Antwan Tolhoek op weg naar Trek-Segafredo

Antwan Tolhoek op weg naar Trek-Segafredo

foto: Cor Vos

Door Maxim Horssels & Raymond Kerckhoffs
zaterdag 19 juni 2021 om 19:00

Antwan Tolhoek verlaat op het einde van dit seizoen na een verblijf van vijf jaar Jumbo-Visma. De 27-jarige Zeeuw staat op het punt om een contract te tekenen met Trek-Segafredo. Bij Trek-Segafredo hoopt Tolhoek ietwat meer vrijheid te krijgen om af en toe ook voor zijn eigen kans te kunnen fietsen.

Bekijk de documentaire Plan B, the fall & rise over Team Jumbo-Visma in de Tour de France 2021 en ontvang gratis de zomer-editie van RIDE Magazine. Koop nu jouw ticket

Tolhoek werd vorige maand nog tweede in de Ruta del Sol achter de Colombiaan Miguel Ángel López. In de daaropvolgende Ronde van Zwitserland reed hij in een dienende rol voor kopman Sam Oomen.

In de rittenkoersen en eendagswedstrijden waar geklommen moet worden, ontwikkelde Tolhoek zich tot de absolute subtop. In 2019 wist Tolhoek op de Flumserberg nog een bergrit in de Tour de Suisse te winnen.

In zijn periode bij Jumbo-Visma reed de  Zeeuwse klimmer ieder jaar een grote ronde: de Vuelta a España in 2017, de Tour de France in 2018 en daarna tweemaal de Giro d’Italia. Dit jaar is hij opnieuw voorzien voor de Vuelta a España. Drie jaar geleden reed hij een sterke Tour de France in dienst van zijn kopmannen Primoz Roglic en Steven Kruijswijk. Door de sterke bezetting van Jumbo-Visma kwam hij de laatste jaren echter niet meer in aanmerking voor de Tour-ploeg.

Prachtige sfeerplaat van Tolhoek in de recente Ronde van Zwitserland – foto: Cor Vos

Nederlandse enclave
Bij de Amerikaanse formatie komt de Nederlander landgenoot Bauke Mollema tegen. Ook Koen de Kort rijdt bij Trek-Segafredo, maar de routinier zwaait na dit seizoen af. Het betekent voor Tolhoek een hereniging met ploegleider Steven de Jongh. De Zeeuw (toen renner van Rabobank) kwam in het najaar van 2015 uit als stagiair bij Tinkoff-Saxo, waar de voormalig sprinter toen ook in de ploegleiderswagen zat. Na een jaar bij Roompot-Oranje Peloton, maakte Tolhoek in 2017 de overstap naar wat toen nog LottoNL-Jumbo heette.

Mollema (links) en Tolhoek hier op archiefbeeld – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

128 Reacties

peter s 19 juni 2021 om 09:51

Begrijpelijk, maar toch jammer

Charlie33 19 juni 2021 om 10:42

Hoezo begrijpelijk? Weer een Nederlands talent die verdrongen is door buitenlandse middelmaat. Wel Dennis en Pfingster, geen Tolhoek. Schande van de leiding van Jumbo

Arry1337 19 juni 2021 om 10:45

Ja want een ploeg is per definitie beter als het alleen Nederlanders bevat :/. Wat een bekrompen beredenering Charlie…

YogiBear 19 juni 2021 om 10:52

Charlie, dat Je hem op zijn 27e nog als talent aanduidt zegt genoeg. Hij had er nu moeten staan. Daarnaast, Affini en Van Hooydonck Als middelmaat bestempelen?

Paceline 19 juni 2021 om 10:53

Pfingsten oké, maar je kan Dennis toch lastig afdoen als buitenlandse middelmaat :P

peter s 19 juni 2021 om 11:25

@Charlie wie?? Jazeker begrijpelijk, daar Tolhoek zich ontdekt heeft als aanvaller. En nu gaat koersen voor een aanvallende ploeg.,wat alleen bij JV kan /mag in kleinere koersen En de vergelijking met Dennis en Pfingsten slaat kant nog wal

boehoe 19 juni 2021 om 11:27

Zeer begrijpelijk. Nu tjv zich tot een vreemdelingenlegioen ontwikkelt en zich specialiseert in treintjerijden is er bij die ploeg geen ruimte voor aanvallers.

Jammer dat tjv zich niet meer als Nederlandse ploeg profileert. Zonder roompot is daar nu een gapende leegte ontstaan.

harryjohan71 19 juni 2021 om 11:35

@Boehoe Wat is jouw definitie van vreemdelingen legioen? Bovendien als een ploeg voor ruim 50% uit Nederlanders bestaat kun je toch niet spreken van weinig Nederlanders. Bovendien leiden ze met hun Development Team Nederlanders op. Daarnaast verandert het team elk jaar nauwelijks van samenstelling. Oftewel ik kan je opmerking totaal niet plaatsen. Te meer er maar 1 Nederlander vertrekt dit jaar en het aantal Buitenlandse renners in 2022 niet toeneemt. Kritiek is makkelijk, maar zoals zo vaak onderbreekt er een onderbouwing

YogiBear 19 juni 2021 om 11:41

@boehoe Als je onzin plaatst zonder feitelijke onderbouwing, komt dat niet heel erg snugger over. Graag zou ik wat meer inhoudelijks zien, zodat er op basis daarvan een discussie kan ontstaan.

Panache 19 juni 2021 om 11:43

Teleurstelling is te begrijpen, maar de feiten zijn dat er van de 5 jongste renners er 4 Nederlander zijn: Kooij, Leemreize, Dekker, Eenkhoorn (naast Foss). Dat suggereert op z’n minst dat het Nederlandse karakter gewaarborgd wordt.

boehoe 19 juni 2021 om 11:55

Een ploeg waarin buitenlanders in de grote wedstrijden kopman zijn. Een ploeg waarin niet in elke koers minstens de helft van renners plus 1 uit Nederland komt (in de tour gaan ze maar 3 nederlanders opstellen). Dat is een vreemdelingenlegioen zonder groot Nederlands karakter. Fijn dat er jonge Nederlanders mogen instromen. Maar die worden een paar jaar later doorgaans makkelijk door buitenlanders vervangen. Voor aanvallers is duidelijk geen plek (taco moest vertrekken maar heeft dit seizoen meer ritten in grote rondes gewonnen dan heelt tjv bij elkaar).
En dat treintjes rijden en weinig aanvallen, zet je tv aan en je ziet het.

boehoe 19 juni 2021 om 11:58

@yogi alleen maar zitten katten komt onsympathiek en niet te snugger over. Trek je gele truitje aan en ga lekker fietsen in plaats van mensen af te zeiken.

