‘Tom Dumoulin kiest opnieuw voor Giro’

Door , woensdag 20 december 2017 om 07:42

foto: Sirotti

Welke grote ronde Tom Dumoulin in 2018 rijdt, maakt hij tijdens de ploegenpresentatie van Sunweb op 4 januari bekend. Volgens De Telegraaf gaat onze landgenoot zijn titel in de Giro d’Italia in ieder geval verdedigen. Of hij daarna de Tour de France ook betwist, is onduidelijk.


Volgens het Nederlandse medium, dat zich baseert op bronnen vanuit Italië, hebben zowel Sunweb als Dumoulin zelf de deelname aan de Giro-organisatie bevestigd. Het parcours van de Italiaanse rittenkoers zou meer in het voordeel van onze landgenoot spreken. Er zijn 44,2 vlakke tijdritkilometer en maar vier echte ritten in het hooggebergte, tegenover 31 individuele tijdritkilometers en zes etappes door het hooggebergte in de Tour. Het is volgens De Telegraaf afwachten wat Dumoulin gaat doen: de combinatie kopman in de Giro en een vrije rol in de Tour, of de Giro gevolgd door de Vuelta a España ter voorbereiding op het WK.

Dit artikel delen:

66 Reacties

Doomsday 20 december 2017 om 07:49

Ik hoop dat dit waar is. Ik kijk liever de Giro dan de Tour.

Fast Freddy 20 december 2017 om 08:00

Ik zie hem toch liever in de tour dan een slecht bezette giro.
@Doomsday, ik kijk sowieso liever naar de Giro :-)

DeLuiaardVanLimburg 20 december 2017 om 08:05

Ik hoop dat de telegraaf ongelijk heeft.

Romāns Vainšteins 20 december 2017 om 08:13

4 januari was het toch ?

Dan moet je wel erg zeker zijn van jezelf om hier 'BREAKING' te droppen. Opvallende keuze waarvan ik me afvraag of het klopt, hebben ze nu hem de zak geld beloofd die 'The Puffer' anders gekregen had ?
Ik zou hem liever in de tour zien dit jaar.

Wheely 20 december 2017 om 08:13

De Giro is een mooie wedstrijd maar ik zie Tom liever in de Tour.

Jungle Man 20 december 2017 om 08:14

Giro is meestal ‘meer’ wielrennen (minder gecontroleerd). Daarom hoop ik dat dit bericht klopt. Ondanks dat de tour wellicht een groter platform is.

Plavka 20 december 2017 om 08:17

Raymond kerckhoffs????

Hiddee95 20 december 2017 om 08:18

Gaat gewoon voor de dubbel

dikkechaap 20 december 2017 om 08:18

Giro voor klassement en tour voor etappes/ondersteunende rol. Zou best kunnen. Gisteren kon je ook horen dat hij het lastig heeft met alle aandacht, met een klassement in de tour wordt dat nog veel meer natuurlijk.

maurits1972 20 december 2017 om 08:31

Ik denk dat iedere renner last heeft van teveel aandacht. Kost tijd die je liever in iets anders steekt. Ik denk dat Tom het gewoon uitspreekt. Hij komt op mij over als één van de meest evenwichtige renners.

josi 20 december 2017 om 08:33

Ik zou het jammer vinden, ook al is de Giro vaak een mooiere koers. Ben wel benieuwd hoe het dan met Kelderman zit, die heeft uitgesproken graag voor het Giro-klassement te gaan. Of wie weet gaat Dumoulin wel als knecht/vrijbuiter naar de Giro met Kelderman als kopman, en worden de rollen in de Tour omgedraaid.

wielrenner 20 december 2017 om 08:49

@maurits
Niet alleen iedere renner heeft last van teveel aandacht. Wat dacht je van dit forum waarop iedereen een nickname gebruikt…

Spartacus 20 december 2017 om 08:50

Alleen al om Raymond Kerckhoffs te bashen zou ik nu alsnog voor de Tour kiezen :)

pjam4 20 december 2017 om 08:55

Lijkt me lekkerder voor hem om in het treintje van Froome te kunnen aanpikken, dan om het trio Quintana-Valverde-Landa te moeten bestrijden. Ik ben inderdaad ook heel benieuwd wat Kelderman nu gaat doen!

HoofdIsVrij 20 december 2017 om 09:01

Wat zou dit mooi zijn. Tegen alle hoop en verwachtingen in gewoon voor de Giro gaan.

Nu moet Eurosport nog even de Cauwer en Schotte in laten vliegen en dan kunnen we echt gaan genieten.

horsm 20 december 2017 om 09:05

@josi, dat zou ook kunnen – al is het als ex-winnaar moeilijk om alleen ondersteunend te rijden.

Anyway, ik had hem liever in de tour zien starten, maar als de Giro misgaat heb je natuurlijk nog twee herkansingen.

Simon1 20 december 2017 om 09:21

Laten we het hopen, Ik kijk 1000 maal liever de Giro! Tour de frans is zo saai.

horsm 20 december 2017 om 09:28

”Volgens het Nederlandse medium…” – ik neem aan dat hier de paragnost Kerckhofs mee wordt bedoeld.

Javier 20 december 2017 om 09:36

Ik hoop echt dat hij de Tour rijdt.. Zeker nu Froome de Giro doet. Kansen om te winnen zijn daardoor direct kleiner. Maar we gaan het zien, uiteindelijk is het ook weer niet zo’n onwijs belangrijke beslissing. Alle rondes zijn tenslotte mooi :)

skylimit 20 december 2017 om 09:44

Een logische keus. Hij heeft ook bijna een morele en sportieve plicht om in de Giro te starten, na zijn winst van dit jaar.

Valtverder 20 december 2017 om 09:44

Waarom zou Tom ‘bang’ zijn voor de bergen? In topvorm kan hij gewoon met de besten mee en verliest hij misschien luttele seconden die hij weer goed kan maken in de tijdrit.

miguelon 20 december 2017 om 10:00

De Tour is dan ook veel te zwaar qua parcours, tegenstand, stress,… etc voor een renner als Dumoulin, hij kent zichzelf blijkbaar goed genoeg

Scott Sunderland 20 december 2017 om 10:04

Ik zou persoonlijk eindelijk weer een Tourwinnaar willen zien na de laatste keer in 1980. De Giro is al gewonnen door hem. Ik had gehoopt op de Tour.

wielerman 20 december 2017 om 10:07

Mooi naar de Giro, en idd goed kijken wat het beste bij je past.

Snap die hunkering naar de tour niet zo!

ikbenprocycling 20 december 2017 om 10:09

Alleen een schorsing kan Froome nu nog van 5e Tourzege weerhouden.
Of iets nasty in de Giro of voorbereidingskoersen uiteraard.

Tom de Giro en vrije rol in de Tour ? Daarin wat etappes pakken is ook heel leuk.
Maar kan ook zijn dat hij een huwelijksfeest in zijn planning heeft voor komende zomer.