Ten Dam zette ontwrichte schouder zelf terug

Door , woensdag 10 mei 2017 om 08:58
Ten Dam zette ontwrichte schouder zelf terug

foto: Marcel Koch

Laurens ten Dam kwam in de aanloop naar de slotklim op de Etna ten val. Zijn schouder schoot daarbij uit de kom, maar de 36-jarige geboren Groninger zette het gewricht zelf weer terug. Dat schrijft het NRC, dat tijdens de etappe plaatsnam in de ploegleiderswagen van Sunweb.

Goed in vorm
Na wat gevloek en getier overzag Ten Dam de situatie. “Ik was zo goed. Die bocht naar rechts, we gingen met hoge snelheid onderuit. Steven Kruijswijk lag er ook bij. Ik had minder risico moeten pakken.” Ploegleider Aike Visbeek sprak hem bemoedigende woorden in. “Kop op Lau, je hebt voor hetere vuren gestaan. Rijd nu in je eigen tempo omhoog. Je hoeft je niet te bewijzen vandaag.”

Ten Dam is samen met Wilco Kelderman degene die kopman Tom Dumoulin bergop het langst moet bijstaan. Bovendien is het voor Kelderman zaak om geen tijd te verliezen. Wanneer Dumoulin toch niet mee blijkt te kunnen in het klassement, dan heeft Sunweb met Kelderman alsnog een klassementsrenner om mee uit te pakken.

Nizzolo hangt aan de wagen
Giacomo Nizzolo zou volgens hetzelfde artikel aan de portier van de Sunweb-ploegleiderswagen hebben gehangen tijdens de beklimming van de Etna. Dat is niet toegestaan. Vincenzo Nibali werd in de Vuelta a España nog uit de wedstrijd gezet omdat hij meeliftte met zijn eigen ploegleiderswagen.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Sephiroth 10 mei 2017 om 09:03

Echt op en top ten Dam hoor om zo door te bikkelen. Respect, hopelijk kan hij er over een paar dagen weer staan voor z’n kopman(nen)

TykkeThor 10 mei 2017 om 09:12

Volgens mij kan hij dat ding er inmiddels op commando in en uit zetten.

wielrenner 10 mei 2017 om 09:13

Die kan na zijn wielercarriëre zo als therapeut aan de slag!

Duh 10 mei 2017 om 09:25

Als je dat vaker overkomt, is zelf terugzetten niet zo lastig en niet al te pijnlijk. Bij Losada leek het gisteren met z’n schouder wat heftiger te zijn geweest, maar ook die zit er terug in en heeft ook de finish als laatste weten te bereiken.
http://ciclismo.as.com/ciclismo/2017/05/09/giro_italia/1494349643_157803.html

vinnievidefietsen 10 mei 2017 om 09:29

Sterke interviews allemaal op NRC moet ik zeggen, met Ten Dam, Kruijswijk, over de Giro, heerlijk en goed leesvoer.

Romāns Vainšteins 10 mei 2017 om 09:34

Heeft ie toch al eens eerder gedaan ?

Overigens weer een gevalletje ‘klikspaan’ van Sunweb mbt tot Nizzolo, die ploeg moet eens gaan beseffen dat dit niet handig is.

maklukzat 10 mei 2017 om 09:36

Leuk inkijkje bij NRC. Doelstellingen van Sunweb zijn nu ook duidelijk. Keldermans wordt nog even achter de hand gehouden.

Duh 10 mei 2017 om 09:37

@RV, Sunweb nodigt een journalist uit om de dag te volgen vanuit wagen 2 en die mag dan bepaalde dingen niet opschrijven?? Als journalisten al niet meer mogen ‘klikken’…

Romāns Vainšteins 10 mei 2017 om 09:41

Hier is een excuus op zijn plaats want ik had de eerste alinea niet gescand.

Pure spurters hangen achterin aan de wagens op Bergen, dat is bekend ja. Ik geloof dat van Hummel in 2009 een snelle beklimming deed dan Contador ergens in de Alpen.

nederbelg 10 mei 2017 om 09:43

‘Met Sunweb steeds het zonnetje in huis’, was dat niet de slogan?

Wheely 10 mei 2017 om 09:50

Wow, pfff

LyndaLid 10 mei 2017 om 09:54
Quote:
Bovendien is het voor Kelderman zaak om geen tijd te verliezen. Wanneer Dumoulin toch niet mee blijkt te kunnen in het klassement, dan heeft Sunweb met Kelderman alsnog een klassementsrenner om mee uit te pakken.

Sorry, maar is dit een quote of een stukje dat wielerflits zelf verzonnen heeft? Als dit niet gezegd is snap ik niet dat het vermeld wordt, en als het wel gezegd is snap ik niet dat het niet als quote van iemand vermeld wordt.. @redactie, hoe komen we aan deze info? Oprechte nieuwsgierigheid!

ONCE 10 mei 2017 om 10:03

Volgens mij heeft Ltd m al uit de kom bij het afwassen

vinnievidefietsen 10 mei 2017 om 10:04

@Lynda: zie het interview in het NRC. Staat hierboven toch echt wel vermeld volgens mij…

Man met de hamer 10 mei 2017 om 10:04

@LL: staat toch in het artikel van de NRC: "Vanmorgen had Visbeek uitgelegd dat het niet de bedoeling is dat Kelderman tijd verliest. Hij moet zo hoog mogelijk in het klassement blijven staan. Als er iets met Dumoulin gebeurt, heeft Sunweb een tweede ijzer in het vuur. "

Youri IJnsen 10 mei 2017 om 10:05

@LL
Lees de originele bron, dan weet je het ;)

schmielerflits 10 mei 2017 om 10:28

Nizzolo moet gewoon zelf fietsen..

Spinergy 10 mei 2017 om 10:35

Nizzolo heeft ondertussen al kilometers aan wagens gehangen…

LyndaLid 10 mei 2017 om 10:35

Ja alleen doet de NRC er moeilijk over als ik een zesde artikel wil lezen in de maand, vandaar de vraag ;) Maar dank voor het antwoord, en mooi voor Wilco!

Draaien 10 mei 2017 om 11:53

@ll Als je je browser op anoniem zet kan je onbeperkt lezen op de nrc

Bomtador 10 mei 2017 om 12:06

LTD zal nu wel de KOM hebben op Strava ;-)

hnac 10 mei 2017 om 12:27

Ik hoop echt dat WF live ten Dam inlijft als vaste tafelheer. Dan verdubbelen de kijkcijfers in rap tempo.

hnac 10 mei 2017 om 12:28

Kelderman is dus eens soort schaduwkopman. Zeg maar de Amador van Sunweb

DonQuijote 10 mei 2017 om 12:34

LyndaLid
Met betrekking tot de NRC, gewoon even hun cookies weggooien… Kun je weer alles lezen :)

schipperaar 10 mei 2017 om 15:29

Goeie tactiek natuurlijk van Giant niet op een paard wedden maar er een achter de hand houden, houdt Wilco ook scherp wanneer de messen geslepen worden.

Headlines

Materiaalzone

Populair