Pogacar rijdt in 2022 vier van de vijf monumenten, waaronder de Ronde van Vlaanderen

woensdag 15 december 2021 om 11:13
Pogacar rijdt in 2022 vier van de vijf monumenten, waaronder de Ronde van Vlaanderen

foto: Cor Vos

Tadej Pogačar zal komend seizoen aan bijna alle monumenten deelnemen: Milaan-San Remo, de Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije staan op zijn programma. Dat vertelt hij aan de Sloveense nationale televisie-zender. Van deze vier klassiekers heeft hij de Ronde van Vlaanderen nog nooit gereden bij de profs. Bij de beloften deed hij dat wel; hij werd in 2018 vijftiende.

Pogačar, die afgelopen maandag werd uitgeroepen tot Sportman van het Jaar van Slovenië, doet zijn voorlopige programma voor 2022 uit de doeken tijdens een teamtrainingskamp in het Italiaanse Madonna di Campiglio. Daarop staan, naast de genoemde monumenten, onder andere de voor zijn ploeg uiteraard belangrijke UAE Tour, de Ronde van Spanje en zijn eigen thuiswedstrijd, de Ronde van Slovenië. Laatstgenoemde koers zal als laatste voorbereiding dienen voor de Tour de France. Waarschijnlijk rijdt de tweevoudig Tourwinnaar eind september ook nog het wereldkampioenschap op de weg in het Australische Wollongong.

Voordat Pogačar aan zijn seizoen begint, in de UAE Tour dus, gaat de Sloveense coureur in januari eerst nog op trainingskamp in Spanje. Vervolgens volgt een hoogtestage. Zodoende hoopt hij zich klaar te stomen voor net zo’n succesvol seizoen als vorig jaar. “Ik wil dezelfde resultaten neerzetten als het afgelopen seizoen of beter, maar ik verwacht het niet. Bovendien kan een val een langere afwezigheid veroorzaken”, houdt hij een slag om de arm. “Het wordt hoe dan ook een slopend seizoen.”

Voorlopig programma flag-si Tadej Pogačar
flag-ae UAE Tour
flag-it Milaan-San Remo
flag-be Ronde van Vlaanderen
flag-be Luik-Bastenaken-Luik
flag-si Ronde van Slovenië
flag-fr Tour de France
flag-es Vuelta a España
flag-wc WK op de weg flag-au Wollongong

Dit artikel delen:

29 Reacties

blix 15 december 2021 om 11:17

Nu al: held!

Alfons Haavers 15 december 2021 om 11:19

Yes, vet! Benieuwd of hij kan meespelen voor winst en zijn grootsheid nog wat extra in de verf kan zetten.

Meedoen toont alvast zijn intentie om de moderne kannibaal te worden.

WernerFranke 15 december 2021 om 11:23

Ongeacht zijn ambities of kansen is dit gewoon een prachtige en moedige beslissing.

Dikke Man 15 december 2021 om 11:30

Wat ben ik blij dat die minachting van de eendagswedstrijden van Froome en Contador voorbij is. Aangezien hij niet moe kan worden is het wel jammer dat hij Roubaix links laat liggen. Of rechts. Is maar net hoe je rijdt.

Peetvader 15 december 2021 om 11:34

Schitterende renner toch!

Japiejo 15 december 2021 om 11:49

Heb niet zoveel met Poga (weet niet eens waarom), maar het is toch wel vet dat de grootste klassementsrenner blijft gaan voor het eendaagse werk.

Alfons Haavers 15 december 2021 om 12:18

Naast de fiets lijkt hij me niet de grootste persoonlijkheid, maar op de fiets kan ik wel van hem genieten.

Die krachtige halen waarmee hij afgelopen seizoen meermaals mannetje na mannetje oprolde alsof ze stilstonden, het zag er vaak erg indrukwekkend uit. Valt ook bijna altijd aan.

Ook erg leuk dat hij zoveel interesse toont in de grote eendagswedstrijden. Ik heb persoonlijk toch wat meer met de klassiekers dan met de Giro of Vuelta. In die zin vind ik hem al veel toffer dan een Froome.

Al maakt het me weinig uit of nu Pogi, Rogla of Eganito straks de Tour wint.

Romāns Vainšteins 15 december 2021 om 12:30

Pogacar is zo enorm goed als coureur dat dat hele overschatte gedoe van persoonlijkheid&uitstraling-wawawawa geen klap uitmaakt. Ik acht het overigens niet erg aannemelijk dat hij er nog eens zo'n jaargang aan vastknoopt, dan wordt het op een plek als hier binnen no time een luie saaie lul die ook nog eens met engerds rondhangt.

Peetvader 15 december 2021 om 13:55

Ik vind hem juist schitterend. No stress en alles geven.

LookProRideSlow 15 december 2021 om 12:08

Prachtig! Begin hem ook steeds leuker te vinden.

Dacht er zelfs over het woord Merckxiaans gebruiken. Toch maar niet gedaan;
daarvoor zit hij nog te veel dagen bovenop een berg i.p.v. in de koers.

Viktrodriguez 15 december 2021 om 12:44

Dit is de moderne versie van Merckxiaans van de 21e eeuw. Merckxiaans 2.0.

Gr.R. 15 december 2021 om 12:23

Hij wint die grote rondes met twee vingers in de neus en eentje op een verder niet nader te duiden plek. Dan is er tijd en energie over om een beetje te spelevaren in de
klassiekers.

Romāns Vainšteins 15 december 2021 om 12:26

Nou nou nou nou, hij krijgt wel een beetje eenvoudig zijn veertjes.

Dat ie als titelverdediger aantreedt in de hem zowel qua planning als profiel uitstekend passende koers LBL en RvL? Respect voor water dat het nat is yo.

MSR is geen problematische koers voor hem, ook niet full-force. Sterker nog is hij één van de zeldzame renners die dat kreng a la Nibali/Cancellara pakken kan.

Het funky gedeelte ligt bij de keien, als hij er een gemoedelijke buikpelotonkeuvelstage van maakt kan hij ze gewoon allebei meepakken om te concluderen dat hij er beter wat zwaarder, ouder, forser, vetter aantreedt.

Chippen 15 december 2021 om 14:08

tja, bij klassieke renners geeft er niemand een piep als die van februari tot oktober overal opduiken, maar als er een ronderenner is die zijn repertoire wat breder maakt, dan vind je hem niet meer terug onder al het lof.

vergeleken met een vorige generatie opvallend, binnen deze generatie niet meer dan logisch, dit doen ze gewoon allemaal

Alfons Haavers 15 december 2021 om 12:38

Lijkt me overigens wel een stevige brok vanaf de zomer. Tour-Vuelta-WK (in Australië?) en dan nog naar Lombardije trekken.

Il Lombardia is er al afgevallen in het programma hier op de site zie ik, en het zou me niet verwonderen dat die ook nog geslachtofferd wordt als zelfs de Pogibeentjes straks wat moe zijn.

Ook benieuwd of er aan MSR nog een volledig Italiaans luik wordt gebreid met Strade en Tirreno.

KoekieDeBoer 15 december 2021 om 12:45

rijden van de Belgische klassiekers staat natuurlijk geheel in het teken van de TdF die na de oversteek vanuit Noord-Groningen oa een kasseienrit met ca. 20km kasseien bevat..

slim.

thorsen 15 december 2021 om 12:57

Zo gaat Van Aert natuurlijk nooit Vlaanderen’s mooiste winnen.

Alfons Haavers 15 december 2021 om 13:06

Ik weet overigens nog niet zozeer of Pogi in Vlaanderen zomaar gaat meedoen met de allerbesten, al kan je zo’n klasbak natuurlijk nooit helemaal kansloos achten.

Op het WK in Leuven (hoewel hij daar nu ook niet in absolute topvorm aantrad) bv. geen enkele rol van betekenis gespeeld.

De afstand kan hij aan, maar als Matje, Wout of Asgreen de hamer bovenhaalt op pakweg de Oude Kwaremont wil ik nog wel eens zien of hij mee kan. In pure power op korte hellingen net als Roglic toch iets minder in het voordeel dan op langere klimmen.

Maillot à Pois 15 december 2021 om 13:36

Ik denk dat hij die hellingen wel met de beste meekan.
Wat hem wel parten kan spelen is parcourskennis en positionering.
Niet heel veel renners bij UAE ook die hem daarbij kunnen bijstaan, op Trentin na misschien.

thorsen 15 december 2021 om 14:27

Ik denk dat de grootste factor vorm gaat zijn eerlijk gezegd. Van Aert/Van der Poel & co. zullen daar in topvorm aan de start willen verschijnen, bij Pogacar ligt dat natuurlijk anders.

Jean Dumas 16 december 2021 om 06:13

Wout wordt geviseerd door Remco, Pogi gaat vervolgens solo met de zege aan de haal.

Dantiest 15 december 2021 om 13:28

oh dear, here he comes!

Mystieke_Monnik 15 december 2021 om 13:37

Dit is zo goed voor het wielrennen. Je wilt toch regelmatig in het jaar de beste wielrenners tegen elkaar zien uitkomen in verschillende typen wedstrijden.

Romāns Vainšteins 15 december 2021 om 14:23

Ik niet hoor.

Wat mij betreft blijft het circuit keien voorbestemd voor noeste 1e wereldoorlogkoppen en de Ardennen het speelveld voor spichtige mannetjes die klappertanden van de supplementen. Eerder zie ik het liever weer wat verder uiteen getrokken worden.

Alucard 15 december 2021 om 14:59

Vraag me af of hij Strade, Baskenland en Tirreno daadwerkelijk overslaat (ter compensatie voor de Vuelta), of dat dit alleen wat highlights uit zijn programma zijn.

Waalse Pijl bv zal hij toch ook wel willen rijden na het corona fiasco van dit jaar en die staat er ook niet op.

Maillot à Pois 15 december 2021 om 15:49

@alucard
het zijn gewoon de highlights
in dat broninterview met de Sloveense tv zegt hij dat zijn programma nog niet vastligt, maar geeft hij bovenstaande wedstrijden mee als ‘bijna zeker’

Alfons Haavers 15 december 2021 om 18:02

Ik zit hier in het kamp van de Monnik. Heerlijk om de goeie ronderenners te zien clashen met de klassieke mannen. Of het nu gaat over Bernal en Pogi die vooraan meestrijden in Strade, of over de G3 van het voorjaar die mee rondes (al dan niet groot) op stelten zetten. Meer hiervan.

Michelangelo 15 december 2021 om 18:18

We noemen Pogacar een ronderenner, maar hij heeft inmiddels op jonge leeftijd al meer klassiekers op zijn naam staan dan menig klassiek renner.

Met zijn capaciteiten is hij wat mij betreft veel meer dan een ronderenner (net als Roglic overigens). En wie weet wint hij uiteindelijk wel meer klassiekers dan grote rondes….

Pizzi 15 december 2021 om 17:22

Mooi dat ‘ie De Ronde rijdt. En ik acht ‘m niet eens kansloos. MSR zou op papier ook kunnen. Roubaix, dat is wel weer een ander paar mouwen.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair