Michel Wuyts moet in 2022 met pensioen als wielercommentator

vrijdag 11 juni 2021 om 15:40
Michel Wuyts moet in 2022 met pensioen als wielercommentator

foto: Cor Vos

Na een carrière van dertig jaar gaat Michel Wuyts afscheid nemen als wielercommentator. De Belg moet van zijn werkgever Sporza in 2022 met pensioen. Tijdens het aankomende veldritseizoen is Wuyts voor het laatst te horen.

Karl Vannieuwkerke vervangt Wuyts als commentator tijdens de grote eendagswedstrijden, Renaat Schotte gaat de grote ronden en rittenkoersen voor zijn rekening nemen. De stem van Ruben Van Gucht zal te horen zijn bij het veldrijden en het vrouwenwielrennen.

“We zullen zijn fantastische talent erg missen”, schrijft Sporza/VRT in een persbericht. “Het is daarom ook dat we met zeer gemengde gevoelens dit nieuws bekendmaken. Afscheid nemen van van Wuyts is als afscheid nemen van een monument. Dat is niet evident: voor veel generaties is hij de stem van de koers.”

Aankomende maanden zal Wuyts gewoon nog te horen zijn in de Tour de France en bij de najaarswedstrijden met zijn vaste co-commentator José De Cauwer.

Dit artikel delen:

157 Reacties

Treenert 11 juni 2021 om 15:41

‘Jammer’ ;)

Turtlehead 11 juni 2021 om 18:17

Dat was precies mijn idee.

Wat zou mooier zijn: afscheid van het wegwielrennen met een overwinning van WvA in PR, of juist met een totale bobo’s (en MvdP 2 en WvA op 3?).

Ik gun hem iig een Tourzege van Roglic :)

notriple 11 juni 2021 om 18:59

Dat hij populair is wilt nog zeggen dat hij kundig is.

Jdegoeij 11 juni 2021 om 19:15

Voor deze ene keer ben ik het met je eens :-)

Landeirovic 11 juni 2021 om 15:42

Was een top commentator! Al ga ik niet klagen door zijn vervangen Renaat Schotte!

Boomie1 11 juni 2021 om 23:11

Goed verwoord!

AWestie 11 juni 2021 om 15:43

Mijn gebeden zijn verhoord! De afgelopen jaren is hij toch steeds subjectiever geworden wat zijn commentaar niet beter maakte, al is het nog steeds een leuke man om naar te luisteren. Ik zal hem net niet missen, zeker met Karl op de stoel.

guyremgabdel 11 juni 2021 om 18:01

Subjectiever : bedoel je daarmee zijn steeds weerkerende publiciteit voor de E3-prijs waarmee hij te pas en ten onpas uitpakt ?

LooptSpaak 11 juni 2021 om 18:55

Hij is stukken beter dan die 2 papegaaien van de NOS !!

kristofdd 11 juni 2021 om 15:43

Eindelijk, alleen jammer dat Renaat niet het hele pakket krijgt.

Jean Dumas 11 juni 2021 om 17:54

Eens. Die gaat waarschijnlijk op de motor als Karl de eendagswedstrijden doet.
De Cauwer en Nys als coco’s is wel heerlijk.

FritsvanHoefelen 11 juni 2021 om 15:46

Een icoon neemt afscheid.

Mooi nieuws voor Renaat

Pietspeed 11 juni 2021 om 21:37

De kop luidt, hij moet met pensioen, niet dat hij die neemt.

Koers 11 juni 2021 om 15:47

Jammer, hij hoort er toch wel een beetje bij.

josemanuelfuente 11 juni 2021 om 15:47

Hij was minder de laatste jaren, zal hem toch echt gaan missen.

Guushovd 11 juni 2021 om 17:19

Precies hoe het is.

Ik denk dat het goed is dat hij stopt. Maar, ik heb onvoorstelbaar genoten van zijn commentaar, zeker met de nog hoger te waarderen De Cauwer.

LooptSpaak 11 juni 2021 om 18:57

Wat is minder, zijn kennis en kunde is niet geëvenaard !

Barry Batsbak 11 juni 2021 om 15:47

Michaelangelo heeft net zijn sinas omgegooid en staat nu te dansen op de bank stel ik me zo voor :)

Michelangelo 11 juni 2021 om 16:41

@Barry,
Klopt bijna. Verslikte me spontaan in mijn glaasje ranja toen ik het las.

Ik heb jarenlang genoten van Wuyts maar de laatste paar jaren is het vooral een nationalistisch orakel geworden met een overduidelijke fetisj voor bepaalde renners, in plaats van een goede wielerverslaggever die duidt wat er gebeurt in de koers.

Op een goede dag hoor ik hem heel graag, maar die goede dagen werden steeds zeldzamer. Je kunt niet zeggen dat hij op zijn hoogtepunt gaat stoppen…

Gelukkig genoeg goede vervangers bij de Belgen lijkt me!

Gidon 11 juni 2021 om 17:27

Wat heet nationalistisch. In België wordt hem vaak verweten te veel voor VDP te supporteren. Voor de rest volg ik je wel. Is ooit beter geweest, de absolute top.

Erik33 11 juni 2021 om 19:04

Het is de kruiperige onderdanige aanbidding van bepaalde wielrenners die ik zeker niet zal missen maar slechter dan de Nederlandse commentatoren was het nooit. Alhoewel Karsten toch wel een lichtpuntje is.

Michelangelo 11 juni 2021 om 19:17

Soms moet je gewoon een dikke eik omzagen om andere bomen te laten groeien. Zeker als je ziet dat de eik niet meer de glorie heeft die er ooit was. En Wuyts is (net als Smeets destijds) zo’n dikke eik.

Ik hoop dat commentatoren en hun sidekicks hun kans krijgen en nemen. Karl, Renaat, maar ook wat vaker Nys als bijrijder in plaats van Jose. Niet dat er zoveel mis is met Jose, maar ik hoor ook Nys graag klappen.

Meeste werk aan de winkel is er m.i. bij de dameskoers. Ruben en Lieselot vond ik niet echt een tandem om warm van te worden. Daar moet toch wat beters van te maken zijn. Overigens hadden Wuyts en Jose niks met de dameskoers, daar vond ik hen ook compleet ongeschikt voor.

S.t.B 12 juni 2021 om 08:55

Nu is het wachten op de eerste journalist die de vraag der vragen durft te stellen… “Michel, wat was er de afgelopen twee jaar met je aan de hand?”
De voortekenen waren er allang en overduidelijk, maar de Roglic-van Aert WK controverse was het keerpunt die de balans voorgoed deed overslaan van kundig commentator naar een ongeleid chauvinistisch projectiel.
Het ‘instituut Wuyts’ begon meer en meer op een klein, naargeestig kot te lijken.
Kon ik die twee jaar maar uit mijn geheugen wissen..

Murcia 11 juni 2021 om 15:49

Goede beslissing, ik heb er geen geheim van gemaakt dat ik Wuyts minder pruimde de afgelopen jaren vooral op de weg overigens, in het veldrijden was hij om welke reden dan ook een stuk zakelijker qua commentaar. Renaat is iemand die de kans verdient om door te schuiven en die ook een klik heeft met de sidekick(s). Grote vraag natuurlijk is hoe lang José nog doorgaat. Die kan ik echt nog niet missen.
Dat van Gucht het veldrijden gaat doen is dan weer minder, die houdt werkelijk geen seconde zijn mond dicht. Hopelijk kan Paul hem beter temmen dan Lieselot.

blix 11 juni 2021 om 15:57

Ruben van Gucht heeft ook de onhebbelijke gewoonte om zijn zin niet te stoppen na het laatste woord van die zin, maar na het eerste woord van de volgende zin. Om dan pas een adempauze in te lassen. Vre-se-lijk als je daar een hele veldrit naar moet luisteren!

platteprijs 11 juni 2021 om 16:36

Eens veldrijden wordt een stuk minder leuk met Van Gucht.

nickdt 11 juni 2021 om 18:36

Daarom staat mijn tv op mute als van Gucht commentaar geeft.

Gilberto 11 juni 2021 om 15:49

Vreselijk nieuws :(

Peetvader 11 juni 2021 om 15:50

Gewoon een topcommentator.

Als Belgische verslaggever op een Belgische zender mag je toch gewoon voor een Belg supporteren, ik zie hier echt het probleem niet mee.

Barry Batsbak 11 juni 2021 om 15:54

Há, moet je als Nederlander op een Nederlandse wielersite eens voor een Nederlandse wielrenner supporteren.

RidderSchwobin 11 juni 2021 om 15:50

Opvallend dat er in het nieuwsbericht geen reactie is van Wuyts zelf. Lijkt een moetje te zijn.

Met Karl en Renaat twee hele goeie vervangers.

Craig Vanderswag 11 juni 2021 om 16:06

Inderdaad, de voorbije maanden zijn ook op de nieuwsdienst enkele coryfeeën met pensioen moeten gaan. De vrt-directie wil jongere mensen ook een kans geven.

SoloSlim 11 juni 2021 om 16:48

In ‘De tijd’ geeft hij wel een reactie: Hij hoopte nog 2j te mogen doorgaan maar moet vertrekken! En hij is er niet blij mee..

krypton 11 juni 2021 om 15:51

Renaat en José is wel een topduo, was ook altijd genieten toen ze de Giro deden. Hopelijk gaat José nog wel een tijdje door!

josemanuelfuente 11 juni 2021 om 15:53

De Gucht dat vind ik al een stuk minder

Murcia 11 juni 2021 om 15:55

Klopt, Ruben vindt zichzelf heel goed en dat is te merken bij alles wat hij doet. Heeft hij na die theatertour niet een knallende ruzie met de komiek Vermeire gekregen?

lo squalo dello Stretto 11 juni 2021 om 16:43

Klopt, Ruben Van Gucht liet zich daar heel klein zien. Is buitengebonjourd toen

Baukema Tomoulin 11 juni 2021 om 15:53

"You either die a hero, or you live long enough to see yourself become the villain." Gezien de reacties op WF de afgelopen 1.5 jaar is het net ietjes te laat voor Wuyts en is hij al een klein beetje 'the villain' geworden. Anyway, alvast een prettig pensioen gewenst.

Signore Cipolla 11 juni 2021 om 16:01

De chauvinistische Nederlander kon blijkbaar niet veel langer overweg met een chauvinistische Belg. Heet dat dan ook een belangenconflict?

Koers 11 juni 2021 om 16:19

Volgens die logica moeten alle commentatoren stoppen.

Beer 11 juni 2021 om 15:54

Damn, jammer. Ga hem missen; vertrouwde stem bij de koersen, steeds met veel verstand van zaken en aangenaam om te luisteren. Minder fan van zijn vervangers, maar waarschijnlijk moet dat een beetje groeien door de jaren heen.

rennerske 11 juni 2021 om 15:54

Geweldig nieuws! Gefeliciteerd wielervrienden!

MartinMartin 11 juni 2021 om 15:59

Helaas. Nu gaat Jeroen hem zeker opvolgen?

WernerFranke 11 juni 2021 om 16:04

staat in het artikel

Kosmonaut 11 juni 2021 om 16:03

Goed nieuws wel, was met het seizoen minder te pruimen de laatste jaren. Als we Renaat én José in de grote rondes krijgen ben ik helemaal blij.

Craig Vanderswag 11 juni 2021 om 16:05

Als ze bij VTM bij de pinken zijn, dan geven ze Michel een belletje, want het commentaar daar is om van te huilen.

WernerFranke 11 juni 2021 om 16:05

Renaat schitterend! Karl net iets minder.

Reiger 11 juni 2021 om 16:45

Helemaal mee eens! Renaat is samen met José een topduo. Karl kan ik echt niet pruimen sinds zijn hallelujah bij Tom Boonen. Was ook altijd door een ander heen aan het lullen. Dat is geen vooruitgang.

Svenepoel 11 juni 2021 om 19:59

Helemaal eens, Karl vindt zichzelf net iets te geweldig terwijl het toch gewone middelmaat is.

Glorious 11 juni 2021 om 16:05

Jammer maar sinds een jaar was hij meer aan het zeiken

VespavanBern 11 juni 2021 om 16:07

Ondanks dat het commentaar kwalitatief gezien de laatste jaren achteruit ging, is dit voor mij toch wel een moeilijk moment.

Voor mij is het duo Wuyts-De Cauwer onlosmakelijk met het klassieke voorjaar verbonden. Het heeft iets wat je niet kunt uitleggen. Net als dat je een alpinist zou vragen waarom hij een berg wilt beklimmen.
Het onvoorwaardelijk bewieroken van Tom Boonen, het lichtelijk gefrustreerd RENAAT roepen als er iets onduidelijk was. Het hoorde er allemaal bij. De eerste ronde zonder Wuyts gaat heel vreemd voelen…

Schrale troost is dat Jose nog wel even aan blijft en dat Renaat een deel van het werk op zich gaat nemen. Als die engerd van een Ruben van Gucht maar wegblijft. Ik vond hem als presentator van bijv de kleedkamer nog wel te pruimen, maar als commentator vind ik hem nog beroerder dan Bobbie Traksel of Jeroen van der berg.

WernerFranke 11 juni 2021 om 16:09

Heb hetzelfde gevoel. Van Gucht als presentator is best oke, als commentator een kleine ramp.

volvie 11 juni 2021 om 17:58

Heb ook hetzelfde gevoel… het voorjaar zonder Wuyts en De Cauwer is voor mij een groot gemis :-(
Met Renaat heb ik niet zoveel… niet een uitgesproken persoonlijkheid wat mij betreft

Lendilonus 11 juni 2021 om 16:08

Ondanks dat de laatste jaren misschien niet de beste uit zijn carrière waren toch een man met een monumentale staat van dienst. Door het fraaie taalgebruik en een goede klik met José een genot om naar te luisteren. Het pensioen komt naar mijn mening echter wel op tijd. Hoe gaat Karl Vannieuwkerke dat trouwens doen als hij tijdens de eendagswedstrijden commentaar geeft? Iemand anders in de studio?

Handige Harry 11 juni 2021 om 16:09

Zoals de meeste mensen is hij te lang doorgegaan, maar het is ook moeilijk om op je hoogtepunt te stoppen.

Headlines

Materiaalzone

Populair