Tom Dumoulin (31) stopt na 2022 met wielrennen

Tom Dumoulin (31) stopt na 2022 met wielrennen

foto: Cor Vos

vrijdag 3 juni 2022 om 13:31
Breaking

Tom Dumoulin stopt na dit seizoen met wielrennen. Dat heeft de 31-jarige Limburger van Jumbo-Visma zelf bekendgemaakt. Hij maakt het huidige seizoen nog wel af bij Jumbo-Visma. Welke koersen Dumoulin gaat rijden, is nog niet bekend. Wel heeft hij van het WK tijdrijden in Australië een doel gemaakt.

Nadat Dumoulin vorig jaar al dicht tegen het punt zat om de fiets in de wilgen te hangen, hebben alle tegenslagen in het afgelopen voorjaar en de ronduit teleurstellende Giro d’Italia hem doen besluiten om na het seizoen 2022 definitief in de remmen te knijpen.

Opgave in Giro
In de vijftiende rit van de Giro d’Italia gaf Dumoulin op. Dit was een van zijn grootste teleurstellingen in zijn loopbaan. Juist omdat deze Ronde van Italië zijn ontdekkingstocht moest worden of hij nog met de beste klassementsrenners kon wedijveren.

“Het lichaam is op, het is leeg. Dit is balen en een grote teleurstelling”, vertelde hij ter plekke aan Han Kock van de NOS. “Het probleem ligt niet aan de rugblessure. Maar ik weet ook niet hoe het dan wel komt. Ik kom niet vooruit. Ik krijg geen kracht, geen vermogen op de pedalen. Het zit er gewoon niet in. Op dit moment heb ik geen ander antwoord.”

Tom Dumoulin in de voorbije Giro d’Italia – foto: Cor Vos

Een echte oorzaak voor zijn tegenvallende niveau in de Giro d’Italia werd er in de afgelopen dagen na zijn terugkeer uit Italië niet gevonden. Uit onderzoeken zijn geen bijzondere zaken aan het licht gekomen. Dumoulin gaf wel aan dat hij veel last heeft van diverse kleine pijntjes, die vroeger nauwelijks speelden. En dat hij hier toch wel veel hinder van ondervindt.

In een interview twee dagen voor de Amstel Gold Race gaf Dumoulin al aan dat hij alleen met wielrennen doorgaat wanneer hij nog met de besten kan wedijveren. “Ik ga niet vijf jaar in de marge rijden”, beklemtoonde hij in dit gesprek.

Interesse van andere ploegen
Diverse ploegen hebben in de laatste weken juist nog aangegeven dat ze grote interesse hebben om met Dumoulin volgend seizoen te gaan werken. Hierbij zaten BikeExchange-Jayco, Trek-Segafredo, Alpecin-Fenix, Intermarché-Wanty, BORA-hansgrohe en Israel-Premier Tech.

Met zijn eindzege in de Giro d’Italia, zijn wereldtitel tijdrijden, ritzeges in de drie grote rondes, tweede plek in 2018 in zowel de Tour de France als Giro d’Italia heeft Tom Dumoulin de afgelopen jaren bij Argos-Shimano, Giant-Shimano, Giant-Alpecin, Team Sunweb en Jumbo-Visma een prachtig palmares opgebouwd.

Dit artikel delen:

127 Reacties

VerstandOpNul 3 juni 2022 om 15:40

Dat is een begrijpelijke beslissing. We hebben prachtige sportmomenten van hem gezien, maar wat hij de laatste jaren deed was voor niemand leuk: niet voor hemzelf, niet voor zijn ploeg(en), niet voor de wielervolgers..

0
uitdewaaier 3 juni 2022 om 15:47

Heel begrijpelijk.

0
Magician 3 juni 2022 om 15:47

Ajuus, de groeten.

Leuke carrière gehad hoor, maar ik kan weinig met dit soort labiele mensen in de topsport.

0
Henk Boer 3 juni 2022 om 17:19

Heb ik ook

0
Pascal De Kooning 3 juni 2022 om 15:51

Het zat er in helaas. Wel een moedig en verstandig besluit. Tom, ik heb genoten van je op de fiets. Wees trots op he prachtige carrière en geniet van je laatste maanden als beroeps-wiielrenner.

0
SprintMaster 3 juni 2022 om 16:00

Dit vind ik beter dan sommige renners (ik zal geen namen noemen :-)) die nog jaren tegen beter weten in doorgaan voor een vorstelijk salaris.

0
skylimit 3 juni 2022 om 16:16

Net alsof hij nu voor een hongerloontje heeft gereden, zoveel positiviteit heeft Dumoulin tijdens zijn contractperiode bij TJV niet gebracht, helaas.

0
Pietspeed 3 juni 2022 om 16:36

Als je nog voor een vorstelijk salaris kan door blijven peddelen, dan zou je een dief van je eigen…Dus waarom niet?
Alleen zit Tom kennelijk anders in elkaar.

0
SprintMaster 3 juni 2022 om 18:23

Een jaar doorgaan en niks presteren kan nog, twee jaar niks presteren en toch doorgaan wordt dubieus, nog langer doorgaan is gewoon treurig.

0
Pietspeed 3 juni 2022 om 16:19

Lag in de rede deze keuze, maar komt toch helaas als een onaangename verrassing, jammer en zonde. Er gaat veel klasse en een persoonlijkheid voor het Nederlandse wielrennen verloren, want eigenlijk te vroeg. Een mooie podiumplaats in een GT was een bekroning geweest als sluitstuk. Niettemin respect voor z’n beslissing.

Valt overigens op dat hij zegt:

“.. en de passie voor deze bijzondere wereld waarin ik mij vaak verbaas, maar evenvaak zo enorm thuis voel.”

Benieuwd wat hij daarmee nu eigenlijk wil zeggen. Maar zal wel binnen de wereld blijven.

0
De Capybara van de Conradkade 3 juni 2022 om 16:27

Tom komt niet uit een wielermilieu, daar zal die wel op doelen.

0
Pietspeed 3 juni 2022 om 16:39

Zou kunnen idd. Maar komen niet de meesten uit een niet-wielermilieu?

0
vlaamse ardennen 3 juni 2022 om 16:42

Waar geen wil is is geen weg (meer)

0
ToBe 3 juni 2022 om 16:45

Tom, als ik jou ooit tegenkom op het Vrijthof, Onzelievevrouweplein, of een andere locatie, dan zou ik jou graag een pintje (of iets anders) willen aanbieden. Jij hebt mij vele mooie momenten bezorgt in de afgelopen jaren. Niet alleen in de koers, maar ook jou interviews. Jij bent een mooi mens. Succes in je verdere leven, geniet ervan.

0
jan jansen 3 juni 2022 om 16:48

Voor alle volgers die hem bedanken.
Tom zou de volgers moeten bedanken. Dankzij de volgers heeft hij een uitstekende broodwinning.

0
Henk Boer 3 juni 2022 om 17:20

Hij mag Valverde de schoentjes niet eens aan doen !

0
Henk Boer 3 juni 2022 om 17:22

Als supporter voel je je toch een beetje vern…… de laatste 4 jaar

0
Lalsacien 3 juni 2022 om 17:48

@Henk Boer Ach jij bent bent ook maar een mens….

0
Henk Boer 3 juni 2022 om 17:23

Hij mag niet eens naar het kastje wijzen waar de schoentjes van Valverde in staan.

0
jan jansen 3 juni 2022 om 21:13

Welke opmerking is wel nodig

0
Totapuri 3 juni 2022 om 17:57

Zijn keuze om te stoppen. Geesink koos een andere.

0
stateofcycling 3 juni 2022 om 17:58

Het zou JV sieren om Tom op te nemen in de tourselectie. Bedankje voor bewezen diensten. In zijn laatste jaar de Tour rijden en richten op de tijdritten.

0
Cen Morawec 3 juni 2022 om 19:13

Bedankt, @Stateofcycling,

Ik ben zo triest vandaag, maar je idee is prachtig. Nog zijn laatste Tour laten uitrijden wordt zo mooi. Ik hoop Jumbo Visma ga dit idee waarderen.

0
YogiBear 4 juni 2022 om 00:26

Dus je wilt iemand die zelf aangeeft niet heel stabiel te zijn qua prestaties en eigenlijk niet weet hoe en waar hij zijn top moet halen opnemen in een tourselectie, met als groot risico dat hij na drie dagen naar huis gaat? We leven niet meer in de tijd van 10 renners per ploeg. Hem opnemen geeft je een te groot risico dat zowel Roglic als Van Aert ergens een mannetje te kort komen.

0
Anton van Valouwe 4 juni 2022 om 22:54

Bewezen diensten..?

0
Pietspeed 3 juni 2022 om 18:53

Hoewel een moedige beslissing ook een slimme. Niets ‘moet’ nu eigenlijk meer. De kogel is door de kerk en bevrijd van z’n ketenen kan hij nu een half jaartje een afscheidstournee doen. Misschien komen er nieuwe inzichten en komt hij terug op z’n beslissing.

0
Verweggistan 3 juni 2022 om 19:22

Ik las ketonen

0
Barry Batsbak 3 juni 2022 om 19:46

Jammer jammer. Je kon erop wachten natuurlijk. Ik hoop voor hem dat hij vooral dingen gaat doen waar hij lol aan beleeft. Want de laatste paar jaar zag het er meer uit als een lijdensweg.

0
UrbanSteel 3 juni 2022 om 19:58

Tom, wat heb ik afgelopen jaren van je genoten bij de mooiste sport die er is het wielrennen, daar moet ik je met heel mijn hart voor danken, je hebt Nederland weer goed op de kaart gezet.
Nu je gekozen hebt om na dit jaar te stoppen met wielrennen wens ik je uit de grond van mijn hart het allerbeste toe en een prachtig nieuw leven.

0
Alfons Haavers 3 juni 2022 om 20:19

Beetje onverwacht toch voor mij, dit nakende afscheid.

Had ergens nog wel gedacht dat er een Dumoulin 2.0 ging opstaan die terug plezier ging vinden in het tijdrijden en wat meer avontuur in eendaagsen en GT’s, of zelfs nog eens een klassement zou proberen rijden met een betere voorbereiding.

Blijkbaar was het toch op na jaren aanmodderen. Geen schande. Na Aru weer eentje van de veelbelovende class of ‘90 die sneller dan verwacht is verdwenen uit de wielrennerij.

Kon altijd wel genieten van een noorderbuur die het goed deed in grote rondes, bij ontstentenis van een landgenoot die meespeelde voor een klassement. Stijlrijk op de fiets, welbespraakt ernaast. Al merkte je wel dat de verwachtingen van zichzelf en het publiek in combinatie met het fysieke leed gingen wegen, en werd de frisse nieuwe wielerheld ingehaald door veel negativiteit.

Prachtcarrière gehad natuurlijk, als eerste Nederlandse Giro-winnaar, wereldkampioen tijdrijden en tweede in de Tour. Een handvol topjaren gehad die ons als wielerliefhebber er weer eens mee confronteert dat de Gilberts en Valverdes uitzonderingen zijn en we misschien wel eens vaker onze verwachtingen moeten bijstellen.

Ergens ook mooi dat hij zelf aanvoelt dat de grote jaren voorbij zijn en het niet meer nodeloos wil rekken, al denk ik persoonlijk dat er qua fysiek talent nog wel een paar mooie prijzen hadden ingezeten mits een wat bijgesteld verwachtingspatroon.

Benieuwd wat dit seizoen nog brengt. Nog 1 keer opladen om aan de andere kant van de planeet in een uur tijd af te rekenen met al zijn demonen en adieu te zeggen als wereldkampioen in de discipline die gekend staat als het ultieme gevecht met jezelf, het zou hem wel gegund zijn.

0
Bontempi1962 3 juni 2022 om 21:43

Bedankt Tom Dumoulin. Vanaf nu wordt wielrennen volgen een stukje saaier.

0
Kartouche 3 juni 2022 om 22:50

Mooi titel op Sporza boven het stuk over zijn afscheid: ‘Tom Dumoulin, poëzie op de fiets’. Heb genoten van de wielrenner en ook de mens op en naast de fiets!

0
Covadonga 3 juni 2022 om 23:54

Moedig en begrijpelijk besluit.

0
Jeroom 4 juni 2022 om 07:53

Nu is het natuurlijk zo dat een tijdrit op meerdere vlakken verschilt van etappe(koers).

Als ik echter dit lees dan klinkt het wel een beetje tegenstrijdig:

“Het lichaam is op, het is leeg. Dit is balen en een grote teleurstelling”, vertelde hij ter plekke aan Han Kock van de NOS. “Het probleem ligt niet aan de rugblessure. Maar ik weet ook niet hoe het dan wel komt. Ik kom niet vooruit. Ik krijg geen kracht, geen vermogen op de pedalen. Het zit er gewoon niet in. Op dit moment heb ik geen ander antwoord.”

Die kracht en het vermogen zitten er dus nog wel in anders kan je geen tijdrit rijden toch? Zou hij het niet gewoon nog eens op een Giant moeten proberen?

Aan de andere kant, als hij zelf het wielrennen niet meer zitten dan moet hij gewoon lekker stoppen natuurlijk.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone