijden? Snelheidslimieten in afdalingen?

Zolang er wielrennen is zijn er valpartijen. Soms zwaar soms zonder erg. Soms in een afdaling soms (nou ja merendeels) op het vlakke. Deal with it.
    15 augustus 2020 22:06
    Kom op zeg, de afdaling is berucht. Dan kan de organisatie best wat doen, het hoeft niet voor de volledige afstand, maar specefiek in deze strook valt flink te verbeteren. Ik snap niet dat de organisatie / UCI geen veiligheids analyse doet en daaruit conclusie trekt en maatregelen implementeert.
15 augustus 2020 18:35
Allemaal de schuld van Nibali... kom op zeg, afdalen is een onderdeel van het wielrennen. Een prachtig onderdeel. Als Evenepoel ooit een grote ronde wil winnen zal hij beter moeten gaan dalen.
15 augustus 2020 18:40
Hij zou ‘alleen’ een blessure aan zijn been hebben, volgens Cassani.
    15 augustus 2020 18:52
    Dat is relatief goed nieuws
15 augustus 2020 18:44
Heeft natuurlijk iets te maken met het tempo van Nibali, niet verboden toch ?
Merckx daalde altijd tegen de limiet, meerdere zijn tegen de grond gegaan achter hem, Ocana verloor er de tour zelf mee. Remco heeft alles wat een topper moet hebben, behalve ervaring (en dat is normaal en geen schande).
Nooit werd gesuggereerd dat Merckx TE snel afdaalde, tijden veranderen blijkbaar.
    15 augustus 2020 19:01
    Dat laatste klopt niet: er is nooit meer een etappestart ‘boven’ sinds Merckx de boel vanuit de start eens ondersteboven reed.
    15 augustus 2020 20:13
    Laatste rit in Dauphine begint met ......een afdaling !
15 augustus 2020 18:58
Vervelende val werd gelost bergaf, vermoedelijk te veel risico genomen met kanjers als een Nibali in de afdaling.

Eigenlijk een fout van Lefevere deze koers voor zijn pupil die slechts een paar jaar wielrenner is.
Met alle gevolgen van dien..
Daarnaast heeft Remco nog nooit deze koers gereden.
Ik pleit voor een gevangenisstraf van 5 jaar, "bewust renners in het diepe gooien"
Ze laten vallen van hun troon, terwijl hij nog geen koning is.
    15 augustus 2020 20:52
    Benieuwd of Lefevre nog aanleiding ziet iemand aan te klagen voor de val van Evenepoel.
15 augustus 2020 19:08
Blijkbaar heeft hij geen breuken maar enkel blauwe plekken
15 augustus 2020 19:08
Een wonder zou dit zijn
    15 augustus 2020 19:17
    Ben je niet alleen een godenkind, ben je ook nog van rubber. De ontgoocheling maakt nu toch stilaan plaats voor opluchting.
15 augustus 2020 19:12
We gaan zo langzamerhand richting alle koers op een circuit met ballenbaderen in de berm en iedere renner een advocaat om zich in te dekken i.g.v. ongevallen bij de ander.

Wielrennen is een gevaarlijke prachtsport en we zijn er allemaal bij.
Hopelijk valt 't mee voor EVPoel.
15 augustus 2020 19:18
Of we er nou tegen kunnen of niet ga je uiteraard wel krijgen dat Evenepoel isoleren en hem nare, gevaarlijk snelle afdalingen opdringen gemeengoed bij de concurrentie wordt.

Kijken of hij later wijsheid of verdriet over houdt aan het nog even mogen koersen tegen de edele heer Vincenzo Nibali, voor al uw afdalingen. Ik verwacht een sportieve reactie in ieder geval.
    15 augustus 2020 20:33
    Ja hoor. Alle renners zijn al zo ongelofelijk bang en geintimideert en radeloos door de grote Evenepoel dat ze allemaal gaan probere om hem te laten vallen.. man man..wat een belachelijke viespeukerij dit bericht van jou, en tevens heerlijke voer om de boel weer te late escalere tusse Evenepoel-aanbidders en 'jaloerse' Hollanders...
    15 augustus 2020 20:50
    Voel jij je wel helemaal lekker Mario?

    Ik viespeuk helemaal niks maar geef gewoon kraakhelder aan wat er gebeuren gaat. Volgens mij is er ergens een radartje vastgelopen in je systeem of bedoelde je ergens anders op te reageren, hoe probeer ik wat uit te lokken precies en wie vertegenwoordig ik dan? Erg nieuwsgierig.
    16 augustus 2020 10:33
    Het orakel spreekt. Stop de persen!
15 augustus 2020 19:19
Gelukkig! Na zo’n nare duik in het ravijn er naar het er uitziet zo vanaf komen. Pfffft.
15 augustus 2020 19:21
Was overigens Mollema die de boel onder druk zette. Is een onderdeel van wielrennen hé.... Tis geen wattmeister o.i.d.
15 augustus 2020 19:29
Goed bericht, das mooi!

Tja, en qua afdalen - je hoeft natuurlijk niet mee als iemand sneller gaat dan jij en je boven je theewater gaat omdat je eigenlijk net niet meekunt. Kan je tegenstander toch niet verwijten dat ie sneller daalt dan jij. Kom op he, je tegenstander doet toch niks onreglementairs.

EDIT: Bramati op Sporza klinkt geschrokken maar vertelt ook dat Remco aanspreekbaar was toen ie bij hem kwam, beetje pijn aan de rechterzij. Het lijkt allemaal met een sisser af te lopen

EDIT: Oef, dat stemt toch een stuk minder vrolijk. Einde seizoen helaas.
15 augustus 2020 19:29
Volgens mij daalde het groepje nog maar op 80% hoe anders rijdt VdP het gat bijna dicht in die afdaling ...... ;)
    15 augustus 2020 20:17
    Volgens mij is Mathieu een van de betere stuurmanskunst uit het peloton. Gewoon een zeer goede daler!
    15 augustus 2020 20:48
    @martine151 .... vandaar mijn knipoog. Bizar hoe MvdP zoveel tijd goedmaakt op een maximaal afdalende Nibali en consorten
15 augustus 2020 19:32
Ik kan geen bocht of afdaling meer zien, of een sprint. Mijn hart.
    15 augustus 2020 23:50
    Je hebt gelijk ik kan alleen nog maar kijken naar het opwarmen op de rollen en het uitfietsen op de rollen,de neutralistie vind ik al te eng,zoveel sukkelaars die daar al vallen.
15 augustus 2020 19:34
Goh. Geen schade bij REV. Niet te geloven. Fijn voor hem.
15 augustus 2020 19:35
Nou dit lijkt allemaal hartstikke mee te gaan vallen hopelijk rijdt hij binnenkort iedereen weer ouderwets op een hoop!

Edit: Toch een bekkkenbreuk, dat is niet mals. :(
15 augustus 2020 19:36
Een groot geluk is dat Remco niet met het hoofd naar voren de diepte in is gedoken. Hij wist zich nog bijna aan het muurtje vast te grijpen en is in een vrij rechte lijn naar beneden gevallen. Gelukkig ook niet precies in het midden van de brug want daar is het het diepst. Op grond van de laatste nieuwsberichten sluit ik niet uit dat hij over een paar weken alweer volop mee kan draaien.

Zoals menigeen zal zijn opgevallen was commentator Karsten Kroon opeens niet meer te horen. Ik geloof echter niet dat dit door een storing aan de apparatuur kwam. Je kon hem meermaals horen snikken bij het zien van de afschuwelijke beelden. Hij had het verdomd moeilijk en was volgens mij niet meer in staat verslag te doen van de koers. Maar dit alles terzijde.
    15 augustus 2020 19:40
    Hij was duidelijk ook helemaal klaar met al die herhalingen.
    16 augustus 2020 13:33
    Maar dat we er op een bepaald moment een paar lekkere gitaarsolo's doorheen kregen, doet toch vermoeden dat ze het technisch ook niet helemaal op orde hadden bij Eurosport...
15 augustus 2020 19:43
Heup- of bekkenbreuk zeggen ze op VTM nieuws.
15 augustus 2020 19:44
Blijkbaar zou er toch n breuk zijn.. Heup of bekken. Dan gok ik eerder op bekken.
    15 augustus 2020 19:57
    Waar baseer je dat op? Lees het nog nergens. Zou een vervelende blessure kunnen zijn - einde seizoen - maar al bij al had het afgaande op de beelden dan nog een stuk erger kunnen zijn

    Edit: zie nu pas de reactie er direct boven....
15 augustus 2020 19:45
edit wf: niet provoceren

Gelukkig lijkt hij er heel goed vanaf gekomen te zijn. Ik denk dat je hier het verschil ziet tussen 4 jaar ervaring en 24 jaar ervaring op een racefiets. Ook dalen is onderdeel van wielrennen: what goes up must also come down.

En dan kun je kritiek hebben op het parcours. Of op Nibali. Maar uiteindelijk is het Evenepoel zelf die bepaalt hoe hard hij naar beneden rijdt.

