Tarteletto-Isorexmanager trekt aan alarmbel: “Continentale teams vallen buiten de boot”
© Tarteletto-Isorex
woensdag 12 december 2018 om 11:50

Tarteletto-Isorexmanager trekt aan alarmbel: “Continentale teams vallen buiten de boot”

Het Belgische continentale Tarteletto-Isorex heeft zijn programma voor de openingsmaand van het nieuwe seizoen bijna rond. Maar teammanager Peter Bauwens trekt aan de alarmbel. “In de mooie wedstrijden in eigen land, zoals Kuurne-Brussel-Kuurne, krijgen we geen kans. Terwijl de Belgische wielerbond organisatoren van Buiten Categorie-wedstrijden (1.HC) nochtans aanspoort om ook continentale teams te laten starten.”

Bauwens is ontgoocheld dat zijn team opnieuw naast de boot valt wat betreft startrecht in Kuurne-Brussel-Kuurne. “Het is frustrerend”, vertelt hij aan WielerFlits. “De Belgische bond spoort organisatoren van Buiten Categorie-wedstrijden (1.HC, red.) aan om een paar Continentale Teams startrecht te geven, maar ze vertikken het en geven voorrang aan buitenlandse ProContinentale ploegen. Jammer, want ik moet ook in orde zijn met mijn licentie. En ik heb ook zes profs in mijn rangen.”

VIP-kaarten
“Maar de topteams komen naar de Omloop en dan willen ze in hetzelfde weekend nog een wedstrijd rijden”, legt Bauwens uit. “Dus geeft de organisatie in Kuurne daar voorrang aan. Andere organisatoren laten ons wel starten – zoals de GP Samyn – maar die vragen een financiële vergoeding onder de vorm van aan te kopen VIP-kaarten. Zo betalen de kleintjes de komst van de grote jongens. Eigenlijk zijn dit praktijken die niet door de beugel kunnen. Dat mogen we toch wel eens aankaarten”, zucht hij.

Dus moet Tarteletto-Isorex op de dag van Kuurne-Brussel-Kuurne van start in de regionale wedstrijd Gent-Staden (UCI 1.12). “Met alle respect voor deze organisator, natuurlijk. Maar wij verdienen beter, in eigen land nota bene. Ik kan alleen maar hopen dat dit in de toekomst verandert. Een ander voorbeeld is de Scheldeprijs. Ook deze klassieker maakt geen deel uit van de WorldTour, waardoor wij er in principe zouden kunnen starten. Maar Wouter Vandenhaute van Flanders Classics wil absoluut geen continentaal team aan de start. Dat is discriminatie. Ook onze hoofdsponsors zijn met deze manier van werken niet opgezet. Zij willen visibiliteit in het openingsweekend. Kuurne-Brussel-Kuurne was een uitgelezen kans.”

Het programma van Tarteletto-Isorex in februari en maart:
21-24/02/2019: flag-tr Tour of Antalya – UCI 2.2
03/03/2019: flag-be Gent – Staden – Nationaal
03/03/2019: flag-fr Royal Bernard Drome Classic – UCI 1.1 (onder voorbehoud)
05/03/2019: flag-be Le Samyn – UCI 1.1
10/03/2019: flag-be Grote Prijs Jean-Pierre Monseré  – UCI 1.1
10/03/2018: flag-fr GP Lillers – UCI 1.2
10/03/2019: flag-nl Rabobank Dorpenomloop Rucphen – UCI 1.2
13/03/2019: flag-be Wanzele Koerse – Nationaal
17/03/2019: flag-fr Paris-Troyes – UCI 1.2
17/03/2019: flag-be Omloop van het Waasland – Nationaal
20/03/2019: flag-be Danilith Nokere Koerse – UCI 1.HC
22/03/2019: flag-be Bredene-Koksijde Classic – UCI 1.HC
24/03/2019: flag-fr Grand Prix de Denain-Porte du Hainaut – UCI 1.HC
24/03/2019: flag-be Zuidkempense Pijl –  Nationaal
30/03/2019: flag-fr Classic Loire Atlantique – UCI 1.1
31/03/2019: flag-fr Cholet-Pays de la Loire –  UCI 1.1


RIDE Magazine
9 Reacties
Sorteer op:
12 december 2018 11:59
"Dat is discriminatie" zegt iets over hoe verbolgen de manager is volgens mij, want dat lijkt mij een uitspraak die iets te ver gaat. Verder vind ik de binnenlandse strategie van de grotere Belgische wedstrijden inderdaad matig, zoals Bauwens ook zegt dus eigenlijk.
    12 december 2018 13:53
    De basis van het hele stelsel WT,PCt en Ct is het onderscheid, discriminatie dus, tussen de verschillende categorieën.
    Calimero Petertje moet beseffen dat hij niet afhankelijk hoort te zijn van het meedoen aan de grootste wedstrijden. Er zijn helaas ook veel PCt ploegen die afhankelijk zijn van deze wedstrijden, en die hebben veel hogere (verplichte) salariskosten.
    Als je een keer mee mag doen, is dat pure winst.
12 december 2018 12:02
Met alle respect, maar z'n team als Tarteletto-Isorex heeft toch ook niks te zoeken in een wedstrijd als KBK?
    12 december 2018 19:18
    Groot gelijk deze ploeg is niet goed genoeg om een PCT startrecht te ontzeggen.
12 december 2018 12:10
Hij heeft een punt. Alleen denk ik dat het ook deels te maken heeft met dat veel Belgische wedstrijden ineens WT geworden. Zoals de Omloop, E3 en Dwars door Vlaanderen; daardoor komen de PCT ploegen nu naar KBK, Scheldeprijs enz, waardoor daar geen plek meer is voor de beste Belgische CT ploegen. Je zou inderdaad zeggen dat er twee plekjes vrijgehouden kunnen worden voor de beste twee CT ploegen. Het is sowieso opvallend dat in Belgie het aantal CT ploegen zo klein is. Alleen Cibel en Tarteletto zijn nog serieuze CT ploegen, AGO is er dan nog en dan zijn er de veldritteams. Dat is ook wel eens anders geweest. (zelfs als je gepromoveerde teams niet meerekent).

Je ziet hetzelfde gebeuren in de VS (met Californië); door de uitbreiding van de WT hebben de kleine ploegen minder kans zich in grote wedstrijden te laten zien en verdwijnen daar ook veel ploegen.
Je ontneemt de kleine ploegen hun hoogtepunt van het jaar, terwijl het beter is om een gemotiveerd CT aan de start te hebben, dan een ongeïnteresseerd Movistar of een C-selectie van FDJ en ook beter dan het uitnodigen van PCT's als Gazprom of Euskadi.
Terwijl de CT's zelf steeds belangrijker worden in de ontwikkeling of de 'opvang' van renners; het niveau van de CT teams wordt wel steeds beter, dan wil je je ook wel eens meten met de grotere ploegen.
12 december 2018 13:18
zegt het team dat zelf haar contracten met organisatoren niet nakomt
12 december 2018 16:59
Kleine teams hebben alle ruimte om te starten. Meeste kleine teams zijn pct geworden. Net als veel wedstrijden van. 1 naar. Hc of zelfs wt zijn gegaan. Er vind een professionalisering plaats en deze man en z'n ploeg doen niet mee.
Het is niet zo dat onervaren coureurs geen kans krijgen. Die krijgen zat kansen want er rijden zat jonge renners bij pct teams.
    12 december 2018 18:31
    In 2017 reden er 24 renners meer mee,dan dit jaar in Kuurne Brussel Kuurne. Ploegen van acht naar zeven renners. Dus als Tarteletto startgelegenheid zou krijgen rijden er nog steeds 17 renners minder mee,dan voor 2018. Ik ben er vanuit gegaan,dat CCC de plaats inneemt van BMC,en Corendon die van Willems.
13 december 2018 09:24
Als we naar de startlijst van vorig jaar kijken, dan kun je je inderdaad afvragen of Fortuneo (7x DNF), ICA (4x DNF), Direct Energie (4x DNF) en Emirates (5x DNF) zodanig veel toevoegen dat het logisch is om gemotiveerde, Belgische continental teams geen kans te gunnen.

Reacties zijn gesloten.