Blaudzun 19 juni 2021 om 12:02

Eens met Charlie33.
Hoe meer geld bij Jumbo hoe meer buitenlanders. Helaas gaan ze steeds meer op Rabobank lijken.
Anderzijds verbaasd mij dit niet en is dit proces al jaren bezig. Powless voor Lammertink, Pfingsten voor Lindeman… en ga zo maar door.

Wat is de volgende move? Haller voor Roosen?

S. Morgenstern 19 juni 2021 om 12:08

Hoe zit het nu feitelijk met het aantal Nederlanders? Want qua uitruiltjes kun je ook zeggen Oomen voor De Plus en Dekker voor Jansen. Vorige winter kwamen er bijvoorbeeld 4 Nederlanders bij en gingen er 3 weg. Komende winter is Tolhoek de enige vertrekkers en zou het zomaar gelijk kunnen blijven.

Wordt veel geroepen op gevoel, maar wat zijn nu de feiten?

Murcia 19 juni 2021 om 12:13

Als die verwijten over een gebrek aan Nederlandse identiteit uit oprechte bezorgdheid ontstaan zou ik er nog wel op in willen gaan maar laten we wel wezen dit is concern trolling van mensen die het bijvoorbeeld nooit noemen als het over DQS gaat. Hoeveel Belgische renners rijden daar eigenlijk en kiezen die dan voor Belgische kopmannen?
De ploeg bestaat voor de helft uit Nederlandse renners en bij het development team is de verhouding ongeveer 2/3 nederlands en 1/3 buitenlands.

Wielrennen is topsport dus gaat het er uiteindelijk om dat jezelf afdwingt welke rol je krijgt op basis van je kwaliteiten en mentaliteit + de groei die je laat zien. Kopmannen lever je niet op bestelling anders hadden de Belgen nu al tig opvolgers voor Eddy gehad.

boehoe 19 juni 2021 om 12:24

Murcia is er weer zo een die iedereen met een andere mening als trol wegzet. Wanneer je het Nederlandse wielrennen een warm hart toedraagt is het toch niet meer dan logisch dat je bezorgd bent om de identiteit van tjv maar dat die van Belgische of andere ploegjes je geen reet interesseert.

S. Morgenstern 19 juni 2021 om 12:25

Ik zie het aantal Nederlanders de afgelopen jaren tussen de 14 en 17 zitten. Waarbij de totale grootte van de selectie ook een factor lijkt te zijn. Een duidelijke trend zie ik niet.

boehoe 19 juni 2021 om 12:27

@morgenstern en wat zie je terug in de selectie van de topkoersen? Neem nou een tour de france.

S. Morgenstern 19 juni 2021 om 12:30

Daar zie ik terug dat de aanwezige Nederlandse toppers (Kruijswijk, Teunissen en Dumoulin) de afgelopen edities wat pech hebben gehad en dat ze dat hebben opgevangen met Scandinavische knechten. Ik zie geen rampzalig verhaal, waar de Nederlanders geen mogelijkheden meer hebben.

boehoe 19 juni 2021 om 12:32

Een afname dus

harryjohan71 19 juni 2021 om 12:35

@Blaudzun Jij gaat wel erg ver terug in de tijd met het vinden van voorbeelden. JV geeft Nederlandse renners ook kansen, alleen moeten ze deze kansen zelf grijpen. Er worden nauwelijks Nederlandse renners vervangen door Buitenlanders renners. Ook dit jaar niet, want er vertrekken voornamelijk buitenlandse renners, muv Tolhoek. Tolhoek wil trouwens zelf weg zo te horen.

S. Morgenstern 19 juni 2021 om 12:36

Met een duidelijk andere oorzaak, dan de doemdenkers er hier van maken

harryjohan71 19 juni 2021 om 12:37

@Boehoe tot op heden is er voor volgend jaar nog niet zeker dat er een afname is van Nederlandse renners. Er kan hoogstens een afname van 1 zijn in 2022 tov 2021.

Murcia 19 juni 2021 om 12:39

Bij de Tour selecteert de ploeg de beste renners, je gaat niet een mindere Nederlandse renner meenemen om maar aan de quota te voldoen. De ploeg leidt nu jonge Nederlandse renners (Leemreize, Kooij) op die vervolgens ook doorschuiven naar de World Tour ploeg. Als men romantisch terug wil blikken op Roompot is dat prima maar uiteindelijk bleek die ploeg niet in staat om te overleven met de Oranje strategie. Ieder initiatief om nog een nederlandse ploeg erbij te krijgen al was het maar op Pro-Continentaal niveau juich ik overigens toe.

Blaudzun 19 juni 2021 om 12:46

@harryjohan
Om patronen te herkennen moet je keuzes over een langere periode bekijken. Niet iedere situatie op zichzelf staand…

S. Morgenstern 19 juni 2021 om 12:51

Ah, je vond zelf je ‘Powless voor Lammertink’ en ‘Pfingsten voor Lindeman’ dus eigenlijk ook onzin?

Charlie33 19 juni 2021 om 13:05

Ik merk dat ik een gevoelige snaar heb geraakt. En dat er veel meer wielerfans geirriteerd zijn over het "buitenlander-eerst" beleid van Jumbo.

S. Morgenstern 19 juni 2021 om 13:07

Dat is natuurlijk ook een manier om de stelling dat er sprake zou zijn van zo’n beleid, niet te hoeven onderbouwen.

YogiBear 19 juni 2021 om 14:06

@boehoe Als je zegt “En die blijven een aantal jaren later…” wordt dit vervolgens door anderen met feiten weerlegd. Vervolgens ga je daar niet op in. Dat is geen discussie maar lijkt op een vastgeroeste mening te wijzen.

YogiBear 19 juni 2021 om 14:10

@Charlie33 Leuk dat je dat merkt en prettig voor jou dat je medestanders hebt. Ik zie echter geen argumenten of onderbouwing. Ik zie wel meningen en daarop heb jij, zoals iedereen, natuurlijk recht.

boehoe 19 juni 2021 om 14:28

@yogi dat citaat komt niet uit mijn tekst. Niet zo snugger.

Derierre de la course 19 juni 2021 om 14:34

@boehoe wellicht een idee om een FvD wielerploeg op te richten? #teamthierry

boehoe 19 juni 2021 om 14:36

Alleen maar door lavendelvelden koersen lijkt me wat saai worden.

Jungle Man 19 juni 2021 om 14:45

Qua Nederlanders: 15 1/2 van de 27 world tour renners zijn Nederlanders momenteel binnen TJV.
Met Visma als Co-sponsor is het aantal van 2 Noren wat karig.
Wat meer Nederlanders binnen een Nederlands team is voor menigeen in Nederland interessant; en zekers voor een Nederlandse sponsor. Het is maar net door wat voor bril men wielrennen volgt.

YogiBear 19 juni 2021 om 14:48

@boehoe Sorry, het exacte citaat van jou is “Maar die worden een paar jaar later doorgaans makkelijk door buitenlanders vervangen.” Had inderdaad exact moeten copy pasten. Maar ik dacht nu juist dat we op de inhoud wilden discussiëren. Merk dat dat vrij lastig wordt.

Noordbiker 19 juni 2021 om 14:52

Nederland is zelf inmiddels toch ook al een vreemdelingenlegioen ;) Het verschil is dan alleen nog het paspoort. Als de buitenlandse wielrenners bij Jumbo een Nederlands paspoort aanvragen, zijn ze net zo Nederlands als inmiddels bijna de helft van huidige Nederlanders.

Michelangelo 19 juni 2021 om 14:54

Ik heb dit draadje eens doorgelezen, en eerlijk gezegd merk ik dat de hele discussie over het buitenlander-beleid me weinig doet.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ben ik een raar geval. Maar ik heb weinig met zowel de vlaggetjes als de kleur van de wielershirts. Je hebt altijd voorkeuren voor bepaalde renners en ploegen, maar ik heb er geen moeite mee om te supporteren voor een buitenlander in een Nederlandse ploeg of voor een Nederlander in een buitenlandse ploeg. En ook niet voor een buitenlander in een buitenlandse ploeg.
De identiteit van een ploeg wordt m.i. vaak meer bepaald door de staf en keuzes die daar gemaakt worden, dan van welk vlaggetje achter de renner staat. In geval van TJV zit er achter de ploeg duidelijk een Nederlandse staf, flink wat Nederlandse sponsoren, een link ook met het schaatsen, er rijden behoorlijk wat Nederlandse renners, en de damesploeg wordt gebouwd om de beste Nederlandse renner ooit, met jonge veelal Nederlandse meiden eromheen. En kijk naar DQS: daar zijn de sterkhouders binnen de ploeg ook jarenlang buitenlanders geweest, maar ook daar hoor je niemand over het ontbreken van de Vlaamse identiteit. Om exact dezelfde redenen als hierboven genoemd (muv het schaatsen en de damesploeg).

Moet je dan “boehoe” gaan doen als er een Nederlander vertrekt en er een buitenlander binnen komt? Ik niet. Ik zou eerder “boehoe” doen als er renners binnen zouden komen waar ik totaal niks mee heb, ongeacht nationaliteit.

Ach ja, ik zal wel niet sporen ;-)

Maillot à Pois 19 juni 2021 om 15:01

@Michelangelo

Als het een troost mag wezen (of misschien net niet): in dat geval spoor ik ook niet, zijn we alvast met 2 ;-)

TomLaser 19 juni 2021 om 15:08

Ik ben erg blij dat deze discussie gevoerd wordt! Ik constateer bij mijzelf al een langere tijd een opkomend gevoel van frustratie als ik naar het beleid van Jumbo Visma kijk. Wat een opluchting nu blijkt dat ik niet alleen de enige ben, maar dat dit de algehele tendens aan het worden is hier op wielerflits. Dat bemoedigt mij.

Want het is nu toch wel heel duidelijk zichtbaar dat onze ploeg haar identiteit beetje bij beetje aan het verliezen is. Het vertrek van Antwan Tolhoek is hier het zoveelste voorbeeld van. Dit komt allemaal doordat de leiding van Jumbo Visma teveel bezig is met het op korte termijn behalen van succes. Daardoor is de leiding de normen en waarden van de ploeg volledig uit het oog verloren. Er moet op zeer korte termijn een revolutie komen om dit afbraakbeleid zo snel mogelijk om te draaien. Ik wil niet nog langer kijken naar vertrekkende, veelbelovende nederlanders om dan maar te juichen voor een Sloveen die niet eens een woordje engels kan of naar één of andere kiwi of deen die zogenaamd ‘grote talenten zijn.’

Nogmaals blij te constateren dat een overgrote meerderheid van wielerflits hier ook zo over denkt.

boehoe 19 juni 2021 om 15:15

@yogi, tja, wellicht zou dat ook iets met jouw wijze van discussiëren te maken kunnen hebben. Katten en hautain doen is doorgaans minder constructief dan vragen stellen en je visie neerleggen.

VespavanBern 19 juni 2021 om 15:20

Het Nederlandse wielrennen word al jarenlang keihard om zeep geholpen, maar daar kan JV toch niks aan doen? Al jarenlang kan de KNWU geen fatsoenlijke kalender aan de U17 en U19 categorie voorleggen. Voor ontwikkeling moet je naar het buitenland. Lang niet alle ploegen hebben de middelen voor zo’n buitenlands programma. De ploegen die het wel kunnen stellen als het dan zover is amper ”eigen” Nederlandse renners op. Op die manier raakt het op bij de NL renners en mijn vrees is dan ook dat het JV-D team langzaam ook zal vollopen met niet-nederlanders.

Dit is allemaal lange termijn, maar ook op de korte termijn kun je dit JV niet kwalijk nemen wat mij betreft. Antwan Tolhoek is niet blij bij Jumbo, Jumbo ziet geen belangrijke renner in Tolhoek, dus vertekt hij. Moet JV dan om ”zijn nederlandse identiteit” te behouden een slecht huwelijk staande houden?
Mocht JV iets willen doen voor het Nederlandse wielrennen, zullen ze ervoor moeten zorgen dat er een bredere kalender komt. Maar dat lijkt mij de bevoegdheid van de KNWU en niet die van een WT team.

Murcia 19 juni 2021 om 15:24

@TomLaser
Ik vind het wel erg kort door de bocht om te stellen dat de meerderheid op Wielerflits er zo over denkt. Dit lijkt mij een klassiek geval van wensdenken.

Dat de ploeg alleen denkt aan de korte termijn is aantoonbaar onjuist. Het opstarten van een opleidingsploeg en dames team bewijzen al dat kortzichtigheid niet een terecht verwijt is.

Dat jij niet kunt juichen voor een Sloveen in Nederlandse dienst is je goed recht. Maar die Sloveen heeft prestaties neergezet die geen enkele Nederlandse renner hem na heeft gedaan. Men heeft de beste Nederlandse ronde renner gecontracteerd en van Groenewegen de beste Nederlandse sprinter gemaakt. Een renner als Oomen maar ook Tolhoek krijgt in koersen een kans om voor zichzelf te rijden.

Maar de Nederlandse renners moeten zelf bewijzen dat ze beter zijn, als je niet beter bent dan Primoz en Wout werkt topsport zo dat zij de toon zetten.
En voor de rest kan ik genieten van uitstekende prestaties van Nederlanders in Nederlandse of buitenlandse dienst en van buitenlanders die mooie dingen doen ongeacht hun shirtje of vlaggetje.

harryjohan71 19 juni 2021 om 15:24

@TomLaser Korte termijn beleid en het hebben van een Development Team staat al haaks op elkaar. Dit geldt ook voor de langdurige contracten die renners aangeboden krijgen, het terughalen van Nederlandse renners en het verlengen van de contracten van de huidige renners. JV heeft met alle renners een plan voor de komende jaren. Dat geldt voor zowel de Nederlandse als Buitenlandse renners. Alleen is het nu even zo dat Foss en Vingegaard zich sneller ontwikkelen dan de Nederlanders.

S. Morgenstern 19 juni 2021 om 15:41

Het vertrek van Tolhoek zou dus binnen een algemenere tendens passen. Ik zou dan denken dat het recente vertrek van Van der Hoorn, Van Poppel en Lindeman daar ook binnen passen. De vraag is dan wel wat we doen met het recente halen van Dumoulin, Teunissen en Oomen. Staat dat haaks op die waargenomen tendens of valt dat ook binnen het verhaal in te passen. Daarnaast worden er ieder jaar weer jonge Nederlandse renners gehaald en krijgen veel (van die) renners vervolgens lange verlengingen aangeboden.

Ik heb het idee dat de doemdenkers enkel naar één kant van dat verhaal kijken.

Charlie33 19 juni 2021 om 15:54

Zou s. Morgenstern de alias zijn van Plugge?

S. Morgenstern 19 juni 2021 om 15:59

Zou het onvermogen om inhoud te reageren met een aardige onderbouwing iets zeggen? Behoorlijk teleurstellend dat zo’n ervaring niet onderzocht kan worden. Lijkt mij een teken dat je serieus genomen wordt, wat andersom blijkbaar niet het geval is. Jammer

boehoe 19 juni 2021 om 17:03

In het eerste seizoen dat Jumbo begon te sponsoren (2015) zaten er in de tour nog 7 (van 9) Nederlanders in de tourploeg. In 2020 waren dat er 2. Het zal allemaal wel in de Jumbo visie passen maar ik verwacht dat een Nederlandse ploeg met meer Nederlanders in de grootste wedstrijd die er is mee rijdt. Dus in dat opzicht is er absoluut een negatieve ontwikkeling gaande. Maar de immer neutrale Morgenstern kan niks kritisch over de ploeg horen.

S. Morgenstern 19 juni 2021 om 17:19

Het eerste seizoen dat Jumbo begon als sponsor zat de ploeg onderin de WT en bestond de ploeg uit een hele zwik Nederlandse renners die eigenlijk niet op WT-niveau thuis hoorden. Wellicht verlang je terug naar die tijd, goed mogelijk en je goed recht natuurlijk. Wil echter niet zeggen dat dat de enige manier is om een Nederlandse identiteit te hebben als ploeg.

Jumbo heeft de wens gehad om van die ploeg een Nederlandse topploeg te maken en heeft het budget omhoog gegooid. Daarmee hebben ze in een aantal jaar de stap naar de top van de WT gemaakt. Met een breder aanwervingsbeleid (omdat dat mogelijk werd), waarbij het Nederlandse karakter echter overduidelijk niet verloren is gegaan.

Waarom zouden ze anders Dumoulin, Teunissen, Oomen, Groenewegen en Kruijswijk hebben gehaald/behouden als belangrijke speerpunten? En jonge renners als Eenkhoorn, Kooij, Dekker en Leemreize halen? En een jongen als Bouwman een traject gegeven waarbij hij zich van ‘niet goed genoeg voor de WT’, kan ontwikkelen tot top vijftien klimmer in de Giro? En waarom zouden ze een opleidingsploeg met duidelijk Nederlands karakter oprichten?

Prima verder om zelf een voorkeur te hebben voor zo’n Roompot+ zoals de ploeg in 2015 was, maar dat is niet ons probleem.

horsm 19 juni 2021 om 17:20

Volgens mij zijn alle topploegen op dit moment toch ‘vreemdelingenlegioenen’ – Team INEOS had vorig jaar in de tour 8 renners met 8 nationaliteiten, en ook bij Quickstep zie je zoiets vaak. In de onderste regionen van de WT zie je nog wel wat traditioneel nationale teams (bij de Fransen). En Movistar lijkt me een uitzondering.

Trek, waar Antwanito naar vertrekt is bijvoorbeeld ook vaak een ‘vreemdelingenlegioen.’

Volgens mij is het gewoon een verstandige move van Tolhoek zelf. Als hij wil vrijbuiten, dan is TJV daar niet het team voor.

YogiBear 19 juni 2021 om 17:29

@boehoe Ik snap dat er voor jou een negatieve ontwikkeling gaande is en qua cijfers kan ik die ontwikkeling ook niet ontkennen. Er staan dit jaar inderdaad geen 5/6 Nederlanders aan de start van de Tour bij TJV. Ik vind het echter logisch dat ze de sterkst mogelijke ploeg opstellen en dan is het geen nu wordt opgesteld vrij logisch. Ik denk echter ook dat als Bouwman, Oomen en evt Dumoulin zich goed ontwikkelen ze volgend jaar ook weer in aanmerking komen. Daarnaast is hetgeen je ziet een bredere ontwikkeling die je bi ook bij voetbal en zelfs bij hockey ziet. Ajax, Feyenoord, PSV en AZ bestaan soms ook voor minder dan de helft uit Nederlanders. Als je mee wilt doen aan de top kijk je minder naar nationaliteiten en meer capaciteiten. Daar heb ik niet zo’n moeite mee. Wat ik wel echt jammer vind is dat TJV de enige NL ploeg is. DSM en Alpacin kun je moeilijk meer zo zien. Had graag gezien dat zij ook 2 tot 3 Nederlanders mee zouden nemen naar de grote rondes. Dit omdat in de breedte beter is voor het NL wielrennen.

Murcia 19 juni 2021 om 17:30

Die Jumbo ploeg uit 2015 werd nergens zo belachelijk gemaakt als in Nederland zelf. Er viel niks te merken van trots op die Tourploeg en het Nederlandse karakter. Door een gebrek aan middelen moest men het doen met Barry Marcus en Brian Bulgac die een aanfluiting waren qua niveau voor de World Tour. Geen juichstemming dus die hier door zovelen wordt gepropageerd als men die Sloveen en die Belg maar ging dumpen voor Ide Schelling en Ramon Sinkeldam.

Dat men verlangt naar Roompot is een ieders goed recht maar ga dan niet doen alsof met een totaal nederlandse ploeg er een Oranje gevoel bij het grote publiek gaat ontstaan. Ter vergelijk, als Max ipv in een Red Bull F1 wagen zijn carrière had moeten maken in de Williams Mercedes was er totaal geen gekte rondom hem ontstaan.

boehoe 19 juni 2021 om 18:53

@Murcia, ja, dat is nu totaal anders. Toen Roglic bijna de tour won stond het land in vuur en vlam…

Roglic of Pogocar, dat kon toch niemand wat schelen?

Een etappezege van een Nederlander in de tour maakt meer los dan één of andere ex-yugo in een geel truitje.

Murcia 19 juni 2021 om 19:09

@boehoe
Je legt nu precies uit wat het verschil is, jij wilt Nederlandse ritzeges en Jumbo Visma wil de Tour winnen omdat ze een renner hebben die dit kan bereiken. Daartoe werd eerder al de beste Nederlandse ronde renner aangetrokken. Jij hebt een ander doel dan de ploeg maar om dit de ploeg te verwijten en te zeggen dat het vroeger zo veel beter was klopt dus al niet. Het allerhoogste in de wielersport is het winnen van de Tour en waarom zou een ploeg die ambitie en de reële kans daarop moeten laten varen voor ritzeges? Bovendien als Dylan wint dan wordt er ook al weer geklaagd want sprintzeges tellen niet.

En nogmaals de ploeg steekt heel veel tijd, geld, materiaal en mankracht in de ontwikkeling van het Nederlandse wielrennen. Als de ploeg zou wegvallen zou men pas echt merken wat TJV voor de wielersport ook hier betekend.

Derierre de la course 19 juni 2021 om 21:36

Helemaal eens met @Michelangelo en de tendens die @TomLaser ziet op WF herken ik helemaal niet. Het zijn in mijn beleving constant dezelfde die de nationalismekaart trekken bij TJV.
Ik denk dat we deze discussie überhaupt niet gehad hadden wanneer Tom Dumoulin (mede)kopman was geweest voor de Tour en tot in de diepe finale samen met Teunissen de stenen uit de straat gereden had voor van Aert in RVV en Groenewegen een etappe had gepakt in de Giro. Nou er is nieuws al deze heren rijden nog steeds Voor TJV.
Sterker nog, ik denk dat wanneer je Roglic wegstreept (ja dat scheelt ook een bak overwinningen) TJV het verwijt krijgt echt eens over de grens te moeten gaan kijken voor kopmannen en knechten. En dat is slechts één renner.

FritsvanHoefelen 19 juni 2021 om 09:52

Verstandige move

Uit het keurslijf

YogiBear 19 juni 2021 om 10:51

Ah, Frits die bijna per definitie alles van TJV slecht vindt is er als de kippen bij om te reageren. Anders geredeneerd; verstandig van Jumbo; is door wat voor reden dan ook stil blijven staan in zijn ontwikkeling. Door hem te laten vertrekken ontstaat er ruimte voor anderen om door te groeien.

FritsvanHoefelen 19 juni 2021 om 13:53

Thnx voor de liefde Yogi.

Een Tolhoek moet toch lekker vrijuit kunnen koersen. Dat gaat beter bij Trek

FDJ 19 juni 2021 om 09:56

Leuke knecht, maar ook niet meer. Bij Trek zal hij aanvallender kunnen rijden en daardoor meer in finales terecht komen, maar ik denk dat er niet heel veel meer in zit dan dat er nu uitkomt.

EricV 19 juni 2021 om 10:05

Als je in finales komt kan je ook winnen

Steven_E 19 juni 2021 om 12:52

Zeg dat tegen Sep Vanmarcke

Anatra del Gabinedto 19 juni 2021 om 09:59

Leuke transfer voor hem. Rijdt echt enorm goed bergop dit jaar.

Volgens LtD moet er ook nog veel rek op zitten omdat hij pas net geopereerd is aan z’n liesslagader.

Eljorro 21 juni 2021 om 15:05

Yep. Kruijswijk werd ook 3e in de tour enkele jaren na zo’n operatie.

Johnny7 19 juni 2021 om 10:04

Goede transfer. Heeft dit jaar bergop eindelijk weer de vorm die hij een paar jaar geleden in de Tour had (toen Roglic 4e en Kruijswijk 5e werd). Goede transfer voor zowel Tolhoek als Trek.

Baukema Tomoulin 19 juni 2021 om 10:04

Tjv slaat mijns inziens compleet de weg Sky + treintjes in. Compleet met he kopen van gearriveerde toptijdrijders (Dennis) zoals Sky ook jaarlijks deed en doet. Het is wachten op het moment dat er geen eigen kweek meer komt maar tjv enkel shopt bij andere protour ploegen en willekeurige nationaliteiten en culturen koopt zolang ze maar kunnen tijdrijden en klimmen. Met het verval van Kruijswijk en de onzekerheid rond Dumoulin & Groenewegen of ze ooit nog weer op dat oude niveau komen valt de Nederlandse identiteit weg.

EricV 19 juni 2021 om 10:06

Denk dat dekker toch veel gaat winnen

nickdt 19 juni 2021 om 10:12

En Kooij ook.

Dan hebben we ook nog Fisher-Black.

martini151 19 juni 2021 om 10:12

Met het opstarten van een opleidingsploeg, vind ik dit een ietwat voorbarige conclusie. Tolhoek is niet goed genoeg om meer te worden dan een knecht, dus hij kiest voor een andere ploeg. Ze zijn alleen wel afhankelijk van een beetje talent. Noem eens een jonge Nederlandse renner die in de toekomst mee kan doen voor de prijzen in het rondewerk

jooprioolpijp 19 juni 2021 om 10:14

TJV is uiteindelijk een keiharde topsportorganisatie, geen liefdadigheidsinstelling. Wat telt is winst. Dat ze zonder op persoonlijkheid of culturele aspecten inkopen is lariekoek. De aankoop van Dennis pas uitstekend in een lange-termijnvisie. Dat Tolhoek weggaat is volkomen te begrijpen. Bij TJV is hij niet goed genoeg voor een beschermde rol, maar te goed om altijd z’n eigen kansen te moeten opofferen. Trek lijkt me de ideale ploeg in dat opzicht, die rijden meer als los zand rond – wat ik zeer vermakelijk vind.

S. Morgenstern 19 juni 2021 om 10:17

Ze zijn vorig jaar een opleidingsploeg gestart, met reeds twee jonge Nederlandse renners die via die route de overstap hebben gemaakt. De conclusie dat ze compleet de Ineos kant op gaan lijkt me dus totaal niet te rechtvaardigen

Arry1337 19 juni 2021 om 10:46

@martini
Arensman?

YogiBear 19 juni 2021 om 10:55

Nergens op gebaseerd commentaar. Je kijkt alleen naar de 1 a 2 grotere aankopen per jaar en vergeet de doorstroming uit de zelf opgezette opleidingsploeg maar even voor het gemak. Als je daarnaast kijkt naar inspanningen van TJV voor het totale NL wielrennen, blijft er nog minder over van je opmerking.

harryjohan71 19 juni 2021 om 10:58

@Baukena Timoulin Graag even voorbeelden noemen welke buitenlandse renners ze de afgelopen jaren bij World Tour ploegen hebben weggehaald. Dit zijn er niet veel. Ik denk zelfs dat het moeilijk is om ploegen te vinden die de afgelopen jaren minder buitenlandse renner hebben aangetrokken (2 per jaar en dan ook nog meestal jonge renners die zich nog moeten bewijzen). Uitzonderingen waren Pfingsten, Martin en nu Dennis en Laporte waarschijnlijk

Deel Koeper 19 juni 2021 om 13:48

Ik vind het echt niet op de artificiële aankoop-kliek van Ineos lijken, maar anderzijds komt het ook totaal niet in de buurt van de organische jeugdwerking van een Lotto-Soudal.

Bij Jumbo zijn de interessantste jokers voor de toekomst binnen het huidige team op dit moment gewoon Affini, Vingegaard en Foss (en de al iets oudere Van Aert & Kuss), met in het beste geval enkele Nederlanders die tussendoor sporadisch eens mogen sprinten.

Jumbo is geen slechte zaak voor het nationale wielrennen, maar een zegen is het ook zeker niet.

horsm 19 juni 2021 om 17:24

Alle kopmannen bij TJV zijn toch eigen kweek? Eigenlijk is Dumoulin de enige renner die als kopman arriveerde (Dennis gaat toch ook vooral ondersteunend werk verrichten), de andere groten (Aert, Roglic, Groenewegen) zijn hun worldtour carrière bij TJV begonnen. En hetzelfde geldt voor de laag eronder (Foss, Vingegaard).

Kortom, volkomen kul wat Baukema hierboven post

Chippen 19 juni 2021 om 19:28

lol

worden renners als roglic, van aert, foss en vingegaard nu echt omschreven als eigen kweek? potentieel herkennen bij renners vlak voor ze doorbreken en ze daarom snel zelf aantrekken, betekent dat je een heel erg sterke scouting hebt. dat heeft in de verste verte niets met eigen kweek te maken, daarvoor ben je dan toch echt wel al te laat in de ontwikkeling om daar aanspraak op te maken.

Daniel17 19 juni 2021 om 20:09

Het punt dat wordt gemaakt is dat het totaal geen gearriveerde toprenners waren toen ze bij Jumbo Visma kwamen. Het was hun eerste WT-team. En de meeste van die jongens hadden echt niet alle WT-teams achter zich aan toen ze werden aangetrokken.

George Bennett is toch ook een voorbeeld van een renner die enorm is gegroeid bij de ploeg, ondanks dat het niet eens zijn eerste WT-team was. Zo iemand kan je best omschrijven als eigen kweek. Aangezien hij een groot gedeelte van zijn ontwikkeling als prof heeft gehad als Jumbo-Visma renner.

Dit is geen voetbal waar renners vanaf hun 5e bij een profploeg zitten. Er zijn zelfs maar een paar WT-teams met een u23 team.

Welleke 19 juni 2021 om 10:06

Volgens mij een heel erg goede keuze. Bij Trek is er veel meer ruimte om aanvallend te rijden. Zal zich vaker kunnen tonen.

Nu is perfecte tijd om uit te vinden of dat ook tot resultaten kan leiden. Zo heeft Ciccone toch ook heel mooie resultaten neergezet?

Derierre de la course 19 juni 2021 om 14:36

Ja denk dat Trek gewoon veel beter bij zijn persoonlijke ambities past. Ook benieuwd naar de klik met Mollema. Lijkt me sowieso een klik met de Jongh.

Plavka 19 juni 2021 om 10:07

Wat is “ de absolute subtop”???

Koers 19 juni 2021 om 10:11

Het vrouwelijk geslacht?

VerstandOpNul 19 juni 2021 om 10:21

Geen idee, maar wat een schitterende uitdrukking! Die zal ik nog vaak gebruiken..

Wheely 19 juni 2021 om 10:24

Precies, die houden we er in!

Marco 19 juni 2021 om 11:47

Het Absolute is een term die verwijst naar een zijn dat de beperktheid en geconditioneerdheid van het dagelijks bestaan overstijgt. Vaak wordt ermee naar het ‘goddelijke’ of ‘god’ verwezen, alhoewel niet exclusief. subtop

Koers 19 juni 2021 om 10:07

Hij zal bij zijn debuutrit in de tour toch wel even bang zijn geweest voor sancties lijkt me: https://www.rtlnieuws.nl/sport/artikel/4278106/tolhoek-vergeet-rugnummer-debuutrit-tour-de-france-oh-nee-verkeerde-pak-aan

Wel vreemd dat niemand daar iets van zei voor de start.
Voor zo'n tenger lichaam kan ie wel enorm op kop beuken.

Wheely 19 juni 2021 om 10:21

Haha mooi, leuk dat hij nu ploegmaat van Mollema wordt.

pirazzi 19 juni 2021 om 10:37

Absolute subtop?

Turtlehead 19 juni 2021 om 10:44

Absoluut sub. Top weet ik niet. Toch elke keer te kleine motor volgens mij.
En in het eendaagse werk???
Op die manier werken complimenten averechts.

Jammer dat hij als NL-er vertrekt, de spoeling is al zo dun bij TJV.

Wheely 19 juni 2021 om 10:49

Ja absolute subtop weetjewel, net als bv Simon Clarke en Jesus Herrada… Of DJ Chuckie ofzo.

Verweggistan 19 juni 2021 om 10:56

Ik dacht bij absolute subtop aan sc Heerenveen of Fc Groningen: ze doen nooit mee voor het kampioenschap, kunnen op een goede winnen van een topclub en verkeren ook nooit in degradatiezone

YogiBear 19 juni 2021 om 11:01

@Turtlehead Van de 26 renners bij TJV zijn er 15 Uit Nederland. Met een aantal talenten en een paar kopmannen (die het nu weliswaar moeilijk hebben), vraag ik mij af wat je bedoelt met ‘de spoeling is al zo dun’.

Turtlehead 19 juni 2021 om 11:16

@Yogi: daarmee bedoel ik als de selectie voor een topwedstrijd wordt aangekondigd en/of de finale van zo’n koers aanbreekt, er weinig rood-wit-blauwe vlaggetjes in een geel shirt te zien zijn (of je moet de Sloveense vlag meetellen).

Fast Freddy 19 juni 2021 om 11:25

Hangt van de definitie subtop af. Als er ca. 10 wereldtoppers zijn, ca. 50 toppers op diverse vlakken en nog eens 100 subtoppers, hoort hij inderdaad net bij die subtop. Beetje een klimmer van 13 in een dozijn waar er tallozen rondrijden in Spanje, Italië en Colombia. Geef die mannen de JV begeleiding en ze hebben af en toe ook een goede dag.

YogiBear 19 juni 2021 om 13:28

@Turtlehead Komende Tour en efgelopen Giro en Vuelta telkens drie of vier Nederlanders in de selectie. Vind ik zelf een mooie score.

Turtlehead 19 juni 2021 om 14:51

@Yogi: Bouwman was genieten, en voor de rest? VanEmden goed, helaas gevallen. Dekker en Groenewegen drie keer niks.
Dat is nou net het voorbeeld wat ik bedoel. Ik juich liever voor Tolhoek op rij drie dan voor Bennet of Foss op rij 2/3.

S. Morgenstern 19 juni 2021 om 14:56

Groenewegen op rij drie is alleen drie keer niks.

Patrick 19 juni 2021 om 10:39

Mooie stap, Tolhoek wilt graag aanvallende kansen krijgen en die zijn bij Jumbo Visma helaas erg zeldzaam. Succes Antwan!

Verweggistan 19 juni 2021 om 10:39

Jammer dat hij verTrekt, maar wel goed voor zijn carrière denk ik. Wat meer vrijheid

Arry1337 19 juni 2021 om 10:49

Sinds Mollema bij Trek is gaan rijden is hij ook meer en meer op de voorgrond getreden itt tot zijn tijd in Nederlandse dienst malend voor een top 5-10 klassering. Ik hoop dat Tolhoek iets vergelijkbaars kan laten zien.

josi 19 juni 2021 om 11:00

Lijkt me een mooie move voor hem, daar zal hij toch wat meer kansen op eigen succes krijgen.

Poeksel 19 juni 2021 om 11:03

Maar Tolhoek mocht gewoon aanvallen in Zwitserland?

Turtlehead 19 juni 2021 om 11:18

Inderdaad. En daar kwam niet heel veel uit.

Aart van Woud 19 juni 2021 om 14:19

Een knappe 8e plaats in de daguitslag..

