Tosh Van der Sande op weg naar Jumbo-Visma

Tosh Van der Sande op weg naar Jumbo-Visma

© Cor Vos

woensdag 14 juli 2021 om 14:20

Het is nog geen done deal, maar Lotto Soudal ziet Tosh Van Der Sande wellicht verkassen naar Jumbo-Visma. De 30-jarige Van der Sande zou daarmee de derde Belg bij het Nederlandse WorldTour-team worden.

Exact tien jaar zal Van der Sande de kleuren van Lotto Soudal verdedigd hebben. Al moest hij vorig jaar tot eind oktober wachten op een contractverlenging. Nu komt er dus wel een einde aan de samenwerking. Er is voor Van Der Sande nog meer interesse uit de WorldTour, maar Jumbo-Visma ligt in poleposition. Naast Christophe Laporte en Rohan Dennis wordt de Antwerpenaar in dat geval de derde aanwinst bij het team van Richard Plugge.

Van der Sande is bezig aan een voortreffelijk seizoen. Hij werd het voorbije voorjaar onder meer vijfde in Dwars door Vlaanderen en tiende in de Amstel Gold Race. Hij wordt bij Jumbo-Visma met andere woorden een pion die zal  ingezet worden in het Vlaamse voorjaar, maar daarnaast heeft hij ook zijn waarde in de lead-out van een sprinttrein.

Dit artikel delen:

62 Reacties

Murcia 14 juli 2021 om 14:28

Goede deal, is dit jaar al goed bezig en heeft de eigenschappen die Wout graag om zich heen heeft. Is behoorlijk rap en met de ervaring een kerel die je kan gebruiken in het voorjaar. Netjes.

S. Morgenstern 14 juli 2021 om 14:33

Heeft in Vlaanderen alleen weinig ervaring. Reed vooral de Waalse klassiekers (stuurmanskunst in de chaos van Vlaanderen was niet zijn sterkste punt). Heeft er wel mogelijkheden, maar geen echte wegkapitein of rotsvaste loods.

Wel weer een prima uitbreiding van die groep natuurlijk, waar ze dan met Van Aert, Teunissen, Laporte, Van Hooydonck, Eenkhoorn, Roosen, Affini, Dekker en hem meer dan genoeg keuze hebben. Helemaal wanneer je Dumoulin en Kooij daar nog bij zou zetten.

Niels Bastiaens 14 juli 2021 om 14:40

Frappant dat je dat zegt, S. Morgenstern. Tosh vertelde me dit voorjaar dat hij juist meer Vlaamse klassiekers wilde doen omdat hij positioneren en zijn stuurmanskunsten als zijn grote sterktes zag.

Was trouwens niet voor niets ook meegenomen naar de Tour als loods voor Ewan, omdat die daar heel content over was na de Baloise Belgium Tour en UAE. Dan kan je wel positioneren…

S. Morgenstern 14 juli 2021 om 14:45

Echt? Mmm.. dacht ooit eens in een interview zoiets te hebben gelezen. Verbaasde me er namelijk al jaren terug over dat hij altijd in de Waalse klassiekers werd opgesteld. Hij reed daar altijd heel goed, maar was verder volslagen kansloos, waar ik hem in Vlaanderen met die benen veel meer kans op een uitschieter toedichtte.

Wellicht dat ik dat van die stuurmanskunst dan over De Bie had gelezen. Haal die twee wel vaker door elkaar.

Rawolf 14 juli 2021 om 14:57

Tosh van der Sande is nergens meegenomen als loods van Ewan, Tosh van der Sande is een van de eerdere wagonnetjes in diens sprinttrein.

Renaissance 14 juli 2021 om 16:11

De zoveelste onbegrijpelijke buitenlander die wordt aangetrokken. In niks behalve ervaring is deze man beter dan een Sjoerd Bax, die waarschijnlijk nog minder kost ook. Ik vind dat JV zichzelf steeds verder en meer vervreemd van de NLse cultuur en dat is erg zonde.

jv88 14 juli 2021 om 16:22

@Renaissance

Ga je dit bij ieder artikel posten? Redelijk vermoeiend en ongenuanceerd. Je roept weer wat namen omdat ze 1x ergens vooraan hebben gereden.

Prima aanwinst Tosh, mocht wel wat bij voor het voorjaar.

DonnyBrasco 14 juli 2021 om 17:51

@Rennaisance snap jij er uberhaupt wel wat van?

Sponsor is Jumbo die in NL en Belgie wilt uitbreiden. Visma is de Co sponsor die internationaler wil worden en meer aanzien in Scandinavie wil. De Scandinavische talenten zijn hierdoor elke x logisch. Net als de Belgen die er worden gehaald. Laporte en Dennis worden blijkbaar gehaald omdat die kwaliteiten onderbreken bij een beschikbare Nederlander/Belg/Scandinavier. Er gaat heus nog wel wat doorstromen zoals de broertjes Van Dijke en er is nog altijd interesse in een Poels. De kern blijft Nederlands. Maar als je geen topronde talent kan krijgen en je hebt een Scandinavische co sponsor en het rijdt daar wel haal je dat.

Hetzelfde met Van Aert. Van der Poel is gewoon niet haalbaar. Het is dus Van Aert en uit sponsor visie maar ook om te winnen bouw je daar een team omheen. Ja de veel winnaars zijn misschien niet Nederlands. Maar goed daar proberen ze ook altijd een leuke naam te halen.

Emergo 14 juli 2021 om 19:03

@Renaissance En dat zegt iemand die onder een franse benaming het heeft over “vervreemding van de nederlandse (met kleine letter) cultuur. Cultuur ??

Staf V 15 juli 2021 om 01:16

Tosh is wel ‘de’ man die Ewan telkens aan de meet afzet, ideale aankoop, normaal ook dat hij bij Lotto vertrekt na de zever voor zijn contract verlenging van één jaar die pas na maanden in onwetendheid rond kwam.
Hopelijk is het al getekend want als Ewan dat te horen krijgt zal er een vlieg aan de lamp zitten, ps, mss vertrekt Ewan ook wel, Lotto vanaf 2023 in tweede klasse.

Beer 14 juli 2021 om 14:29

Mmm… als dit de beloofde tweede man is voor van Aert, dan is het toch wel een teleurstelling. Op zich een goede, degelijke renner met dit seizoen mooie resultaten in de klassiekers. Maar wat van Aert nodig heeft is een zekerheid naast hem, iemand van wie je weet dat hij er sowieso zal staan én een helling overgeraakt. Van Der Sande kan dat op een goede dag, maar even vaak ook niet.

Thoin 14 juli 2021 om 14:43

Vind ik geen juiste analyse. Tosh is heel betrouwbaar en kan zeker in een finale nuttig zijn als knecht. Trouwens in de finale (-50km) van de RVV zal het toch van Wout zelf afhangen.

Beer 14 juli 2021 om 14:49

Van Aert heeft mannen nodig die over de 2e Kwaremont geraken, eventueel zelfs de Koppenberg overleven, anders mag hij weer zelf al de gaten op VDP & de Quick-Steps dichtrijden met een man of 50 in zijn wiel. Dat soort prestaties zag ik nog nooit van Van der Sande.

Jooop 14 juli 2021 om 15:02

@Beer: Alles als Van Aert een leadout krijgt richting de finish van de RVV met alleen Wout in het wiel ben jij volgens mij tevreden.

Beer 14 juli 2021 om 15:14

Nee Joop, dat is niet zo. Gewoon een paar knechten die wat verder meegeraken; is dat te veel gevraagd?

Massimo Bataille 14 juli 2021 om 15:23

Ik denk dat die beloofde 2de man Laporte is ( als die transfer juist is).
Al vind ik het ook geen ideale ‘hulp’ voor Van Aert. Laporte is ook de afwachtende sprinter die moet hopen dat zijn knechten de boel samenhoudt voor zijn sprint.
Is natuurlijk wel de ideale man voor de koersen waar Van Aert niet rijdt.

Zal vooral hopen zijn dat Teunissen eens een probleemloos seizoen kan rijden

Jooop 14 juli 2021 om 15:34

@Beer: Ja dat is teveel gevraagd. Hij kiest zelf voor een ploeg die niet aleen om hem draait, maar die ook de op één na beste ronderenner en één van de beste sprinters in huis heeft. Laport is al een geweldige knecht. Laat Wout gewoon lekker aanvallend rijden samen met VDP dan heeft hij geen hulp nodig.

Beer 14 juli 2021 om 15:48

Laporte vind ik een goede versterking. Het is niet omdat van Aert kiest voor Jumbo dat ze hem niet goed moeten omringen. Of vind jij het prima dat je als kopman alleen zit in een peloton van 50 à 60 man? Zelfs als hij aanvallend rijdt, heeft hij steun nodig om VDP en QS baas te kunnen. Ook dat zagen we de vorige seizoenen. En wie is die topsprinter waar jij het over hebt?

Jooop 14 juli 2021 om 15:55

Sagan deed het in zijn beste jaren zonder hulp in de finale. VdP doet het in de finale zonder hulp. Wout is een grote meneer, als hij met net zoveel lef rijdt als VdP en Sagan komt het allemaal goed. Bovendien is het veel leuker als de beste mannen niet de beste ondersteuning hebben. Laat de grote mannen het onderling maar uitmaken. Als je nou niet zo sip zou zijn als Van Aert een keer niet wint kun je meer van het wielrennen genieten.

S. Morgenstern 14 juli 2021 om 15:59

Alleen in een peloton van 50 tot 60 man, weer dat fabeltje

Beer 14 juli 2021 om 16:01

VDP heeft op dit ogenblik merkelijk betere steun dan van Aert. Sagan won 1x RVV en 1x PR, maar moest ook vaker het onderspit delven tegen QS. Het doel moet sowieso zijn om je kopman zo goed mogelijk te ondersteunen, van Aert alleen na de 2e Kwaremont is gewoon niet ok en Van Der Sande is niet de man die dat probleem gaat oplossen. Aannames over mijn koersbeleving mag je voor jezelf houden.

Beer 14 juli 2021 om 16:03

Kijk nog eens terug Morgenstern, je mag kiezen tussen de RVV ’20 of ’21. Of de fabeltjeskrant, mocht je dat liever zien.

jv88 14 juli 2021 om 16:24

Wie is er vrij? Laporte en Teunissen zijn prima 2e subtoppers toch. Veel beter is er lig niet vrij volgens mij.

Reiger 14 juli 2021 om 16:45

Wat ploeg betreft is Wout niet echt goed omringt. Mocht hij zich meer gaan toeleggen op de rittenkoersen van een week, dan zit hij perfect. Maar op klassiek gebied is het redelijk armoedig gesteld bij TJV. Het is net alsof dat er even bij wordt gedaan. Maar een wereldtopper als Wout heeft toch ook genoeg gepresteerd om eens eisen te stellen?
Gewoon een paar renners aan laten trekken die net geen wereldtop zijn op klassiek gebied maar die Wout tot in de finale kunnen bijstaan. Geld is toch geen probleem bij TJV?

Jooop 14 juli 2021 om 16:50

VDP heeft in de finale zelden profijt van ploeggenoten. Dat blijkt geen beletsel om de koers te kleuren en regelmatig wat te winnen. Als de grootste mannen niet de allerbeste ondersteuning hebben levert dat alleen maar mooiere koersen op. Als het je vooral gaat om zoveel mogelijk winst voor je eigen favoriet zie je wellicht liever wat anders.

Verder kan ik prima zelf bepalen wat ik voor mezelf houd, maar bedankt voor de tip.

Tomasz 14 juli 2021 om 18:11

Wat ben je fel beer, fanatieke supporter van d’n Wout?

LB117 14 juli 2021 om 18:28

@Beer, welke renners geraken verder en willen knechten voor WVA.

Tevens is bij JV de kans op een grote ronde klein voor deze type renners dus die blijven liever bij een ploeg waarin ze die kans wel krijgen en in de klassiekers ook nog voor eigen kans mogen gaan.

skylimit 14 juli 2021 om 14:30

De weg van de middelmaat wordt verder ingezet en nog meer buitenlanders!!!

S. Morgenstern 14 juli 2021 om 14:34

Eens! Althans, wanneer je weet wat skylimit onder middelmaat verstaat

Beer 14 juli 2021 om 14:37

Dit is gewoon een middelmatige buitenlandse renner. Hoef je verder niet bijdehand over te doen Morgenstern.

S. Morgenstern 14 juli 2021 om 14:40

Dit zeker! Het is echter ook de enige en ik ken de post geschiedenis van skylimit, dus genoeg redenen om bijdehand te doen.

Murcia 14 juli 2021 om 14:42

Nathan was ook middelmaat volgens velen en droeg toch een lekker steentje bij in G-W. Middelmaat roepen is zo een lekkere algemene term die veel te makkelijk wordt gebruikt.

boehoe 14 juli 2021 om 14:44

Wellicht is Jumbo wel geïnteresseerd in een extra Belg ivm de Vlaamse markt. Maar dit is nou niet echt een grote vis. Doe dan maar een jong talent.

Laatste man 14 juli 2021 om 16:38

Aldus mr. nobody.

Staf V 15 juli 2021 om 01:24

Tosh is ‘de’ ideale man om de VA af te zetten op 200m van de meet, doet hij nu trouwens telkens voor Ewan, iets dat geen enkele renner bij JV momenteel kan, is een onderschatte renner, ben zeker dat hij bij JV voor VA zal opleven net als Van Hooydonk.

Xevar 14 juli 2021 om 14:30

Het budget is blijkbaar op na het aantrekken van Laporte en Dennis, waar slaat dit nou weer op?

Je hebt nota bene Van Dijke(x2) en Pluimers rondrijden in je opleidingsploeg. Die kunnen prima dezelfde rol invullen, hebben alledrie veel meer potentie en zijn ook nog Nederlands.

horsm 14 juli 2021 om 14:47

Heb jij Tosh vd Sande zo nauwkeurig gevolgd dat je dit met zoveel zekerheid kan zeggen?Of klets je maar wat? Het zou mij in ieder geval verbazen als Pluimers volgend jaar meteen toptien in de AGR rijdt.

YogiBear 14 juli 2021 om 16:41

En maar roepen dat er volgend jaar direct iemand moet staan en nu is ineens potentie ook weer genoeg. Kan aan mij liggen, maar ik snap het niet meer.

Veloburto 14 juli 2021 om 14:38

Ik vind dit tosh een rare transfer

Petje 14 juli 2021 om 14:40

Mooi van Jumbo, dikkere klassieke kern

Geit in mijn Kelderman 14 juli 2021 om 14:46

Hier word ik nou niet echt warm van. Pelotonvulling, weinig aansprekend. Echte DSM transfer.

benaffleck 14 juli 2021 om 15:13

Wow, was er echt geen budget meer?

Groetjesaandevoetjes 14 juli 2021 om 15:25

Paar van de best betaalde renners rijden al bij JV en ze hebben geen onbeperkt budget. Dan krijg je dit soort transfers. Prima knecht erbij voor het voorjaar. Renners die net boven Van Der Sande zitten zullen direct een kopmanschap opeisen.

Heb zelf nog wel hoop op Schelling nadat die aangaf niet direct bij Bora te verlengen. En ben benieuwd of dat verhaal met Poels nog rond gaat komen.

Scott Sunderland 14 juli 2021 om 15:22

Maarten Wynants en Paul Martens zijn dit jaar gestopt en je heb dit soort knechten gewoon ook nodig. Ik zag deze transfer niet echt aankomen, maar hij is te verdedigen.

Massimo Bataille 14 juli 2021 om 15:26

Alsof alle renners in je ploeg allemaal kopmannen moeten zijn…

Een ploeg bestaat gewoon uit simpele knechten, luxe knechten en (semi) kopmannen.
Iedereen die deze renner pelotonvulling vindt, heeft gewoon gelijk, maar totaal in de verkeerde context.
Dit is gewoon een oerdegelijke renner waarvan je er een paar nodig hebt in je ploeg.

Verweggistan 14 juli 2021 om 16:16

Laporte, dennis, van der sande, tusveld, Poels, de van dijkes. Wordt gezellig druk.

Massimo Bataille 14 juli 2021 om 16:35

G.Bennett, Groenewegen, Harper, Pfingsten en tolhoek hebben volgens PCS geen contract volgend jaar.
Wynants en Martens stoppen

evelineroos 14 juli 2021 om 18:11

Groenewegen heeft een doorlopend contract.

Dolledriesoldebroek 14 juli 2021 om 16:30

Ik snap dat hier geen BREAKING bij staat in het rood… was dit niet intern in te vullen vanuit de opleiding?

Aart van Woud 14 juli 2021 om 16:36

Niet qua ervaring. Ik vind het zelf overigens ook geen overdonderende transfer eerlijk gezegd.

xistnc 14 juli 2021 om 18:08

Bijzondere kandidaat, tenzij op nadrukkelijk verzoek van Van Aert. Wat mij betreft kaliber Lindeman, die toch vrij rap in aanmerking kwam om door te selecteren.

koos1 14 juli 2021 om 18:09

Prima knecht die op alle terrein inzetbaar is. Lijkt mij een renner die de rol van Paul Martens gaat overnemen. Ervaring en zowel in de Vlaamseklassiekers, klimklassiekers als grote rondes multi inzetbaar als knecht. Zeker geen topper maar gewoon een ervaren knecht die ze met het stoppen van Martens en Wijnants goed kunnen gebruiken met zijn ervaring.

freire93 14 juli 2021 om 18:21

volledig mee eens.

Pedalo 14 juli 2021 om 18:13

Een nog slechtere aankoop dan Laporte

klassementsrenner 14 juli 2021 om 18:23

Nou van der Sande naar Jumbo zie ik meer als peloton opvulling. Slechte en onbegrijpelijke transfer en hopen dat dit niet gaat gebeuren.
Alleen leuk voor mensen die zo'n fobie voor hem hebben als José been.

YogiBear 14 juli 2021 om 18:29

Bij deze reactie, net zoals zoveel hierboven, zou het voor de discussie wel prettig zijn als er ook inhoudelijk wat wordt toegevoegd. Als ze een goede degelijke knecht zoeken die op meerdere terreinen inzetbaar is, dan is dit absoluut geen slechte aankoop. Welke betaalbare en beschikbare Nederlander zou dezelfde rol kunnen vervullen?

Murcia 14 juli 2021 om 18:32

Is er zo iets als een Tosh fobie? En zo ja wanneer werd José Been angstig voor deze renner. Ze meldt altijd alles op twitter maar een panisch gevoel dat zich van haar meester maakt zodra ze van der Sande ziet of voelt naderen heb ik daar nog niet gezien .

klassementsrenner 14 juli 2021 om 19:07

@Murcia Fobie is het niet nu ik het lees het verkeerde woord gebruikt (een domme fout), ik bedoel het juist het vreselijk enthousiast worden omdat hij in een vlakke rit als 50e binnen komt bijvoorbeeld.

Murcia 14 juli 2021 om 19:11

OK begrepen, ben het dan nog niet met je eens maar ik kan je argument respecteren en dan blijft er alleen maar een grapje over Been over van mijn kant. Win-WIn.

rennerske 14 juli 2021 om 19:12

Gewoon een transfer om Wuyts een beetje te jennen. Flauw!

klassementsrenner 14 juli 2021 om 19:25

Zie liever een tweede van Hooydonck(zoals hij reed in Gentw)/Teunissen komen als versterking, behalve de ervaring die hij zou hebben zie ik dit niet als een aanwinst. ( hij mag me als hij komt verbazen) Dit is meer een knecht waterdrager en die zijn natuurlijk ook belangrijk. Als je met dit soort aanwinsten komt had je beter iemand als Taco van de hoorn kunnen houden. Maar om de discussie te kunnen houden: ervaring heb je ook met Tony en Jos bijvoorbeeld die daarvoor hoeft die niet te komen, ik weet dat van Aert versterking wilden en zoiets als ik boven heb genoemd is blijkbaar niet beschikbaar. Dan moet je blijkbaar met dit komen helaas en ik sta hier niet om te juichen…..

Staf V 15 juli 2021 om 01:30

Aan alle criticasters, oordeel volgend jaar als hij VA ideaal afzet op 200m van de meet.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair