Pogacar vreest Vingegaard na winst op Planche des Belles Filles: “Sterkste klimmer”

vrijdag 8 juli 2022 om 17:34
Pogacar vreest Vingegaard na winst op Planche des Belles Filles: “Sterkste klimmer”

foto: Cor Vos

Tadej Pogačar heeft vrijdagmiddag voor de tweede opeenvolgende dag een ritzege in de Tour de France 2022 geboekt. De 23-jarige geletruidrager moest echter tot het uiterste gaan om Jonas Vingegaard op de streep te achterhalen. De Deense kopman van Jumbo-Visma plooide pas in de laatste tien meter. “Jonas was zo sterk”, beaamde de Sloveen in het flashinterview.

“Deze rit was heel lastig, zeker het laatste deel”, doelt Pogačar op de laatste kilometer op gravelondergrond. De kopman van UAE Emirates leek het niet makkelijk te hebben en werd aangevallen door Vingegaard in de laatste honderden meters. “Jonas was zo sterk vandaag. Maar iedereen in de ploeg werkte zo hard voor mij, dus ik moest door duwen tot op de finish. En ik heb nog een beetje tijd gewonnen, dat is altijd goed. In de Tour is geen gat op de concurrentie groot genoeg.”

Gevraagd of de Deense kopman van Jumbo-Visma nu zijn grootste concurrent is, antwoordde de Sloveen bevestigend. “Op dit moment is Jonas een van de beste klimmers van de wereld. Misschien wel dé beste”, is de tweevoudig Tour-winnaar van mening. “Hij is zo’n compacte coureur met een sterk team rond zich. Hij doet het echt heel goed op dit moment. Toen Jonas passeerde zat ik echt op de limiet. Ik moest echt naar zijn wiel toe vechten, maar op deze dag moest ik wel alles geven.”

Kankeronderzoek
Pogačar was namelijk extra gebrand op de zege. “Toen het parcours bekendgemaakt werd, heb ik hier een groot doel van gemaakt. Voor mijn gevoel werk ik hier al zo lang naartoe. Maar het was sowieso een speciale dag. Urška Žigart (zijn verloofde, red.) en mijn familie waren er. Vandaag hebben we een foundation geopend ten bate van kankeronderzoek. Daarom droeg ik vandaag ook speciale schoenen. Ik ben blij en trots tegelijk.”

Eerder dit voorjaar overleed de aanstaande schoonmoeder van Pogačar plotseling. De moeder van Urška Žigart leed aan kanker.

Dit artikel delen:

31 Reacties

de adelaar 8 juli 2022 om 17:38

Tuuuuuuuuurlijk

0
tvm 8 juli 2022 om 17:38

Geniaal, om op die manier indirect een veer in je eigen …. te steken, door de sterkste klimmer persoonlijk te kloppen.

0
Silent Hill 8 juli 2022 om 18:06

Met zijn haar wat in de war

zat hij liever in een cocktail bar

maar de veer in zijn kont

bezorgde Vingegaards gezicht wat str*nt

als troost bood hij hem een symbolische dollar

0
Lay On 9 juli 2022 om 09:22

Vind je ‘m zelf wel geslaagd?

0
Deel Koeper 8 juli 2022 om 17:59

Nou, nee. Bij Pogacar zien de kraak-momenten er altijd uit alsof het een stukje is dat hij opvoert.

"Ah, daar gaat Vingegaard, ik doe alsof ik een moeilijk moment heb en ga er dan over. Oei, hij gaat sneller dan ik dacht, dan ga ik zittend toch even versnellen zodat het gat even groot blijft zodat ik er met wat bekkengetrek* toch nog episch voorbij kan gaan."

(* alleen bij het stukje dat hij het gat dichtrijdt en dat voor de foto's, daarvoor en daarna ziet hij er gewoon zoals altijd stoïcijns fris uit)

0
TheBigShow 8 juli 2022 om 18:07

Ik vond hem eerlijk gezegd niet heel fris ogen na de finish.

Maar blijkbaar moet overal een complot in worden gezocht

Heb hier ook al een aantal keer moeten lezen dat Roglic een overwinning aan Pogacar gunde…

0
Deel Koeper 8 juli 2022 om 18:11

Vingegaard, die zag er getekend uit. Pogacar staat wat te hijgen, maar vergeet dat pardoes vol te houden als hij zijn vriendinnetje ziet staan.

Het is een multitalent, maar acteren zit toch niet mee in het pakket.

0
vevie 8 juli 2022 om 18:15

Dat heb ik dus ook. Maar hij doet het gewoon goed. Veinzen dat hij het zwaar heeft, maar ik geloof er ook niks van. Hij doet wat hij wil, waar hij wil en wanneer hij dat wil. Chapeau! Hij is de sterkste. Je moet het echter wel nog een beetje geloofwaardig houden, dus af en toe een veer in iemands hol steken hoort er ook bij. Doet hij goed. Respect.

0
Gebruikersnaam 8 juli 2022 om 18:16

Hij kent geen zwakke momenten.

Zijn allergrootste inzinkingen zijn doorgaans even naar beneden kijken, een gaatje laten en dan op een meter op 20 blijven hangen. Dus wel even snel blijven rijden als de leider, maar ’t ziet er wat menselijker uit voor de tribunes.

0
Panache 8 juli 2022 om 19:12

Bevestigingsvooroordeel (confirmation bias), meer diepgang hebben deze posts niet.

0
Chippen 8 juli 2022 om 19:26

gelukkig bevat het gooien met een trendy term zonder verdere inhoud wel de vereiste diepgang

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 8 juli 2022 om 18:02

Die ‘oh ik had het wel zwaar hoor!!’ act is zó doorzichtig, fijn dat steeds meer mensen het door hebben.

0
Guushovd 8 juli 2022 om 18:04

Wat hebben die mensen door? Dat hij respectvol spreekt over tegenstanders? Of bedoel je iets anders?

0
Alfred Issendorf 8 juli 2022 om 18:18

De act dat hij zogenaamd heel diep heeft moeten gaan en helemaal stuk zit terwijl hij in werkelijkheid zo fris als een hoentje is.

0
EricV 8 juli 2022 om 18:29

Mooi he andere lopen nog 5 min te hijgen na de finish en pogi niet

0
Michiel 8 juli 2022 om 19:10

Jachtluipaard reageert nooit meer dan 1x. Wel zorgelijk dat hij nu meervoud gaat praten om zn punt kracht bij te zetten. Daar maak ik me wel zorgen om

0
Apemantus 8 juli 2022 om 18:15

Mwah… als Pogi vandaag een psychologisch tikje uit had kunnen delen door pure suprematie te tonen, had hij het niet nagelaten denk ik. Zo is hij volgens mij ook wel weer. Nee, ik denk dat de finale vandaag oprecht was, en geen toneelstukje. Wat een waanzin lol.

0
Wheely 8 juli 2022 om 18:44

Mensen zien wat ze willen zien, ik zag ook geen toneelstukje, wel een renner die heel moeilijk te kloppen is op deze klim.

0
KennyKlimmen 8 juli 2022 om 18:53

Tis mij allemaal een beetje TE buitenaards. Ik heb daar niks mee.

0
Anton van Valouwe 8 juli 2022 om 19:20

Met Vingegaard er vlak achter, dus….?

0
Alto de angliru 8 juli 2022 om 18:54

Hahaha lachwekkende reacties weer echt niet normaal lijkt wel een circus vol clowns hier, reed hij de boel niet overhoop in de Strade en de Tirreno waarom zou hij hier een moeten acteren als hij hier hetzelfde kon doen met de tegenstand als daar.

0
Alto de angliru 8 juli 2022 om 18:58

Wees gewoon eerlijk en geef toe dat hij iets sterker is dan je favoriete renner en dat je dat niet hebben kunt, dan verdien je nog respect..

Fijne avond nog allemaal mensen.

0
Romāns Vainšteins 8 juli 2022 om 19:05

Absoluut geen toneelstukje. Hij beseft zich slim als ie is ook meteen dat zijn ploeg de regie bergop niet heeft deze tour. Met sowieso Jumbo’s dubbelkoppige draak maar ook Ineos beter.

2 etappes op zak, een betere chrono, meer kunde en mazzel op de keien: 35 seconden…
En geen zekerheid dat je er vanaf komt dat wat nerdy jochie met zijn vissige oogjes..
Ik stel me vragen bij Pogi’s nachtrust.

0
Klerenhangerfan 8 juli 2022 om 19:11

Vind het toch wel grappig dat iedereen hier denkt dat Pogacar kan bepalen of Vingegaard gaat zitten en net niet genoeg over heeft. Voor hetzelfde geld had die Deen het net volgehouden. Maar blijkbaar heeft Pocagar een glazenbol.

0
LyndaLid 8 juli 2022 om 20:19

De reacties onder dit bericht laten de huidige treurnis van wielerflits zien. Veel plezier met de agressieve comments hieronder :)

0
Romāns Vainšteins 8 juli 2022 om 20:49

Erg gratuit Linda, wat bedoel je nou eigenlijk precies?

0
oscarito1908 8 juli 2022 om 22:26

Emoticons zijn vooral erg treurig.

0
Deo 9 juli 2022 om 01:08

Hij heeft echt heel diep gegraven voor dat laatste sprintje, normaal zie je hem 1 minuut na de finish al lachen en praten maar nu was het nog steeds puffen en zweten. Ook veel vragen om water

0
theking 9 juli 2022 om 06:45

Ben heel benieuwd naar de langere klimmen komende week. Dan weten we meer. TJV staat er in iedergeval beter voor dan vorig jaar.

0
Ouwe Taaie Bask 9 juli 2022 om 10:02

Hoop dat Jonas het spannend gaat maken.
Ik vind alle superlatieven mbt pogi deze tour nog al overdreven. Hij Heeft Jonas er nergens echt afgereden”, en in kasseien rit heeft Jonas vanaf start pech tm finish sneller gereden dan pogi. Vinegard heeft betere tijdrit en klimt op de hele lange beklimmingen wellicht iets beter.. ben benieuwd!

0
Alfons Haavers 9 juli 2022 om 10:27

Vooral van Aert heeft op de kasseien sneller gereden dan Pogacar, zonder hem was Vingegaard veel verder teruggeslagen die dag.

En gisteren zag je na de finish Pogi tegen Majka zeggen dat hij te snel van kop ging. Tadej nam inderdaad het hele steile slotstuk voor zijn rekening tot Vingegaard van achter zijn rug schoot. Dat was even een schok voor Pogacar maar hij ging er toch wel weer naartoe en voorbij.

Dus Pogi tot dusver wel duidelijk de beste wat mij betreft (ook in de tijdrit), alleen zijn de verschillen nog speelbaar mocht hij toch verzwakken.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone