Tacx Pro Classic wil tweede eendagsklassieker van Nederland worden

Door , dinsdag 28 februari 2017 om 08:00
Tacx Pro Classic wil tweede eendagsklassieker van Nederland worden

foto: ASO/P.Perreve

De Tacx Pro Classic heeft de ambitie om de belangrijkste Nederlandse wielerkoers na de Amstel Gold Race te worden. De wedstrijd (1.1) is een doorstart van de Ronde van Zeeland en keert op zaterdag 14 oktober terug met een route over de Zeelandbrug en de Oosterscheldekering.


Na het succes van de Touretappe naar Neeltje Jans in 2015, zat Zeeland vorig jaar zonder profkoers. Kees Bal zorgde ervoor dat Tacx de koers adopteerde, waardoor deze in 2017 weer terugkeert op de kalender. “Ik kon het niet verkroppen dat na de Tour de Ronde van Zeeland de dupe is geworden”, legt de voorzitter van het organisatiecomité uit. “Ik heb mij voorgenomen om er alles aan te doen om de wedstrijd terug te laten keren. Tacx doet al erg veel voor de wielersport, maar hadden nog geen wedstrijd. Zij waren daar direct enthousiast over.” De nieuwe geldschieter tekende een contract voor drie seizoenen, met een optie voor nog eens twee jaar.

Sluitingskoers
De datum verhuisde op verzoek van Tacx van het voorjaar naar het najaar, precies tussen Parijs-Tours en de nieuwe WorldTour-koers Tour of Guangxi. “Het seizoen stopt in principe in oktober, maar doordat er een nieuwe koers in China bij is gekomen, is dit opgerekt,” legt de oud-winnaar van de Ronde van Vlaanderen uit. Ondanks het voortbestaan van de Sluitingsprijs Putte-Kapellen, heeft de organisatie de ambitie om de afsluiter van het Europese wielerseizoen te worden. ”We hebben van de UCI de toezegging dat we de komende vijf jaar op deze datum mogen blijven”, aldus Bal.

De wedstrijd is ambitieus. “Het is eigenlijk een schande voor Nederland dat er maar één eendaagse WorldTour-koers is. We starten als 1.1 en we hebben van de UCI de toezegging dat we volgend jaar 1.HC worden. Uiteindelijk willen we op termijn verder groeien naar de WorldTour.”

Naast een financiële injectie, zorgt Tacx ook voor een sterk deelnemersveld. Het Wassenaarse bedrijf sponsort zeven teams uit de WorldTour. LottoNL-Jumbo en Etixx-Quick Step staan in oktober aan de start, net als Roompot-Nederlandse Loterij. “Tacx heeft bij de ploegen die zij sponsoren het verzoek neergelegd of ze deel willen nemen en er is er nog niet een die aangegeven heeft dat het niet in het programma past. Ik denk dat we hier op papier het sterkste deelnemersveld ooit aan de start gaan krijgen”, aldus Bal.

Finish op Neeltje Jans
De laatste editie van de Ronde van Zeeland werd in 2015 verreden in Zeeuws-Vlaanderen. In 2017 wordt de wedstrijd ten noorden van de Westerschelde verreden. “Het is belangrijk dat je als wedstrijd je eigen identiteit behoudt. Op een gegeven moment zijn we na de fusie met het OZ Wielerweekend zelfs een driedaagse geworden. Ik heb dat altijd als een gemis ervaren”, zegt Bal. De Tacx Pro Classic start in Middelburg en finisht op Neeltje Jans, wat tijdens de Tour veel indruk maakte. “Prudhomme heeft eigenlijk onze ogen geopend. Hij vertelde ons: Wat jullie hier hebben is uniek. Een kering, een stuk land in zee. Dat is een aankomst die met iedere finish kan concurreren”, vertelt Bal.

De renners staat dit najaar een route van 200 kilometer te wachten. Na de start op het Abdijplein in Middelburg houdt het peloton kort halt bij het gedenkteken voor Wouter Weylandt, om vervolgens langs de kust van Walcheren via onder meer de boulevard van Vlissingen richting Zuid-Beveland te rijden. Over een afwisselend parcours van smalle dijken en brede wegen gaat het vervolgens via Yerseke en de Zeelandbrug richting Schouwen-Duiveland. Na een eerste passage over de finish volgen twee lokale ronden van 19,7 kilometer.

De wedstrijd heeft de nodige maatregelen genomen om de veiligheid te verbeteren. “Op acht verschillende plaatsen kunnen motards en ploegleiderswagens de route afsteken”, legt koersdirecteur Patrick Tolhoek (de vader van profrenner Antwan) uit.

Rechtstreekse TV-uitzending
De Tacx Pro Classic wordt live uitgezonden door Eurosport en Omroep Zeeland. Naast de profkoers organiseert men op dezelfde dag in samenwerking met Golazo ook een toertocht, met afstanden van 30,70 en 130 kilometer.

Dit artikel delen:

20 Reacties

baswallet 28 februari 2017 om 08:35

Ze noemen zichzelf in ieder geval al “classic”. Het begint bij zelferkenning.

JeDaRe 28 februari 2017 om 08:59

Ik dacht even aan een Tacx-wedstrijd, in opvolging van het NK Zwift…

arjando.ooms 28 februari 2017 om 09:06

In het najaar, meer kans op harde wind en een zware koers. Ook meer kans op “slecht-weer-protocol”… Ook benieuwd welke renners de beloofde ploegen sturen. Prestige en mooie plaatjes (zoals SB in Italië) spelen toch een grote rol om het tot WT te schoppen. Dat eerste lijkt me wel goed te zitten.

jvh93 28 februari 2017 om 09:08

Moet toch een mooie wedstrijd kunnen worden. Finish op Neeltje Jans zorgt bijna altijd voor spektakel en natuurlijk altijd veel wind in zeeland

robertus 28 februari 2017 om 09:25

De wedstrijd is ambitieus, “weten uit welke hoek de wind waait” :)

nederbelg 28 februari 2017 om 09:28

Pro Tacx Classic, was nog een graad beter – want erger – geweest… Echte klassiekers noemen zichzelf geen ‘classic’ maar worden er één! Noem jezelf dan de Tacx Ronde van Zeeland, als het dan echt moet…

miguelon 28 februari 2017 om 09:36

In eerste instantie verbindt een echte klassieker zijn naam niet aan een merk. ‘Ronde van Vlaanderen’, ‘Parijs-Roubaix’, ‘Luik-Bastenaken-Luik’, ‘Ronde van Lombardije’ en ‘Milaan-San Remo’… Dan klinkt de Tacx Pro Classic nogal lachwekkend.

miguelon 28 februari 2017 om 09:37

AGR is dan ook geen echte klassieker voor mij, dan nog eerder Gent-Wevelgem of de Waalse Pijl

HoofdIsVrij 28 februari 2017 om 09:49

Nog niet één ploeg heeft aangegeven niet aanwezig te zijn… Heeft er wel al een ploeg aangegeven wel aanwezig te zijn of hebben ze überhaupt nog niet gereageerd?

Verder zie ik een stuk liever een mooie extra eensdagskoers in Nederland dan al die grote ronde departs. Dus wat dat betreft een mooi initatief en zeker met een invloedrijke sponsor als Tacx erbij (liever zag ik de Slag om Norg doorstoten tot 2.2 niveau, maar goed).

Mathieu Moller 28 februari 2017 om 10:01

Kan een mooie waaierkoers worden, maar als het weer een beetje tegenvalt, kan het ook doodsaai worden. Verder is het ook goed doordacht dat de wagens en motards stukken kunnen afsnijden. Dat kan de veiligheid imo alleen maar ten goede komen.

Frits des Jeux 28 februari 2017 om 10:26

Tweede eendagsklassieker van Nederland zal onmogelijk worden. Simpel om de reden dat je naast de Amstel Gold Race al de Volta/hel van t Mergelland en Arnhem Veenendaal hebt die een prachtige erelijst hebben opgebouwd.

Daarnaast de vraag: Aan het einde van het seizoen dit type koers? Wie buiten de Belgische en Nederlandse ploegen gaan daar interesse in hebben? Ik denk niemand. Als je nou tussen Giro en Tour was gaan zitten had je wellicht nog ploegen getrokken die met het oog op etappes in de Tour komen trainen op waaiers. Nu zie ik dat somber in.

DeLuiaardVanLimburg 28 februari 2017 om 10:39

Juist mooi zo’n potentiële najaarswedstrijd! En met de toezegging dat ze volgend jaar 1.hc worden des te mooier, naar mijn mening verdient Nederland een mooiere kalender, ongeacht hoe de koers genoemd wordt. Dat helpt op den duur ook de ontwikkeling van jonge renners en misschien zelfs de komst van een tweede pct, waar ik stiekem op termijn wel op hoop.

michielbrands 28 februari 2017 om 10:42

@Miguelon je haalt de begrippen monument en klassieker door elkaar, MSR, RVV, PR, LBL & RvL zijn monumenten, klassiekers zijn er legio van, waaronder inderdaad Gent-Wevelgem, Waalse Pijl, etc.

TykkeThor 28 februari 2017 om 11:07

Klinkt wel als een project met potentie. Met Tacx heb je in ieder geval een toonaangevende sponsor die een mooi deelnemersveld kan aantrekken. Voor de koers is het vooral te hopen dat de omstandigheden waaiers in de hand werken, want daarmee kan de koers zich echt onderscheiden van anderen.

Guushovd 28 februari 2017 om 11:10

De AGR is inmiddels wel gewoon een klassieker. De AGR kan niet tippen aan de grote 5, maar doet niet onder voor San Sebastian de Waalse Pijl, Gent Wevelgem of de overige ééndagskoersen. Kijk naar de beleving, kijk naar het deelnemersveld en het aantal toppers dat een doel maakt van de Amstel. En inmiddels kan je ook spreken van echte historie. Namen als de Eijserbosweg, Keutenberg, Gulpenerberg en natuurlijk de Cauberg klinken inmiddels als klokken. Misschien niet zo luid als de Oude Kwaremont, de Koppenberg carrefour de l’arbre, of La Redoute, maar toch.

Maar een hoop Nederlanders kunnen het niet laten om onze eigen klassieker steeds maar weer klein te praten. Lijkt mij nergens voor nodig.

Scotty 28 februari 2017 om 12:11

Tacx Pro Classic.

Wie verzint zo’n naam? Er zijn toch zoveel mooiere namen te bedenken. Jammer.

Amstel Gold Race is ook k.u.t., maar daar zijn we onderhand aan gewend. Toch denk ik dat de naam deels verantwoordelijk is voor het niet kunnen worden van een “grote” klassieker.

chasse patat 28 februari 2017 om 12:17

Dit is wel een koers welke een eigen karakter kan krijgen als waaierkoers. De keuze voor het najaar lijkt mij dan ook logisch, omdat dat de periode is met de meeste kans op wind. Daarnaast hoop ik zelf ook op een toekomstige upgrade voor de slag om Norg. Ook dat is een koers met een eigen karakter en potentie.

Sunrider 28 februari 2017 om 12:32

Typisch Nederlands hier weer zoveel negatiefs over kwijt te moeten. Goed initiatief van Kees Bal en Tolhoek, prima dat Tacx hier in stapt en hopelijk staat deze koers over een paar jaar als een huis. Zo’n rit door Zeeland kan een mooi spektakel opleveren.

kampie 28 februari 2017 om 13:17

Ik vind het wel een goed verhaal hoor. Zo in het najaar georganiseerd kan het een spannender koersverloop opleveren dan AGR, waar de sfeer en meestal het weer heerlijk is, maar de koers geen spankracht heeft. De naam vind ik wel goed klinken, maar inderdaad wat minder ‘eeuwig’ dan wanneer het naar geografische plekken verwijst. Maar ach, kan aan getimmerd worden!

zeurwiggo 28 februari 2017 om 16:42

ach en wee als er koers moet verdwijnen door geldgebrek
Ultiem gezeur weer hier als er een koers bij komt want de naam is niet goed?

Het is ook nooit goed he, bij jullie

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.