EDIT: bericht is dat hij bekkenbreuk zou hebben opgelopen. Enerzijds mag hij dan nog van geluk spreken dat het daarbij blijft. Kun je overigens goed van herstellen, zie o.a. Gesink. Hopelijk lukt dat bij deze gast ook. En hopelijk gaat het ook een wijze les voor hem zijn, ook al is het een harde leerschool.
    15 augustus 2020 19:49
    belachelijke reactie
    15 augustus 2020 19:52
    Nu kun je je gaan voorbereiden op het Verlindegewijs ons op de hoogte houden van zijn mentale ontwikkeling op dit traject. Vandaag ging er weinig hoogmoed van hem uit overigens, hij was duidelijk nerveus en opgewonden om deze koers te proberen winnen.
    15 augustus 2020 19:53
    Als de renners zelf steeds opnieuw aangeven dat deze afdaling onverantwoord is, zal er wel waarheid inzitten hé. Wat moeten wij dan het tegendeel zeggen.
    15 augustus 2020 19:56
    Beetje misplaatste opmerking die eerste zin.
    15 augustus 2020 20:21
    @Solo

    Een renner kan er gewoon voor kiezen om met 35km/h maar beneden te rijden toch? Ze nemen zelf de risico's. In principe kan elke amateur, elke afdaling aan. Desnoods te voet.

    Sommige renners zijn nu eenmaal beter in afdalen dan anderen. Dat kan je niemand verwijten. Je kan ook moeilijk boos worden op een klimmer, omdat Kenny van Hummel dat niet kon.
    15 augustus 2020 20:25
    edit wf: niet doen. gebruik liever de functie waarmee je reacties kunt melden
    15 augustus 2020 20:26
    Goedkope retoriek om bij zo’n val “hoogmoed” te koppelen aan de persoon Evenepoel. Vrij smakeloos zelfs.
    15 augustus 2020 20:31
    Vocsnor ik ben het niet met je eens. Remco had/heeft een gouden periode in het wielrennen momenteel. Dat hij zichzelf dan nu een keer overschat (hoogmoed) dat kan gebeuren, met als gevolg een nare crash (val) deze keer.

    Dat het door Michelangelo wat poëtisch verwoord wordt maakt hem nog geen trol m.i.
    15 augustus 2020 20:38
    Ik vind Evenepoel beetje een eng mannetje en sommige fans/aanbidders gaan gewoon een beetje ver in hun adoratie waar ik over het algemeen altijd een beetje misselijk van word, ook als dit met een Nederlandse voetballer als De Ligt of Frenkie de Jong gaat bijvoorbeeld. Maar dat 'hoogmoed komt voor de val' is gewoon een beschamend lage opmerking... minstens zo beschamend als die maffe theorien van Romein Veinsteins
    15 augustus 2020 20:55
    Anders ventileer je even beter de zolderkamer, letterlijk en figuurlijk, Mario.
    15 augustus 2020 21:25
    @Vocsnor,
    Goed verpakken is een kunst.

    Het is heel dubbel: ik wens absoluut niemand een blessure toe. Tegelijkertijd zie ik ook niet graag renners met voetbalmaniertjes (zeker als ze pas net komen kijken). En misschien heb ik zijn interview verkeerd geinterpreteerd, maar als hij niet eens geinteresseerd is in de andere deelnemers, dan is dat voor mij toch echt... HOOGMOED!

    Nu kan hij in ieder geval laten zien uit wat voor hout hij gesneden is. Is hij alleen goed als alles hem voor de wind gaat, of is hij sterk genoeg om terug te komen.

    En als hij terug komt (en dat hoop ik oprecht, want ik kan genieten van fietsende fenomenen), dan hoop ik dat hij in ieder geval een lesje in nederigheid heeft gehad.
    15 augustus 2020 21:41
    “Goed verpakken is een kunst.”

    Nee, zonder betekenisvolle inhoud kun je ik weet niet hoeveel strikken knopen, maar wordt het nog steeds geen kunst. Hoogstens een ambacht.
    15 augustus 2020 23:19
    En nu ik zijn verklaring na afloop gelezen heb op sporza (bij monde van Lefevere), dan komt de hoogmoed niet alleen vóór de val, maar zelfs erna.

    In die zin begint het totale plaatje van Evenepoel mij steeds minder te bevallen. Van gebaartjes aan de finish, tot het niet kennen van je tegenstand, en vervolgens vanaf je brancard te verkondigen dat je gewonnen zou hebben.

    Hij is nu keihard van zijn roze wolk gedonderd. Hopelijk gaat hij goed revalideren, maar tegelijkertijd deze les in nederigheid ter harte nemen. Hij heeft in ieder geval tijd om na te denken over zijn PR.

    En voor alle duidelijkheid: dit soort valpartijen gun ik niemand, ik zie ze niet graag, en ik ben blij dat hij er niet meer aan overhoudt dan dit.
    15 augustus 2020 23:37
    edit wf: niet doen
    15 augustus 2020 23:45
    Het is zo vreselijk voorspelbaar en nep Mikey.
15 augustus 2020 19:51
Zijn seizoen zit erop dan waarschijnlijk
15 augustus 2020 19:55
Flinke meevaller dat er niks ernstigs is.
    15 augustus 2020 20:12
    Dat is er wel (al valt alles misschien mee nadat je t live gezien hebt). Bekkenbreuk en longschade; seizoen over (en afwachten hoe dat bekken hersteld...).

Reacties zijn gesloten.