Murcia 19 juni 2021 om 11:19

Ik begrijp zijn keuze, Tolhoek wil een andere rol en binnen de ploeg is daar minder ruimte voor. Dan is een overstap begrijpelijk, tegelijkertijd heeft Antwan als aanvaller niet super veel wapens die tot zeges gaan leiden. Hij is een strijkijzer in de sprint en moet dus alleen aankomen en bij zijn demarrages bergop kunnen teveel mannen mee.
Het risico bestaat dus dat hij na een periode voor eigen kansen gaan uiteindelijk weer in een rol als helper voor laten we zeggen Ciccone of Hindley terecht komt.

Maar dat is geen reden om hem niet alle succes toe te wensen bij Trek.

Fast Freddy 19 juni 2021 om 11:29

Dat is zeker een realistisch risico. Kijk maar naar Poels, die ik een stuk hoger inschat, en die weer gaat knechten voor Haig. Als je het niveau niet hebt om te winnen, zul je in het prof peloton moeten knechten of kiezen voor een vrijbuitersploeg. Wanty, AF in bergetappes etc.

c van sabben 19 juni 2021 om 11:21

Heeft het net niet.

Beer 19 juni 2021 om 11:36

Volgens mij kreeg hij bij Jumbo meer dan genoeg kansen om aanvallend te koersen en zich zo op te werken in de hiërarchie van het team, maar heeft hij zijn kansen gewoon onvoldoende gegrepen. Wordt nu doorgestuurd met een nipte onvoldoende.

de adelaar 19 juni 2021 om 11:49

Waarom is iedereen zo bezig als TJV als ideale ploeg waar Nederlanders een plek zouden moeten hebben. Twannes heeft een mooie tijd gehad, is volwassen en een goede kracht en voor Nederlandse begrippen een goede klimmer. Nu als volwassen renner de voorkeur naar een nieuwe ploeg met goed materiaal , hereniging met Steven de Jongh en ook nog eens steeds world tour . Ik snap die kerel wel en ook nog eens een leuke renner

josi 19 juni 2021 om 12:01

Eens, voor mij hoeven echt niet alle Nederlanders met een beetje kwaliteit bij TJV te rijden. Eigenlijk liever niet zelfs, want een beetje spreiding biedt volgens mij meer kans op succes. Bovendien moet de ploeg ook maar net bij je passen.

Munnichs 19 juni 2021 om 12:06

Goede keuze, op deze manier krijg je ook weer de kans om wedstrijden te rijden.
Bij jumbo / Visma rijden ze alleen top wedstrijden, de oude wedstrijden in België en Frankrijk zijn te min voor hen.
Nederlandse renners krijgen zo al weinig startgelegenheid

Marszzz 19 juni 2021 om 12:18

Jammer (voor Jumbo-Visma) maar heel begrijpelijk en beter op zijn plek. Tolhoek leek me nooit een type renner om in een treintje voor een Roglic ofzo te gaan rijden. Zowiezo zijn plekken om in de Tour te komen er schaars, die samenstelling ligt met nieuwjaar al vast. En volgend jaar gaat vast Groenewegen er vast ook weer meedoen. Dan is hij beter op z’n plek in deze ploeg.

Marik 19 juni 2021 om 15:08

Twannes lekker groeien bij Trek. Hij heeft dit jaar laten zien dat er nog rek in zit.

Pogacar_GOAT 19 juni 2021 om 15:18

Een hoop geneuzel over het buitenlander gehalte van Jumbo V maar als de Nederlandse renners simpelweg niet goed genoeg zijn dan houdt het al snel op. Komt bij dat het helemaal niet zeker is dat JV af wilde van Tolhoek. Misschien wilde hij zelf wel weg.

VespavanBern 19 juni 2021 om 15:26

+1. Een world tour team is prestatiegericht en roeit met de riemen die het heeft, ongeacht welke nationaliteit die riemen hebben.

Wat ik er van begrepen heb is dat Antwan Tolhoek een afkeer tegen de tour de france heeft door het circus enzovoort en het dan lastig vind om bij een ploeg te rijden waar het hele jaar een beetje om kasseien maar vooral om de tour draait. Dat hij ook niet werd geselecteerd voor de Giro maakte de vertrekwens dan compleet.

dumoman 20 juni 2021 om 10:17

Daar leg je de vinger op de zere plek, we hebben te weinig Nederlandse toppers, aan de andere kant, als ze constant voor een Buitenlandse kopman moeten rijden, hoeworden ze dan ooit topper ?

harryjohan71 20 juni 2021 om 11:36

@Dumoman Foss en Vingegaard rijden toch ook constant voor buitenlandse kopmannen. Ze tonen zich alleen zo goed dat ze kansen krijgen om zich te tonen als kopman. In de ronde van Zwitserland kreeg Oomen de kans als kopman. Het klinkt hier vaak of JV verantwoordelijk is dat er geen Nederlandse toppers zijn, omdat zij een World Tour ploeg zijn en zich bezig houden met de ontwikkeling van renners. Het is juist andersom dankzij JV rijden er nog zoveel Nederlandse wielrenners op World Tour niveau en krijgen Nederlandse wielrenners kans om zich te ontwikkelen. Het is eerder het ontbreken van een Nederlandse ploeg(en) op het niveau onder de World Tour wat zorgt dat er weinig Nederlandse 'toppers' zijn. Hierdoor kunnen Nederlandse wielrenners zich weinig tonen in de wedstrijden onder World Tour niveau.

Napoleon 20 juni 2021 om 11:41

“aan de andere kant, als ze constant voor een Buitenlandse kopman moeten rijden, hoeworden ze dan ooit topper”

Zou het helpen als ze voor een Nederlandse kopman moeten rijden? Worden het dan wel toppers?

Bontempi1962 19 juni 2021 om 15:57

Ben blij voor tolhoek. Als ie zo’n stap nu niet maakt, denkt ie later misschien, “had ik maar… “.

Bontempi1962 19 juni 2021 om 16:00

Blij voor tolhoek. Anders is het later, ” Had ik maar… “.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair