Sporza-analyses dit voorjaar zonder Karl Vannieuwkerke en Eddy Planckaert
Karl Vannieuwkerke - foto: Cor Vos
woensdag 23 februari 2022 om 17:17

Sporza-analyses dit voorjaar zonder Karl Vannieuwkerke en Eddy Planckaert

Een stoelendans bij de voorjaarswedstrijden op Sporza dit seizoen. Door het vertrek van Michel Wuyts heeft de VRT enkele veranderingen moeten doorvoeren die voor de kijkers gaan opvallen. Zo zijn Karl Vannieuwkerke en Eddy Planckaert niet meer aanwezig bij de analyses rondom de grote koersen.

Karl Vannieuwkerke is dit voorjaar namelijk de vaste commentator tijdens de live-uitzendingen van de grote eendagskoersen bij de Belgische publieke omroep. De 51-jarige presentator, ook bekend als de tafelheer van het praatprogramma Vive le Vélo, zal dat doen met aan zijn zijde de vertrouwde stem van co-commentator José De Cauwer.

De plek van Vannieuwkerke als presentator en interviewer in de studio wordt ingenomen door Maarten Vangramberen (43), die de afgelopen jaren in het voorjaar meermaals te horen was als interviewer of ‘man op de motor’.

Pauze voor Planckaert
Ook het analyseteam van Sporza dit voorjaar ondergaat enkele veranderingen. Oud-wielrenner Eddy Planckaert heeft zelf aangegeven een pauze te willen nemen. Hij zal dus ontbreken dit jaar. “Een beetje plaats maken voor de jeugd. Elk zijn beurt is niet te veel, nietwaar?”, vertelt hij aan Het Nieuwsblad.

De VRT heeft in de Nederlandse oud-wielrenster en journaliste Marijn de Vries en de onlangs gestopte Belgische wielrenner Bert De Backer een vast duo gevonden voor de analyses van de voorjaarskoersen. De afgelopen jaren waren ook ex-renners als Bram Tankink en Sven Nys aanwezig als analisten.


Lees ook: Interview Michel Wuyts: “De beste uitzendingen zijn die waarin er dialoog ontstaat en die levendig gehouden wordt”

RIDE Magazine
51 Reacties
Sorteer op:
23 februari 2022 17:26
Planckaert... ik ben fan van zijn enthousiasme, maar niet van zijn analytische kwaliteiten. Gezellig als tafelgast, maar inhoudelijk niet sterk genoeg om een goede duiding te geven.

Dan liever types als Bert de Bakker of Sven Nys. Ook De Vries kan dit prima. Die kijken met iets meer met hun hoofd naar de koers dan met hun hart.

Ik zie Planckaert, net als Wuyts overigens, liever aanschuiven als vertellers aan de tafel van Extra Time. Met een aantal goede analisten om de boel in balans te houden.
    23 februari 2022 17:45
    Ik ga juist voor het enthousiaste 'fan-dom' van Planckaert.
    En voor de Vlaamse koersen zeker geen Nederlander/-se: die Vlaamse tongval en sfeer horen er voor mij wel bij ( op de vroege zondagochtend van het erste weekeinde van april). Jammer.

    De Backer vind ik wel OK (en fijner dan Nys die de laatste tijd wel erg de belangrijke mijnheer speelde).
    23 februari 2022 17:49
    @Turtlehead: onbegrijpelijk waarom die Belgen altijd zo nodig een Nederlander aan tafel willen hebben. Zie ook die afschuwelijke schreeuwlelijk Jan Mulder...
    23 februari 2022 17:51
    @collega-turtle,
    wel met je eens. Vlaamse koersen het liefst met Vlaamse analyses, ook al vind ik De Vries vaak inhoudelijk echt wel sterk.
    Nys vind ik inderdaad soms wat verkeerd over komen, maar ik vind dat hij dat meer heeft in de cross dan bij de wegkoersen.
    Zolang ze Bakelants maar niet uitnodigen. Die vind ik vaak doen wat jij Nys verwijt, namelijk interessant en belangrijk doen. Dan liever de iets bescheidener Bert de Backer. Ook Bakelants zie ik liever als spraakmaker in Extra time dan als analist aan tafel.
    23 februari 2022 18:04
    Eens met Turtlehead, Planckaert is een grappig kereltje en voor de sfeer hoort er een vlaamse tongval en uitspraken bij. "Hij is in de gracht gesukkeld', 'de weg wordt smallekes' Prachtig!
    23 februari 2022 18:08
    De Backer zegt nooit iets wat beklijft, hij praat wel maar zegt niets. Vangramberen is een vakman en in tegenstelling tot Karl niet behept met een groot ego. Uitstekende gespreksleider, Eddy ga ik totaal niet missen gezien de afgelopen seizoenen waar hij vooral een soort van mascotte leek te zijn geworden ipv analist. Marijn is in Vlaanderen kennelijk enorm opgevallen maar ik weet bij God niet waarom.
    23 februari 2022 18:17
    @Franco
    Je hebt het voor Mulder of niet, er lijkt me geen middenweg. Maar om de man die zichzelf catalogeert als 'serieus in het onserieuze' weg te zetten als een afschuwelijke schreeuwlelijk, dat zorgt er alleen maar voor dat ik jou zelf met een roodaangelopen gezicht en opgespannen aders zie tekeer gaan achter je toetsenbord. Geen fraai zicht.
    23 februari 2022 18:24
    @Kopinkas: haha, zo erg is het ook weer niet. Maar wij hebben jullie met de in Nederland uitgekotste Mulder opgezadeld, misschien kunnen jullie ons dan als wederdienst Imke Courtois geven? Wellicht ga ik dan na lange tijd weer eens een voetbalwedstrijdje kijken.
    23 februari 2022 19:03
    @Franco Ballerini

    Bij het voetbal kan ik die voorliefde voor Nederlandse analisten wel begrijpen, daar zit toch een "ja, we hebben nu misschien wel een betere generatie, maar in 't algemeen kennen Nederlanders er toch meer van" gevoel.

    Maar bij het wielrennen niet meteen, daar denk ik dat je een boer van een Vlaamse akker kan sleuren die een grotere meerwaarde heeft dan de meeste NOS-figuren.
    23 februari 2022 19:14
    Nys is geen wegrenner geweest. Ik vind persoonlijk het wel een meerwaarde dat coureurs zelf vaak de wedstrijden hebben gereden die ze mogen analyseren.
    23 februari 2022 23:44
    @Theo, Nys heeft wel degelijk enkele kleine wegkoersjes gereden, zoals ene Parijs-Roubaix ;-)
    https://www.procyclingstats.com/rider/sven-nys/2002
    24 februari 2022 08:39
    Snap de Hollandse afkeer voor Mulder niet, eerlijk gezegd. Recht voor de raap, maakt voetbal niet moeilijker dan het is (bedje waarin velen ziek zijn).
    Re analisten in de koers: zolang die gast met zijn spraakgebrek maar thuis blijft is het OK voor mij, iedereen heeft zijn merites.

    EDIT: Tankink bedoel ik, naam ontsnapte me even
23 februari 2022 17:46
Ja, een hele klus om het gemis van Wuyts op te vangen. Ik vrees dat Vannieuwkerke nog vileiner tegen de Cauwer gaat zijn.
    23 februari 2022 18:03
    Karl is een pleaser, die gaat José echt niet zo kleineren als Wuyts de laatste jaren deed.
    Marijn is een zwaktebod, neem dan iemand als Boonen met een echte mening en dan hoef je de vleesgeworden saaiheid die Bert de Backer heet ook niet aan tafel.
    23 februari 2022 18:13
    @Murcia,
    Voor mij is Boonen gezien zijn verleden toch te veel de verlengde spreekbuis van Lefevere. Ik zie liever wat meer neutraliteit aan tafel.
    Neemt niet weg dat Boonen echt wel een autoriteit is, en ook praat met zijn Brabantse tongval. Maar voor mij ook meer een tafelgast bij extra time dan de standaard analist.

    Persoonlijk hoeft de analist voor mij geen stemmingmaker te zijn. Als ik kijk naar het schaatsen, dan denk ik dat Annette Gerritsen het heel erg goed doet, zonder uit te blinken in hip taalgebruik.
    23 februari 2022 18:13
    We zullen het zien, Murcia. Jij zegt dat hij een pleaser is, ik vind hem eerder een provocateur. Wel met kennis van zaken, dat geef ik hem mee.
    23 februari 2022 18:23
    @Franco
    Karl sluit zich altijd aan bij de veilige meerderheid van de publieke opinie en iedereen weet in Vlaanderen en daarbuiten hoe geliefd José is, de reden overigens dat Wuyts zo stekelig werd omdat de Cauwer als freelancer door mocht. Karl gaat daardoor niks riskeren met een bruuske opstelling jegens hem. Zijn belangen als manager van Meersman roepen bij mij overigens forse vragen op maar soit.

    @Michelangelo
    In zijn optredens zag ik bij Boonen nooit een Lefevere kloon, hij durfde ook zijn ex-ploeg te bekritiseren en toen Marijn weer eens begon met een verdediging van de belachelijke sprinttactiek van Trek in de Tour wist hij met één opmerking die onzin van tafel te vegen. Je hoeft niet iedereen te vriend te houden aan tafel. Bert is saai en zijn analyses ook, dat is in combinatie met Marijn mij te veel zouteloosheid.
    Bij het schaatsen was Gerritsen degelijk, maar Tuitert degene die de meeste indruk maakte. Hij had zich voorbereid en voegde echt iets toe voor de kijker.
    23 februari 2022 18:40
    @Murcia,
    Smaken verschillen, dat is duidelijk. En daar valt ook niet over te twisten.

    Ik vind Tuitert echt wel OK aan de tafel, inclusief ook zijn kennis. Maar soms is hij toch echt ook wel het "tsjakka-mannetje". En dan kan ik oprecht genieten van de rust die Gerritsen weet te behouden aan tafel. Respectvol, inhoudelijk spot-on en ook goed voorbereid; precies wat je van een analist verwacht.

    Misschien ligt daar ook wel de oplossing: de balans zoeken door 2 studiogasten neer te zetten, waarbij de 1 zorgt voor de goede energie en de ander voor de rust en goede analyses.

    Maar hoe dan ook, het enthousiaste fangedrag van Planckaert hoef ik niet per se te zien, hoe aandoenlijk het ook is en hoe vermakelijk het ook over komt.
    23 februari 2022 18:48
    @Michelangelo
    Tuurlijk heeft iedereen zijn voorkeur en wat bij mij de doorslag geeft is dat ik graag één analist/ex-sporter aan tafel heb die weet wat winnen is. De mensen die echt de Olympus hebben beklommen en Tuitert is zo iemand. Iemand als Marijn is mij dan te soft en te veel een ex-sporter van de derde lijn en daarnaast Bert die ook al geen winnaar was en je mist de kennis die de echte winnaars hebben. Eddy is een geweldige wielrenner geweest maar heeft de zaken niet meer bijgehouden en is in feite een soort Vlaamse Gijp. Maar goed ieder zijn voorkeur en uiteindelijk gaat het voor de meesten van ons toch om de live sport en niet zozeer de omlijsting.
    23 februari 2022 18:49
    Shorttrack kijk ik eens in de vier jaar en voorzover ik het kan beoordelen vond ik de analisten Kerstholt en ten Mors uitstekend, misschien zelfs wel beter dan de analisten bij het langebaanschaatsen. Kritischer, minder in een juichstemming etc.
    23 februari 2022 19:17
    Een goede commentator stelt zich gedienstig op en stelt de wedstrijd en de renners centraal. Wuyts vond zichzelf de ster van de show. Bovendien becommentarieerde hij niet bepaald ‘zonder aanziens des persoons’.
    23 februari 2022 19:27
    Ik denk dat je inderdaad 2 verschillende karakters nodig hebt als analisten. Ik hou zelf heel erg van deskundige analisten die ook in de wedstrijd kunnen opgaan zoals Tuitert en Kerstholt. Ik denk dat je dat met de combinatie De Bakker-De Vries net sfeer mist die een Planckaert brengt. Daarnaast heb ik bij wielrennen het liefst 2 Vlamingen als analisten.
    23 februari 2022 19:58
    Hmmm nationaliteit maakt me weinig uit eigenlijk.

    Adrie vdP bv. zou ik liever zien dan Bert De Backer als vaste analist in de studio bij de klassiekers. Zeker als de adrenaline van de wedstrijd tijdens de uitzending nog wat aan het napompen is (in tegenstelling tot bij Extra Time: Koers) kan dat volgens mij leuke tv opleveren.

    De Vries en Tankink vind ik dan weer 2 vriendelijke mensen maar geen goeie analisten.
    24 februari 2022 08:40
    Mannen, kijk dan gewoon naar den Hollander als jullie types als Planckaert niet kunnen pruimen. Of ga wat schaatsen.
23 februari 2022 17:53
Eddy was juist een hele grote kenner van de koers. Die Nys is hetzelfde als die clan van een Wennemars in Nederland ooh en Bertje heeft er ook kijk op
    23 februari 2022 18:26
    Eddy Planckaert tijdens een aflevering van Vive le velo in 2019 toen zij het hadden over renners die Bernal in de toekomst van de tourwinst kunnen houden: Carapaz 'die ik eigenlijk niet'. Carapaz had juist de giro gewonnen en werd een jaar eerder vierde in de giro.

    Eddy Planckaert koerskennis over het moderne wielrennen is net zoals bij vele oud - wielrenners heel oppervlakkig. Hij zegt telkens iets wat elke lid hier op wielerflits al weet. Zijn grootste input is zijn 'humor'
    23 februari 2022 18:47
    Veel renners kent hij inderdaad niet meer, en enige online kanalen om info te vergaren volgde hij wellicht al helemaal niet.

    Eddy kent wel iets van koers natuurlijk, maar veel meerwaarde hadden zijn analyses niet echt. Wel een sympathieke en komische kerel. Soort gezellige nonkel die wat over wielrennen lult. Vermakelijk maar even vaak zinnig als onzinnig wat mij betreft.

    Hier al aangehaald maar opvolgers De Backer en De Vries blinken nu ook niet echt uit in messcherpe analyses. Redelijk saaiig duo ook.

    Velen moeten hem niet, maar ik zie Dirk De Wolf wel graag bezig. Een zenuwpees extraordinaire maar wel iemand van de oude school die het huidige peloton (ook de vrouwen) nog van heel dichtbij volgt en er sappig over kan vertellen. Maar gezien velen hoorndol worden van hem zal het wel bij het occasionele bezoekje aan ‘Extra Time: Koers’ blijven vermoed ik. Verder fan van analisten Boonen (eerder verbonden aan HLN/VTM) en Nys (over het wegwielrennen).

    Karl i.p.v. Michel en Maarten i.p.v. Karl kan ik wel mee leven. Hopen dat Vannieuwkerke wel het hoofd wat koel kan houden in het heetst van de strijd (remember shadow Pozzato) en ook zijn voet tussen de deur bij Alpecin niet al te zeer doorklinkt in het commentaar.
    23 februari 2022 18:49
    @Adelaar,
    Dat is exact waarom ik veel meer heb met analisten als De Vries, Nys of De Backer; die leven qua koerskennis veel meer in het hier-en-nu dan Planckaert.
    Ik denk ook dat voor De Cauwer daar uiteindelijk de grootste valkuil ligt; dat hij te veel vanuit zijn eigen tijd gaat denken en niet meer voldoende mee is met hoe het tegenwoordig gaat. Daarom is denk ik wat verjonging om hem heen wel goed, want ik hoop dat ook De Cauwer nog even mee kan.
23 februari 2022 17:54
Heeft Karl alweer een theatershow over zichzelf gemaakt, want zichzelf als opperdeuger neerzetten kan hij. Jammer dat hij hoofdcommentator wordt, laat hem in het theater …
    23 februari 2022 19:33
    't Is anders ook Michel Wuyts die met 'Dag en Nacht Koers!' een avondvullend theater-programma samen met Geert Vandenbon, culturele centra, verenigingen, wielerclubs etc... afdweilt...
23 februari 2022 17:54
Zonde zeg. Karl is kundig, neutraal. Goede interviewer en voorgever. Gewoon een vakman. En Eddy altijd mooi voor de komische noot, dik aangezette verhalen of overoptimistische voorbeschouwingen. De jus die het gerecht afmaakt.

En dan moet je nog lezen wie de vervangers zijn. Amai seg.
    23 februari 2022 18:10
    Met Marijn de Vries in het vooruitzicht lopen de koude rillingen nu al over mijn rug.
    23 februari 2022 18:22
    Eens. Vnwkrk en plnckrt deden dat perfect, zonde zonde zonde
    23 februari 2022 18:35
    Kijken wie er eerder knippert met de ogen Jacco. Zij of ik. Ik geef niet op.
23 februari 2022 18:21
Positief nieuws dan toch dat Vannieuwkerke in de voetsporen van Wuyts stapt en niet Ruben Van Gucht (over wie ik me hier verder niet ga uitlaten)
    23 februari 2022 19:06
    Iedereen hier kent mijn mening over Ruben (Ivo Niehe) Van Gucht en dus ben ik blij dat hij ver blijft van het commentaar bij de mannen op de weg. Zijn ego zal wel een knauw hebben gekregen temeer nu Aster Nzeyimana zo aan de weg aan het timmeren is, een voortreffelijke anchorman en als gespreksleider in Extra Time Voetbal ook prima.
23 februari 2022 18:52
Minder Tankink, Nys en Planckaert? Het wielervoorjaar voor de neutrale kijker kan nu al niet meer stuk.

Nu nog terug Renaat en José de Giro en het feest is compleet.

Ps. Op basis waarvan praatjesmaker Bakelants (omdat hij toevallig een paar dagen de gele trui droeg?) Zo vaak mag aanschuiven bij Extra Time is mij ook een raadsel.
23 februari 2022 19:07
Waarom verwisselen ze Bertje en Marijn als vaste analysten niet met Patje en A3? (+ enkele flessen wijn)

Gespreksstof gegarandeerd, zowel tijdens als na het programma :-D
    23 februari 2022 19:13
    Dat zou wel geweldig zijn ja, doe er nog een schreeuwende Jan Mulder bij en je hebt gespreksstof voor dagen en de vlaamse tegenhanger van VI Vandaag LOL Voor mij blijft de 'hypo' aflevering van afgelopen seizoen een waar hoogtepunt, vooral de blikken van die arme Élodie Ouédraogo bij die het gevoel had in de Twilight Zone te zijn beland en zij is notabene partner van een komiek en dus wel wat gewend.
23 februari 2022 19:17
Bertje, tja dat stond in de sterren geschreven.

Jammer dat Boonen in de zak van DPGmedia zit. Voordeel is dan weer dat je dan achteraf nog een podcast kan meepikken.

Ook jammer dat Leukemans es geen kans krijgt. Is altijd scherp, ziet het en brengt stellingen en aannames van commentatoren terug tot ware proporties.
23 februari 2022 19:44
Fijn dat Eddy een stapje terug zet. Was me toch wat teveel dorpsgek aan het worden alla Van Gijp, Gert Jakobs en Jan Boskamp. Leuk voor het campingpubliek, maar ik krijg er plaatsvervangende schaamte van.
    23 februari 2022 20:55
    Zo is dat en een minimale kennis van het Nederlands is mooi meegenomen.
23 februari 2022 19:55
Misschien moeten ze Nick Nuyens uitnodigen, die zal wel een mening hebben.
    23 februari 2022 20:03
    Vraag me af of we die nog vaak gaan zien opduiken… Hoe zit het trouwens nog met van Aert zijn schorsing waar hij op aanstuurde?
23 februari 2022 20:40
Die analyses waren de laatste jaren toch vooral programmavulling, om het aanvangstijdstip wat naar voren te kunnen halen. Vaker wel dan niet was het een straf voor het te vroeg 'aansteken' van de TV of voor het in slaap vallen tijdens de diepe finale.

Dat zal er met Marijn de Vries allicht niet beter op worden. Is die de volgende in het rijtje Jan Mulder, Nico Dijkshoorn, Marc-Marie en Jan-Jaap? Wij hoeven ze niet meer, jullie mogen ze hebben, gratis of eventueel met geld toe!
    23 februari 2022 21:22
    Wij bieden meer om ze de Vlaamse beeldbuis op te jagen. Je bent ze liever kwijt. Marc-Marie ‘hi-hi-hiiii’, Jan-Jaap ‘hee ik ben er ook nog!’, Jan-MEÈHH!!!-Mulder en Nico desintonatie Dijkshoorn. Het is wel een rijtje om bah tegen te zeggen. Waarom worden ze bij jullie nog uitgenodigd? Is het een ‘stukje’ inferioriteit? Niet beter hebben?
23 februari 2022 21:11
Wel heel fijn dat er voor Maarten gekozen wordt. Erg benieuwd naar de samenwerking tussen Karl en José
24 februari 2022 07:11
Dan zal Renaat wel op de motor gaan?
    24 februari 2022 07:17
    In de klassiekers ja, in de grote rondes zit hij in de commentaarcabine. Die rolverdeling na Michel zijn vertrek was al een tijdje geleden bekendgemaakt.
24 februari 2022 08:53
Vond Marijn in het begin een frisse wind maar die gaat me teveel de woke kant op, bij de voorjarkoersen wil ik oude Flandriens horen.
24 februari 2022 17:13
Ik vind de beste analist nog steeds Johan Museeuw. Spijtig dat hij niet meer op TV te horen is.

Reacties zijn gesloten.