Tadej Pogacar waagt zich dit jaar aan dubbel Tour-Vuelta

maandag 10 januari 2022 om 17:12
Tadej Pogacar waagt zich dit jaar aan dubbel Tour-Vuelta

foto: Cor Vos

Tadej Pogačar zal dit jaar voor het eerst in zijn nog jonge carrière twee grote rondes in één seizoen betwisten. De Sloveense klimmer van UAE Emirates zal in de zomer zijn titel in de Tour de France verdedigen en doet in het najaar ook nog mee aan de Vuelta a España. In de Vuelta zal hij het zeker moeten opnemen tegen Remco Evenepoel.

De 23-jarige Pogačar liet zich eerder al uit over de dubbel Tour-Vuelta, maar bevestigde vandaag tijdens een persconferentie dat hij in 2022 ook echt de twee rondes zal combineren. “De Vuelta was mijn eerste grote ronde in mijn carrière en ik heb daar heel mooie herinneringen aan. Daarom keer ik graag terug naar Spanje”, tekent Cyclingnews op uit de mond van Pogačar, die in 2019 derde werd in de Spaanse ronde en goed was voor drie etappezeges.

De tweevoudig Tourwinnaar begint zijn seizoen in de maand februari met de UAE Tour, traditioneel een zeer belangrijke wedstrijd voor zijn werkgever UAE Emirates. De Sloveen zal verder deelnemen aan Tirreno-Adriatico, de Ronde van het Baskenland en de Ronde van Slovenië, allemaal in aanloop naar de Ronde van Frankrijk.

Ronde- en klassiekerwerk 
Pogačar richt zich overigens niet alleen op het rondewerk. Zo zal hij ook meedoen aan vier (van de vijf) wielermonumenten: Milaan-San Remo, de Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije. Parijs-Roubaix komt nog te vroeg voor Pogačar.

De succesvolle ronderenner kijkt nu al uit naar zijn vuurdoop in ‘Vlaanderens Mooiste’. “Dat is een nieuwe uitdaging voor mij, ik kijk er naar uit. Bovendien zal het helpen voor de kasseienrit in de Tour”, is Pogačar van mening.

Dit artikel delen:

31 Reacties

Dikke Man 10 januari 2022 om 17:15

Neem de Giro, Roubaix en het WK dan ook maar mee en je hebt kwartet. En alles winnen natuurlijk.

0
Edwin Jansen 10 januari 2022 om 18:43

Whaha, waarom niet meteen een plek claimen bij de Avengers?! :P

0
Yeez 10 januari 2022 om 17:19

Hoe kun je rvv en Baskenland ooit combineren….

0
Maillot à Pois 10 januari 2022 om 17:43

Opvallend inderdaad.
Het wordt wel eens gedaan, ik herinner me Kwiatkowski.
Maar het zou straf zijn, zeker als ie op beide fronten ook nog eens meedoet om de zege.

0
Ronellenfitsch 10 januari 2022 om 18:08

Meeste jaren wel een paar renners die dat doen. Maar volgens mij nog nooit iemand die ook nog een van die koersen won dat jaar. Voor alles moet een eerste keer zijn …

0
Edwin Jansen 10 januari 2022 om 18:44

Met een prive jet liefst met douche en bed.

0
Lalsacien 10 januari 2022 om 18:59

Gibus won ooit eens op maandag de eerste rit in het Baskenland, reed ‘m uit en won op zondag Parijs-Roubaix.

0
Alfons Haavers 10 januari 2022 om 19:05

Rijdt Vlaanderen misschien enkel mee voor de ervaring over de kasseien, maar niet met het mes tussen de tanden? Kan me de combi anders ook moeilijk voorstellen…

Sowieso lijkt dit programma me niet in steen te staan, en zal het afhankelijk van het seizoensverloop wel nog wat bijgestuurd worden. 2 rondes, 4 monumenten, nog wat kleinere rondes en misschien ook nog het WK? Lijkt me zelfs voor Pogiboy wat van het goeie te veel.

0
Maillot à Pois 10 januari 2022 om 20:25

Op andere wielermedia vind ik tot hiertoe eigenlijk nergens Baskenland op zijn programma. L’Equipe vermeldt bvb
20-26 février : UAE Tour
5 mars : Strade Bianche
7-13 mars : Tirreno-Adriatico
19 mars : Milan – San Remo
3 avril : Tour des Flandres
20 avril : Flèche wallone
24 avril : Liège-Bastogne-Liège
15-19 juin : Tour de Slovénie
1er – 24 juillet : Tour de France
19 août – 11 septembre : Tour d’Espagne
8 octobre : Tour de Lombardie
25 septembre : Championnats du monde (Wollongong, Australie)

0
KimJungPoels 10 januari 2022 om 17:27

Bijzonder zwaar programma voor een 23-jarige. Hopelijk gaat dit over een jaar of 5 geen roofbouw blijken.

0
Ronellenfitsch 10 januari 2022 om 17:35

Merckx was voor z’n 30 ook al de beste aller tijden, daar hoef je niet lang voor te fietsen als je maar goed genoeg bent …

0
KimJungPoels 10 januari 2022 om 17:52

Ik vergelijk niet met Merckx. Vind dat sowieso onzin om sporters van decennia geleden met die van nu te vergelijken.

Als er een uitzonderlijk goede sporter is dan hoop ik dat die zo lang mogelijk op niveau kan presteren. Zo’n programma op relatief jonge leeftijd kan voor mijn gevoel gevaarlijk zijn. Ik zou als UAE zijnde wat meer rust inbouwen in de periode Maart-April eigenlijk.

0
Bart 10 januari 2022 om 17:29

Als ie weer twee klassiekers en dan ook twee grote rondes wint, hebben we na al die decennia eindelijk een echte nieuwe Merckx.

0
lescargot 10 januari 2022 om 17:41

Vergelijken is lastig, Merckx reed voor een deel tegen bakkersknechten en semi-profs. Het hedendaags peloton bestaat uit 180+ toppers.

0
lo squalo dello Stretto 10 januari 2022 om 19:02

Er was niemand voor, tijdens en na Merckx die dat palmares bij elkaar fietste. Dus dat slaat nergens op wat je zegt.

0
lescargot 10 januari 2022 om 21:19

Je omgeving bepaalt je palmares net zo goed als het aantal overwinningen.

0
Romāns Vainšteins 10 januari 2022 om 18:51

Ontzettend jammer en ik hoop dan ook dat hij in Frankrijk diep genoeg gedwongen wordt om Spanje over te moeten slaan. Bovendien had hij het dit jaar ook zo gepland en ging het lekker niet door.

0
lo squalo dello Stretto 10 januari 2022 om 19:02

Vuelta zal uiteindelijk toch afhangen van hoe hij uit de Tour komt. Voorlopig vind ik dat UAE zorgvuldig omspringt met Pogacar. Als hij te vermoeid uit de Tour komt (of pakweg een week na de Tour); dan zal hij vast de Vuelta skippen.

0
Bikeage 10 januari 2022 om 19:22

Arme Roglic, twee keer tweede worden in een GT in 2022.

0
amazing stroopwafel 10 januari 2022 om 19:51

mooi dat ie het doet

0
de adelaar 10 januari 2022 om 19:54

Ik kijk niet raar op mocht ie meedoen om de knikkers in de hoogmis

0
LaDoyenne 10 januari 2022 om 19:56

Weet Pogacar wel waar hij aan begint? Immers, niemand minder dan Remco Evenepoel rijdt de Vuelta.

0
Alucard 10 januari 2022 om 20:06

De Strade is dus flink verarmd ten opzichte van vorig jaar (geen Pogacar, Van Aert of Van der Poel); desondanks reken ik op wederom een duel tussen de regerend wereldkampioenen weg en veld.

0
LaDoyenne 10 januari 2022 om 20:50

Bedoel je, vooruitkijkend en voorspellend, een duel tussen Alaphilippe en Pidcock?

0
Alfons Haavers 10 januari 2022 om 21:42

Pogi doet normaal wel mee, en vdP kan ook nog. Zelfs Wva heeft nog niet officieel gepast, dacht ik.

0
Wheely 10 januari 2022 om 21:51

Als Gogl maar meedoet.

0
legrandbornand 10 januari 2022 om 22:11

@Alucard denk jij nu echt dat Eli Yserbyt de Strade gaat rijden?

0
bellevue 10 januari 2022 om 21:29

Wat blijft er over voor onze vriend Almeida?

0
Maillot à Pois 10 januari 2022 om 21:43

Die heeft volgend programma aangekondigd
UAE Tour
Parijs-Nice
Catalunya
Giro
Vuelta

Voldoende kansen als kopman

0
bellevue 10 januari 2022 om 22:19

Kijk uit naar de Giro, hoop dat hij hem mee spannend mag maken.

0
Tony 11 januari 2022 om 10:50

Ik kan niet wachten tot het spektakel weer begint met de grote kanonnen.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone