maandag 4 december 2023 om 15:32

Thibau Nys is topvorm kwijt: “Denk wel dat het weer de juiste kant kan opgaan”

Interview Thibau Nys is zijn topvorm kwijtgeraakt. De laatste weken lijkt een overwinning ver weg te zijn voor de jonge crosser van Baloise Trek Lions, die eerder dit seizoen imposante overwinning binnenhaalde. “Ik denk dat ik het wel weer iets meer de juiste richting in kan stuwen”, vertelde Nys na de cross in Boom aan WielerFlits.

Afgelopen zondag is de veer helemaal gebroken bij Nys, die in Flamanville een slechte dag kende en negentiende werd op bijna vijf minuten van winnaar Eli Iserbyt. Een dag eerder, in Boom, had hij wel de benen om te blijven vechten en slaagde hij erin om zesde te worden. “Ik kwam in het begin van de cross niet in mijn ritme, ik vond het goede tempo niet”, vertelde hij toen.

“Alles ging naar mijn gevoel te traag of te hard. Ik had even het gevoel dat ik nog in de wedstrijd kwam en dat een mooie podiumplaats mogelijk was, maar dan verklootte ik het zelf toch nog. Het was een cross met veel ups en downs, ik wisselde goede rondes af met een aantal slechte passages. Het was moeilijk om mijn benen aan te spreken zoals ik wilde. Ik heb dus gewoon geprobeerd er het beste van te maken.”

Nys: “Het is niet aangenaam nu”
De laatste crossen van Nys waren een groot contrast met de veldritten in het begin van het seizoen. Toen slaagde hij erin om te winnen in Beringen, een wereldbekerzege in Waterloo uit de brand te slepen en een historische eerste plaats te bemachtigen op de Koppenberg. Drie bijzondere zeges, maar daarna kwam Nys niet meer verder dan een zesde plaats.

Gezien zijn jonge leeftijd is het logisch dat er mindere momenten zijn, maar de Vlaams-Brabander wil het tij toch keren. “Als je ziet hoe ik de eerste drie weken binnenkom… Het is niet aangenaam nu, maar het is wat het is.”

“Het is zeker niet rampzalig, maar ik heb wel al een maand geen podium meer gereden. Dat is sport en ik probeer nu gewoon terug te werken naar dat hoogste niveau. Ik denk wel dat ik er in Dublin (waar hij na een sterke wedstrijd zesde werd, red.) er niet ver van was. Ik had echt een goed gevoel daar, dat was dicht bij mijn beste vorm”, legt Nys uit.

Nys sleurt zich naar zijn stage – foto: Cor Vos

Trainingsstage zonder crossfiets
Gelukkig komt er voor Nys een trainingsstage aan. Hij trekt namelijk samen met zijn ploeggenoten van Lidl-Trek twee weken naar Spanje. “Waar ik aan ga werken? Alles”, lachte hij. “Het zal heel goed zijn dat ik eindelijk nog eens deftig kan trainen, ik heb het wel nodig. Dat gevoel heb ik toch.”

“Ik denk wel dat het weer de juiste kant kan opgaan als ik nog eens twee weken goed train. Ik ga mijn crossfiets niet meenemen, want ik kan er daar toch niet op trainen. En als ik de mannen van de ploeg ga moeten volgen met mijn 46 bergaf, dat gaat niet goedkomen.”

Lege batterijen
Een dag na de cross in Flamanville, waar het dus helemaal op was bij Nys, vertelde trainer Paul Van Den Bosch bij Sporza dat het tijd is voor een grondige pauze. “Het is hoog tijd om de stekker er even uit te trekken. Dat is de enige keuze als hij aangeeft dat er niets meer op zit. Hij is nog niet chronisch vermoeid, maar om te vermijden dat het zover komt, moet hij nu stoppen.”

“Wat er gebeurt, is niet abnormaal. We dachten het wel te kunnen opvangen door minder wedstrijden in te plannen. Toch moeten we er niet over discussiëren: we willen Thibau niet nog een heel seizoen met zijn hoofd tegen een muur laten aanrijden.”

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
15 Reacties
Sorteer op:
4 december 2023 19:32
Noemen ze dat niet gewoon een leerproces?
    5 december 2023 05:59
    Juist. Is nog erg jong en dit hoort erbij. Althans dergelijke verschillen komen vaker voor. Is voor iedereen weer anders en ook hij moet zichzelf nog leren op dit niveau. Geen enkele reden voor paniek of negativiteit.
4 december 2023 21:50
Het verwachtingspatroon, als 'zoon van' ligt veel te hoog, zeker gezien z'n leeftijd. Na een paar mooie en knappe zeges wordt hij met name door de Belgische media al als Nys 2.0 gebracht. Ééntje die eindelijk weer ns echte concurrentie aan de grote 2 kan bieden en een extra schwung aan de cross. Gelet op het stijgende niveau en de bredere top (met ook ander jeugdig toptalent) haalt de realiteit Nys jr. in. Z'n entourage begrijpt dat gelukkig, hoewel Sr. het nog op de grifo's hield / eigenwijsheid in Flamanville. Mi geen Pidcock.
4 december 2023 16:57
Minder wedstrijden ? Waarom dan afgelopen zaterdag, reizen en dan zondag weer ? Leg mij dat maar is uit ?
    4 december 2023 17:14
    Nog niet eens zo lang geleden een interview met zijn ‘trainer’ over hoe slim het allemaal in elkaar zat…
    Diezelfde trainer vandaag op Sporza,…..laat maar.
    Het manneke druipt van het talent, wring hem niet uit…
    4 december 2023 17:35
    @Polleke
    Paul hing inderdaad erg de wijsneus uit eerder dit seizoen, alles was perfect uitgedokterd. Om dan nu de dip te verklaren is niet eenvoudig. Overigens was Thibau gisteren ook stronteigenwijs, de bandenkeuze was een domme fout van zichzelf die hem in de race continu parten speelde.
    4 december 2023 17:54
    @Thurau, dat van die banden is nieuws, helpt ook niet natuurlijk. Het is gewoon jammer dat zijn entourage hem al niet eerder uit roulatie heeft genomen. In de flow van zijn najaar waren de eerste crossweken fenomenaal, daarna gaat de euforie het van de rede winnen. Een atleet hoort niet zelf aan te geven dat het even op is, om dat te voorkomen zijn trainers cruciaal…
    4 december 2023 18:53
    Tja, vaak zijn rebel's stronteigenwijs en lefgozers, so what? soms gaan ze daarmee op hun bakkes....soms is het de formule om hun in de cross met véél lef, dingen op een fiets te zien doen waar anderen haast sukkelaars naast lijken. Trouwens, ook de huidige wereldkampioen in het veld en op de weg, staat hierom gekend, en ook daar loopt het soms fout af, maar overall behaalt hij wel grootse prestatie's.
    Nu, ik hoop dat Thibau en Mathieu hun geweldige zelve blijven.....en de bekrompen vastgeroeste oudere? zielen zich verder frustreren in een attitude die hun ergert.
    4 december 2023 22:36
    @badgio MVDP is dat al. De jonge Nys moet het allemaal nog ontdekken en ondergaan.
4 december 2023 21:33
Die eerste wedstrijden waren beendroog en supersnel en kon hij het af op zn weergaloze techniek. Met uitzondering van de kb cross is hij in bijna alle zware moddercrossen leeggelopen met afgelopen zondag als dieptepunt. Hij heeft gewoonweg niet de motor die een Van Aert en VdP op die leeftijd wel hadden. Het is inclusief weg een (te) lang seizoen voor hem. Ik zou zeggen afnokken voor dit seizoen en volgend jaar opnieuw.
    4 december 2023 22:47
    Hij won in Beringen en deed mee voor winst in Overijse, dat zijn verre van supersnelle crossen.
    5 december 2023 08:38
    Vergeet de Koppenberg ook niet … De dip werd ingezet op het EK, en eigenlijk hadden ze er toen gelijk de stekker uit moeten trekken. Na zo’n wegcampagne is dit niet meer dan logisch.
4 december 2023 15:39
Toch net een iets andere strekking als het Sporza interview. Waar hij 3 weken rust wil nemen omdat hij helemaal op is.

Ik denk dat Nys niet moet wanhopen. Hij heeft als "belofte" eigenlijk nu al een fantastisch seizoen. Zijn maatstaf zouden niet de eerste wedstrijden van het seizoen moeten zijn; een normale ontwikkeling zou een degelijke top 10 klassering zijn, met af en toe een uitschieter richting podium.

Gewoon even lekker rust pakken, en weer terug naar het "plezier". Want dat lijkt hij duidelijk even kwijt door zijn resultaten. Terwijl hij denk ik vooral trots mag zijn op zijn eerste deel van het seizoen.
4 december 2023 16:34
Die staat er op het WK gewoon, niet het hele seizoen in vorm is juist perfect voor t WK!
5 december 2023 07:36
Ik heb hem altijd al zo wisselvalig geweten dus ik snap niet goed dat ze er zo’n zaak van maken. Over een maand heeft die wellicht wel weer betere benen en kan hij nog eens op het podium staan, meer moeten we ook niet verwachten denk ik, de seizoenstart was gewoon boven verwachting.