Tinkov: “Als niemand geeft om de toekomst van het wielrennen, waarom ik dan wel?”

zondag 13 december 2015 om 08:36
Tinkov: “Als niemand geeft om de toekomst van het wielrennen, waarom ik dan wel?”

foto: Sirotti

Oleg Tinkov maakte gisteravond bekend na 2016 uit het wielrennen te stappen en zijn ploeg dan te verkopen aan de hoogste bieder. De eigenaar van de Russische ploeg Tinkoff gaf tekst en uitleg over deze keuze. “Er zijn twee redenen voor deze keuze. Ik hoop dat men het begrijpt en dan kijkt waarom het profwielrennen een man verliest die €60 miljoen uit heeft gegeven en de sport liefheeft”, begint Tinkov tegen CyclingNews.

“Ten eerste, Tinkoff Bank heeft de ploeg vijf jaar gesponsord en vanuit marketingoogpunt is het genoeg”, legt de excentrieke Rus uit. “We hebben besloten om in 2017 te gaan voor directe TV reclames. Dat is de logische, businesskant van mijn beslissing. De andere is lastiger en persoonlijker.”

Nieuw verdienmodel
Al lange tijd pleit Tinkov voor een beter verdienmodel in het wielrennen, waarbij de ploegen niet alleen afhankelijk zijn van sponsoren. “Ik verkoop de ploeg en stap uit het wielrennen, omdat ik zie dat niemand mee wil werken om het businessmodel van de sport te veranderen. De laatste jaren heb ik geprobeerd te vechten tegen de ASO en de UCI, ik heb geprobeerd om nieuwe inkomstenstromen te krijgen via TV-rechten, merchandising en tickets, maar niemand heeft mij daarbij echt gesteund. Dat zou de sport duurzamer maken”, aldus de miljardair.

‘Zelfs mijn eigen renners niet’
“Als ik interviews lees van de grote renners zeggen ze nooit dat ze mijn ideeën steunen, zelfs mijn eigen renners niet, dus misschien geven zij er niet om. Dave Brailsford (manager Sky, red.) is de enige die achter mij staat. Iedereen moet eens begrijpen dat niemand alleen kan vechten tegen de ASO. We moeten elkaar helpen, want dan zou de ASO niet durven om een ploeg te straffen, omdat we dan allemaal de Tour de France verlaten”, haalt Tinkov als voorbeeld aan.

“Maar als niemand geeft om de toekomst van het wielrennen, waarom ik dan wel?”, vraagt de Rus zich af, waarna hij nog flink uithaalt naar zijn collega’s in de sport. “Dat is de persoonlijke reden van mijn vertrek uit het profwielrennen. Vanaf januari 2017 ben ik weg. Weg uit het wielrennen.”

Oplossingen
Tinkov ziet veel problemen, maar komt ook met oplossingen daarvoor. De UCI is volgens hem de schuldige. “Het is simpel om de problemen in het wielrennen op te lossen. Ploegen moeten een eigen vermogen hebben, zodat zij kunnen overleven en groeien. We hebben licenties nodig voor vijf jaar, niet drie. Een transfermarkt als in het voetbal, zodat ik bijvoorbeeld Peter Sagan nu zou kunnen verkopen en geld kan verdienen.”

“Helaas heeft niemand een strategische blik. Iedereen kijkt twaalf maanden vooruit. Maar ik ben een businessman en kijk 60 of 90 maanden in de toekomst. Op deze manier zal je niets bereiken.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

nielsboy 13 december 2015 om 09:36

Deze man is op winst uit, en begrijpt niet dat je in het wielrennen geen (grote) (financiële) winst kan boeken! En het wielrennen verander je niet in 5 jaar. Daar gaan meerdere jaren over heen misschien wel decennia!

Sephiroth 13 december 2015 om 09:36

Stabiliteit en continueit zijn inderdaad wat nodig is. Transfers is ergens niet mijn favoriete ding maar anderzijds levert het wel langdurige stabiliteit op. De andere zaken moeten gewoon kunnen. TV rechten, merchandising, vast honk waar trainingen etc beginnen zodat je makkelijker even een middagje kan gaan kijken zoals bij het voetbal en basketball. Fans binden aan een team/club. Zolang dat er niet is, levert het voor elke sponsor meer op om een eredivisie team te sponsoren dan een wielerploeg.

@nielsboy en heeft het wielrennen decennia de tijd? dat geloof ik niet als je ziet hoeveel koersen sluiten kleiner worden etc. De enige die het nog red is de ASO feitelijk de rest heeft het vaak moeilijk.

