Tiernan-Locke: “Britse ploeg kreeg Tramadol aangeboden voor het WK”

donderdag 6 oktober 2016 om 22:47
Tiernan-Locke: “Britse ploeg kreeg Tramadol aangeboden voor het WK”

Foto: Sirotti

Volgens Jonathan Tiernan-Locke kreeg de Britse ploeg de controversiële pijnstiller Tramadol aangeboden voorafgaand aan het wereldkampioenschap in 2012. Dat zegt de ex-renner van Sky, die een tweejarige dopingschorsing achter de rug heeft, in een interview met de BBC.

De laatste jaren zijn er regelmatig vragen gesteld over Tramadol. Er gaan al lang geluiden op om de krachtige, morfine-achtige pijnstiller te verbieden. Zo zou het middel mogelijk concentratieproblemen veroorzaken en daarom de oorzaak zijn van veel valpartijen in het peloton. Tramadol staat voorlopig echter niet op de dopinglijst.

Groot-Brittanië kon het middel dus legaal gebruiken op het WK. “Maar het voelde voor mij niet goed”, aldus Tiernan-Locke. “Ik dacht: ik heb geen pijn, waarom zou ik dan een pijnstiller gebruiken? Maar het werd gewoon aangeboden.”

De Britse WK-selectie bevatte in 2012 veel renners van Sky. De ploegdokter van de bond, Richard Freeman, was toen ook in dienst bij Sky. Volgens Cyclingnews ontkent Freeman dat de Britse ploeg Tramadol aangeboden kreeg.

De beschuldigingen zijn echter niet nieuw. Ex-prof Michael Barry beweerde in 2014 dat Tramadol gemeengoed was bij Sky. “Ik gebruikte Tramadol bij Sky”, vertelde hij. “Ik heb nooit gezien dat het tijdens training werd gebruikt, alleen in wedstrijden. Daar heb ik Sky-renners het meerdere malen zien gebruiken. De effecten zijn snel merkbaar. Door Tramadol voelde ik mij euforisch, maar het is ook lastig om je te focussen. De pijn in je benen verdwijnt en je kan daardoor harder trappen. Toen ik gevallen was in de Tour gebruikte ik het, maar na vier dagen ben ik gestopt. Het zorgt ervoor dat je verder kan gaan dan je limiet.”

De naam van Richard Freeman dook de afgelopen weken ook op in de zaak rondom Bradley Wiggins. Hij zou volgens de BBC degene zijn geweest die zijn attesten heeft aangevraagd. Freeman werkt tegenwoordig niet meer voor Sky, maar hij is wel nog steeds werkzaam bij de Britse bond.

Dit artikel delen:

53 Reacties

Magikdatzeggen 6 oktober 2016 om 22:55

Het wordt steeds duidelijker dat er iets niet klopt bij SKY

Coldeportes 6 oktober 2016 om 22:56

Kijk die heeft niks meer te verliezen en schetst toch even een ander beeld van het ‘beste jongetje van de klas’ imago van SKY….

dumoman 6 oktober 2016 om 22:57

Tja hier is iedereen stil van zo te zien

Finishfoto 6 oktober 2016 om 23:05

Het zaakje begint toch te stinken. Mag dan wel legaal zijn, clean is het ook niet. Elk medicijn opgeven lijkt de enige oplossing.

HoofdIsVrij 6 oktober 2016 om 23:08

Als het niet op de dopinglijst staat, wat is het probleem dan?

OscarV 6 oktober 2016 om 23:09

Tsja, het staat niet op de lijst en dus mag het …. maar dat het enorm stinkt is wel duidelijk.
Als dit verhaal klopt natuurlijk.

Wildebert 6 oktober 2016 om 23:11

Hadden ze hun pilletjes zeker niet geslikt op die ene bewuste dag onlangs in de Vuelta toen de Sky boys niet thuis gaven en Froome de ronde verloor. Het is maar een gedachte.

Fiets 4All 6 oktober 2016 om 23:11

Boeie, dat ze het gebruiken! Niet verboden, dus niks fout gedaan! Pure zwartmakerij, walgelijk!

Baukema Tomoulin 6 oktober 2016 om 23:11

Lekker die Britten… zo ga ik de sportprestaties van alle Britten de afgelopen 6 jaar in twijfel trekken. OS deden ze het weer belachelijk goed bijvoorbeeld

Scotty 6 oktober 2016 om 23:16

Ooooohhh… boefjes…

Tiernan Locke, waar kennen we die ook alweer van, toch ook geschorst? Vreemde bloedwaardes enzo?

Tja, de pot verwijt de ketel ofzoiets?

Doordrijver 6 oktober 2016 om 23:18

Punt is dat het oh zo cleane en transparante SKY alles behalve zo is. En dat is zijn punt en dat wezen zijn bloedwaarden ook uit.

Striga 7 oktober 2016 om 00:25

Wat een lullig verhaaltje hé, pure aandachtstrekkerij. De Britse ploeg is vier jaar geleden een niet – verboden middel aangeboden? Lekker interessant. Ik verwacht van hem wel wat pittigere concessies.

GreenDay 7 oktober 2016 om 00:29

Festina, US Postal, Discovery Channel, Astana, Katusha, … Wel, voeg Sky ook maar toe aan het bandietenlijstje. Hoe harder een ploeg zich tracht te profileren als "clean" en "wetenschappelijk", hoe meer je als wielerliefhebber uit je doppen moet kijken. Nu ja, pijnstillers worden natuurlijk wel ontwikkeld door wetenschappers… :) US Postal en Sky lijken ontiegelijk hard op elkaar, in te veel opzichten. Er zal de komende jaren nog wel het één en het ander naar boven komen. Helaas. Pijnstillers zoals Tramadol zijn levensgevaarlijk in combinatie met bovengemiddelde inspanningen, en ik vermoed dat een WK rijden ook wel onder die categorie valt. Moeten er echt nog meer doden vallen? Elke renner heeft zijn limiet, respecteer die limiet dan ook.

nederbelg 7 oktober 2016 om 00:41

In het artikel van Cyclingnews waarnaar hier gelinkt wordt staat niet dat de Britse WK ploeg het middel aangeboden kreeg (zoals het hierboven haast nietszeggend klinkt, want: door wie dan wel?) maar dat de WK ploeg het zelf aanbood aan de renners. Toch wel een totaal andere dimensie!

Don Hamstre 7 oktober 2016 om 01:50

Hahahaha, om de zin '“Maar het voelde voor mij niet goed”, aldus Tiernan-Locke. “Ik dacht: ik heb geen pijn, waarom zou ik dan een pijnstiller gebruiken?' moest ik toch vrij hard lachen. Een gepakte dopinggebruiker, en dan dit, heerlijk.
Wel weer leuk voer voor de 'Sky is een stelletje slechterikken'-gang, alsof Sky de enige ploeg zou zijn die dit soort dingen doet, bovendien is het dus gewoon legaal.
Uiteraard hoort het niet legaal te zijn, maar je kan moeilijk de ploegen de schuld geven van falende regels. 9/10 topsporters slikt echt wel een pilletje meer als dat hem legaal verbetering oplevert.

Mark 7 oktober 2016 om 02:00

Die Tiernan-Locke is beetje moraalridder aan het spelen, terwijl hij zelf op een verboden middel is gepakt. Tramadol moet gewoon op de lijst tenzij medisch noodzakelijk en niet werkzaam tijdens de race.

Dee 7 oktober 2016 om 02:20

Iets klopt er niet bij sky.. op het AD lees ik net dat de Britse anti dopingautoriteit een onderzoek is gestart naar Wiggins. Ik vrees dat er nog wel wat lijken uit de kast gaan komen.

http://www.ad.nl/wielrennen/britse-anti-dopingautoriteit-doet-onderzoek-naar-wiggins~af6e5afd/

Sunrider 7 oktober 2016 om 02:50

Enige naïviteit hier. Epo bv. stond ook eerst niet op de lijst weet je nog? Wat (nog) niet bekend is als prestatie verhogend middel kan ook niet op de lijst staan. Controlerende instanties lopen altijd jaren achter. Het gaat erom dat arts-begeleiders, ploegleiding en ook renners ieder nieuw werkend middel aangrijpen om prestaties te verbeteren. Dat blijft valsspelen.

mus van de maasstad 7 oktober 2016 om 05:43

Staat het niet op de dopinglijst dan mag het officieel. Is het etisch verantwoord? hmmmm. Ik neig naar nee.

Maar ik vind het wel hypocriet dat “het peloton” schreeuwt om meer aandacht voor veiligheid terwijl ze zelf stoned op de fiets zitten.

Rondo 7 oktober 2016 om 06:42

Maar bestaat er dan niet iets om vlotter te durfen dalen ? En beter te kunnen sturen ?
No?

wiebipedia 7 oktober 2016 om 07:28

Mijn vader gebruikt af en toe tramadol vanwege xijn rug. Echter kan die amper functioneren als hij het heeft gehad zoveel invloed heeft het op zijn gesteldheid

nederbelg 7 oktober 2016 om 08:16

Geen aanpassingen aan dit artikel? Zie mijn post van 00:41. 'Great Britain offered Tramadol freely' lees ik bij Cyclingnews.
Edit: niet iedereen slaapt maar 5 uur zoals ik, maar enige nuancering en aanpassing van de titel die een kapitale misinterpretatie is, lijkt me toch wel aan de orde.

mus van de maasstad 7 oktober 2016 om 08:22

http://www.apotheek.nl/medicijnen/tramadol?product=tramadol#belangrijk-om-te-weten-over-tramadol

U kunt misselijk worden door tramadol. Dit verdwijnt meestal binnen een paar dagen. Ook kunt u suf, slaperig en duizelig worden. U mag daarom de eerste 2 weken niet autorijden. Rijd daarna alleen, als u geen bijwerkingen meer heeft.

heel slim om dit te gebruiken terwijl je op de fiets zit…

Explorer 7 oktober 2016 om 08:28

Tramadol, troep wij geven het nauwelijks op de revalidatie unit.. zegt genoeg…

SolitaryShell 7 oktober 2016 om 08:36
Quote:
Freeman werkt tegenwoordig niet meer voor Sky, maar hij is wel nog steeds werkzaam bij de Britse bond

Dat is gewoon één pot nat hoor.

Headlines

Materiaalzone

Populair