Team Jumbo-Visma versterkt klassieke kern met Laporte en Van der Sande
Christophe Laporte en Tosh Van der Sande rijden de komende twee seizoenen voor Team Jumbo-Visma. De geel-zwarte formatie bevestigde vandaag de komst van de twee nieuwe aanwinsten, die de overstap maken van respectievelijk Cofidis en Lotto Soudal. Beide renners moeten de ploeg tijdens de voorjaarsklassiekers versterken.
Groeimarge bij Laporte
Laporte verlaat – zoals in juni al door ons gemeld – na acht seizoenen het Franse Cofidis. Hij is gehaald voor de klassiekers. “Ik houd van die koersen. Er is rond Wout een mooi team gevormd en ik ga mijn best doen om samen te winnen”, geeft hij aan.
Sportief directeur Merijn Zeeman ziet nog veel groeimarge bij de 28-jarige Laporte. “We zijn ook benieuwd hoe ver we kunnen komen met onze aanpak, als het gaat om training, voeding, aerodynamica… wat er voor hem nog meer inzit. Hij is in ieder geval een heel belangrijke versterking voor Wout van Aert”, aldus Zeeman. “Voor hem is het ook een mooie uitdaging om wat nieuws te gaan proberen en wellicht ook op een wat hoger niveau verschillende zaken te gaan aanpakken.”
Koelbloedige Van der Sande
De 30-jarige Van der Sande neemt – zoals wij in juli al aankondigden – na tien seizoenen afscheid bij Lotto Soudal. Bij zijn nieuwe werkgever kan hij volgens Zeeman zowel in de voorjaarsklassiekers als in de sprinttrein worden ingezet. “Het is een slimme renner die qua positionering heel erg goed is”, legt hij uit. “Dat kunnen we goed gebruiken in onze voorjaarsploeg. Als hij dezelfde vorm heeft als dit jaar, dan zal hij ook in de finales nog bij Wout zitten en dat hebben we ook nodig. En dat geldt ook voor de sprinttrein rond Dylan Groenewegen. Met Caleb Ewan heeft Tosh heel goed werk gedaan. We zijn blij dat we hem aan hebben kunnen trekken en dat hij die ervaring en die expertise meebrengt.”
Voor Van der Sande betekent de transfer een nieuw hoofdstuk in zijn carrière. “Als een ploeg als Team Jumbo-Visma contact zoekt, dan moet je niet lang twijfelen”, geeft hij aan. “Het is de beste ploeg of één van de beste ploegen van de wereld. De omkadering en de professionaliteit spreken me enorm aan”, aldus Van der Sande. “Hopelijk kan ik me binnenwerken in de klassieke ploeg om in dienst te rijden van Wout van Aert. Mijn meerwaarde zit ‘m denk ik in mijn koelbloedigheid in stress-situaties, het positioneren en van voren rijden met de kopman. Dat zijn mijn voornaamste troeven.”
Vertrek Bennett, Tolhoek en Pfingsten
Naast de komst van twee nieuwe renners bevestigde de ploeg ook het vertrek van George Bennett, Christoph Pfingsten en Antwan Tolhoek. Bennett vertrekt naar UAE-Emirates terwijl Tolhoek op weg is naar Trek-Segafredo. Waar de sportieve toekomst van Pfingsten ligt, is nog niet duidelijk.
Daarnaast dit artikel geopend om te kijken wanneer de primeur van WF in het artikel wordt benoemd. Niet teleurgesteld ;) Maar knappe primeurs
Dus dan valt het bij deze geel-zwarten nog reuze mee.
Je kunt beter weer een andere nickname aannemen.
Hopelijk zorgen deze renners ervoor dat er binnenkort ook een 2e en misschien zelfs 3e voorbeeld kan gegeven worden van een koers waar Van Aert niet alleen zat in de finale, want die Gent-Wevelgem wordt dermate vaak aangehaald dat het eigenlijk nog meer opvalt dat het een anomalie was
Ik ben het er wel mee eens dat er altijd een gelijkwaardig alternatief moet zijn als een renner als Theunisse uitvalt: Wout Van Aert is zo een garantie op succes dat goede ondersteuning altijd een prioriteit moet zijn, je kan het niet maken om WVA niet op volle oorlogssterkte in finales te krijgen.
Voor mij is de keuze dan niet moeilijk.
Het probleem zit hem dan ook niet in het transfer beleid, maar in de opleiding van jongeren. Toen Rabobank wegviel, viel ook de Rabobank Development weg en Rabo's investering in de breedtesport. TJV heeft weer een opleidingsteam. Ook in de breedte zeggen ze zich te willen weren. Dat zullen we moeten zien, maar je kan toch moeilijk zeggen dat TJV met hun opleidingsteam niet investeert in hun NL identiteit.
Nederlander zijn betekent niet dat je in het plaatje past van de ambitie van de ploeg, bovendien hebben ze met Visma nog een belangrijke internationale subsponsor die wellicht graag wat internationale inbreng wil zien. (Vooral wat Scandinavische renners denk ik)
(Persoonlijk vind ik de meeste Nederlandse renners wel sympathiek, maar dat is omdat ik ze ze snap en versta, dat is een gevolg van het Nederlander zijn maar niet de reden dat ik voor Nederlandse renners an sich ben: dat Uber nationalistische gedoe, daar moeten we toch maar eens vanaf denk ik zo…)
Maar het meeste stoor ik me toch dat je de naam van Vingegaard niet weet en dat je Gesink met dubbel ee schrijft. Dat geeft wel aan dat je een echte JV supporter bent. Dus als je dat niet bent, maak je dan ook niet druk over wie er rijden.
Het team van JV bestaat nog steeds voor meer dan de helft uit NL renners en er komen er in de toekomst vanuit de jeugd nog meer bij. Maar wat maakt het uit uit welk land de renners komen. Je supportert toch een team?
Persoonlijk baal ik ook als Jakobsen wint. Want hij rijdt voor DQS en ik heb een bloedgroep aan dat team. Ja het is een Nederlander. Maar ik kan niet voor hem supporteren.
In de klassiekers zie ik ook liever WVA winnen dan MVDP. Puur omdat ik WEL een fan ben van JV.
Hou het een beetje netjes en respectvol. Ik kijk uit naar de discussies komende tijd.
Mocht zoals verwacht Rohan komen dan heb je al een dijk van een klimknecht te pakken. Verder denk ik dat Harper kan doorgroeien en de jonge Leemreize is ook nog niet uitgeleerd. Met de al aanwezige jongens kun je bergop al een knappe ondersteuning van een ploeg rond Primoz, Jonas en eventueel Tom neerzetten.
Met Roglic hebben ze de (tweede) beste klimmer ter wereld.
Kuss, Vingegaard, Foss en Bennett behoren ook tot de absolute top.
Kruiswijk en Dumoulin lijken ook terug op niveau te komen ( en horen dan ook tot de top). En met een Oomen, Bouwman, Gesink, Tolhoek en Harper heb je ook wel nog mannen die wat kunnen klimmen.
Als je dan Bennett voor Dennis wisselt, zit je nog altijd uitstekend
Ik zou dan voor Mohoric, Cattaneo, Masnada of Honore gaan.
Maar ik vind Laporte interessanter dan Stybar. Een Stybar op retour halen zou kunnen uitdraaien als Terpstra
Het is een uitstekende aanwinst om een tweede kopman te hebben in de koersen waar Van Aert niet rijdt.
Maar in de klassiekers waar Van Aert start zie ik in de 'afwachtende' sprinter Laporte geen man die een gat zal toerijden op de eerste Quickstep aanvaller.
Van der sande zie ook eerder als een uitstekende aanwinst voor de sprinttrein, maar iets minder voor de klassiekers.
Ik denk dat het voor WVA zowiezo hopen zal zijn op een goeie Teunissen en kijken welke stappen Van Hooydonck, Affini en Kooij/Dekker kunnen zetten.
Die koersen in het voorjaar, ook de grote, zijn soms toch wel hele bijzondere koersen. Je hebt er wel eens mannen nodig die een situatie voor je kunnen herstellen. Maar veel vaker nog is is het belangrijk dat je niet in de situatie komt waarin je de ploeg bent die moet herstellen.
In die zin denk ik dat je met Laporte en Teunissen straks twee mannen hebt die daarbij kunnen helpen. Mocht je onverhoopt in de situatie zitten dat Wout niet mee is vooraan, dan is er een kans dat je Teunissen en/of Laporte vooraan hebt, en dat je daarmee kunt spelen. (Al dan niet door ze bijvoorbeeld vooruit gestuurd te hebben)
De druk komt dan niet meteen bij Jumbo te liggen. Dat is waar Quickstep zo vaak van geprofiteerd heeft, en dat is de stap die Jumbo nog moest zetten. De absolute kopman die hebben ze al, maar als die even niet mee is was je gelijk de ploeg die alles op zijn schouders moest nemen. Met Laporte en de straks weer fitte Teunissen kan dat vaker zo zijn dat dat niet hoeft.
En moet het toch, dan heb je er twee mannen bij die mee kunnen zitten in de finale, al is het maar eens een goede overname hier en daar.
wout
Mike
Nathan
Christoph
Tosh
Lijken mij zeker.
Dan heb je nog
Van Emden, die dit voorjaar een van de sterkste was en die klemmetjes nog mee kon
Eenkhoorn
Roosen
Dekker
Affini
Ik zie Dekker en in mindere mate Laporte ook wel ander programma hebben dan Van Aert.
Van der Sande is ook geen 'vlaamse' coureur. Heeft nog nooit Roubaix gereden, 1x E3 en Gent-Wevelgem en 2x Ronde v.Vl. Zal eerder gebruikt worden bij de heuvelklassiekers.