Hakkie2 13 december 2015 om 09:44

Een transfermarkt als in voetbal… Alsjeblieft niet. Dat hele geld heeft het voetbal volledig verziekt. En bij wielrennen zou het nog slechter uit kunnen pakken: stel dat er één ploeg verreweg het rijkst is, dan rijden daar straks misschien 15 van de beste 20 wielrenners.

Wat meer tickets vragen en geld delen met de ploegen kan ik goed begrijpen. Ik heb eigenlijk nooit gesnapt dat je niet gewoon moet betalen om op een berg te staan tijdens een grote koers. En ook een laatste kilometer of 500m zou je kunnen afsluiten en betaald kunnen maken. Prima te doen en als de prijzen niet te hoog zijn ook helemaal geen ramp voor het publiek. Kijk hoeveel mensen er betalen voor het veldrijden of voor bijvoorbeeld de Acht van Chaam. Men wil er best voor betalen.

Marszzz 13 december 2015 om 10:01

Een dikke middelvinger en tabee van deze olicharg. Hij heeft geld gestoken in een wielerploeg, niet alleen voor sponsoring en verbetering van de naamsbekendheid van zijn bank, maar ook met de wens de ploeg ook zelfvoorzienend te maken. Hij had problemen met een systeem wat al dik een eeuw werkt maar minder in zijn (financiele) voordeel werkt. Merchadising ok, een vergoeding van de organisatoren is ook, maar een transfersysteem moet ik niet aan denken, de betere ploegen worden beter en de mindere ploegen minder. Het is zoals het is mijnheer Tinkoff, ploegen komen en ploegen gaan, maar wielrennen blijft altijd bestaan, ook de uwe.

ikbenprocycling 13 december 2015 om 10:23

Het ontbreekt Oleg als miljardair per saldo blijkbaar toch aan echte liefde voor deze sport.

Lalsacien 13 december 2015 om 10:51

No comment!

IljoKeisseFan 13 december 2015 om 10:58

Doeii Oleg!

Tuubke 13 december 2015 om 11:06

Ik denk dat deze man toch echt iets te gemakkelijk wordt afgeserveerd. Akkoord, hij gedraagt zich af en toe als een clown en marcheert als een olifant door de porseleinkast, maar hij benoemt tenminste dingen waar anderen liever omheen lopen.
Hij heeft bijvoorbeeld groot gelijk dat het verdienmodel in de wielrennerij moet veranderen. De enige die er nu grof geld verdienen, zijn de ASO (what’s in a name) en enkele topcoureurs. De ploegen zien bijna niets terug van de enorme bedragen die organisatoren vangen voor tv-rechten en dat moet nodig anders. Wat dat betreft kan wielrennen echt nog wel iets leren van voetballen, waar via de Champions League geld wordt verdiend en verdeeld onder de deelnemers.

Hakkie2 13 december 2015 om 11:20

@Tuubke: het verschil tussen WT en Champions League is natuurlijk dat de deelnemende ploegen in de Champions League ook zelf de wedstrijden organiseren, in een (eigen) stadion. Bij wielrennen heb je die extra laag van organisatoren toch echt nodig.

Covadonga 13 december 2015 om 12:00

Zonde dat deze man met visie, humor en een mening de wielersport verlaat.
Het zakelijke aspect weegt denk ik zwaar. Het commerciële doel is blijkbaar wel bereikt. Ik denk overigens wel dat hij een wielerliefhebber is.

Tuubke 13 december 2015 om 12:26

@Hakkie: helemaal mee eens. En dus is het nodig dat de ploegen mee kunnen gaan delen in de verdiensten van die organisatoren. Zonder ploegen valt er geen koers te organiseren. Dus als de ploegen echt samen een vuist zouden maken (zoal Tinkov wil!), moet het toch mogelijk zijn om organisatoren te dwingen meer af te staan van de soms enorme winsten. Alleen zo kan de wielersport minder afhankelijk worden van sponsors en wordt continuïteit beter gewaarborgd.

Romāns Vainšteins 13 december 2015 om 13:00

Tegelijkertijd een prima gast/echte liefhebber als ijdeltuit/luchtfietser, hij komt wel terug nog, teveel liefhebber om de sport vaarwel te zeggen. Zijn visie deel ik niet maar nog meer geef ik er geen reet om, wanneer er +-20 goede ploegen aan de start van al mijn favoriete koersen staan vind ik het prima ongeacht wat die lui verdienen en hoe alle bedrading in elkaar steekt. Voor de wedstrijden an sich maakt het niets uit.

ikbenprocycling 13 december 2015 om 13:04

Oleg heeft voor zijn gewenste veranderingen langere adem nodig en meer politiek vernunft. Benadert het nu toch overwegend als een poenerige snelle businessman. Marketingdoel is behaald, kosten baten kennelijk break even, eruit voor de trend neerbuigt. Tinkov credit (of whatever it is) reclame vervangen door TV spotjes. Wielrennen/renners bedankt voor de leuke jaren. Oleg is bored en zoekt ander speelgoed.

Hakkie2 13 december 2015 om 13:22

@Tuubke: dan ga je er van uit dat er enorme winst wordt gemaakt. Maar elke koers op de Tour na draait ongeveer verlies. De ASO is inderdaad winstgevend, maar gebruikt ook een heel deel winst uit de Tour om andere verlieslijdende koersen overeind te houden. Daarom vind ik het idee van entreegeld ook gewoon goed. Waarom moet wielrennen per sé gratis zijn?

Erkanermaar1dewinnaarzijn 13 december 2015 om 13:41

Nadenken over de toekomst van de wielersport is goed.
Wielrennen is geen voetballen, kun je dan een vergelijk maken? Over bepaalde zaken wel. Entreegeld vragen. Kan, maar wat schieten de ploegen daar mee op? Op een transfermarkt zoals bij het voetballen zit ik niet te wachten. Dan wordt het net zo’n gesloten sporters als voetballers.

Janjanssen98765 13 december 2015 om 15:10

Hij heeft in sommige gevallen gewoon een punt, net als met die continuïteit, nu is elke ploeg overgeleverd aan de sponsor, besluit er een of andere marketinggast in April dat de ploeg niks meer toevoegt dan is de ploeg weg als ze in die paar maanden geen nieuwe sponsor kunnen vinden.
Wat dat betreft zou het wel meer als in voetbal moeten zijn dat de sponsor maar een onderdeel is en niet de bepalende factor.
Met een beter verdienmodel voor ploegen zelf zou elke ploeg wat geld in kas hebben zodat ze veel minder afhankelijk zijn.
Een stukje zekerheid is sowieso goed voor de gemoedsrust van iedereen binnen de ploeg.

@hakkie2

Heb je een lijstje van hoeveel winst/verlies koersen maken?

Hakkie2 13 december 2015 om 18:51

@JanJanssen: niet per koers (dat wordt erg lastig), maar Vandenhaute heeft van de zeer populaire Ronde van Vlaanderen zelfs altijd gezegd dat het een verlieslatende wedstrijd is. RCS Sports is ook een verlieslijdende onderneming. Als zulke wedstrijden geen winst maken, dan kun je moeilijk zeggen dat organisatoren hun 'dikke winsten moeten delen met de ploegen'. De meeste koersen zijn blij als ze het hoofd boven water kunnen houden. De koersen zitten nog veel sterker in zwaar weer dan de ploegen en zijn ook 100% afhankelijk van sponsors die steeds voor de korte termijn een contract tekenen.

Dus eerst een businessmodel opzetten waarin koersen winst gaan maken (betaaltv, entreegeld, VIPtribunes) en dan kun je over verdelen onder de ploegen na gaan denken.

rahimns 13 december 2015 om 19:53

Ik vind het wel een beetje flauw van Oleg om deze reden aan te halen. Ten eerste gaat het gewoon niet zo goed met zijn bank en is dat mede een reden om met sponsoring te stoppen. Daarnaast doet hij net alsof hij alleen (en Brailsford) het probleem van het verdienmodel aankaart. Ook dit is natuurlijk pure onzin. Bijvoorbeeld Richard Plugge heeft dit de afgelopen jaren ook al op de agenda gezet en misschien dat niet op de flamboyante manier als Oleg maar hij is echt niet de enige roepende in de woestijn. En het verwijt naar de renners is een beetje flauw, dit is niet iets waar de gemiddelde renner mee bezig is tijdens zijn carrière, hij heeft zijn aandacht voor andere zaken. Het is echt iets waar de ploeg(leiding) zich mee bezig moeten houden.

nickdt 13 december 2015 om 22:03

Transfers zoals in het voetbal. Hoe zie jij dat voor je Tinkov? Ga je zeker de beste spelers van andere ploegen wegkopen vlak voor de Tour.

SolitaryShell 14 december 2015 om 00:23

Transferen kan nu ook al, geen probleem. Alleen wil niemand afkoopsommen betalen omdat de ploegen daar geen geld voor hebben, en dus wachten ze liever tot einde contract.

Janjanssen98765 14 december 2015 om 00:52

@hakkie2

Als het zo is dat de koersen ook niet veel verdienen moet daar ook een beter verdien model voor komen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair